ma_rie_tje schreef:Wat zijn dingen die wij kunnen doen om het voor het paard nog zo goed mogelijk dragelijk te houden? Ondanks alle pijnstillers staat hij nog op 3 benen (wordt al iets minder) en loopt er nog erg veel vocht uit zn been...
Dus, als iemand hier ervaring mee heeft, graag tips!
Wij weten echt niet wat we verder nog kunnen doen.
Ook negatieve ervaringen hoor ik graag!
Niet om het één of ander, maar op de 5e dag dat dit speelt plaats je een topic met een duidelijke hulpvraag voor tips en ervaringen. Die geven een flink aantal mensen (en die willen allemaal dat het paard gaat bewegen), maar op dat advies ga je niet in en volgt het beleid van de DA. Dat is je goed recht, want het is jouw paard tenslotte. Uiteindelijk beland je paard op de 9e dag in de kliniek en daar krijgt hij adequate pijnstillers zodat hij kan: bewegen.
Ik snap je frustratie, en PB's met verklaringen zoals je beschreef vind ik ook echt niet kunnen, laat staan ongevraagde readings van je paard....belachelijk vind ik dat zeg, maar uiteindelijk is het met een goede pijnstilling, antibiotica, ontstekingsremmers, vochtafdrijver en beweging wél beter geworden. Dat laatste is echt heel erg essentieel geweest, je zag hoe snel het daarvan opknapte toen dat eenmaal weer kón. En hoe sneller dat was gebeurd, hoe groter de kans dat je paard er zonder restverschijnselen vanaf komt. En dat is waarom we steeds maar herhaalden: bewegen bewegen ook al doet het zeer, het MOET. En ik vind persoonlijk dat je DA dat eerder had moeten beseffen en dat zij ook hoort te weten dat einschuss door een ieniemienie gaatje kan worden veroorzaakt. Een doornprikje kan genoeg zijn. Ze had je in mijn optiek eerder naar een kliniek moeten sturen omdat het been zo extreem pijnlijk was dat bewegen niet kón.
Maar het is allemaal hier begonnen met je vraag om hulp.
Verder ben ik echt héél blij voor je dat je paard weer thuis is en het gelukkig de goeie kant uitgaat! Houen zo! Had alleen even de behoefte om te reageren op je berichtje. Het is soms lastig hoor, want je wilt op je DA vertrouwen, maar wil ook zo snel mogelijk wat zekerheid en ervaringen delen, en dan doe je op bokt.nl nooit vergeefs een beroep
.
Ik ben zelf behoorlijk sceptisch tegenover DA's geworden (die uit de speciele klinieken daargelaten). Ze behandelen van cavia tot leguaan en dan komt er ook nog af en toe een paard langs. Zo'n DA ziet misschien 2 x in z'n carriére een megadik been. Telefonisch overleg met klinieken heeft alleen dán zin, als je als DA de juiste info door kan geven en de juiste vragen stelt. Zo'n kliniekmoet zich immers via de telefoon een beeld vormen van de "patiënt" zonder dat ze 'm gezien hebben en moeten afgaan op de info die de DA geeft. Lastig.
Maar goed: eind goed al goed hoop ik!!