Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:44

Makkelijk he om te zeggen dat lezen moeilijk is als je het met iemands reactie niet eens bent.

Ik heb je eerste berichtje heel goed begrepen. Uit jouw eerste bericht blijkt dat je voor je eigen paard wel belt.

Verder bevestig jij nogmaals dat je vind dat Ts haar best heeft gedaan en dat je ook niet zou bellen als de eigenaar er tegen was en je in haar schoenen stond.

Ik vind dat ts niet haar best heeft gedaan. Ze had in ieder geval kunnen bellen voor informatie. Alleen een visite kost nu ook weer niet zo veel dat een 17 jarige die niet kan betalen. Als het paard iets gebroken heeft en verdere behandeling nodig heeft weet een dierenarts wel welke wegen hij verder moet bewandelen om een paard niet langer te laten lijden.

Daar zijn vast wel oplossingen voor te vinden zonder dat het TS honderden euro's kost.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:02

Mijn reactie is niet bedoeld om je af te kraken.
Kun je de (mede)eigenaren op de een of andere manier niet overhalen om toch de dierenarts te laten komen? Want ik vind het echt ernstig lijken (ik denk dat de andere mensen die een reactie geplaatst hebben dit ook dachten en dat sommigen daarom misschien zo fel uit de hoek zijn gekomen). Zeker omdat er inwendig vanalles mis kan zijn. Als zo'n paard zijn been terug begint te trekken, wordt daar ontzettend veel kracht bij gebruikt. Hij zal dan niet snel rekening houden met de verdere verwondingen die hij eventueel op zal lopen.

Djesseka schreef:
Ze probeerde steeds op te staan en klapte net zo hard weer neer, ik hoorde van alles kraken en zag haar bewegingen maken die een een paard niet hoort te maken met de achterhand.

Citaat:
Ze ging meteen staan, maar haar linkerachterbeen hing er vreselijk raar bij.

De kans dat er tijdens haar gevecht iets stuk/beschadigd is geraakt aan bot, spieren of pezen, is groot. Laat je hier geen DA bij kijken en voer je dus niet de bijbehorende zorg uit, dan kan dit het herstel vertragen, of kan de beschadiging zelfs verergeren. Dus om schade te beperken is het zaak zo snel mogelijk een DA te waarschuwen.

Citaat:
Helemaal open en dik en heel warm en ze heeft aan de ene kant een hele dikke buik, omdat ze zo lang ongelukkig heeft gelegen.

Die dikke buik hoeft niet te komen van het lange liggen. Het kan ook best zijn dat het paard inwendig iets mankeert. En pas op dat het been goed schoon gehouden wordt, want als de infectie naar binnen slaat heb je er nog een probleem bij en heb je de DA nodig om bloedvergiftiging te voorkomen.

Eigenlijk bij alles wat je over het paard zegt denk ik: 'daar zou ik de DA bij halen', omdat er zoveel aan de hand kan zijn wat je aan de buitenkant niet zomaar kan zien.
Je zegt dat ze er al een stuk beter uitziet, maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk beter gáát. Het zal je verbazen hoe goed een paard zich kan houden terwijl er uiteindelijk vanalles mis blijkt te zijn.

Je zegt ook dat een DA ook niet zomaar kan kijken wat er in het paard gebeurt. Maar een dierenarts kan door te kijken, voelen en luisteren al heel wat dingen te weten komen. Hier hoeft niet meteen röntgenapparatuur aan te pas te komen. Als je echt niet iemand kan laten komen, bel er dan even heen en leg de situatie uit (en ook dat je niet zomaar de DA mag laten komen). Dit kost niets, en dan kan de DA misschien advies geven over hoe je (zelf) het beste je paard kunt helpen.

Nu heb je ook een onderbouwde mening over waarom je een DA langs zou laten komen Knipoog (Mensen, niet boos worden, ik weet dat er nog een aantal zijn die dit ook gedaan hebben Tong uitsteken ).

Veel succes!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:07

ik hoop dat s nog even verteld of er een dokter is geweest en hoe t nu gaat....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:13

Ben bang dat dit topic tot niets lijd heb nou niet het idee dat wij bokkers er voor kunnen zorgen dat de veearts komt? Wel jammer voor het paard, het paard vraagd niet om ongelukken en gebeurd er toch iets dan kan het paard barsten.Natuurlijk zullen er zelf wel iets aan doen,maar is dat om kosten uit te sparen? Als je met zoiets lang wacht ben je uiteindelijk altijd meer kwijt als het fout gaat.Mijn paard had vanmorgen een hark in zijn voetzool, 2 uur later kwam de veearts en ik heb echt niet eens veel geld.Maar als je beesten hebt moet je er gewoon goed voor zorgen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:14

mee eens dat als je beesten heb al is t een wandelende tak er goed voor moet zijn...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:21

Ik zou geen rust hebben ik schrok me vanmorgen al lam toen hij met hark en al onder zijn hoef de stal uit kwam.Zijn sommige mensen dan zo hard of zo dat ze hun gevoel uit kunnen sluiten?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:30

avanti4ever schreef:
ik hoop dat s nog even verteld of er een dokter is geweest en hoe t nu gaat....

Ik gok maar zo dat als blijkt dat het paard er iets aan over houd dat te voorkomen was geweest als er een dierenarts was ingeschakeld, wij dat niet te horen zullen krijgen.

Dat durft TS vast niet meer naar alle kritiek die ze al heeft gekregen.

Alleen als het goed gaat met het paard zullen we dat te horen krijgen. Want dan zijn we met zijn allen overdreven zeurders en had TS gelijk dat ze niets heeft gedaan.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:33

odetteke schreef:
Nogmaals: Als je alleen maar post om commentaar te leveren op het feit dat ze geen dierenarts heeft gebeld... post dan niet! Er zijn nu al minstens 100 reacties daarop geweest, en reactie nummer 101 zal echt niet het verschil maken.Geef liever nuttig commentaar waar de TS (in de toekomst) wat mee kan, want hier heeft niemand iets aan.

Met verbazing dit topic gelezen, dat dit kan zeg.... kippenvel!!!!!

Mijn nuttig commentaar voor TS: wegwezen bij deze eigenaars / fokker en zoek een ander paard om voor te zorgen! Een waar de eigenaar WEL mee begaan is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:34

Wat is uiteindelijk nu het nut van dit topic?

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:36

euhh dat doet er niet toe denk ik Knipoog

ik denk dat de Ts gewoon erg in de rats zit nu.. Maar hoop echt dat het goed komt!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:38

ik ben ellen ben het met je eens maar ik denk dat tvoor ts ook wel n beetje een gevoelskwestie is dat ze veel van die paarden houdt al laat ze dat niet blijken want ze heft niet gebeld maar das misschien uit angst voor die mensen
meisjes van 17 kunnen vrij onzeker zijn en bang zijn voor ruzie ofweggestuurd te worden

overigens vindt ikwel dat ze iets hsd moeten doen annoniem bellen ofzo of iets dergelijks
ze sprak zichzelf meedere malen tegen in dit topic wat bij mij twijfel schept maar dat kan van haar kant ook iuit onmacht zijn,,

feit blijft dat m.i,. dat paard medische hulp nodig had..

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:38

marleen; denk dat ze dr ei kwijt moest

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:42

Dat is wel zeker en ze heeft het er echt moelijk mee, maar wij kunnen in dit geval weinig voor haar betekenen.Als ik haar was zou ik daar weg gaan en op zoek gaan naar mensen met meer liefde voor hun paarden.Want dit zal best vaker voor komen ben ik bang en als je daar niet tegen kan kan je beter weg gaan,ze kan toch niks doen ook al blijft ze.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:48

Jeetje, dan schrik je zeg. Het is jou bedoeling geweest om je verhaal kwijt te kunnen, denk ik. Je zult behoorlijk geschrokken zijn, ik zou echt in paniek raken denk ik.
Ik weet wat het is om paarden te verzorgen.
Meid, je kan hier op bokt flink de grond in getrapt worden. Ik weet er alles van. Er zijn weer een paar bokkers bij die erg grof reageren.\
Ik leef met je mee. Ach gut
Hoe is het nu met het paard?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:49

Ik kan er nog steeds niet bij dat er geen DA is gebeld! En nog steeds niet! Na alles wat er hier zijn en het zijn geen aanvallen het zijn TIPS!

Toen mijn paard op vrijdagavond een trap gehad heeft en de volgende dag een ontzettend dikke kogel had waardoor ze op 3 benen liep hebben we alla minuut de DA gebeld en gelijk naar de kliniek gereden om foto’s te laten maken we hoefden daar niet eens over na te denken dat spreek toch voor zich!! Ondanks dat het weekend was ga zoiets echt niet aankijken!!

En nu bijna 6 weken later is het nog een klein beetje dik dus laten we een scan maken om te kijken hoe het eruit ziet ook al zeggen veel mensen en dierenartsen dat we eerst moeten gaan proberen te rijden om te kijken hoe het dan gaat, maar ben veel te bang dat we het daardoor gaan verpesten en met zo’n scan sluit je alles uit en weet je precies wat er aan de hand is!! en kan je met een goed gevoel gaan beginnen met rijden mocht er niks aan de hand zijn.

Ik hoop dat er iemand is daar die er wat aan kan doen! En dat het beestje niet teveel lijdt door die mensen!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:50

Ze is nu online...... na alles gelezen te hebben komt nu vast en zeker de reactie..

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:51

het blijft moeilijk als het een paard van een ander is... Beslissingen nemen is dan wel moeilijk....
maar bij ons is het gewoon als er wat gebeurd met een paard, de eigenaar word gebeld en de da..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:51

Maar, wat mij zo stak of steekt.... ze neemt het nog steeds zo op voor de eigenaar!
Wij zien het allemaal verkeerd want die eigenaar houdt echt wel van dat paard....
En dus hoeft er geen DA naartoe... Want de eigenaar kan dat beter inschatten dan iemand die er 6 jaar voor gestudeerd heeft!

En dan blijft ik zeggen:
2 mogelijkheden:
de eigenaar heeft gelijk maar de TS heeft schromelijk overdreven met dat kraken, benen die erbij hangen en afscheurde binnenkanten,
of,
Wij hebben gelijk en de eigenaar dacht aan het weekendtarief van de DA en als het paard levenslangkreupel blijft is niet zo erg, als er maar mee gefokt kan worden...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:59

Eens even denken hoe ik dit allemaal wat taktvol kan gaan schrijven Knipoog ....

Okay, ik had zelf ook een DA gebeld, maar ... ik kan me er wel wat bij voorstellen dat de TS dit niet gedaan heeft!
Ik ken hier genoeg stallen, waar in het pensions-kontrakt uitdrukkelijk staat, dat er igv "schade" aan een paard (koliek, verwonding oid) alleen een DA opgebeld mag worden als dat met de eigenaar van het paard is afgesproken!

TS vindt het paard in een hele benarde positie en gaat hulp halen. Hulp komt en paard is uiteindelijk bevrijd.
Daar het niet het paard van de TS is, heeft zij haar instructrice gebeld, die blijkbaar meteen kwam.
Djesseka schreef:
Mijn instructrice is vier keer geweest vannacht en smste mij steeds hoe het ging. Op een gegeven moment kreeg ik een bericht dat ze dacht dat Um van binnen doodbloedde, zo erg lag ze te kreunen en te draaien. Toen ze opstond ging het beter.

IMO zijn de instructrice én de fokker die ook op de hoogte is gesteld, degene die verantwoordelijk zijn voor het paard en zijn zij degene die verzuimd hebben een DA op te bellen!
Ik kan me goed voorstellen dat deze mensen op de TS hebben ingepraat dat het allemaal zo erg nog niet is en zij zich daardoor heeft laten overrompelen. Ook kan ik me goed voorstellen dat je ook hoopt dat het allemaal niet zo erg is!
Dat de TS zich hier niet meer vertoont, kan ik me wat bij voorstellen; als ik bij iedere kommentaar tussen de regels door te horen krijg wat voor een ongelovelijke d**s ik ben, omdat ik geen DA heb gebeld, zou ik ook zoiets hebben van "ik zal jullie nog eens wat vertellen Rolleyes !"
Dat de meesten van ons een DA hadden gebeld, mag nu inmiddels wel duidelijk zijn en wie weet heeft de TS dit inmiddels ook wel gedaan Knipoog .

En laten we eerlijk zij: ieder van ons is wel eens in een situatie geweest, waarin je je hebt laten ompraten door anderen; anderen die je altijd hebt vertrouwd en die dat vertrouwen tot dat moment ook niet beschaamd hebben!
avanti4ever schreef:
maar ik denk dat ´t voor ts ook wel een beetje een gevoelskwestie is dat ze veel van die paarden houdt al laat ze dat niet blijken want ze heeft niet gebeld maar das misschien uit angst voor die mensen
meisjes van 17 kunnen vrij onzeker zijn en bang zijn voor ruzie of weg gestuurd te worden

Ik denk dus dat hier een grote kern van waarheid in zit Lachen !

Laten we iig maar hopen dat er alsnog een DA naar het paard komt kijken.

lindsey schreef:
Ik gok maar zo dat als blijkt dat het paard er iets aan over houd dat te voorkomen was geweest als er een dierenarts was ingeschakeld, wij dat niet te horen zullen krijgen.

Dat durft TS vast niet meer na alle kritiek die ze al heeft gekregen.

Alleen als het goed gaat met het paard zullen we dat te horen krijgen. Want dan zijn we met zijn allen overdreven zeurders en had TS gelijk dat ze niets heeft gedaan.

Sorry, maar dit vind ik dus gewoon stemmingsmakerij Lips are sealed !
Wbt het dikgedrukte: daar kan ik me dus iets bij voorstellen; sterkter nog: ik zou het zelfs niet eens meer vertellen als het goed gaat met het paard Doei, doei .

TS, sterkte iig Ach gut .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 06-11-06 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:01

avanti4ever schreef:
ik ben ellen ben het met je eens maar ik denk dat tvoor ts ook wel n beetje een gevoelskwestie is dat ze veel van die paarden houdt al laat ze dat niet blijken want ze heft niet gebeld maar das misschien uit angst voor die mensen
meisjes van 17 kunnen vrij onzeker zijn en bang zijn voor ruzie ofweggestuurd te worden

Dat snap ik volkomen, maar ook voor haarzelf moet ze hier weg! Je doet jezelf alleen maar verdriet met dit soort mensen.
Wil TS echt niet persoonlijk aanvallen hoor, snap wel dat zij met handen en voeten gebonden is.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:01

Nou ik heb ook 5 jaar een verzorgpony gehad en als ik echt nodig vond op de veearts te bellen deed ik dat of ze het er nou mee eens waren of niet en altijd kwamen ze achteraf naar me toe goh toch wel goed dat je doorgezet hebt! En dit ging meestal om koliek aanvallen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:06

Ik denk ook dat de woede van van de posters hier vooral gericht is op de eigenaar en instructrice....
We begrijpen best dat een meisje van 17 overdonderd wordt door deze twee personen.

Toch zitten er een paar hiaten in de verhalen maar als het allemaal klopt dan wilde ik als meisje van 17 niets meer met zulke praktijken te maken hebben....

Hoop dat het allemaal overtrokken en aangedikt is, maar als dat zo is laat dan TS dat hier "ruiterlijk" toe geven en dan zand erover en slot erop....

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:09

Als ik jou was zou ik de da bellen !

gewoon niet vragen ! teminste dat had ik gedaan!

als jullie het zo erg vinden *is het zeker ook ! * en dat jullie er snachts heen gaan waarom bel je de da dan niet ??

nou heel veel sterkte je zou wel geschrokken zijn !

taaltjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:15

Heey lin wat erg omdit te moeten horen. Eerst wild die in het water valt waar gelukkig niks mee is en dan nu dit. Ik zou niet graag in je schoenen staan. Want Um is zo'n lieve merrie en 2 weken terug had Nicky nog wedstrijd met haar.

Mensen, zouden jullie alsjeblieft op willen houden met dit negatieve gedoe, ik ken de Fokker goed genoeg en hij heeft geld genoeg en hij geeft zielsveel om z'n paarden. Maar als hij dit niet wil is dat zijn keus. ik zou ook de Da bellen maar zou pas later naar de kliniek gaan.

Ik hoop dat jullie lin nu met rust laten het is al erg genoeg dat ze dit mee moet maken.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:18

[
Citaat:
quote="lindsey"]Makkelijk he om te zeggen dat lezen moeilijk is als je het met iemands reactie niet eens bent.

Ik heb je eerste berichtje heel goed begrepen. Uit jouw eerste bericht blijkt dat je voor je eigen paard wel belt.

Toch wel, want ik heb in geen van mijn berichtjes gezegd dat ik alleen maar voor mijn eigen paard een DA bel, dus weet niet waar je het gelezen heb.
Er hangt bij ons een lijst waar de eigenaar van het paard op vermeld wat ze willen als hun paard ziek is, en dat is voor ons allemaal natuurlijk gelijk de da bellen, wat denk je nu dat ik andermans paard laat kreperen. Nou echt niet hoor.

Ik heb alleen gezegd dat de TS wel wilde bellen en dat niet deed op verzoek van de eigenaar, en ja wat er hier boven al een paar zeiden, dat ze het daarom ook niet durfde niet iedereen heeft het lef om tegen een mening van een ander in te gaan.
En de kosten hoeven voor jou of voor mij niet hoog te zijn maar als je geen werk heb dan is het wel veel, dus je kan niet in iemands portemonnee kijken.

Ze moeten gewoon foto's laten maken en ook snel.
En nog voor alle duidelijkheid, IK bel ook voor andere de da als het paard ziek/gewond is.