Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goldenflower

Re: Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:21

Ik ben wel benieuwd naar het filmpje.

Verder vind ik wel knap gedaan. We doden toch niet onze ouders, kind of zus/broer, omdat ie een been kwijt is of verlamd is of verstandelijk gehandicapt is. Duivel Dan zeggen we toch niet, nee dat is geen menswaardig leven of het gaat teveel geld kosten en hoop gedoe met zorg. Zo zitten we niet in elkaar, we houden ze juist in leven!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:53

Goldenflower schreef:

Verder vind ik wel knap gedaan. We doden toch niet onze ouders, kind of zus/broer, omdat ie een been kwijt is of verlamd is of verstandelijk gehandicapt is. Duivel Dan zeggen we toch niet, nee dat is geen menswaardig leven of het gaat teveel geld kosten en hoop gedoe met zorg. Zo zitten we niet in elkaar, we houden ze juist in leven!

Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje een peppie en kokkie vergelijking.. Mede ook omdat je zelfs niet eens iemand kan laten 'afmaken' ivm onze euthanasiewet...

Ik vind het geen paardwaardig bestaan, sorry, maar hoe in godsnaam is dit paard gebaat? Dat hij toch nog kan grazen?
Een paard is juist paard (en laten we niet vergeten, ons vervoersmiddel) vanwege zijn bewegingsgestel... Dat heeft dit paard niet meer...
Laatst bijgewerkt door Kel2004 op 23-01-08 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:55

wauw wat super gedaan zeg! zal wel een klap geld gekost hebben voor dit paard denk ik ? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:59

Anne_GTI schreef:
Ik vind het een paard onwaardig bestaan. Eigenlijk vind ik het zelfs dierenmishandeling.

Dat is het ook.

Trouwens, deze foto's zouden ook gewoon nep kunnen zijn natuurlijk. Met photoshop kan tegenwoordig alles Ja.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:01

Pipo schreef:
Ik begrijp dat enkele discussiegenoten inmiddels hebben afgehaakt?

Nee hoor, ik heb meer te doen Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:03

We trekken allemaal conclusies. Denk dat het wijzer is als de TS kan vragen wat het dier nog kan. Stappen draven galopperen?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:34

Goldenflower schreef:

Hallo we hebben het hier over een dier , er is een grote grens tussen mens en dierwaardig leven.....

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:36

en daarbij heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag;
Hoelang heeft dit paard gewacht op zijn protese ?
Dat vind ik een belangrijke vraag tussendoor....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:42

Tsja, ik vrees dat we lang kunnen wachten op de antwoorden.... het is namelijk al een héle tijd terug dat de TS hierop gereageerd heeft, want deze vragen zijn vanaf het begin af aan gesteld..... Beetje jammer, als je zoiets plaatst, zorg dan dat je ook antwoord kan geven, maar dat is mijn mening.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:42

Je kan ook pb sturen, er zijn mensen die ook een leven naast bokt hebben...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:46

Kel2004 schreef:
Goldenflower schreef:

Sorry hoor, maar ik vind dit een beetje een peppie en kokkie vergelijking.. Mede ook omdat je zelfs niet eens iemand kan laten 'afmaken' ivm onze euthanasiewet...

Ik vind het geen paardwaardig bestaan, sorry, maar hoe in godsnaam is dit paard gebaat? Dat hij toch nog kan grazen?
Een paard is juist paard (en laten we niet vergeten, ons vervoersmiddel) vanwege zijn bewegingsgestel... Dat heeft dit paard niet meer...

juist wel door die prothese!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:46

hmm tja ik heb hele dubbele gevoelens bij het zien van deze foto's!
aan de ene kant denk ik wow wat kunnen ze hier veel mee maar aan de andere kant denk ik dit vind ik niet kunnen het zal nooit zo zijn als het eigen been.
ik ben ook erg benieuwd naar een eventueel filmpje,dan kan ik met eigen ogen zien hoe het paard loopt is het echt 99%oke dan is het natuurlijk prachtig voor het paard dat zoiets kan.
maar stel je voor dat het paard zo ongelukkig loopt als wat nou sorry hoor maar dan vind ik niet dat mensen gek zijn met het dier dan vind ik het egoistisch..
ik weet het verder niet als ik een filmpje zou hebben gezien zou ik verder mijn mening hebben.
en idd zoals al eerder gevraagd hoelang heeft het dier hier op moeten wachten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:50

ik zag trouwens dat iemand zei dat je egoistisch bent dat je je paard zo graag bij je wilt houden dat je dan maar een prothese neemt. Maar ik zou het alleen doen als blijkt (aangezien mij dat ook niet helemaal duidelijk is) het paard er echt 'plezier' aan heeft in de zin van dat die er opzich geen pijn aan heeft en geen last van heeft en zich nog (enigzins) normaal kan bewegen en gewoon z'n oude dag zou kunnen slijten in de wei Knipoog en dan denk ik aan het welzijn van m'n paard ja. en natuurlijk ben ik ook hartstikke blij voor mezelf dat m'n paard dan nog bij me is Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:47

Geen pijn heeft door die protese ???
Ik neem aan dat voordat de protese werd aangemeten zijn voorbeen met hoef geamputeerd is.
Dan moet die wond goed genezen , ik neem denk minimaal zo'n 2 weken.
Waar heeft dat dier dan al die tijd gestaan ? gewoon op stal in een kliniek ?ik denk niet lekker grazend in de wei !
Ik vind het een verschrikkelijk lijden voor een paard dat een amputatie heeft gehad aan een been !

Het lijkt wel alsof iedereen dit zomaar negeert omdat hij dus NU een protese heeft

kortzichtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:54

Paintedblack, ik denk dat er voor dit paard al diverse grenzen een heel eind opgeschoven zijn voordat dit dan uiteindelijk het resultaat was en mijn gedachte is dan ook welke bruut zijn paard zoiets aan doet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:59

jeetje echt apart.. indd. hoe zouden ze het doe. en wat kost het.

ben benieuwd naar het filmpje

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:14

maar dat is opzich met zoveel dingen als je bijv (zoals ik al eerder aanhaalde) het oog van je paard er af laat halen omdat dat niet meer goed is (om welke reden dan ook) dan is dat net zo goed pijnlijk ook al is dat zeer waarschijnlijk een wat minder ingrijpende operatie dan een been amputeren. Maar hierdoor heeft het paard daarna nog wel een fijn bestaan en net zo goed met die prothese lijkt me als ik dat zo die.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:58

Citaat:
Maar hierdoor heeft het paard daarna nog wel een fijn bestaan

Maartje
en dat maakt het voor jou oke ?
een oog verwijderen kun je niet vergelijken met een voorbeen amputeren
dat is appels met peren vergelijken Rolleyes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 02:19

er zijn ook paarden met peesblessures die twee maanden stalrust moeten.... dat is verschrikkelijk, want imo hoort een paard gewoon op de wei, maar het is in zo'n geval wél noodzakelijk, omdat dat het welzijn in de toekomst van het dier bepaalt.

imo is de prothese op zich beslist niet verkeerd, mits deze goed past. ik zie ook enig gevaar in het blijven haken eraan, maar op een normaal weiland zonder losse rommel en bomen (ivm uitstekende wortels) zie ik geen probleem.

ik vind, dat zolang een paard pijnvrij en gelukkig op de wei kan staan met kameraadjes, het dier nog een paardwaardig bestaan heeft (hoewel ook dat per paard verschilt, ik ga uit van het gemiddelde paard). als mijn paard een peesblessure zou oplopen en na maanden (stal) rust wél weer een goed leven op de wei zou kunnen krijgen, zou ik dat ook doen. ik vind dat geen reden om een paard af te maken als de prognoses goed zijn. dus waarom dit dan niet? uitgaande van dat het goed past en voor het paard dus niet vervelend/ pijnlijk is.
volgens mij kan een paard met een dergelijke (en GOEDE) prothese nog prima paard zijn, en dat is imo altijd prioriteit.

wat ik wél erg vind is dat (sport) paarden met blessures die na behandeling alleen nog geschikt zijn voor een leven op de wei, afgemaakt worden, omdat ze voor de sport hun doel niet meer dienen. alsof het apparaten zijn. maar goed, dat is een heel andere discussie.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 02:23

Mijn eerste reactie was; huh?!
Ziet er best raar uit, maar wel fijn dat hij weer op 4 benen staat! Ja

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 02:48

Ziet er heeel apart uit. Wel leuk dat het allemaal kan!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 23:47

Lalidan schreef:
Tsja, ik vrees dat we lang kunnen wachten op de antwoorden.... het is namelijk al een héle tijd terug dat de TS hierop gereageerd heeft, want deze vragen zijn vanaf het begin af aan gesteld..... Beetje jammer, als je zoiets plaatst, zorg dan dat je ook antwoord kan geven, maar dat is mijn mening.

Hier dan eindelijk weer eens een reactie van TS............ Misschien eerst eens afvragen of er wat zou zijn met TS voor je gaat roepen dat "het zo jammer is" dat iemand niet reageerd, zorgen dat je antwoord kan geven klinkt heel makkelijk maar dan moet je wel de mogelijkheden hebben!

WinBinChes schreef:
Je kan ook pb sturen, er zijn mensen die ook een leven naast bokt hebben...

Idd ik heb een leven naast bokt........ wat niet zo soepeltjes verloopt op dit moment helaas.......

Afijn, vriendlief heeft nog steeds geen film van zijn intranet kunnen halen. Heel spijtig want ik zou jullie graag de film willen laten zien (mag helaas geen link zetten naar zijn intranet Clown ) Ik zelf was ook verschrikkelijk nieuwschierig en begrijp dat jullie dat al helemaal zijn!

De foto's zijn aboluut niet nep! Laat ik dat wel even melden! Het gaat hier om een beursgenoteerd bedrijf wat verschrikkelijk veel onderzoek heeft gedaan naar deze protheses. Deze protheses zijn ook niet voor de reguliere markt, er is nog te weinig vraag naar en daardoor erg kostbaar om deze protheses te gaan produceren.

Ik kan jullie wel verwijzen naar de website van het bedrijf wat dit heeft ontwikkeld: www.ossur.com of http://www.ossur.com/?PageID=631&NewsID=1013 dit is de directe link naar het artikel uit 2002. Uit navraag blijkt dat Barnaby nog steeds in leven is. Het andere paard waarbij deze prothese is aangelegd leeft helaas niet meer, weet alleen geen verdere details dus vragen daarnaar heeft niet veel nut omdat ik die niet kan beantwoorden.

Ik blijf proberen hier uiteindelijk de link van het filmpje neer te zetten.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:53

okeej jammer dat je dat filmpje niet op bokt kan zetten. maar wat niet kan kan niet toch..?

en idd ik heb ook nog een leven naast bokt, sommige mensen zijn gewoon verslaaft aan bokt denk ik zo maar Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:00

[quote="napoleon"]Hier dan eindelijk weer eens een reactie van TS............ Misschien eerst eens afvragen of er wat zou zijn met TS voor je gaat roepen dat "het zo jammer is" dat iemand niet reageerd, zorgen dat je antwoord kan geven klinkt heel makkelijk maar dan moet je wel de mogelijkheden hebben! [/quote

Sorry hoor, maar je hebt 23 december in andere fora nog berichtjes geplaatst en bent tussendoor wel online geweest.
Als je wel online komt, wel in andere topics berichten plaatst, maar hier niet meer reageert, vind je het dan gek dat ik denk dat er geen reactie meer komt??

Maar nu weer ontopic: Het enige wat ik uit de linken op kan maken is dat barnaby 12 jaar is, en met dank aan de prothese niet afgemaakt hoefde te worden ondanks een ontsteking aan zijn been. Kijk ik ergens over heen of is dat alles wat er op de site staat???

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:07

hm weet niet wat ik er van moet denken,lijkt mij dar zijn ander voorbeen toch altijd meer gewicht draagt en ondersteund word als het prothese been.en daar kan hij dan in de loop van de tijd ook weer last van krijgen .