Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Gamma-GT's (gamma glutamyl transpeptidase) zijn enzymen die in heel wat organen te vinden zijn (lever, nieren, darmen, galblaas…). Ze spelen een rol in het metabolisme van de aminozuren, dat zijn de basiselementen van de eiwitten.
Maar bij sommige aandoeningen stijgt dat gehalte.
Dat is het geval bij hepatitis, of die nu veroorzaakt is door een virus, een bacterie of door een geneesmiddelen- of alcoholvergiftiging. Ook bij andere aandoeningen stijgt het gehalte aan gamma GT: cholestase (verstopping van de galwegen), nierinsufficiëntie, hartinsufficiëntie, infarct van de hartspier, beroerte, alvleesklierontsteking, lever-, galblaas- en borstkanker, levercirrose, melanomen, hyperthyroïdie, obesitas, diabetes, hypertriglyceridemie, sommige geneesmiddelen (slaapmiddelen, middelen tegen diabetes, de anticonceptiepil, bloeddrukverlagende middelen, antidepressiva, middelen tegen kanker…), enz
Goodgirls schreef:Hier nog een bloeduitslag:
Lever-Pancreas-Hart-Spier:
Bilirubine totaal 1,34 < 2,38 mg/dl
22,9 < 40,6 µmol/L
AST +844 196 - 307 U/l
Gamma GT +455 <22 U/l
Alkalische fosfatasen +297 <154 U/l
LDH 806 208 - 835 U/l
CK +438 120 - 348 U/l
Ik had een bloedcontrole gedaan ivm hoesten. Hematologie was helemaal in orde. Maar de lever-spier waarden niet.
Mijn paard zou volgens mijn dierenarts de griep hebben gehad. Kon me geen verklaring geven ivm de hoge leverwaarden. Nu las ik in mijn boek ivm paardenziekten (geschreven door een Engelse dierenarts), dat bij griep een bijverschijnsel in het bloed hoge leverwaarden zijn. Indien het paard in contact komt met stof, komt er een chronische hoest bij.
Wat denken jullie hiervan?
Jura schreef:Alkalische fosfatasen kan volgens mijn lijstje onder de 450 zitten dus dan zou jouw waarde nog laag genoeg zijn.
Goodgirls schreef:@Jura: Wat krijgt jouw paard van medicatie voor de lever? De mijne Hemopar om de lever te ondersteunen.
Jura schreef:Luckystory, zo heb ik dat niet begrepen maar daar weet ik te weinig van. Volgens mij zijn de referentiewaarden gewoon verschillend omdat er verschillend over gedacht wordt, net zoals dierenartsen verschillende diagnoses kunnen stellen voor een zelfde probleem.
Luckystory schreef:Ik ben benieuwd of het helpt, die hemopar. Voor mijn paard deed het niets. Waarden waren zelfs alleen maar gestegen nadat ik het gegeven had.
Paard is ruim een half jaar 'ziek' geweest, maar (eindelijk) vorige week genezen verklaard.
Hoe het komt dat het plots toch beter is, is me eerlijk gezegd een beetje een raadsel.
Mistral_Bink schreef:mag ik vragen wat de symptomen waren van jou paardje?
ben ik erg benieuwd naar.
ellepel schreef:dat is wel even schrikken zeg!!
tja meningen zijn verdeeld over en hartruisje,ligt eraan hoe ernstig het is denk ik?
maar wie weet hoveel paarden er rondlopen met en hartruisje waar je nooit achterkomt?
denk dat als je gevoel je zegt dat je niet meer rijden wilt je dan moet stoppen,maar misschien wat rustig werk moet wel kunnen?
ellepel schreef:ik weet afwijkende globulinewaardes wel gekoppeld worden aan een wormbesmetting.
heeft je veearts daar ook over gesproken?
ellepel schreef:ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat gegaan is?
is er wel goed bericht uit het onderzoek gekomen?