Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:33

Met de magensium kan je gewoon beginnen hoor er is nl laatst een onderzoek geweest naar het bloed van 120 sportpaarden en het bleek dat veel van deze paarden dus een magnesium tekort hebben.
Dus dit zijn op zich gezonde paarden alleen in het bloed bleek te weinig magnesium ( en nog 2 andere) dus kan je dit gewoon aan je paard geven hoor zonder problemen.

Even een andere vraag wat betalen julie voor de pergolide?
Ik kreeg nl een rekening van Wassenaar en mijn eigen veearts voor de pergolide, de ene rekent 25 euro en de ander 46 euro dit ex btw, ik vind het nogal een verschil en ben benieuwd wat jullie betalen?
Er zitten in een doosje 30 pillen van 1mg

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:06

Rumay.. ik werk in de apotheek, zal ik eens voor je kijken wat een doosje (inkoop!) kost? Niet schrikken hé.. 31.28 euro.
Dus 25 euro zit (ver!) onder de inkoopsprijs, dan heb je dus geluk gehad, blijkbaar.
Mocht Luna aan de Pergolide gaan, dan kan ik het van mijn werk meenemen, met korting. Dus dat is wel fijn.
Mijn hond zit ook aan de Fenobarbital, en dat scheelt toch een hele hoop.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:31

Misschien type foutje geweest op de factuur?
Zal eens informeren nadat ik de rekening heb betaald Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:52

Zo, dat is nogal een verschil!
Hoeveel zit er in zo'n doosje?

Is jouw veearts in wassenaar van de Raaphorst, Rumay? Ik kom daar ook met Evita voor haar been. Voor de "gewone" dingen heb ik een andere veearts. Misschien best handig inderdaad, om te kijken of er een prijsverschil in zit voor we aan de pergolide gaan beginnen Bloos

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:02

Ik heb naar een doosje van 30 stuks gekeken, van 100 stuks bestaan ze ook, die kosten inkoop rond de 109.00 euro.
Lachen Inderdaad Rumay, zou eerst betalen en dan navragen! haha Haha!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:04

Ireentjuh schreef:
Zo, dat is nogal een verschil!
Hoeveel zit er in zo'n doosje?

Is jouw veearts in wassenaar van de Raaphorst, Rumay? Ik kom daar ook met Evita voor haar been. Voor de "gewone" dingen heb ik een andere veearts. Misschien best handig inderdaad, om te kijken of er een prijsverschil in zit voor we aan de pergolide gaan beginnen Bloos

Fabrikanten maken de prijs, de werkzame stof heeft een vaste waarde.
Ik zie hier dat de goedkoopste verpakking van 30 stuks 31.20 kost en de duurste verpakking kost 32.13 .
Lachen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:44

Heb net de factuur betaald zal maandag eens bellen en vragen. Knipoog
Het doosje wat ik nu heb ziet er anders uit is ander merk zal eens kijken of de werkzame stoffen gelijk zijn weet niet of daar ook nog verschil in kan zitten?
En anders rij ik wel 1x per maand naar Wassenaar zo ver is dat niet voor mij. Haha!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:06

rumay schreef:
Heb net de factuur betaald zal maandag eens bellen en vragen. Knipoog
Het doosje wat ik nu heb ziet er anders uit is ander merk zal eens kijken of de werkzame stoffen gelijk zijn weet niet of daar ook nog verschil in kan zitten?
En anders rij ik wel 1x per maand naar Wassenaar zo ver is dat niet voor mij. Haha!

Nee het gaat qua prijs puur om de fabrikant.
Pergolide is de werkzame stof, dús het medicijn, dus er MOET altijd pergolide 1mg in zitten. Lachen
De vulstoffen (lactose e.d. ) kunnen wél verschillen per fabrikant.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:10

Luna is vandaag ook gedoopt tot Cushing paard.. Boos!
Dinsdag komen ze nog een keer naar haar conditie kijken, en gaan ze haar instellen op het medicijn: Parlodel, geen pergolide voor Luna dus.
Parlodel gaat de overtollige hormonen remmen.
Ik ben benieuwd..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:17

Vervelend, dat het nu definitief is.. maar waarschijnlijk ook wel fijn dat je nu weet wat er aan de hand is met haar. Heb je haar uiteindelijk laten testen en dmv welke test?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:25

Ireen_ schreef:
Vervelend, dat het nu definitief is.. maar waarschijnlijk ook wel fijn dat je nu weet wat er aan de hand is met haar. Heb je haar uiteindelijk laten testen en dmv welke test?

Nee de dexametason test wilden ze zoiezo niet doen ivm bevangenheid van luna.
En de andere test vond hij niet zo'n goed idee, omdat als hij negatief zou zijn, zou luna het wél kunnen hebben.
Hij vond de verschijnselen goed genoeg (vooral die dikke ogen..) om haar te behandelen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:05

Ik hoop voor je dat de medicijnen haar gaan helpen!

Evita heeft overigens precies zulke bulten boven haar ogen.. Maar bij haar hebben de 2 veeartsen die haar bekeken hebben toch een beetje slag om de arm gehouden, ze willen haar eigenlijk eerst testen om een zekere diagnose te kunnen stellen, maar ik moest wel sterkt rekening houden met cushing.. Ik ben eigenlijk wel aan een beetje zekerheid toe, ook al zou ik nu misschien niet direct met medicatie beginnen. Maar de dexa test durf ik gewoon niet te laten doen.

Ik zal zo eens wat foto's plaatsen van Evita haar ogen en vacht.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:36

Ireen_ schreef:
Ik hoop voor je dat de medicijnen haar gaan helpen!

Evita heeft overigens precies zulke bulten boven haar ogen.. Maar bij haar hebben de 2 veeartsen die haar bekeken hebben toch een beetje slag om de arm gehouden, ze willen haar eigenlijk eerst testen om een zekere diagnose te kunnen stellen, maar ik moest wel sterkt rekening houden met cushing.. Ik ben eigenlijk wel aan een beetje zekerheid toe, ook al zou ik nu misschien niet direct met medicatie beginnen. Maar de dexa test durf ik gewoon niet te laten doen.

Ik zal zo eens wat foto's plaatsen van Evita haar ogen en vacht.

Héél graag, k wilde namelijk al googlen op die ogen.. voor foto's.. want nu zei iemand van stal weer dat die ogen best meevielen... maar ik vind ze echt opgezet van boven.. Sigaar

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:50

Helaas wil de foto van de vacht op haar hals niet lukken, die stond op mijn telefoon..

haar ogen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En haar achtervoetje..
Heel vreemd, ze heeft er ineens een soort slag in het haar die er niet uit te poetsen is. Alleen op de voorkant van haar achtervoetjes! Zouden dit cushing krulletjes kunnen zijn?
Afbeelding

Evita haar lichaam, een paar weken geleden.. ze lijkt nu alweer iets aangekomen;
Afbeelding
Bol buikje en dikke manenkam, maar je ziet haar ribben. De bespiering in haar achterhand is ook helemaal weg, maar ik moet er wel bij zeggen dat ze al een jaar nauwelijks werkt...

Van haar vacht na de regen heb ik helaas even geen foto, maar wanneer het geregend heeft lijkt daar een lichte slag in het haar te komen. Ik vind het moeilijk om te zeggen of ze dat altijd al had, want ieder paard krijgt wel een beetje een slag als het haar nat is volgensmij?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:09

Ohww.. Bij evita zijn de ogen erger dan bij Luna...
Maar misschien dat ik in een vroeger stadium zit?
Die krullen op de benen heeft luna ook idd als ze niet geschoren is.. dat zijn cushingkrulletjes.
Vind de foto's wel sneu en confronterend om te zien... Ireen..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:11

Afbeelding

Bij Luna zijn de kuiltjes wel gevuld.. maar niet van die knobbels als Evita...
Ik heb ook het idee dat ik mezelf echt gek loop te maken, de ene keer zie ik het wel.. de andere keer niet...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:57

Oja, bij Luna is het wel minder inderdaad! Maar had ze vroeger wel kuiltjes? Evita heeft nooit kuiltjes gehad volgensmij, maar deze bulten had ze ook zeker niet.

Bij Evita zijn de uiterlijke symptomen behoorlijk duidelijk, maar eigenlijk wil ik het gewoon nog een keer van een veearts horen.. Ik zit nu steeds zo te twijfelen. Sommige mensen zeggen dat het gewoon haar leeftijd is, het mager worden enzo, maar dat geloof ik niet echt.

Ik heb voor mezelf besloten om de pot provarium breeding op te maken, zodat ik weet of het effect heeft. Als dat niet zo is laat ik de dierenarts (desnoods een andere) nog eens komen om over medicatie te praten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:43

Als ik Evita zo zie is het bijna zeker cushing helaas.
Zo zag rava er ook uit alleen veel te dik ipv mager door de insuline resitentie.
Als je toch in wassenaar ben vraag het daar eens wat ze ervan vinden!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:01

Inderdaad, evita heeft echt de symptonen.
En ja.. Luna heeft wel kuiltjes gehad, tja dinsdag komt de veearts langs, voor nog een kleine check, en dan starten we met de medicatie.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:52

Mexxuna hoop dat je snel resultaat gaat zien en merken. Knipoog

Die van mij had ik zo'n 5 weken geleden eigenlijk opgegeven met de hoef ellende vandaag liet ik haar voor d'r dagelijkse portie ontspanning op het land nou ik weet niet wat er gebeurde maar ze explodeerde als het ware.
Ze was helemaal gestoord ze ging in rengalop naar het einde van het land en weer terug en weer heen en nog eens terug de staart op de rug snuivend en uitsloverig dravend Ja ik wist niet wat ik zag de malloot. heb nog een stukje gefilmd met mijn mobiel helaas nog geen kabeltje anders had ik hier de 2 filmpjes kunnen laten zien de een waar ze niet meer kon lopen en deze van vandaag.

Er is alleen een ding wat me erg bezig houdt hoelang gaat het goed?
Maar niet zeuren leef met de dag en die was vandaag super Haha!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:54

Nou de medicijnen zijn binnen, ben benieuwd of ze ze op gaat eten.. het zijn capsules namelijk.. grr... ik denk dat ik ze maar in een stukje appel duw.. dat gaat zeker naar binnen bij luna.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:57

Mexxuna schreef:
Ireen_ schreef:

Nee de dexametason test wilden ze zoiezo niet doen ivm bevangenheid van luna.
En de andere test vond hij niet zo'n goed idee, omdat als hij negatief zou zijn, zou luna het wél kunnen hebben.
Hij vond de verschijnselen goed genoeg (vooral die dikke ogen..) om haar te behandelen.

Kijk, dat bedoel ik nou, een dierenarts naar mijn hart, die dus inderdaad de risico's van de dexa test herkent en erkent.
Weet je wat de werkzame stof van jouw medicijn precies is? Ik hoop dat ze het gaat eten, capsules zijn inderdaad best lastig om te geven, evt in een stuk krentebol wil ook helpen, dat plakt lekker.

Rumay wat een goed nieuws en wat een verbetering. Met een beetje mazzel stabiliseert dit en blijft ze een stuk fitter dan ze was. Veel paarden worden als het ware weer jaren jonger.

Ik zal een link van Willy opnemen naar veel van zijn oude slechte foto's en daarna fit en vrolijk deze zomer in de wei met mijn jonge paard. Dan herken je het wel. En inderdaad die krullen op de benen zijn echt cushing krullen, willy had ze overal op een gegeven moment op zijn billen en op zijn hals..
http://pets.webshots.com/album/559072975czYxAv

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:18

Parlodel is:
Bromocriptine
Dit medicijn is minder populair in het gebruik bij paarden met de ziekte van Cushing. Toch wordt het nog steeds gebruikt door sommige dierenartsen. Problemen in de opname van het medicatie worden vaak genoteerd en veel paarden hebben bij bromocriptine last van bijwerkingen.

D.a. wil Luna op parlodel zetten omdat ze ook héél erg veel last heeft van mannelijk hormoon, wat ik al eerder vertelde.
Parlodel wordt vaak gebruikt om bij moeders de moedermelk te remmen bij humaan gebruik, en ook bij tumoren die verkeerd hormoon afgeven.

Ik ben benieuwd hoe het gaat, want aan het stukje tekst te lezen, reageert niet iedereen goed op parlodel.
En anders stappen we na 2 mnd toch over op pergolide, heb ik besproken. Lachen
Veearts vond het overigens makkelijk praten met een apothekersassistente! Knipoog

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:32

Zo, ik ben een tijdje niet online geweest maar ik bn er weer en ik heb eindelijk een beetje goed nieuws.
Nee, Major krijgt nog steeds geen medicijnen. Maar hij gaat nu eindelijk geschoren worden Haha!
Werd tijd. Ik heb een paar weken terug zijn haar opgemeten, dat is 6 cm. Normaal is hij om deze tijd van het jaar al bijna door zijn wintervacht heen, maar hij is nog niet eens begonnen met haren nu. Er komen af en toe een apar haartjes af.
Maar ze laat hem nu dus eindelijk scheren.

Er is alleen wel een probleempje: Zijn vacht is zo lang en dik, dat de tondeuse er niet in komt. Het haar zal dus eerst op een andere manier korter gemakt moeten worden voor hij echt geschoren kan worden.
Heeft iemand een tip om dit te doen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:12

Ik denk een andwer soort scheerapp. Rava had ook zeer lange haren en heeeeeeel veel en met een goed app met scherpe mesjes en op de juiste manier scheren (kleine stukjes) ging het prima.