[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:23

Hoi,

Wie van jullie laat hun paard van de zomer dag en nacht buiten en wie doet hem toch op stal. Als jullie je pony op stal zetten hoe laat zetten jullie hem dan binnen.

Wil dit jaar proberen om d'r binnen te laten, overdag natuurlijk wel naar buiten.
Heb het idee dat het vorig jaar begonnen is toen ik haar dag en nacht buiten zette.
Als ze gaat schuren kan ik haar alsnog buiten laten.

Mirjam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:45

iemand dit al gezien?

http://www.chevalentier.nl/insideout.htm

en deze zomer gaat de mijne gewoon savonds op stal denk ik, vorig jaar veel te veel geschuurd toen stond hij altijd buiten, dus denk nu maar naar binnen toe om een uur of 5( vind ie gelukkig helemaal niet erg!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:38

enne hebben ze bij de lidl weer paardenspul binnenkort?

ook algosan.
algosan is zee algen en die zijn weer goed voor de huid

Citaat:
Welke mineralen zitten in zee-algen?
Natrium/kalium zijn nodig voor een goede waterhuishouding en zorgen samen met Magnesium voor een goed gehydrateerde huid.
Calcium heb je nodig voor sterke botten.
Magnesium is belangrijk voor sterke spieren en een goed werkend zenuwstelsel.
Fosfor is een bestanddeel van het zenuwstelsel en is ook nodig voor sterke botten.
Zwavel heb je nodig voor de opbouw van nagels en je haar.
Mangaan bestrijdt vrije radicalen die een rol spelen bij de veroudering. Koper/zink houden de huid soepel en je haar gezond.
Jodium activeert de stofwisseling.
IJzer is nodig voor de zuurstofopname in het bloed.
Silicium houdt weefsels elastisch en zorgt voor sterke nagels en haar..

nou...voor 13 euro wil ik t wel geven aan mijn appie

Nanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:21

IK zet mn shetlander om ongeveer 16.30 uur op stal en s'ochtends rond een uur of 8 weer buiten. Het resultaat was lange manen sinds jaaaren (ze is 30). Vorig jaar voor het eerst gedaan. Voor mij dé oplossing

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:23

Het is toch dat je ze voor schemering binnen moet zetten.

Mirjam

maritha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:08

Ik zal wel na vraag doen wat ze bij ons gebruiken. Het stinkt wel maar heeft zeker super gewerkt.

binkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:44

je moet eens aan je dieren arts vragen naar insol dat is ook iets en dat helpt bij mijn pony ook erg goed.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:54

ellepel schreef:
iemand dit al gezien?

http://www.chevalentier.nl/insideout.htm

en deze zomer gaat de mijne gewoon savonds op stal denk ik, vorig jaar veel te veel geschuurd toen stond hij altijd buiten, dus denk nu maar naar binnen toe om een uur of 5( vind ie gelukkig helemaal niet erg!)

Dat is toevallig: in een eerder bericht (volgens mij in dit topic) vertelde iemand dat een homeopaat geadviseerd had om dagelijks gist, knoflook en appelazijn te geven. Dat is precies wat in dit product zit.
Wij zijn begin maart begonnen met het voeren van een dagelijkse portie gist, knoflook en appelazijn, ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Op dit moment kan ik alleen zeggen dat de manen en staart er goed en rustig uit zien, maar dat zegt natuurlijk niets. De stal ruikt ondertussen wel naar een shoarmatent!

Marmot

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:51

en toch vind ik een hele kleine waarschuwing over knoflook wel op zijn plek....t is namelijk wel zo dat bij een hogere dosering het niet echt goed is voor de maag....

ikzelf zou dan dus zeggen om niet elke dag te gaan geven,maar bijvoorbeeld om de dag of na 3 weken een weekje niks te geven. hoeft niet te zeggen dat t fout gaat hoor, maar beetje voorzichtig zijn met knoflook is denk ik wel aan te raden..

ikzelf geef t niet meer aan mijn pony, heb namelijk gemerkt dat t bij hem totaal geen verschil maakt of ik nu wel of niet geef.

gist: tja...altijd goed vind ik!
heb vorig jaar gist gegeven en vind t absoluut toch wel zijn werk doen, dieren zitten mooier in de vacht en wondjes helen op een of andere manier toch sneller.
ik heb gewone gist samen met biergist gegeven trouwens...

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:06

Ik heb een halsdeken gekocht. Wie heeft hier ervaring mee?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:49

Heb Evita's staart van het weekend gewassen met anti jeuk shampoo voor honden en een of ander spulletje met een nummer erop gesmeert... zat iets van pretroleum in ofzo (?) zal de naam eens goed opschrijven maar het werd me aangeraden.. ach ja.. we zullen zien of het helpt!

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:02

atreyuevita schreef:
Heb Evita's staart van het weekend gewassen met anti jeuk shampoo voor honden en een of ander spulletje met een nummer erop gesmeert... zat iets van pretroleum in ofzo (?) zal de naam eens goed opschrijven maar het werd me aangeraden.. ach ja.. we zullen zien of het helpt!

TKC97 is dat en daar moet je erg mee oppassen want mijn paard is er hevig door verbrand (de vellen hingen er bij en als je er naar wees kromp hij al in elkaar) omdat je je paard er ABSOLUUT niet mee in de zon mag zetten...

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:59

Hallo

Mijn AV heeft jaren geleden ook geschuurd tijdens de zomermaanden, aan staart en manen (tot bloedens toe).
Op advies van onze DA moest hij ten laatste 15u45 op stal (dan komen de vliegjes/mugjes) en dat in combinatie met zalfjes smeren en hem zoveel mogelijk insectvrij proberen te houden, gaf een heel mooi resultaat. Hij heeft vorige zomer bijna niet meer geschuurd en heeft nu hele lange manen en staart.
Ik weet dat een paard op stal houden (bij ons tijdens mijn middagpauze want ik werk FT) niet leuk is, maar het is minder erg dan schuurwonden.

groetjes

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:54

Josefien schreef:
TKC97 is dat en daar moet je erg mee oppassen want mijn paard is er hevig door verbrand (de vellen hingen er bij en als je er naar wees kromp hij al in elkaar) omdat je je paard er ABSOLUUT niet mee in de zon mag zetten...

Echt waar???? Ohhh wat erg!!! Sjit... en het spul is nog duur ook.....
In de prullebak dan maar...
DANK JE WEL VOOR DE WAARSCHUWING!
het staat niet op de fles stomme fabrikant!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:43

Trouwens iet opmerkelijks....
Mijn Anda Evita had afgelopen zomer een soort plooien met daartussen verdikkingen. Haar staartwortel en hals waren zo. Ik dacht van het schuren. Maar nu kont het terug terwijl ze haar manen nog niet schuurt. Haar staart schuurt ze een beetje maar dat komt niet door een mugje want ze heeft nog een dek met staartflap op.
Weet iemand iets over deze plooien? Ze zaten er in de winter dus niet.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:14

atreyuevita schreef:
Josefien schreef:

Echt waar???? Ohhh wat erg!!! Sjit... en het spul is nog duur ook.....
In de prullebak dan maar...
DANK JE WEL VOOR DE WAARSCHUWING!
het staat niet op de fles stomme fabrikant!

Klopt, staat nog steeds niet op de fles, een kennis van me met een paardenzaak die het ook verkoopt heeft er nota bene zelf stickertjes op gezet om te waarschuwen... maar je kunt het wel 's avonds op doen als het paard naar binnen gaat of als het donker is? Voorzichtigheid is wel geboden.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:14

Wie heeft er ervaring met het product essential sensititve shampoo van horsessentials. www.horsessentials.com Ik heb dit product gekocht op indoor brabant en dit zou helpen tegen zomereczeem door het een nacht in te laten trekken en de volgende dag uit te spoelen.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:32

_Marjolein_ schreef:
Ik heb een halsdeken gekocht. Wie heeft hier ervaring mee?

jep,
ik heb en een boett deken en een ivanhoo hals deken
de hals deken doe ik om als het minder weer is voor de muggen.
ondanks dat mijn paard het niet erg vind om de deken om te hebben, denk ik dat het wel lekkerer voor d'r is als ze alleen de hals deken om heeft als de hele deken niet nodig is. eigelijk een beetje voor me eigen idee denk ik

nou ja goeie ervaringen mee dus

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:46

Die van mij staat in de zomer altijd vol met schilfers en jeukt zich helemaal kapot. Vooral staart is een groot probleem. Toen heb ik een middeltje van HobaCultura gekocht en gelijk toen ik het op smeerde werd het al rustiger. Echt een wondermiddeltje!

Jules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:35

Kan je dat ook voor mensen gebruiken?? (A)

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:24

kan zomereczeem ook uit zich zelf weer over gaan? (sorry voor deze onozele vraag hoor maar ik weet er niet zo veel van af )

PardoesJessi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:46

Mijn kleine shet (86 cm) heeft zomerexceem dus zal topic een beetje in de gaten houden. Zij gaat volgende week naar de holistisch dierenarts speciaal voor de exceem. Heb hele goede ervaringen met mijn paarden bij haar dus ben benieuwd wat ze aan het schuren kan doen....... Wordt eventueel vervolgd..

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:58

Even een vraag, wanneer beginnen jullie met eczeemdekens opdoen?
Als de eerste tekenen zich alweer voordoen is het te laat lijkt me?

En zou mijn 2jarige dag en nacht naar buiten kunnen met zo'n deken?

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:58

Bettine schreef:
Even een vraag, wanneer beginnen jullie met eczeemdekens opdoen?
Als de eerste tekenen zich alweer voordoen is het te laat lijkt me?

En zou mijn 2jarige dag en nacht naar buiten kunnen met zo'n deken?

Ik heb de Boett dinsdag opgedaan, en onze merrie staat er ook dag en nach buiten mee.
En je hebt gelijk dat je de deken moet opdoen, voordat ze schuren, want anders ben je te laat.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:01

Ja, beginnen jullie daar nu al mee?
Moet ik er maar eens eentje gaan kopen...
Wat is de beste eczeemdeken volgens jullie?
En hebben jullie zo'n heel ding, ook met iets over het hoofd, of alleen met hals?

Ook even kijken wat voor maat enzo; hij is nu 2, maar zal nog zeker een heel eind gaan groeien. Nu heeft hij denk ik maat E-pony nodig...