Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:39

In alle documenten die ik over hem heb gezien is hij inderdaad Ir.

Lezingen worden op zijn site aangekondigd bij nieuws, maar daar staat geloof ik nog niets bij. Misschien moet je hem even mailen.

trisca

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:49

Van Nieuw Roden
Naar Sint-Michielsgestel

Afstand 236,5 km.
Reisduur 02:21

oei oei, mmmm
Ik weet niet of ik zooo graag wil }>
Zijn er mensen die ik onderzeg op kan pikken? Dan kunnen we er een gezellig uitje van maken
Je bent wel 's nachts pas thuis want het begint op 19.50 op 15 februari

Kazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:12

Wat ik niet snap is: waarom vragen ze een ir. om een lezing te houden over o.a hoef- en peesproblemen e.d.? Dat is toch iets waar je een dierenarts voor vraagt? Ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden, en heb wel zin om deze man een keer "live" te zien. Even mijn topografische kennis opfrissen, want ik heb geen idee waar St. Michelsgestel ligt.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:28

Kazoo schreef:
Wat ik niet snap is: waarom vragen ze een ir. om een lezing te houden over o.a hoef- en peesproblemen e.d.? Dat is toch iets waar je een dierenarts voor vraagt? Ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden, en heb wel zin om deze man een keer "live" te zien. Even mijn topografische kennis opfrissen, want ik heb geen idee waar St. Michelsgestel ligt.

http://www.routenet.nl Bij 's Hertogenbosch
Ik heb mij al eerder afgevraagd of hij niet erg van zijn vakgebied is afgeweken.
De enige link met paarden is zijn vrouw, tussen de olie en het paard.... Misschien de verlopen olie die te pas en te onpas wordt gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:39

24,40 voor een wormkuur vind ik nogal wat en dan heb je er maar 2 per jaar voor nodig. Weet iemand wat er in zit? Moet toch op de verpakking staan, is toch verplicht dacht ik?

Als er maar 2 nodig zijn, moet het wel sterk spul zijn. Iemand ervaring met dit middel?

Ik heb het zelf niet zo op wormspuiten, maar doe toch wel 3 x pj equest en 1x equimax, heb ooit een paard met een zware worminfectie meegemaakt en dat is geen pretje.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:41

Over de wormkuur en ingredienten is helemaal niets te vinden, staat ook geen patentnummer op.
Wormkuren horen dacht ik ook geregistreerd te zijn als geneesmiddel, maar op de wikkel staat kruidenmengsel voor het behoud van een zuivere darm.

Kazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:47

Er staat bij die wormkuur iets over essentiële oliën. Nou heeft een collega van mij toevallig een onderzoek gedaan naar de werking van alternatieve wormmiddelen, ook op basis van essentiële oliën, bij varkens. Er kwam uit dat het een klein beetje effect had (iets minder wormeieren in de mest), maar alléén als het werd teoegdiend voordat de varkens met wormen werden besmet. Als ze al wormen hadden en dan werd het middel gebruikt, gaf het totaal geen effect.
Ik zou het dus, tot er geen betere resultaten zijn te melden, zeker niet bij paarden gebruiken, aangezien wormbesemttingen bij paarden fatale gevolgen kunnen hebben.

Inderdaad zijn "normale" wormkuren geregistreerd als diergeneesmiddel. Dit middel zal wel in dezelfde categorie vallen als homeopatische en fytotherapeutische middelen. Daar zijn nog bijzonder weinig regels voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:50

Dat is dan toch erg, want dieren kunnen behoorlijk ziekworden van een overschot aan wormen, kun je beter je wei met wormenkruid inzaaien, staat trouwens in mijn wei, maar dat eet hij niet. Binnenkort worden de wormenspuiten toch alleen bij de DA verkocht in Nederland? Deze man maakt gebruik van de mazen in de wet in Belgie.

Heb je de lintworm wel eens in volwassen vorm gezien? Zo groot en breed en dat boort dan een gat in de darmwand. Zijn er velen dan is er bijna alleen nog maar littekenweefsel in de darm en dat stuk werkt dan niet meer. Vraag mij af of deze man wel echt van paarden houdt.

Hoe vaak houdt hij lezingen in Belgie? Er staan maar 2 lezingen op, maar dan wel in Nederland, ben wel benieuwd hoe hij het doet in Belgie, daar heb ik nog geen reakties van gelezen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:18

Ik heb toch besloten een topic te openen voor mijn topic, hier de link:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=532314&hilit=

Wij hebben hier net op de praktijk een geval van ernstige bloedworm.. Daar wordt je ook niet blij van, het gaat niet best met het betreffende paard. De oorzaak is waarschijnlijk niet of veel te weinig geent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:26

trisca schreef:
Ik heb toch besloten een topic te openen voor mijn topic, hier de link:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=532314&hilit=

Wij hebben hier net op de praktijk een geval van ernstige bloedworm.. Daar wordt je ook niet blij van, het gaat niet best met het betreffende paard. De oorzaak is waarschijnlijk niet of veel te weinig geent.

Zo een geval ken ik dus ook, bloedworm en lintworm en spoelworm. Dit paard werd wel ontwormd is de eigenaresse verteld, maar dan te weining en dan zeker de eerste keer niet goed genoeg.

Idd is dit een lijdensweg geweest, heeft bijna een jaar geduurd, en het paard is bijna afgemaakt. Zijn dikke darm is flink beschadigd waardoor hij geen vaste mest meer heeft. Als dit paard niet bij ons op stal was gekomen, was hij zeker dood gegaan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:29

Wij hebben een paardje staan die ook mazzel heeft gehad dat ze bij ons kwam. We hebben gelijk ontwormd. Ze stond in een groep 2 jarigen, 14 dagen later brak daar salmonella uit, oorzaak wormen. 2 paarden uit die groep zijn overleden. Ons paardje is de enige uit die groep die niet ziek is geworden, we waren net op tijd.

Esther

Askja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:51

Goed verslag, Imre. Heel verhelderend.

Van Leen Taal heb ik zelf geen hoge pet op. Zijn uitlatingen over Boett-dekens en het vermeende verband tussen eczeem en onnatuurlijke omstandigheden vind ik tamelijk belachelijk en zelfs kwalijk. Waar haalt hij het vandaan?

Voor mij is het 200 % duidelijk dat eczeem wordt veroorzaakt door de culicoidesmug. Waar de gevoeligheid voor die mug door wordt veroorzaakt, is een stuk minder duidelijk (ik denk een optelsom van verschillende dingen), maar ik weet 1 ding heel zeker: onze zomer en winter buiten gehouden eczeempaarden zijn heel gelukkig, in de zomer mede dankzij die ondingen van een Boettdekens. Kom gerust kijken, mijnheer Taal.

Mensen, gebruik wat het welzijn van je paarden betreft je gezond verstand en laat je geen schuldgevoel en wondermiddelen aanpraten door zo'n pseudowetenschapper met goeroe-trekjes als Leen Taal.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:07

Heb een schrijven van LT persoonlijk waarin hij ondertekent met;
Ir. L. Taal MSc Pa/Kt

Heeft iemand enig idee om wat voor een science master het hier zou moeten gaan? Pa= pathologie? Kt=?

Daarnaast heb ik nog een hele lijst aan referenties gevonden en heeft LT het in zijn eigen uitgaven over 'nieuwe medicatie' en 'nieuwe geneesmiddelen'.
De scan's van dit alles krijg ik hier niet op de site, voor belangstellende kan ik het per mail versturen

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:31

Askja schreef:
Goed verslag, Imre. Heel verhelderend.

Van Leen Taal heb ik zelf geen hoge pet op. Zijn uitlatingen over Boett-dekens en het vermeende verband tussen eczeem en onnatuurlijke omstandigheden vind ik tamelijk belachelijk en zelfs kwalijk. Waar haalt hij het vandaan?

Voor mij is het 200 % duidelijk dat eczeem wordt veroorzaakt door de culicoidesmug. Waar de gevoeligheid voor die mug door wordt veroorzaakt, is een stuk minder duidelijk (ik denk een optelsom van verschillende dingen), maar ik weet 1 ding heel zeker: onze zomer en winter buiten gehouden eczeempaarden zijn heel gelukkig, in de zomer mede dankzij die ondingen van een Boettdekens. Kom gerust kijken, mijnheer Taal.

Mensen, gebruik wat het welzijn van je paarden betreft je gezond verstand en laat je geen schuldgevoel en wondermiddelen aanpraten door zo'n pseudowetenschapper met goeroe-trekjes als Leen Taal.

Of je van LT wel of geen hoge pet op hebt is je goed recht, ook dat je hem een pseodowetenschapper noemt is jouw mening.
Helaas zijn persoonlijke meningen niet gefundeerd op aantoonbare bewijzen.

Wat wij hier nu proberen te bereiken is feiten en bewijzen boven water zien te krijgen die aantonen of LT al dan niet ter goeder trouw is.
Zo hopen we t.z.t. voldoende punten te hebben om een gefundeerde uitspraak te kunnen doen of dat LT een wonderdokter of een kwakzalver is.
De punten die we tot nu toe hard kunnen maken werken echter niet in het voordeel van LT maar zijn nog onvoldoende om de man als oplichter te typeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:12

t lijstje van nodige vitamines en mineralen word al wat duidelijker....

anti-oxidanten
zink
magnesium.
dat zijn er al een paar die dus gewoon zeker weten helpen tegen de eczeem

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:12

ravel schreef:
Heb een schrijven van LT persoonlijk waarin hij ondertekent met;
Ir. L. Taal MSc Pa/Kt

Heeft iemand enig idee om wat voor een science master het hier zou moeten gaan? Pa= pathologie? Kt=?

Daarnaast heb ik nog een hele lijst aan referenties gevonden en heeft LT het in zijn eigen uitgaven over 'nieuwe medicatie' en 'nieuwe geneesmiddelen'.
De scan's van dit alles krijg ik hier niet op de site, voor belangstellende kan ik het per mail versturen

De afkorting Pa staat voor pascal en Kt voor Karaat, wat ik zo kan vinden...
Pathologie wordt afgekort tot PA..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:44

Wind schreef:

Het waren er slechts 60 ivm de hoge kosten van het onderzoek. Hij vertelde nog dat hij een selectie moest maken van alle aangeboden eczemers en dat hij het aantal het liefst had verdubbeld, maar dat kon financieel niet.

Hoi,

Ik heb zojuist dit hele topic doorgespit en vind het ook steeds gekker worden.
Vanochtend heb ik met de 'big boss' van het Fjordenstamboek gebeld over het zomereczeem onderzoek.
Hij had het over 102 paarden, Taal over 60 ????
Nou lijken fjorden wel verhipt veel op elkaar dus per ongeluk dubbeltellen zou wellicht snel kunnen gebeuren

Affijn. Volgens zijn zeggen zijn 2 fjorden van hun volledig genezen.
Toen ik doorvroeg bleek dat ze wel elk voorjaar nog een kuur krijgen ter ondersteuning. Dat klinkt voor mij eerlijk gezegd niet als VOLLEDIG genezen.
Het zou een fout in het paard zijn waarbij je door een kuur te herhalen voor de 1e maart jaarlijks, het paard weer kunt oppeppen.
Ter ondersteuning zeg maar.
80 % was volledig genezen. De andere 20% zouden allen suikerpatient zijn en niet te genezen.
Op mijn vraag hoe het nu met die 80% ging kreeg ik een merkwaardig antwoord.
Alles was genezen want hij had er niets over terug gehoord.
Op mijn vraag of hij nog contact met deze mensen had antwoordde hij nee. Hij dacht dat sommigen misschien helemaal geen kuur meer nodig hadden. Anderen jaarlijks 1 a 2x een herhaling van de kuur.

Klinkt als een ZEER gedegen onderzoek
Ik heb dikke vraagtekens en krijg er eigenlijk steeds meer.

Henny

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:12

Heb vorig jaar ook eens contact gehad met het fjordenstamboek,wilde gewoon eens met wat mensen bellen of mailen om te horen hoe het met hun fjorden gaat.
Werd niet verder geholpen ivm de wet op de privacy,vind het vaag.
Als het werkelijk fantastisch is dan schreeuw je het toch van de daken.
Dan zou ik als fjordenvereniging of zelfs als particulier contact opnemen met andere stamboeken.

Wat ook vreemd is,kom op genoeg stallen,spreek veel eigenaren overal in het land maar heb nog nooit een genezen paard aangetroffen.

Ja,wel degene die van een bosrijke,vochtige bodem verhuisd zijn naar zee,ging stukken beter,

Oja en over dat ir,zeg toch niets,gewoon HTS gedaan,wie weet wel waterbouwkunde ofzo zegt toch niet over de kennis van het paard.

Maar titel mag gewoon gebruikt,alleen hier zet het mensen op het verkeerde been.

Groet Dagmach

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:14

henny_w schreef:
Vanochtend heb ik met de 'big boss' van het Fjordenstamboek gebeld over het zomereczeem onderzoek.
Hij had het over 102 paarden, Taal over 60 ????
Nou lijken fjorden wel verhipt veel op elkaar dus per ongeluk dubbeltellen zou wellicht snel kunnen gebeuren

Het zouden er ook best 102 kunnen zijn hoor, dat die 60 over iets binnen het onderzoek ging ofzo. Als de grote meneer van het stamboek dat zegt zal het wel zo zijn.

En slechts TWEE volledig genezen?! >;) Daar gaan Taal's resultaten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:20

russel schreef:
Ik heb het zelf niet zo op wormspuiten, maar doe toch wel 3 x pj equest en 1x equimax, heb ooit een paard met een zware worminfectie meegemaakt en dat is geen pretje.

Even over Equest. Van een eindejaarsstudente van Utrecht heb ik vernomen dat deze tot een half jaar werkt. Ik geef momenteel dus 2x per jaar Equest en 1x Equimax (en daarnaast wordt onze wei elke dag uitgemest, scheelt ook )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:31

Mooi ook een optie, ik doe in september equimax, wanneer doe jij dan equest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:39

Dus voor Taal, geen nieuws is goed nieuws?

Dus als je een of meerdere kuren hebt besteld en voorts niet meer, dan gaat hij er van uit dat je paard is genezen

@Henny, komt suikerziekte zoveel voor bij fjorden of bij uberhaupt paarden? Fjorden worden toch in den regel heel sober gehouden en de meeste fjorden lopen toch gewoon overdag tot wel 24 uur per dag buiten? Dus suikerrijk eten op stal zal het dan niet zijn.

Van suikerziekte krijgen mensen jeuk, wellicht dat veel exceempaarden ook suikerziekte hebben en daardoor zo'n jeuk hebben, maar dat dat niet onderzocht is? Zo een paard wordt wellicht niet veel gereden, kan mij voorstellen dat een paard dat heftig heeft geschuurd niet in de bossen wordt gereden, toch? Dus als hij diabeet is en met rust wordt gelaten, merk je dat niet zo snel, of wel?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:51

ik werk veel met paarden met zomerexceem, wat ik heel opvallend vind is dat ze vaak problemen hebben met 1 achterbeen (verkort) en dus ook met de hals....slechte doorbloeding......onregelmatig zweten(warmte niet kwijt kunnen)......verhaar problemen.......dik in het haar.......droge huid of juist bakkerige huid.....minder longinhoud....slecht inbuigen-hals-rug-heup....
De paarden waar ik het over heb hebben zomer en winter last maar duidelijk wel meer zodra ze gaan zweten, de vliegjes vinden deze (stink)guur blijkbaar heerlijk en vallen aan zodra ze kunnen.
In combinatie met voer (sober) en beweging en een vliegendeken lost een heleboel op, ook afhankelijk van de leeftijd van het paard!
Ik heb nog géén één paard/pony gehad die baat had bij deze kuur, wel bloedvergiftiging, vermageren, achterbenen kapot enz.zelfs 1 die naar de slacht gaat.....heel triest dus, het is hartstikke duur en pure oplichting!!!!Het is een combinatie van verdoven(geestelijk) en lichamelijk uitputten (haver???) met als gevolg het loslaten van de spieren en een paard die alles goed vind......waardoor je denkt dat het helpt......de schade komt een poos later......

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:59

russel schreef:
Mooi ook een optie, ik doe in september equimax, wanneer doe jij dan equest?

Ik heb in augustus Equest gedaan, deze week gaat er Equimax in en dan over 3 maanden (mei) weer Equest. Dan geef ik Equest nr 2 in september of oktober. Het schuift dus wel steeds een stukje op, maar dat vind ik niet erg.
Voorheen ontwormde ik 4x per jaar: februari, mei, augustus en november. Dan was het 3x noromectin en 1x Equimax.