gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:20

@ellepel: Ik heb ze nu een week niet meer horen hoesten... ik ben dagelijks bij haar maar natuurlijk niet de hele dag.. Ga dit weekend eens rijden maar als ze nog steeds hoest stop ik en bel ik terug de dierenarts. Haar bloed ga ik eind april nog eens laten trekken ivm de leverwaarden.
Wat zijn de gamma GT's juist?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 10:35

Citaat:
Gamma-GT's (gamma glutamyl transpeptidase) zijn enzymen die in heel wat organen te vinden zijn (lever, nieren, darmen, galblaas…). Ze spelen een rol in het metabolisme van de aminozuren, dat zijn de basiselementen van de eiwitten.

Maar bij sommige aandoeningen stijgt dat gehalte.
Dat is het geval bij hepatitis, of die nu veroorzaakt is door een virus, een bacterie of door een geneesmiddelen- of alcoholvergiftiging. Ook bij andere aandoeningen stijgt het gehalte aan gamma GT: cholestase (verstopping van de galwegen), nierinsufficiëntie, hartinsufficiëntie, infarct van de hartspier, beroerte, alvleesklierontsteking, lever-, galblaas- en borstkanker, levercirrose, melanomen, hyperthyroïdie, obesitas, diabetes, hypertriglyceridemie, sommige geneesmiddelen (slaapmiddelen, middelen tegen diabetes, de anticonceptiepil, bloeddrukverlagende middelen, antidepressiva, middelen tegen kanker…), enz

ik zoek eigenlijk alles via google op, staat een hoop info op internet :)

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:42

Ok bedankt :D

Mistral_Bink

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:13

nee heb de test zelf nog niet de veearts belde me en vertelde het ik heb hem gewoon weg door altijd leuk werken;( nog niet kunnen halen. hij vertelde me dat wat is had geschreven..

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:52

Goodgirls schreef:
Hier nog een bloeduitslag:

Lever-Pancreas-Hart-Spier:

Bilirubine totaal 1,34 < 2,38 mg/dl
22,9 < 40,6 µmol/L
AST +844 196 - 307 U/l
Gamma GT +455 <22 U/l
Alkalische fosfatasen +297 <154 U/l
LDH 806 208 - 835 U/l
CK +438 120 - 348 U/l
Ik had een bloedcontrole gedaan ivm hoesten. Hematologie was helemaal in orde. Maar de lever-spier waarden niet.
Mijn paard zou volgens mijn dierenarts de griep hebben gehad. Kon me geen verklaring geven ivm de hoge leverwaarden. Nu las ik in mijn boek ivm paardenziekten (geschreven door een Engelse dierenarts), dat bij griep een bijverschijnsel in het bloed hoge leverwaarden zijn. Indien het paard in contact komt met stof, komt er een chronische hoest bij.

Wat denken jullie hiervan?

Mijn merrie had ook wat afwijkende spier en leverwaarden in haar bloed, maar die van jou heeft het nog erger.

Gamma GT is bij mij GGT en staat voor de totale lever. Op mijn lijst moet dit onder de 30 U/l zijn. Bij jou staat er onder de 22, maar jouw paard heeft echt een hele hoge waarde!
AST is het melkzuur in hart en lever en het beste is het als dit onder de 200 U/l zit, bij jouw paard ook erg verhoogd.
Alkalische fosfatasen kan volgens mijn lijstje onder de 450 zitten dus dan zou jouw waarde nog laag genoeg zijn.
LDH is leverenzymen/melkzuur lever en zou onder de 400 U/l moeten zijn, bij mijn merrie is dit verhoogd en bij jouw paard dan ook.
Zou CK hetzelfde zijn als CPK? Dan is het spierenzymen en de waarde moet onder de 260 U/l zijn, bij mijn merrie wat verhoogd en dan bij jouw paard ook.

Verder had mijn merrie te hoge waarden bij selenium, wat raar is omdat ik haar geen selenium voer. De witte bloedlichamen (monocyten) waren ook verhoogd, wat kan duiden op een ontsteking (virus). Potassium in de nieren (kalium) was ook verhoogd.
Mijn merrie hoestte ook steeds aan het begin van het rijden. Ik heb laatst een endoscopie van de luchtwegen laten doen maar alles was schoon. Verder heeft ze nog wat andere klachten, vandaar dat ik een bloedonderzoek heb laten doen.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:13

@Jura: Wat krijgt jouw paard van medicatie voor de lever? De mijne Hemopar om de lever te ondersteunen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:28

Ik ben benieuwd of het helpt, die hemopar. Voor mijn paard deed het niets. Waarden waren zelfs alleen maar gestegen nadat ik het gegeven had.

Paard is ruim een half jaar 'ziek' geweest, maar (eindelijk) vorige week genezen verklaard.
Hoe het komt dat het plots toch beter is, is me eerlijk gezegd een beetje een raadsel. :7

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:32

Jura schreef:
Alkalische fosfatasen kan volgens mijn lijstje onder de 450 zitten dus dan zou jouw waarde nog laag genoeg zijn.

@ jura: Deze redenering mag je dus niet maken. Je moet waarden altijd vergelijken tov de referentiewaarden van het labo dat ze bepaald heeft.
De waarden van goodgirls haar paard vergelijken met de referentiewaarden van het labo dat het bloed van jou paard getest heeft is zinloos. Aangezien de labo's misschien andere apparatuur gebruiken en de machines anders geijkt zijn. ;)

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:55

Goodgirls schreef:
@Jura: Wat krijgt jouw paard van medicatie voor de lever? De mijne Hemopar om de lever te ondersteunen.

Niets, de dierenarts vond het niet zo spannend allemaal. Ik heb de uitslag naar iemand gemaild die verder kijkt naar bloeduitslagen dat de meeste dierenartsen. Van hem heb ik een stofwisselingskuur gekregen. Wat voor klachten had jouw paard?

Luckystory, zo heb ik dat niet begrepen maar daar weet ik te weinig van. Volgens mij zijn de referentiewaarden gewoon verschillend omdat er verschillend over gedacht wordt, net zoals dierenartsen verschillende diagnoses kunnen stellen voor een zelfde probleem.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:06

Ik had een bloedcontrole laten doen ivm hoesten. Ze is nooit ziek geweest, ziet er gezond uit, heeft energie, is niet te dik of te dun. Ze hoeste bij het rijden en ook als ze gewoon buiten stond...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:40

Jura schreef:
Luckystory, zo heb ik dat niet begrepen maar daar weet ik te weinig van. Volgens mij zijn de referentiewaarden gewoon verschillend omdat er verschillend over gedacht wordt, net zoals dierenartsen verschillende diagnoses kunnen stellen voor een zelfde probleem.

Dat is dus niet zo. ;) Zulke dingen worden normaal gezien statistisch berekend (bepaald percentage 'gezonde paarden' wiens bloed binnen die waarden valt en dat wordt dan als referentie gebruikt. (Dmv Gausscurve, dacht ik??)) En dat hangt dus echt af van de nauwkeurigheid van de apparatuur, manier van testen en de ijking enzo die in dat bepaalde labo van toepssing is.
waarden dus altijd interpreteren in relatie tot de normaalwaarden van dàtzelfde labo. Zo is het mij in ieder geval toch uitgelegd. ;)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:34

Luckystory schreef:
Ik ben benieuwd of het helpt, die hemopar. Voor mijn paard deed het niets. Waarden waren zelfs alleen maar gestegen nadat ik het gegeven had.

Paard is ruim een half jaar 'ziek' geweest, maar (eindelijk) vorige week genezen verklaard.
Hoe het komt dat het plots toch beter is, is me eerlijk gezegd een beetje een raadsel. :7

mag ik vragen wat de symptomen waren van jou paardje?
ben ik erg benieuwd naar.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:38

Mistral_Bink schreef:
mag ik vragen wat de symptomen waren van jou paardje?
ben ik erg benieuwd naar.

Ze was erg stijf en moeilijk in't werk, wat bleek te komen door rugproblemen wat op zijn beurt weer veroorzaakt werd door een leverprobleem.
En ze had ook problemen met haar ademhaling (hoesten, benauwd) maar dat was pas later en heeft waarschijnlijk niets met de rest te maken.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:52

oke klinkt wel erg bekend kwa hoesten dat doet ze ook een beetje op het moment uit haar bloed bleek de leverwaarde niet goed en glucosegehalte te hoog meer niet. heeft ze dikke klieren gehad? want daardoor ben ik uiteindelijk gaan onderzoeke..

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:08

kunnen jullie misschien ook naar wat afwijkende waardes van mijn bloedonderzoeken kijken en zeggen wat jullie ervan vinden....

ik tob al meer als 1,5 jaar met mijn 4 jarig paardje .... had een behoorlijke leverontsteking in december 2007 en is daarna nooit meer de oude geworden ..... hij kan nu op het moment nog steeds geen halfuur rustig wandelen ... hij loopt zoooooo langzaam en na 2 rondjes draven staat ie enorm te pompen ...
(paardje heeft natuurlijk totaal geen conditie en bespiering , omdat er nog erg weinig met hem gedaan is )

ieder paard heeft natuurlijk een basisconditie...maar zelfs die mist hij...het is toch niet normaal dat hij geeneens een halfuurtje kan wandelen (nog geen 1,5 km lopen)

bloeduitslagen laten niet echt iets zien .....dus ben nu op zoek naar suggesties in welke richting ik het moet zoeken ;)

* totaal eiwit zit tegen de ondergrens ....wat zegt het totaal eiwit??

* wat zeggen de thrombocyten???
ik heb het bloedonderzoek bij de GD deventer laten doen en de normaalwaarde van de thrombocyten is 10E12/L
en de bloeduitslagen geven aan : 1e onderzoek 101 en 2e onderzoek 130 en 3e onderzoek 145 en 4e onderzoek 182 en 5e onderzoek 170 ....... zijn de uitslagen nu goed?????

* LDH waarde normaalwaarde 350 - 925 en bij mijn paardje ...
13-12-2007 = 903
19-03-2008 = 997
01-07-2008 = 1299
12-09-2008 = 1208
05-02-2009 = 1070
niet schrikbarend hoog...maar omdat hij zo loopt te slenteren als we gaan wandelen en niet ver komt en gauw moe is?????????

* cholesterol is 2 x toevallig getest en de normaalwaarde is 1,8 - 2,3 en bij mijn paardje 2,5 en 3,0 als uitslag

* natrium zit ook al sinds 13-12-2007 steeds tegen de ondergrens

* haptoglobuline is ook steeds verhoogd geweest...maar dat zegt geloof ik nets toch????

* hemoglobine 7,5 - 9,0 ...laatste keer 7,1
* hematocriet 0,36 - 0,42 ... laatste keer 0,34

dus lichte bloedarmoede....heeft ie vaker gehad...maar steeds geen medicijnen ertegen .....denk niet dat deze lichte bloedarmoede de klachten echt veroorzaken ...ze zullen wel meespelen .... zouden jullie daar bijv. hemolytan voor adviseren?????

* lymfocyten 25 - 50 en bij mijn paardje 56 ..... lichte ontsteking ergens????????????

* zegt een verlaagd neutrofiele granulocyten nog iets????????

nou dit zijn dan de afwijkende waardes in het bloed .... ik kan daar nu niet echt iets schokkens van maken en ook niet een aanleiding voor de aanblijvende klachten...
jullie gedachten graag.....

13 december 2007 had ie een leverwaarde (GGT) van 211 (normaalwaarde 8 - 23) en op 12 september 2008 ....dus 9 maanden later was de leverwaarde eindelijk pas weer normaal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:21

zuzu:
heb je de lijst thuis liggen met de uitslagen daarop?
mooiste zou zijn als je die kon kopieren en de gehele lijst hier neerzetten.
veel waardes gaan namelijk samen met andere waardes en een volledige lijst zou dan toch het mooiste zijn.

is er al contact met utrecht over jouw paard?
de mijne is getest op hoge haptoglobine omdat er vermoeden kon zijn op leverbot en daar konden ze dat aan zien??

dat vermoied zijn...is er ook in het bloed gekeken naar bijvoorbeeld selenium?
de mijne had een tekort en werd daar dus erg moe van.
misschien een idee om te laten prikken op de mineralen in het bloed?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:44

vorig jaar december heb ik bij de klineik in roozendaal en bij laarakker gevraagd over leverbot...maar dat achten hun niet mogelijk...
ik krijg van meerdere mensen te horen dat ik hem daar op moet laten testen ...
ik laat binnenkort dan zowiezo een mestonderzoek op leverbot doen bij het woud .....

die haptoglobuline is al een jaar te hoog en ik heb bij laarakker steeds gevraagd waar dat op wijst en hun zeggen dat dat met een ontsteking te maken heeft......

weet niet hoe ik de uitslagen kan kopieeren en hier neer moet zetten ...dus zal alle waardes wel neer typen....komen ze....
dit zijn dan trouwens de uitslagen van het laatste bloedonderzoek van 5 februari.

hemolyse index 0,00 - 0,10 = 0,03
totaal eiwit 60 - 90 = 62
albumine 29 - 48 = 41
alfa globuline 17 - 22 = 21
beta globuline 0 - 22 = 23
gamma globuline 0 - 25 = 15
alkalische fosfatase 95 - 195 = 134
ALT (GPT) 3 - 17 = 11
AST (GOT) 200 - 450 = 313
CPK 145 - 300 = 303
GGT 8 - 23 = 13
GLDH 0,0 - 21,0 = 4,6
LDH 350 - 925 = 1070
bilirubine 9 - 44 = 10
creatinine 105 - 170 = 109
ureum 5,0 - 8,4 = 4,4
calcium 2,40 - 3,30 = 3,09
chloride 96 - 107 = 98
anorganisch fosfor 0,8 - 1,8 = 1,2
kalium 3,0 - 5,8 = 4,5
magnesium 0,75 - 1,25 = 0,90
natrium 135 - 150 = 134
erythrocyten 6,0 - 9,0 = 7,1
hemoglobine 7,5 - 9,0 = 7,1
hematocriet 0,36 - 0,42 = 0,34
MCH = 0,99
MCHC 19,3 - 24,5 = 20,6
MCV 34 - 58 = 48
thrombocyten 10E12/L = 170
neutrofiele granulocyten 45 - 75 = 36
lymfocyten 25 - 50 = 56
monocyten 0 - 5 = 2
eos. granulocyten 0 - 6 = 6
basofiele granulocyten 0 - 2 = 0
haptoglobuline 0,0 - 1,50 = 3,41

dus als iemand verders ook nog suggesties heeft op welke waardes ik hem nog meer zou moeten laten prikken graag ..... ik heb een enorme flapdrol van een veearts }:0 ..... dus ik zal zelf met een lijstje waardes aan moeten komen zetten en hij zal dan gewoon moeten gaan prikken en opsturen :7

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:12

Nu jullie toch bezig zijn: Kunnen jullie de normaalwaarden van hormonen in het bloed bij paarden achterhalen? Van de hormonen endorfine, cortisol, melatonine, serotonine en adrenaline?? Ik kan het nergens vinden namelijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 07:39

misschien moet je dan even met een lab bellen?
GD Deventer is vaak wel behulpzaam aan de telefoon

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:23

Hoi,

Ik zie dit topic nu pas, ik heb ook de waarde van het bloedonderzoek van mijn paardje teruggekregen, ik had het bloedonderzoek laten doen omdat ze wat vermagerd en dof was, voor de rest niks aan haar gemerkt. Nu bleek opeens bij de controle dat ze een hartruis heeft, hiervoor moet ik aankomende dinsdag naar de dierenkliniek in Gent om een Electro-cardiogram en een Echografie te laten doen. De dierenarts had mij gebeld met de uitslag van de het bloedonderzoek en zei dat een van de leverwaarde te hoog was, maar dat ze hier nog niks aan wou doen totdat het onderzoek in Gent was afgerond.

Helaas betekent de hartruis waarschijnlijk dat ik niet meer op haar mag rijden, maar ik wil graag weten doormiddel van het onderzoek of dit inderdaad zo is, en zo ja of ze dan wel gewoon in de wei mag blijven staan, zonder dat ze dus ziek is...(ze is trouwens 13 jaar, nog niet oud dus!)

Hieronder de uitslag van het bloedonderzoek, ik snap er zelf eerlijk gezegd de ballen van, maar misschien kan een van jullie me een beetje uitleggen wat het inhoudt... Ik zet alleen de afwijkende waarde's erin, er staat heel veel in, maar volgens de waarde's die daar achter staan kloppen deze waarde's, de afwijkende waarde's zijn:

Albumine 50,7 (31,4-46,0)
Alfa-1 Globulinen 5,7 (3,5-5,3)
Alfa-2 Globulinen 12,2 (13,0-23,4)
Gamma Globulinen 13,2 (14,1-23,5)
Gamma GT 31 (<22)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 18:35

dat is wel even schrikken zeg!!
tja meningen zijn verdeeld over en hartruisje,ligt eraan hoe ernstig het is denk ik?
maar wie weet hoveel paarden er rondlopen met en hartruisje waar je nooit achterkomt?
denk dat als je gevoel je zegt dat je niet meer rijden wilt je dan moet stoppen,maar misschien wat rustig werk moet wel kunnen?

ik weet afwijkende globulinewaardes wel gekoppeld worden aan een wormbesmetting.
heeft je veearts daar ook over gesproken?

de albumine die wat hoger is kan duiden op een virus of een aanwezige bacterie in het lichaam,maar die waarde is niet enorm veel verhoogd

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:40

ellepel schreef:
dat is wel even schrikken zeg!!
tja meningen zijn verdeeld over en hartruisje,ligt eraan hoe ernstig het is denk ik?
maar wie weet hoveel paarden er rondlopen met en hartruisje waar je nooit achterkomt?
denk dat als je gevoel je zegt dat je niet meer rijden wilt je dan moet stoppen,maar misschien wat rustig werk moet wel kunnen?

Ja helaas zeker schrikken, ja hoe erg het is wordt dus hopelijk dinsdag duidelijk, ik hoop dat ik nog gewoon met haar mag rijden, maar als het niet zo is blijft ze gewoon lekker bij mij in de wei rondlopen, maar ik hoop er natuurlijk op dat het niks ernstigs is...

ellepel schreef:
ik weet afwijkende globulinewaardes wel gekoppeld worden aan een wormbesmetting.
heeft je veearts daar ook over gesproken?

Ja ze zei zoiets heel snel, maar ze had niet veel tijd, en wou het er beter over hebben als de uitslag van dinsdag bij de kliniek binnen was... ik ben nu gewoon een beetje bang dat het toch een flinke hartruis is, omdat ze meteen doorgestuurd heeft naar de kliniek, zo snel mogelijk er naar toe... ik weet dus ook niet waarom ze nog niks aan de waarde's wil doen of ze echt door wil spreken met me.... dan maakt me dan toch een beetje onrustig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 18:42

he bah zeg, dan zit je dus ook nog en aantal dagen flink in spanning,
nou hopelijk valt het allemaal wel mee met je paardje :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:06

ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat gegaan is?
is er wel goed bericht uit het onderzoek gekomen?

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:06

ellepel schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat gegaan is?
is er wel goed bericht uit het onderzoek gekomen?

Hey,

Sorry, late reactie... nee niet echt, mag niet/weinig meer op haar rijden, ze heeft een aangeboren hartafwijking... een septum defect(gat tusssen de 2 hartkamers in) dus ik heb maar 2 jaartjes van haar kunnen genieten. ze staat nu lekker op de wei te genieten van een veel te vroeg pensioen |(