Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:39

Prima toch! Dat vertrouwen is het belangrijkste, en niet wijsneuzen achter een PC.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:56

Nou mijn idee was altijd: wie zou het hier eigenlijk zien zitten om te stappen met een paard dat vergaat van de pijn, alles bij elkaar schreeuwt (en eerlijk, tegen dat een paard dat al doet...), of zich laat vallen? Dat probeer je volgens mij 2 a 3 keer, en dan breekt je hart (of je been). Ik zou het ook niet anders gedaan hebben denk ik.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 11:58

Lachen

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:59

Ik zou ook zeker doen wat de DA zegt hoor Ja Hij ziet het paard en de mensen hier op bokt niet...

Nope, ik had het ook niet anders gedaan hoor Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:00

Poes, dat snap ik wel, maar ik weet uit eigen ervaring dat ik met een paard dat er dus ook zo bijstond, toch moest stappen. Zelf de keiharde paardenboeren bij ons op stal versleten ons voor dierenmishandelaars. Daarom heb ik het toch gemeld.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:12

Jij hebt het heel goed begrepen Ma_rie_tje... Niks is irritanter dan wanneer je steeds bezig bent om het behandelplan zo goed mogelijk naar de patient aan te passen en de eigenaar blijft maar aanhalen wat Jantje en Pietje van die-en-die-site bij hun hond, paard of kanarie hadden gedaan. Kijk, vragen stellen en meedenken is niet erg, leuk zelfs, maar als je soms hoort wat voor een adviezen er allemaal gegeven worden via internet ben ik blij dat de meeste mensen die niet zomaar opvolgen maar eerst komen overleggen.
Het meest absurde geval wat ik heb meegemaakt is mensen die zelf de diagnose al hadden gesteld via internet, drie dierenartsen waren afgegaan met zogenaamde bloeduitslagen van hun hond (nep, want ze wisten immers al wat de hond had,dus waarom nog bloedonderzoek doen Gestoord ) en een mooi verhaaltje over overstappen naar een andere dierenarts blabla. Uiteindelijk medicatie losgepeuterd en vervolgens maandenlang de hond behandeld voor iets wat hij niet had. Werkelijk waar, het kostte heel wat moeite om die aan het verstand te timmeren dat de hond toch echt iets anders had. Zij hadden het toch op internet gelezen en iedereen op een bepaald forum was het er mee eens dat de hond die ziekte wel MOEST hebben.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 12:33

Ondanks dat ik eigenlijk nauwelijks wat heb gedaan met de gegeven adviezen, wil ik toch iedereen bedanken voor het meedenken.

Maar tegelijk zou het ook fijn zijn als sommige mensen hun "behandel plan" niet zo opzouden leggen (de personen over wie ik het heb weten dat ik hun bedoel). Inhet topic met ideeën komen is prettig, maar pm-en over dat ik gek ben, en dat ik stom ben als ik niet hun advies opvolg gaan me te ver.
Net als die readers die ONGEVRAAGD contact opnemen met je paard. Dat het kan geloof ik best. Maar het ongevraagde deel vind ik gewoon schandalig. Als ik graag advies wil van hun dan zijn ze niet moeilijk te vinden (lang leve zoekfunctie) en zal ik (en iederander die advies wil op dat gebied) hun aanschieten voor hulp.

Maar ga niet ongevraagd iemand lastig vallen met jou verhaal, en al helemaal het paard niet lastig vallen. het paard vind ik dan nog vervelender dan die pm's die ik krijg.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:45

Jeetje, heb je echt dat soort pm gehad? Onbeschofd gewoon!!! Ik heb zelf geen paard, maar als ik dat wel zou hebben zou ik dus ook gewoon het advies van de dierenarts opvolgen, ZEKER als er meerdere dierenartsen naar hebben gekeken, en er ook contact is geweest met Utrecht en Bodegraven.

Readers...Tja. Ik weet persoonlijk niet helemaal wat ik ervan moet denken, maar even afgezien van dat: dat die zomaar contact maken met het paard, vind ik ook niet kunnen. Heb dat in meerdere topics zien gebeuren, en dan met uitspraken en adviezen (soms een hele pagina vol met wat de eigenaar allemaal fout doet) die behoorlijk pijnlijk moeten zijn voor de eigenaar om te lezen, gewoon zomaar even midden in hun topic.

Top dat je je sterk hebt gehouden tegen zoveel mensen die zeggen dat je het fout doet, kan me ergens wel voorstellen dat dat toch een naar gevoel geeft, toch een stukje twijfel of je wel het beste doet.... OK dan!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:52

Oef ja die reader vond ik toch ook wel erg bijdehand. Lijkt me ook niet erg slim van haar, op zo'n manier krijg je echt niet meer aanhang of respect

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 12:55

maar tegen over deze mensen staan er ook weer een heleboel die hun ervaringen (op een prettige) manier met mij deelden.

Aan dat soort reacties heb ik erg veel gehad.
Maar wil dus echt ook de mensen die gewoon met tips kwamen in het topic bedanken. Ook al heb ik er niks mee gedaan. Toch bedankt voor het meedenken, en het aanbrengen van ideeen!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:57

ja joh heb je zulke pm's gehad??

Echt te wazig gewoon

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:08

ben even een tijdje niet op bokt geweest. Ma_rie_tje hoe staat het nu met je paard?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:36

ma_rie_tje schreef:
Wat zijn dingen die wij kunnen doen om het voor het paard nog zo goed mogelijk dragelijk te houden? Ondanks alle pijnstillers staat hij nog op 3 benen (wordt al iets minder) en loopt er nog erg veel vocht uit zn been...

Dus, als iemand hier ervaring mee heeft, graag tips!
Wij weten echt niet wat we verder nog kunnen doen.
Ook negatieve ervaringen hoor ik graag!

Niet om het één of ander, maar op de 5e dag dat dit speelt plaats je een topic met een duidelijke hulpvraag voor tips en ervaringen. Die geven een flink aantal mensen (en die willen allemaal dat het paard gaat bewegen), maar op dat advies ga je niet in en volgt het beleid van de DA. Dat is je goed recht, want het is jouw paard tenslotte. Uiteindelijk beland je paard op de 9e dag in de kliniek en daar krijgt hij adequate pijnstillers zodat hij kan: bewegen.
Ik snap je frustratie, en PB's met verklaringen zoals je beschreef vind ik ook echt niet kunnen, laat staan ongevraagde readings van je paard....belachelijk vind ik dat zeg, maar uiteindelijk is het met een goede pijnstilling, antibiotica, ontstekingsremmers, vochtafdrijver en beweging wél beter geworden. Dat laatste is echt heel erg essentieel geweest, je zag hoe snel het daarvan opknapte toen dat eenmaal weer kón. En hoe sneller dat was gebeurd, hoe groter de kans dat je paard er zonder restverschijnselen vanaf komt. En dat is waarom we steeds maar herhaalden: bewegen bewegen ook al doet het zeer, het MOET. En ik vind persoonlijk dat je DA dat eerder had moeten beseffen en dat zij ook hoort te weten dat einschuss door een ieniemienie gaatje kan worden veroorzaakt. Een doornprikje kan genoeg zijn. Ze had je in mijn optiek eerder naar een kliniek moeten sturen omdat het been zo extreem pijnlijk was dat bewegen niet kón.
Maar het is allemaal hier begonnen met je vraag om hulp.

Verder ben ik echt héél blij voor je dat je paard weer thuis is en het gelukkig de goeie kant uitgaat! Houen zo! Had alleen even de behoefte om te reageren op je berichtje. Het is soms lastig hoor, want je wilt op je DA vertrouwen, maar wil ook zo snel mogelijk wat zekerheid en ervaringen delen, en dan doe je op bokt.nl nooit vergeefs een beroep Knipoog .
Ik ben zelf behoorlijk sceptisch tegenover DA's geworden (die uit de speciele klinieken daargelaten). Ze behandelen van cavia tot leguaan en dan komt er ook nog af en toe een paard langs. Zo'n DA ziet misschien 2 x in z'n carriére een megadik been. Telefonisch overleg met klinieken heeft alleen dán zin, als je als DA de juiste info door kan geven en de juiste vragen stelt. Zo'n kliniekmoet zich immers via de telefoon een beeld vormen van de "patiënt" zonder dat ze 'm gezien hebben en moeten afgaan op de info die de DA geeft. Lastig.
Maar goed: eind goed al goed hoop ik!!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:04

hoi marietje
ik heb verder niet terug gelezen maar hoe is het nu met paardje?
hoop dat het een stuk beter is dan een paar weken terug. weet alleen nog dat ie wel weer thuis stond.
groetjes linda

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 13:39

gaat (redelijk) goed. Hij staat eigenlijk de heledag en nacht met stalbandages (ook in de paddock) behalve wanneer wij er zijn en met hem aan het lopen gaan. Dan heeft hij een gewone bandage om (voor bescherming, zn huid is te gevoelig voor zn 3 in 1 beschermers, en zonder is geen optie gezien de wondjes korstjes en kaalheid)

Het gaat dus de goede kant op. Voorlopig nog wel cortico's spuiten, en we zullen nog wel lang door moeten gaan metbandageren maar het gaat de goede kant op.
Wie weet kunnen we ook al snel weer afbouwen met bandages!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:42

Mooi dat het langzaam maar zeker de goede kant op lijkt te gaan.
Het wordt wel een kwestie van geduld en lange adem denk ik zo.
Beterschap!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:39

fijn dat je paard weer beter is!
Heeft ie geen extra last van zijn nieren gekregen door die pijnstillers?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 15:11

daar heeft hij weer iets anders voor gekregen, omdat hij er wel last van kreeg.

Hij was blij dat hij terug thuis was,
Hij heeft een week op de kliniek gestaan met een ingetrokken buik, ondanks alle pijnstillers.
Gewoon echt 8 volle dagen, en toen hij thuis de trailer uit kwam was er niks meer te zien.

Raar paard Tong uitsteken

Vandaag 2,5 uur met hem gewandeld, maar wat een pokke weer zeg!.
Hij was erg braaf, al wordt hij wel wat druk omdat hij bijna niks doet. Minderen in voer is ook bijna onmogelijk, omdat hij toch genoeg energie binnen moet krijgen voor zn been enzo.

AL met al maakt hij het goed. Hij eet goed en gaat overdag lekker naar buiten met zn merries

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:39

zoals het klokje thuis tikt ....! "Ze" zeggen dat het komende week rustiger weer wordt, dat is aangenamer met lopen. Je krijgt zelf ook een lekkere conditie zo Knipoog !

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 21:01

maarja, of ik daar blij mee ben.
gelukkig mag hij ook "onder de man", als we maar blijven stappen.
Draven mag hij eigenlijk echt niet. gisteravond heb ik hem even in de bak gezet, en ben langs de bak gaan zitten kijken.
Hij moest echt even zn ei kwijt, heeft lopen bokken rennen en springen.
Eigenlijk mag hij het helemaal niet, maar heb liever dat hij het in de bak doet dan in de paddock (en hij deed het uitzich zelf, niemand die hem opjoeg of wat dan ook).
De paddock is bij ons gestraat (dus met tegels), dus tja, dan liever in de bak!

Zolang hij het uitzichzelf doet zal hij zich(zelf) niet zo snel overbelasten denk ik!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:11

Lijkt me héérlijk voor 'm om even te kunnen ontladen, en voor jou om hem zo te zien na die spannende weken! Zoveel kwaad kan dat denk ik ook niet hoor.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 21:45

Haha!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:09

Fijn dat het weer beter gaat Haha!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:27

fijn dat het weer zo goed gaat, dan dat het de laatste tijd is geweest. en fijn voor hem dat ie ff lekker zijn energie weg kon bokken en springen haha. hoop dat het zo door blijft gaan en het er alleen maar weer beter van wordt.
groetjes linda

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 18:29

vandaag nog meer goed nieuws gekregen!
De stalbandages gaan we nu afbouwen, en hij mag langzamer hand tijdens het rijden ook een rustig drafje en galopje maken. Geen race partij, maar gewoon rustig en beheersd.
Dat zal een hoop getrek van hem voorkomen, kan hij weer lekker zn energie kwijt!

Vandaag ben ik even gaan rijden, ik reed expres tijdens de spits niet dit betreffende rondje omdat er het een vrij smalle weg is met redelijk wat verkeer en aan 1 kant geparkeerde auto's.
Soms moet je dus een stukje draven omdat het anders echt super ophoudt.

Nu kon het dus gewoon weer lekker!. Hij was superbraaf, en genoot er echt van!