Help mijn paard is verbrand !!! ( foto's )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Help mijn paard is verbrand !!! ( foto's )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:02

Heeft de DA toevallig nog een moster van de huid genomen om te testen op schimmel?
Fijn dat de lever toch goed lijkt.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 22:09

Nee geen monster van de huid wel foto's
Maja ik vind het gewoon het allerbelangrijkste dat mn paard beter word... ik vind het goed dat die onderzoeken er zijn maar mn paard staat echt op nummer 1 Haha!

Chantal16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:44

Fijn dat ze iig weer drinkt en dat de lever goed is!
Ik blijf dit topic ook volgen, want ik vind het erg interessant! Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:45

xWhitneyx schreef:
Maja ik vind het gewoon het allerbelangrijkste dat mn paard beter word... ik vind het goed dat die onderzoeken er zijn maar mn paard staat echt op nummer 1 Haha!

? Maar zijn die onderzoeken niet juist om precies te achterhalen WAT er nou precies aan de hand is? En HOE het verholpen kan worden?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:52

Goed nieuws dat ze in ieder geval weer drinkt, ze heeft dat hard nodig met een veulen aan de voet. De veulens mankeren niets verder?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:47

ben blij dat er vooruitgang in zit .
en echt gaaf dat pvd bij je is geweest om je te helpen .
gelukkig zijn er nog mensen die mee leven en mee helpen op dit gebied
sterkte en geef je paardje een diikke knuf.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:06

potverdikkie schreef:
Als een paard niet meer wil, of kan drinken:

Lauw suikerwater, met zeer veel suiker erin. Het liefste natuursuiker, maar gewone huis/tuin en kuikensuiker is ook prima.
Voor je begint met de suikerwater maak je eerst 1 spuit met electrolyten.

Je dient de suikerwater gewoon toe als een wormenspuit. Kleine spuiten van 10/20 cc.
Goed achter in de keel. Dit is en heidens karwei, daar een paard ongeveer 40 liter per dag nodig heeft.

PVD, als je dit zo leest komt het wel over als 40 liter suikerwater met enorm veel suiker.
Als mensen dat zo ook oppikken, kan dat ellende geven.
En ook aan zouten zit een maximum, wil het nog gezond zijn.
Maar als ze niet willen drinken.... idd je moet wat.
Onderhuids vocht inspuiten gaat goed bij dieren met een ruim vel, zoals katten (en die hebben ook geen emmers vol nodig.)
Aan het infuus in de kliniek is in noodgevallen wel mogelijk.

@Whitney, fijn dat ze weer drinkt.
Als straks het vel eraf komt, van mijn DA moest ik geregeld met water koelen en schoonspoelen, maar de korsten laten zitten totdat ze er vanzelf afkwamen.
Dan dienden ze als natuurlijke pleisters en inderdaad, als ze er af gingen zat er al weer nieuwe huid onder. Geen problemen met ontstekingen gehad op deze manier.

Nogmaals heel veel sterkte.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 01:54

Needje schreef:
xWhitneyx schreef:

? Maar zijn die onderzoeken niet juist om precies te achterhalen WAT er nou precies aan de hand is? En HOE het verholpen kan worden?

Zeker zolang nog niet voor 100% zeker heid is gegeven wat het nu precies is. Tuurlijk, het lijkt erg op en het zou best kunnen zijn dat het hetzelfde is als bij Canjer en weet ik het, maar dan nog.... er is nog steeds geen duidelijkheid wát het precies veroorzaakt dus zou een monster misschien nét die info kunnen leveren waar veel paarden iets aan zouden kunnen hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:24

Er wordt gewoon aangenomen dat het hetzelfde is als wat Canjer had.
Ik heb al eerder een foto geplaatst van een dier waarbij ook alle witte delen loslieten. Dat werd veroorzaakt door een schimmel. Maar daar wordt niet op gereageert. Maakt mij niet uit verder, maar sta alsjeblieft ook open voor evt andere oorzaken.
Van m'n nichtje dachten ze ook dat ze leukemie had, omdat vrijwel alles daar naar wees. Uiteindelijk stierf ze omdat het iets totaal anders was, en de behandeling daarvoor te laat kwam. Scheve mond

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:51

Needje je hebt een punt.

Ik heb dat ook al op het 'onderzoeks topic' aangegeven. Er kunnen legio oorzaken zijn voor dezelfde symptomen. Werd ook niet op gereageerd trouwens.

Het is altijd gevaarlijk aan te nemen dat als een aandoening ergens op lijkt het dan ook de zelfde aandoening is.
Wat schiet je op met een leverdieet b.v.b. als het een schimmel betreft of met een anti-schimmelmiddel bij een hele heftige allergische reactie.
Dat kan soms heel erg averechts uitpakken zoals je al aangaf met het trieste voorbeeld van je nichtje.

Daarom heb ik ook gemengde gevoelens bij (enorm goed bedoelde) spontane bezoeken van bokkers die iets dergelijks bij de hand hebben gehad.
Het is iets dergelijks, maar wie zegt dat het het zelfde is.

No offence naar pvd toe. Ik waardeer het idee erachter en ik begrijp haar reactie gezien het Canjer verhaal, maar zie ook de gevaren van zo'n actie.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:16

Ik snap je hoor idje! Haha!

Daarom ben ik ook in overleg begonnen met het onderzoek. Sommigen gevallen kunnen heel erg op elkaar lijken, maar totaal wat anders zijn. Daar heb je helemaal gelijk in.
Het enigste wat wel overeen komt zijn de verwondingen. En daar ik zeer goede resultaten heb geboekt met het behandelen van deze wonden probeer ik dat wel goed duidelijk te maken.

De oorzaak van het waarom kunnen indd legio aan dingen zijn.
Mijn "spontane" bezoek was ook om ter plekke foto's te kunnen nemen om deze vervolgens door te kunnen sturen.
De ervaringen van de Ts-er aan te horen, wat er allemaal gedaan is, waar het paard gelopen heeft, de bemesting enz enz enz.
Je zal mij ook tegen niemand horen zeggen wat de persoon aan medicatie moet gaan geven, ik ben immers geen dierenarts. Wel geef ik aan wat WIJ aan medicatie hebben gegeven. En zeker als er geen bloedonderzoek gedaan is, kan dat levensgevaarlijk zijn, dus dat zal ik nooit doen.
Nogmaals, we weten nog niet wat het is, en ervaringen van ons als paardenhouders is nu van groot belang. En om deze vreselijke "ziekte" zo snel mogelijk de baas te kunnen zijn ben ik wel bereid om langs te gaan bij de plaatsen des onheils!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:24

Lever goed en drinken: dat is goed nieuws!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:28

Mooi, dan Potverdorie, dan zijn we het eens Ja .

Zelf ga ik geen verslag geven van de hele behadeling van de onze, omdat daar heel veel meer aan de hand was dan "alleen maar" deze symptomen.
Ik weet dus niet wat uiteindelijk waarvoor geholpen heeft.

Ik wil alleen maar zeggen dat wij niets gesmeerd hebben omdat het dier zo enorm allergisch is, dat alles een mogelijk verkeerde reactie kon geven.
Ponylief is echt door het oog van de naald gekropen, DA noemt het een regelrecht wonder dat ze nog leeft.

Waar ik nog wel aan zat te denken, wil een paard niet uit een zelfdrinkbak drinken, neem dan een emmer.
Dat doet veel minder pijn, hij hoeft niet te douwen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:48

even een stipje zodat ik thuis het topic door kan lezen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:55

<<lever was goed volgens de bloedwaarde de wei integendeel daar zijn schimmels gevonden die dit misschien veroorzaken maar daar kan ik nog niks over zeggen en wacht ik alles gewoon af , en sint janskruid , zwarte nachtschade en nog wat ( weet het zelf ook niet meer )maar dat hebben ze vast niet gegeten want er is genoeg in de wei en zulke dingen vinden paarden vies en gaan ze echt niet zomaar eten... ze gaan daar mee verder in onderzoek ( gd ) .>>

Ik vind jullie wel een beetje negatief Idje en Needje! Er is nog steeds onderzoek gaande! En PVD heeft ervaring met wondverzorging van dergelijke wonden dus alle hulp en alle ervaringen zijn dan meegenomen zodat je een beetje weet wat je zou kunnen doen.
Dat betekent inderdaad niet dat PVD DA is maar dat heeft ze inmiddels ook al een flink aantal malen verteld hier.

Ik zie het zo: als je elkaar wijzer kunt maken door ervaringen uit te wisselen en mee te denken dan is in de meeste gevallen het paard beter af. TS en de meeste paardeneigenaren overleggen toch gelukkig vaak die info ook nog met DA?!

Maar een DA is niet alleswetend en dan is alles wat een ander aan soortgelijke ervaringen heeft belangrijk om kennis op te doen. Bijv: wij hebben een paard met cushing; ik heb al aantal jaren contacten in VS; waar ze veel meer cushing paarden hebben en heel veel ervaring met behandelingen. Daardoor wist ik vroegtijdig een aantal zaken die vaak helpen om situatie van die paarden te verbeteren. Veel DA en paardeneigenaren in NL weten dit niet, dan DEEL je die info zodat de paarden nog een aantal jaren gelukkig en gezond kunnen zijn ipv dat ze zich ellendig voelen en vroegtijdig af worden gemaakt.

Meedenken en aanhoren en in dit geval de wonden op een goede manier verzorgen is dan toch juist van onschatbare waarde? Ik zou de hulp en info graag binnen krijgen als ik de TS was.

@TS:En wat heerlijk dat je paard weer drinkt TS! En dat haar wonden goed verzorgd zijn nu!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:49

Fargo, die ervaring die pvd heeft, heb ik helaas, helaas, helaas ook.

Maar zolang je niet weet wat er nu precies aan de hand is kun je beter terughoudend zijn, want een verschillende oorzaak kan ook een verschillende behandeling eisen, ook al LIJKT het het zelfde.
Kijk, Cushing is Cushing, hoe erg ook.
Dit is iets wat misschien wel 10 verschillende oorzaken kan hebben met schijnbaar het zelfde ziektebeeld.
Wat goed voor het ene is kan falikant fout voor het andere zijn.
Vandaar mijn terughoudendheid.

Ga je bijvoorbeeld een schimmelinfectie behandelen met een antibacterieële zalf, dan kan het probleem enorm verergeren omdat de goede bacterieën, die de schimmel nog min of meer in toom hielden verdwijnen. En dat zelfde geldt b.v.b. voor betadine en andere desinfectiemiddelen.

Een allergische reactie kan ook enorm verergeren door het gebruik van sommige huis-, tuin en keukenmiddeltjes.
Je denk de wonden dan goed verzorgd te hebben, maar in feite verpruts je het.
Tel uit je winst dan.

Daarom, zolang de oorzaak niet echt bekend is, pas dan op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:10

Ok, dan snap ik hem weer Knipoog
Maar vergis je niet, ook cushing heeft soms bijwerkingen waarvan mensen niet doorhebben dat het toch echt door de cushing komt en niet op zich staat. Dan ga je gevolgen behandelen ipv oorzaken (dus dat deel van je verhaal snap ik zeker!)

Het is dus altijd belangrijk om de Oorzaak te achterhalen om de gevolgen goed te genezen... Nu maar hopen dat de oorzaak bij TS haar paard te vinden is.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:57

Dat verbranden heeft mijn verzorgpaard ook! Ik vind het zooooooo zielig, maar hij heeft het alleen aan zijn enige witje voetje en aan zijn witte neus

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:46

Is er ondertussen al iets bekend over het paard van TS of heb ik daar overheen gelezen? Een uitslag oid ergens van?

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 23:07

Whitney haar huid is nu gebarsten bij haar staart en rug
Drinken gaat ja wat zal ik zeggen uhmm klein ietsje beter 3 x per dag een kwart van dr emmer water dus niet echt veel maar beter als niets...
Onderzoeken naar de schimmel die in de wei is gevonden lopen nog via het GD voorlopig moet whitney 3 a 4 weken binnen blijven en als het genezen is met uv deken naar buiten , tot nu toe is haar neusje rustig qua kleur en groeit er donshaartjes op de pijnstillers + Antibiotica slaan aan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:59

Wat neusje betreft dan toch al een beetje positief nieuws, voor de rest blijft het afwachten. vind het eng hoor, zoveel schade aan een dier op zon korte termijn. Ben echt heel benieuwd wat er voor conclusie/diagnose gaat komen uit alle onderzoeken.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:14

ik leef met jullie mee,bij ons is verleden week onze dekstier (mooi wit van kleur) met een onverklaarbare zonnebrand binnen gebracht.
Zijn hele hals en hoofd waren erg gezwollen.
Da bij gehaald en hij dacht aan iets verkeerd gegeten ,enkele dagen later was de zwelling weg,en is er terug een da bij geweest omdat we het niet vertrouwden.
Dus zonnebrand heel zijn huid begint te barsten voelt als karton.
We houden hem nu binnen en smeren hem in met verzcjtende lotion.
Maar het erge is dat de huis overal zal loslaten.
Hij eet en drinkt wel goed en is vinnig.
Het is dan wel een rund,maar ze krijgen vaak van de zelfde planten de relfde reacties als paarden,de hele weide is onderzocht en geen enkel type onkruid gevonden.
Ook geen overdaad aan klaver,want dat veroorzaakt soms brand.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:48

Savath@ Tot nu toe was dit fenomeen wel bekend onder de runderen, maar nog niet onder de paarden.
Echter onder de runderen komt het nu heftiger voor!
Ik heb verder nog niets vernomen van de instanties

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:51

potverdikkie schreef:
Savath@ Tot nu toe was dit fenomeen wel bekend onder de runderen, maar nog niet onder de paarden.

Je doet nu net alsof dit een compleet nieuw fenomeen is.
En dit ben ik niet met je eens, ik heb het hele verhaal 3 jaar geleden al meegemaakt en ook toen al was de oorzaak al bekend. En ook mijn dierenarts, hoewel nog niet vaak zelf meegemaakt, was wel op de hoogte van de problematiek.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:55

potverdikkie schreef:

Onder runderen komt het inderdaad veel vaker voor. Maar bij paarden is het geen 'nieuw fenomeen'. Het paard van een kennisje van me had dit twee jaar geleden, en ik heb ook iemand gesproken wiens paard het echt járen geleden heeft gehad. Dus helemaal onbekend is het niet. Alleen moet een DA het maar net aan de hand hebben gehad in z'n praktijk om het te herkennen. Hierdoor kan het stellen van een juiste diagnose even op zich laten wachten.