Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard dood door mokspuit, Ivomec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:20

ik blijf erbij dat de minst risicovolle plek de hals is,ik moet vanavond mijn fries inspuiten met 30 ml pen-hista-strep,i.v.m tekenziekte....gisterenavond is de da geweest,toen ik hem belde stelde hij mij voor de carbesia spuiten op te halen zodat ik ze zelf kon geven.(carbesia is het medicijn tegen piroplasmose)
toch heb ik hem gevraagd te komen ,omdat ik weet dat carbesia rotzooi is en erg agressief is als je het niet diep genoeg injecteerd,het kan dan zweren veroorzaken.(abcessen).
Dus vanavond moet ik de ab zelf doen,normaal heb ik daar geen problemen mee,maar ik word nu een beetje bang....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:28

sterkte voor de eigenaren, kunnen we dit middel nog wel als gewoon ontwormingsmiddel geven ? Via pasta in zijn mond.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:39

Even het topic doorlezen. Het komt niet door de ivermectine, maar door de formuleringsvorm die is gemaakt voor koeien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:37

het nadeel van in de hals spuiten is dat een evt zwelling geen kant op kan en je dan dus sneller problemen kan krijgen (met ademhaling, eten e.d.)
Zowel borst als hals hebben voor- en nadelen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:40

dankje jaba, ik had al 4 pagina's gehad en heb toen gepost, ik kan dus met een gerust hart een wormenkuur geven.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:33

Jeetje wat erg zeg, moet er niet aan denken dat het me zou overkomen.

Toch ben ikzelf een paar weken geleden ook erg geschrokken.

Mijn paard had een ontstoken wond aan zijn been en kreeg daarvoor het middel Penject 30.
Ik moest het middel zelf in de borstspier spuiten, en de dierenarts deed dit voor.
Leek inderdaad kinderspel, maar ik durfde het zelf niet. Dus mijn vriendin zou het wel doen.

Toevallig sprak ik de oude eigenaar van mijn paard de avond voordat we zelf moesten gaan prikken op msn, e
n die vroeg direct of ik zelf moest spuiten en wat voor middel het was (of het wit spul was).

Ja dat was het geval, antwoorde ik
Hij zij dus dat mijn paard daar overgevoelig voor was en als ik heel per ongeluk een klein adertje had geraakt
hij bewusteloos neer zou vallen ( waarbij hij wat kan breken) en als het een grote ader betrof hij zelfs spontaan dood kon vallen!!

AAaahh dat is schrikken....mij was niks verteld over gevaren van zelf spuiten en allergie enz.
Alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat je je paard zelf inspoot. Anders had ik absoluut per direct gekozen voor
de optie dat de dierenarts die 7 dagen zelf was komen spuiten.

Dierenarts snel op de hoogte gesteld, en die zijn toen inderdaad die 7 dagen iedere dag op stal gekomen om een
ander soort middel in te spuiten in de hals.
De borstspier waar was ingespoten was de volgende dag ook hard en opgezollen.

Het zal je toch maar gebeuren dat je paard voor je neus dood neervalt!
Vreselijk.... Heel veel sterkte meid!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:19

ik heb vanavond mijn fries zelf gespoten in de hals aan allebei de kanten 12 ml,niets aan de hand,je moet goed weten wat je doet en erg steriel werken...en niet onzeker zijn.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:49

Veel sterkte voor je stalgenoot(je )
Zou verdere actie ondergaan !
Dit zou niet mogen gebeuren , ook de
dierenarts zou het moeten hebben laten weten
dat in de spuit ook nevenefecten kunnen zitten !
Pff .. wat erg ! nog zo'n jong paard !
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-10-08 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: i-code verwijderd.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:57

misschien dat jullie aan deze uitleg wat hebben?
Geschreven door: Dierenarts S Boerma, Garijp

Schurftmijt

Ongeveer 60 % van de Friese paarden is besmet met Chorioptesmijten, een schurftmijt die zich bijvoorkeur nestelt in de warme,
vochtige omgeving van de kootholte.

Er zijn nog twee andere soorten schurftmijten ( Psorioptes en Sarcoptes ) maar die komen bij het paard gelukkig maar zelden voor.
Deze twee zijn meestal te vinden in de manen, op de hals en in de staart.

Chorioptes kan vanuit de kootholte omhoog kruipen en dan vinden we de bekende kale plekken aan de binnenkant van de onderbenen.
De mijt veroorzaakt jeuk, het paard begint te stampen en te schuren. De huid wordt grijs en schilferig en de haren breken af door het schuren.
Blijft de infectie beperkt tot de kootholte dan krijgt het paard een vorm van mok.
Omdat de mijten gangetjes graven in de huid wordt deze gevoeliger voor infecties met bacteriën
. De kootholte en kogel worden dik en gaan pijn doen.
Als dit langer zo blijft, gaan de lymfebanen ontsteken en kan de zogenaamde “Einschuss” ontstaan:
het been wordt van onderaf dik, warm en pijnlijk en het paard krijgt koorts.
Soms kruipt de infectie van de lymfebanen nog verder omhoog en wordt het been ook boven de sprong of de voorknie dik.
Direct ingrijpen door de dierenarts is dan nodig.

Door een falende wetgeving zijn er op het moment geen middelen meer op de markt waarmee Chorioptes bestreden kan worden.
Vroeger was Lindaan in de handel, een zeer effectief maar ook giftig middel dat in het milieu slecht afbreekbaar was.
Later kwam Sebacil, eveneens effectief en giftig maar veel beter afbreekbaar in het milieu.
Het is lange tijd met succes gebruikt bij infecties met schurftmijten en luizen maar nu nog maar in zeer beperkte mate verkrijgbaar bij dierenartsen.

Op dit moment zijn er drie manieren om paarden met een Chorioptes-infectie te behandelen:
1/ Kijken of uw dierenarts wel beschikking heeft over Sebacil
2/ vlooienshampoo die bij honden gebruikt wordt (Defencare shampoo)
3/ Ivomec of Dectomax

De vlooienshampoo lijkt goed te werken maar is niet getest voor gebruik op paarden.
Waarschijnlijk worden de meeste infecties met Chorioptes goed bestreden maar als de mijt erg diep in de huid zit, dan zal het tegenvallen.
Van Ivomec (een ivermectine product zoals ook bijvoorbeeld Eqvalan, Furexcel en Eraquel) is al langer bekend dat het schurftmijten dood.
Het wordt wel in de bloedbaan gespoten maar ongeveer 1 % van de paarden overleeft dat niet.
Als het in de spieren gespoten wordt, geeft het veel zwelling met kans op ontsteking.
Soms wordt het in de mond toegediend maar dan is het effect niet groter dan dat van een wormmiddel met ivermectine.
Bovendien bestaat de kans dat er middel uit de mond loopt en er onder-gedoseerd wordt.
Een betere optie is het inspuiten van Dectomax. Dit middel bevat ook Ivermectine en geeft minder irritatie wanneer het in de spieren gespoten wordt.
In de bloedbaan spuiten van Dectomax is eveneens levensgevaarlijk.
In de spieren spuiten is relatief veilig maar niemand weet exact hoe veilig. Ivomec en Dectomax worden ook wel lokaal toegepast in zelfgemaakte zalven.
Dan is het wel belangrijk dat de huid niet meer vet en vuil is, want dan komt het middel niet op de plaats van bestemming.
Het is niet toegestaan om een niet voor het paard geregistreerd medicijn toe te dienen of op voorraad te hebben.
Het is echter ook niet toegestaan een dier onnodig te laten lijden. Ivomec, Dectomax en Defencare-shampoo zijn niet geregistreerd voor paarden.
Dat wordt dus bedoeld met falende wetgeving. Heb maar eens heftige jeuk...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:39

Haitze: lees het topic maar eens volledig door. Er is geen enkele reden om ivomec of dectomax te gaan spuiten. Kan ook op geen enkele manier worden goedgepraat. Het gaat niet over het feit dat het niet geregistreerd is, maar over het feit dat er andere middelen bestaan (al dan niet geregistreerd) die veel beter werken en veilig zijn voor je paard.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:33

JaBa schreef:
Haitze: lees het topic maar eens volledig door. Er is geen enkele reden om ivomec of dectomax te gaan spuiten. Kan ook op geen enkele manier worden goedgepraat. Het gaat niet over het feit dat het niet geregistreerd is, maar over het feit dat er andere middelen bestaan (al dan niet geregistreerd) die veel beter werken en veilig zijn voor je paard.

er werd verwezen naar onze oude website van stal jongsma [artikel mok ,schurftmijt] die website is er niet meer,daarom heb ik dit artikel hier neer gezet.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:20

Dat is nog altijd geen reden om het goed te praten. Ik herhaal het nog maar eens: er is geen enkele geldige of goede reden om ivomec of dectomax te gebruiken bij paarden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:23

DA heeft mij op de risico's van IVOMEC gewezen dat 1 op de 100 paarden een allergische reactie kan krijgen en hieraan kan overlijden. Ik heb dan ook de keus kunnen maken om het niet te doen. Het lijkt me dus zeker bekend bij de DA-en dat deze injectie risico's met zich meebrengt....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:31

ANNLINN schreef:
Hoi Allemaal
Onze pony had al enige tijd last van hardnekkige mok op haar achterbeen. Dierenarts was al meerdere keren geweest en dan werd er weer een zalfje gegeven. Niets bleek te helpen, ook is zelfs onderverdoving haar achterbeen geschoren om zo de korsten te verwijderen. Hierbij heeft de dierenarts een kweek meegenomen en wat bleek ze had schimmel. We kregen shampoo en moesten haar hier om de drie dagen mee wassen. Ook kreeg ze een penicilline kuur van vijf dagen die ik zelf intra-musculair kon prikken in haar borst. Aangezien ik in de verpleging werk was dat uiteraard geen probleem. De derde dag is het zo vreselijk misgegaan , ik had net haar injectie gegeven en 10 sec daarna ging ze helemaal door het lint. Ik had nog nooit zoiets ergs meegemaakt
Ze rende overal dwars doorheen, door de schering van de longeer bak door het prikkeldraad, kwam onder een trailer terecht met haar benen. Lag te schokken, en te happen naar lucht. Na een tijdje ging ze weer staan en leek weer bij haar positieve te komen. Toen konden we haar ook weer gewoon pakken. De dierenarts kwam met spoed en heeft haar gehecht, wonder boven wonder heeft ze buiten een paar krammen en hechtingen en flinke schaafwonden niets gebroken en liep zelfs niet kreupel. Ik had dit nog nooit eerder meegemaakt, was er echt samen met mijn dochter en ook met de mensen die op stal waren van slag van. Het had zo slecht kunnen aflopen.
Ik weet zeker dat ik niet in de bloedbaan heb gezeten omdat ik de injectie opgetrokken heb om te controleren of ik goed zat. Geen bloed! De dierenarts zei dat ik dikke pech had en dat het waarschijnlijk een allergische reactie was op de penicilline. En dat één op de duizend, dit kan overkomen. Ik weet één ding ik zal nooit meer in me leven een paard prikken en laat gewoon de dierenarts komen.

Heeft iemand hier ook wel eens iets over gehoord?

groetjes, twee pechvogels

Mijn paard is ook in shock geraakt na het spuiten van antibiotica (weet niet welke). Hij was erg ziek en was al vaak geprikt, halsaders waren niet goed meer te prikken. De dierenarts spoot op een plek bij de hals/borst. Kon het niet goed zien, ik stond aan de andere kant en hield mijn paard vast.
Daarna zijn er 10 erg traumatische minuten geweest. Ineens spande mijn paard, ik wilde hem kalmeren, maar de DA riep dat ik hem los moest laten. Ik heb gelukkig de deur van de loopstal nog dicht kunnen doen, dus hij kon niet naar buiten. Toen heb ik moeten zien hoe mijn paard door de stal ging, zijn hoofd openschuurde, op de grond is gevallen, heeft liggen stuipen, weer door de stal ging, weer viel. Ik kon er niet bij, 450 kilo gevaar. Ook de DA kon niks doen. Ik kon alleen maar tegen hem praten. Je zag gewoon dat al zijn spieren in zijn lijf strak stonden, blind voor alles, het was doodeng. Na 10 minuten zag je dat hij zich ontspande, ik kreeg weer contact met hem. Bloed liep uit zijn mond en hij was helemaal suf.
Dus helaas kan het ook bij een bekwame DA gebeuren die al jaren en jaren in het vak zit. Hij kon het ook niet goed verklaren.
Ik had dit nooit willen zien/meemaken, ik dacht dat ik mijn paard voor mijn ogen dood zag gaan. Ik kreeg ook echt de gruwels toen ik dit verhaal las. Vind het vreselijk dat iemand op deze manier zijn paard is verloren.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:06

Ik heb vol verbazing dit topic doorgelezen en wil de eigenares via deze weg nog veel sterkte wensen met het verlies van haar paard!

Coliena en Geerke: ik bewonder jullie voor jullie input in dit topic! Ik heb hier veel van opgestoken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:33

verhaal is nog niet klaar, eigenaresse is druk bezig met de hele papierwinkel, paard zou nu getaxeerd moeten zijn (ik weet niet hoe ver ze is, zou deze week uitsluitsel moeten krijgen van taxateur) en dan kan het naar de advocaat.
wordt weer vervolgd.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:09

Je vriendin krijgt er haar paard natuurlijk niet mee terug, maar ik hoop dat ze toch een mooie vergoeding krijgt... Succes er mee!

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:21

Wat een schande dat een dierenarts dat nog gebruikt en helemaal zonder overleg.
Wat een enorme ellende. Heel veel sterkte met het verlies van je paard en doorgaan tot het einde...pak die mensen maar aan!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 01:01

Ik wilde ook even reageren, ten eerste: gecondoleerd aan de eigenaar van het overleden paard. Wat een vreselijke gebeurtenis...
Is er al meer nieuws over een evt vergoeding? (al is zulk leed niet te vergoeden natuurlijk)

En is Ivomec Plus hetzelfde als Ivomec?
Er werd gezegd dat er een middel voor paarden was dat maar 6 euro duurder was. Is dat ook een injectie en hoe heet die?

Kun je Sebacil niet gewoon nog in Duitsland krijgen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:08

ik weet het niet zeker maar is ivomec plus niet voor runderen bedoeld met een middel erin tegen leverbot?
Even Coliena roepen....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 12:42

het paard is inmiddels getaxeerd door onafhankelijk buro in opdracht van de eigenaar, maar de verzekering wil zelf ook nog een onafhankelijke expert ernaar laten kijken. Je weet hoe verzekeringen zijn.... en het duurt en het duurt....
Ik had trouwens zelf verwacht dat het paard hoger getaxeerd zou worden, maar omdat ze nog niet gestart was is de waarde toch wel een heel stuk lager geworden helaas. Om privacy redenen ga ik hier niet het taxatie bedrag neerzetten.

en nee, er is nog geen enkele vergoeding uitgekeerd of excuus brief van de DA gekomen....
dus het is nog niet over helaas, de eigenaar kan het nog steeds niet afsluiten en heeft het er ook nog erg moeilijk mee want ze heeft nu tijd ´over´ die ze anders aan haar jonge paard zou besteden en ze weet zich daar nog niet zo goed raad mee.
Ook de lege stal doet zeer en het feit dat die DA dus door anderen nog steeds wel op stal wordt gehaald als er wat is....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:37

verzekeringen zijn er meester in om zo weinig mogelijk uit te keren...is het overigens niet de verzekering van de da?
Niet dat dat wat uitkeren iets uitmaakt....zo weinig mogelijk uitkeren....daar word ik misselijk van...waar ben je dan voor verzekerd?
Triest voor de eigenaar,de da is niet eens langsgeweest voor excuus?
Wat een verdriet....en dan te bedenken dat dit allemaal niet nodig was geweest...de bijsluiter lezen...daarop staat dat het betreffende middel absoluut niet intraveneus mag worden toegediend....niet bij runderen maar zeker niet bij paarden!!!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:37

geerke schreef:
ik weet het niet zeker maar is ivomec plus niet voor runderen bedoeld met een middel erin tegen leverbot?
Even Coliena roepen....

Er loopt hier een topic over, ivm leverbot bij paarden. Lijkt me dat Ivomec Plus net zo link is om te gebruiken.

Vreselijk dat die DA niets dr excuses komt aanbieden....waardeloos!
En ja zo min mogelijk uitkeren gebeurt overal. Erg frustrerend!
Zo had mijn man op de muziekschool waar hij werkte een gitaar staan. Waarde een paar honderd euro. Er was een groep geweest die een rondleiding kreeg. De gitaar was kapot daarna. De verzekering gaf nog 60 euro. Tja daar koop je geen nieuwe voor....

Echt ontzettend sneu dat het leven in één klap zo op zijn kop staat voor de eigenaar van het overleden paard.....
Ik voel met haar mee, ik heb ook een veulen gehad en zien opgroeien, ingereden enz...(ze is nu 15jr) Ik hoop dat ze er ooit over heen komt..

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:54

Misschien een domme vraag, maar Ivermectine zit ook in wormspuiten.. Is dit niet gevaarlijk dan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 17:05

misschien een dom antwoord maar heb je dit hele topic gelezen voordat je een post neerzet.....? Er staat het eea aan info in dit topic over ivermectine dus misschien moet je even vooraan beginnen, uiterst leerzaam....