Slachten VS in laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:50

zucht

als een paard bang is voor de da, dan is elke da eng.

Stel je paard is bang voor injecties en daardoor bang voor de da (of andersom) als er dan een andere da komt en die komt uiteraard een injectie geven dan zal je paard deze da ook eng vinden.

Pony van een vriendin is als de dood voor de da. 2 maanden geleden een verdraaide knie gehad. Maand later komt diezelfde da (die ze al jaren heb) de jaarlijkse enting geven, ze stonden na de enting te kleppen in de wei. Stella (32 jaar oud, supereigenwijs en dus die verdraaide achterknie) ging zowat door het draad heen want de da stond te dichtbij. Als zij wordt ingeslapen zullen we echt een probleem hebben (inmiddels heeft ze door die verdraaide knie ook een dubbele peesklap, voor het hele verhaal pb me maar) ze laat de da dus echt niet in de buurt, ook wil ze absoluut de trailer niet in, dus naar de slachterij is ook niet geheel een optie. Zelfs al zouden we een andere da laten komen, dan laat Stella die ook echt niet in de buurt komen.

En niet elke slachterij is even schoon en verwerkt dezelfde dieren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:59

Kun je zuchten ik vind je redenatie een van niets. Een slachter is natuurlijk net zo eng om het over het schieten maar niet te hebben

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:03

dat schieten maken ze niet mee en als vaak gebeurd het al in de eerste paar seconden als het paard binnen is. Dat kunnen ze dus nooit eng vinden omdat ze dan al neervallen.

Die zucht is omdat je er door over blijft gaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:05

Iedereen moet zelf weten waar diegene voor kiest maar dit vind ik redenaties van niks. Maar ik begrijp het al jij mag wel door blijven gaan een ander niet Vork

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:08

Wat vind jij dan een goede redenatie?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:09

Voor slachten heb ik geen goede redenatie omdat ik er zelf niet voor zou kiezen Knipoog

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:10

Als je een paard hebt dat zo panisch is kun je hem eerst sederen met een pasta toch? Daarna zal een DA wel dichterbij kunnen komen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:12

ja dan kan ik dus l*llen als Brugman maar dan komt het toch niet aan. Knipoog
Ikzelf zou voor inslapen kiezen, puur omdat ik geen vervoer heb, misschien tegen die tijd wel. Maar dan ligt het er uiteraard aan of hij dan nog vervoerd kan worden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:36

JoviBan schreef:
Marjolein_18 schreef:
Er zijn altijd zoveel vooroordelen over het slachten, ik zou zeggen ga eens op excursie. En reageer dan nog eens.

Ik heb het filmpje gezien dat in dit topic geplaatst is. En dat vond ik al meer dan genoeg, vind 't echt een vreselijk gezicht (en geluid).

Zoals al eerder in een post van mij aangegeven; mij maak je niks wijs.
Ik heb ruim 18 jaar geleden mijn diploma gehaald. Even voor de duidelijkheid ik ben dus een gediplomeerd slager. Inmiddels ben ik jaren uit het vak, hetgeen niet wegneemt dat ik heel goed weet waar ik over praat. Ik heb geen excursie nodig om niet voor slachten te kiezen.

ik ben van mening als je dier stervende (natuurlijk, slacht, inslapen) is, je erbij zult zijn als je de mogelijkheid hebt. Ingeval van een natuurlijke dood zal dit niet altijd mogelijk zijn, maar de andere 2 zijn gepland.
Als je er zelf achter staat dan zul je er ook bij kunnen zijn wanneer je paard wordt geslacht. Als je denkt dat je een trauma er aan overhoudt dan sta je er in mijn optiek niet volledig achter.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:42

Alani : Wat ik bedoelde met mijn opmerking over de excursie, is voor anderen. Er wordt steeds zomaar wat in het wilde weg geroepen over het slachten. 'Het paard voelt het nog hoe de aders worden doorgesneden' e.d. Een spuitje voelt een paard ook, dat gaat ook via de bloedbaan. Een paard is een vluchtdier en als hij wordt gespoten, dan wordt hij gedwongen. -> Wat kan je dan krijgen? Paniekreactie. Meestal gaat het wel goed, maar overal zitten haken en ogen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:47

Marjolein, je weet er best veel van, ik neem dan ook aan dat je al bij behoorlijk wat schietingen of inslapingen erbij bent geweest?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:51

ik geloof wel dat paarden het ruiken bij een slachthuis. Paarden voelen het vast wel aan. Maargoed, toch heb ik ervoor gekozen. Liever een angstige omgeveving de laatste 5 minuten van mijn paards leven dan 5 minuten keihard moeten vechten voor zijn leven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:58

Dat van dat vechten slaat echt helemaal nergens op en al zeker in de redenatie zoals jij die gebruikt. Een paard maakt het schot toch ook mee, doe je niks aan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:00

slaat nergens op? Hoe weet jij dat? Mijn paard zou dat goed hebben meegemaakt hoor, dat vechten. geloof mij maar. Dat was een keiharde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:08

Dat soort dingen gebeuren alleen als de veearts zijn of haar werk niet goed doet, niet de juiste middelen in de juiste hoeveelheden toedient. Anders gaat het gewoon goed. Ervanuit gaan dat het bij jouw paard knokken was geworden, zit in jouw hoofd, maar heeft niets met de realiteit te maken.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:10

lovely, geloof me.. daar waagde ik het liever niet op. Ik weet niet of jij de keuze ooit heb moeten maken, maar het is verschrikkelijk moeilijk. IK heb het gedaan, en ik geloof dat het goed was zo, en mijn gevoel zei dat mijn paard zou gaan vechten. Die verhalen hier zijn ook niet verzonnen..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:11

Hoe zouden ze dan moeten opereren, Pinuts? Ik heb hele sterke, jonge hengsten keurig zonder gevecht onder narcose zien gaan voor castratie, waarom zou dat met andere paarden dan niet kunnen?

Nogmaals, ik vind beide manieren "goed" en diervriendelijk. Er wordt soms met weinig begrip gesproken over mensen die voor de slacht kiezen, maar anderzijds vindt ik sommige reacties over inslapen ook erg respectloos. Laten we er vanuit gaan dat iedereen het beste voor heeft met zijn dier.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:12

begrijp me niet verkeerd, ik vind inslapen ook een goede optie. maar niet voor mijn paard, omdat ik aan zag komen dat mijn paard in paniek zou gaan springen. Als mijn paard al half dood was, had ik hem het liefst een spuitje gegeven

Mayflower_

Ik heb stage gelopen bij een dierenarts, vandaar. Lachen
Heb regelmatig slachtingen/euthanasie gezien. Ik weet wel waarover ik praat. Een paard hoeft helemaal niet angstig te zijn voor een slachthuis of spuitje. Als je het in een rustige en vertrouwde omgeving doet, bijv. eigen stal of weiland, dan hoeft er helemaal niks aan de hand te zijn! Alleen een paard kán vechten tegen het spuitje, ik heb het van de (ruime schatting) 30 paarden, 2 zien doen.

Anoniem

Ik ben ook niet tegen slacht hoor, er zitten zeker goede kanten aan. Maar kiezen voor slacht vanwege onzinverhalen gaat mij wat ver.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:13

het is maar waar je je goed bij voelt, en het is per paard weer anders:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:25

als ik een beslissing moet maken over 1 van mijn paarden hun leven en ze kunnen nog lopen,gaan ze naar een slager...

ik zou geen paard meer vervoeren,die bv koliek heeft of gebroken been oid,maar uitgaande van een niet paardwaardig bestaan meer,zou ik ze naar een slager brengen.

en nee,het geld mogen ze van mij aan brooke hospital schenken ofzo,zoveel is dat nu ook weer niet.

ik wil gewoon dat mijn dier snel en pijnloos uit zijn lijden verlost is.

mijn eerste oude paardje is ingeslapen op de wei,hij had koliek,was niets meer aan te doen..

man o man wat een ellende,heeft zeker een half uur geduurd voor hij dood was,hij is lek geprikt,op een gegeven moment was hij al zo slecht dat de DA geen ader meer kon vinden,en maar prikken in dat arme dier..

nee sorry voor alle voorstanders,ik vond het een afschuwelijke dood...ik heb daar nou ook niet gezeten van ,goh kan ik fijn afscheid nemen

en een keer een merrie die ingeslapen werd,beest bleef maar steigeren,en vallen en weer opstaan en vallen,uiteindelijk lag ze met haar hoofd onder een graafmachine,en heeft zo haar hoofd helemaal kapot geslagen

maar goed,uitgaande van een angst bij een paard zou je je dier dan ook nooit meer naar een kliniek brengen,ook daar zijn paarden soms wat schrikkerig,angstig of nerveus,weten zij veel waarom,bij een slager is dat maar voor een heel korte duur.

ik heb ook de slachtfilmpjes gezien,en juist daarom heb ik nu helemaal zoiets,ja..als het zo moet zijn,dan de slager.

goed een voordeel van een paard dat je laat inslapen,is dat het vaak op eigen terrein gebeurd,en je het dier kan vasthouden,aaien,en na de dood nog tijd hebt om afscheid te nemen.

maar dat weegt voor mij niet op tegen een snelle en pijnloze dood.

ik zou wel meegaan met het paard en als ik dapper genoeg zou zijn zelfs blijven bij het schieten,maar goed dat weet ik dus niet,ik heb er nog verder "gelukkig" niet mee te maken gehad..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:32

pff wat een vreselijk verhaal kimmie, ik lees dat die dingen toch nog wel regelmatig gebeuren. Ik geloof niet dat het aan de DA liggen hoor. Het verschilt gewoon heel erg per paard. Maar echt niet leuk om mee te maken.. pff

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:41

nou ja,mede door deze 2 ervaringen ben ik toch niet zo zeker van het "fijne"" inslapen..

toen ik mijn opleiding deed ,zat daar een vrouw die net haar paard in laten slapen,en ook zij vertelde,dat het dier niets anders deed als steigeren,en vallen en weer opstaan en helemaal in paniek voor de volgende spuiten...

later is dat paardje op stal ingeslapen,die met haar hoofd onder die graafmachine terecht kwam..

een paar jaar later ging toen mijn eigen oude paardje..en nee,als ik er nog aan denk,word ik er misselijk van...

hij kwam maar steeds met zijn hoofd omhoog,die ik weer plat moest leggen,en die veearts maar prikken en prikken en prikken.. Huilen Huilen

het arme dier..doe alsjeblieft dan een kogel...in 1 keer weg...is voor mij dan minder leuk,maar voor het dier ,vind ik persoonlijk,het snelst en het fijnst..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:21

Kimmie; ook met slachten gaat wel eens wat mis. Als we op basis van zulke argumenten een keuze moeten maken......?

Gezien jouw verhalen twijfel ik sterk aan de competentie van de da. Daar komt ook nog bij dat een paard een roes krijgt toegediend, kan me niet voorstellen dat ze dan nog kunnen steigeren. Dan zou dat bij operaties ook regelmatig voor moeten komen. En gek genoeg, daar hoor je nooit iets over!