weet me geen raad meer... wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Re: weet me geen raad meer... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:06

Ik ben net even op de site wezen kijken van paardenkliniek Garijp en was in het archief aan het rondneuzen en kwam ik leverbot tegen..
Ook sterke vermagering en ontsteking aan de lever waardoor het paard ook steeds meer verslechterde.
De DA vroeg mij al toen ik Kas bracht of hij bij schapen instond, dit is niet het geval (nu begreep ik ook de vraag na lezen van het stukje)
Ook staat erbij dat het door runderen kan komen en aangezien hij wel es graasde langs het pad waar de runderen ook wel langsliepen heb ik meteen even een belletje gedaan.

Helaas was hij er zelf niet en moet ik de vraag tot half 6 bewaren..
Dit zou ook de hoge leverwaarden op het vorig bloedonderzoek verklaren.. Gamma GT genaamd.
Waarde moest tussen 8-23 liggen en was bij hem 77.
Hier zouden ze bij nieuwe bloedonderzoek wel extra naar kijken en onderzoek naar zijn lever doen.

pfffff zit mezelf echt helemaal gek te maken hier thuis achter de comp.
Wil gewoon ook niet dat het EMND is en leverbot zou ook een optie kunnen zijn lijkt mij...

http://www.paardenkliniekgarijp.nl/a0501.html

Nou ff wachten nog!
Ik ga de deur ff uit, ff frisse neus halen Haha!

groetjes Ans

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:09

Hij moet voor fasciola hapatica helemaal niet bij schapen staan. Wel op vochtige grond

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:14

Dat staat toch ook in de tekst van de website??

even een stukje gekopieerd:
"In het gesprek met de eigenaar bleek dat er kontakt was geweest met schapen die in een vrij natte drassige wei liepen. Alleen onder deze omstandigheden kunnnen paarden een leverbot infectie oplopen. Paarden besmetten elkaar niet met leverbot maar lopen dit op in een door schapen of runderen besmette wei waarin bovendien natte greppels of sloten aanwezig zijn."

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:17

ben heel benieuwd hoe dit afloopt voor jullie... lijkt me verschrikkelijk om je paard zo achteruit te zien gaan. Heel veel sterkte!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:19

hebben ze ook gekeken naar eventueel jacobskruid of dat misschien de boosdoener is?
soms kom je met bepaalde symptomen op een heleboel ziektes die het allemaal kunnen zijn,ga niet teveel rondneuzen daar word je echt helemaal dol van Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:21

Wij hadden er ook 2 met leverbot, nooit een schaap in de buurt geweest, wel een vochtige wei. Hebben een speciaal middel daarvoor gekregen, niks meer aan de hand.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:24

Gamma GT:  Alkalische- Fosfatase (AF), gamma-GT-bepaling
Onderzoek naar afwijkingen in de gehaltes van enzymen, zoals het Alkalische-Fosfatase en het gamma-GT (gamma-Glutamyl-Transferase). Behalve in de levercellen zijn deze enzymen vooral aanwezig in de cellen van de galwegen. Ook voor deze enzymen geldt dat zij bij beschadiging door ziekte, weglekken vanuit de lever- of galwegcellen naar het bloed.

Als er sprake is van cholestase (galstuwing) zijn vooral deze enzymen in grotere hoeveelheden dan normaal in het bloed aantoonbaar.

Sterk verhoogde gamma-GT waarden kunnen worden aangetoond bij galstuwing en bij alcoholmisbruik. Een geringe verhoging van het gamma-GT kan te maken hebben met bepaalde medicijnen, steatose (leververvettting) of met obesitas (extreem overgewicht).

Een verhoging van het gehalte aan Alkalische-Fosfatase in combinatie met normale ALAT en ASAT waarden wijst in de richting van een galwegaandoening. Sterk verhoogde waarden kunnen te maken hebben met galwegobstructie of met galwegziektes zoals primaire biliaire cirrose of primaire scleroserende cholangitis.
Het Alkalische-Fosfatase wordt behalve in de galwegcellen ook aangemaakt in de cellen van de darm, nieren, placenta en botten. Een verhoogd gehalte kan dus ook wijzen in de richting van een aandoening die niets met de lever te maken heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:37

verhoogde gamma gt kan op zoveel wijzen he.
kan ook PE zijn:
proximal enteritis
meer info :http://www.petplace.com/horses/proximal-enteritis-proximal-duodenitis-jejunitis-anterior-enteritis/page1.aspx
staat trouwens ook een hoop op over hepatitis bij paarden,dan zijn de gamma gt waarden ook hoger dan 70.
als je op engelse sites gaat zoeken word je echt overstelpd met info daarover,hier in nederland kun je zowat niks vinden
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-01-07 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:38

Ik lees iedere keer toch wat gespannen je topic door...
Hoop zo voor je dat ze iets vinden wat helemaal te genezen is. Hopelijk weet je vanavond wat meer.
Ik duim nog steeds voor jullie, zet 'm op Kas!

zesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:58

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:03

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:08

pfff wat spannend zeg!! ik heb je al een pb gestuurd maar hou hoe dan ook je topic in de gaten! Als het geen EMND mocht zijn wat ik ten zeerste hoop voor je laat hem dan nakijken op rode blodwormen...Zoals ik al had gezegd daar krijg je deze;fde symptomen van! nogmaals sterkte

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:38

Ik ken je niet, maar wil jou en je paard toch heel veel sterkte wensen. Ik hoop dat ze je vanavond meer kunnen vertellen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:52

priscilla schreef:
pfff wat spannend zeg!! ik heb je al een pb gestuurd maar hou hoe dan ook je topic in de gaten! Als het geen EMND mocht zijn wat ik ten zeerste hoop voor je laat hem dan nakijken op rode blodwormen...Zoals ik al had gezegd daar krijg je deze;fde symptomen van! nogmaals sterkte

vanaf de foto te zien ben ik dit met je eens....mager maar toch een ronde buik.
Maar die dikke benen ken ik niet bij bloedwormen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:06

en Ans? de dierenarts al gebeld? wat is de uitslag.????...

eeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:22

ook ik ben heel benieuwd...

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:23

heb afgelopen woensdag een lezeing gehad van fort dodge equest en daar zag je een foto met dezelfde kenmerken vandaar dat ik het dus aansneed.. maar ja ook dat is heel slecht te onderzoeken en je zult toch hopen dat een da daar zelf ook wel aan denkt! toch? maar goed hier is ans nog niet mee geholpen..
Ben benieuwd..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:30

Ik heb alles niet doorgelezen, maar een fjord van een buurvrouw had vergelijkbare symptomen als het paard van TS,
werd graat mager, lusteloos, opgelopen benen, at en dronk wel normaal, maar kwam niet aan.
DA wisten niet wat ze er mee moesten, totdat een jonge net afgestudeerde DA in de kliniek opperde om de darmen eens op te voelen, want volgens hem kon een of ander bacterie de oorzaak zijn.
Dat bleek de oorzaak te zijn, merrie behandeld en ze is weer kipfit.
Ze is behandeld in de Dierenkliniek Hellendoorn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:47

Ik geloof dat de buik opgevoeld is?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 21:06

Hallo!

Nou bij deze al een stuk meer duidelijkheid...
Het blijkt gelukkig geen EMND te zijn! zo zei ik dat ook tegen de DA die erop zei ja dat kun je gelukkig noemen, maar wat hij heeft is ook zorgwekkend...

Dus begon hij uit te leggen dat volgens bloedonderzoek moet hij het duidelijk aan de lever hebben, een ontsteking/infectie.
Als dit al lange tijd zo is kan het zo zijn dat het niet meer te herstellen is.. hierover wilde hij aan de tel niet al te veel kwijt.

Ook heb ik hem gevraagd naar leverbot, hiervoor wordt hij ook behandeld.

Ik mag hem morgen ophalen en dan zouden we ff om tafel wat precies de bedoeling is wat we gaan doen.
Ik moet hem zelf komende 2 weken elke dag spuiten met penicilline, kon ook door DA maar was hartstikke duur en als ik het zelf aandurfde kon dat beter zei hij.
Ik heb door de jaren al zoveel met em meegemaakt dat ik dit wel aandurf.

Morgen hoor ik de rest dus en hoeveel kans op herstel hij heeft, wat de eventuele mogelijkheden nog zijn voor behandeling etc.

Groetjes Ans

@ poes: de buik is idd helemaal opgevoeld, dat was helemaal in orde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:13

Pfff, ik geloof dat je nu in ieder geval meer kans hebt op een goede prognose. Wel ontzettend fijn dat hij morgen naar huis komt! Hij zal blij zijn om lekker thuis te zijn, is voor het herstel toch beter. En ze hebben een diagnose kunnen stellen, nu kan er echt met een behandeling begonnen worden.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:21

Gelukkig inderdaad geen EMND!!

Ik ben benieuwd wat de dierenarts je morgen nog meer te melden heeft!

Hopelijk kan je goed slapen vanacht! Heel veel sterkte nog steeds en ik blijf duimen dat het allemaal goed komt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:26

nou,in elk geval een stukje duidelijkheid Haha!
wil toch echt nog weer es een keertje kashmir in het echt zien dus hij moet er bovenop komen.
ik hoop dat de penicilline aanslaat

eeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:33

hey gelukkig geen emnd. nu maar zien hoe er eruitkomt..
ben heel benieuwd we zien het op stal wel

Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:39

Hoi Ans

Hier een ex stalgenootje van je heb het allemaal gelezen en ik hoop voor je dat hij er weer bovenop komt, weet als geen ander hoe het is als er wat met je kanjer is....
Ik wens je veel sterkte aankomende tijd...

Liefs Auke