[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:20

ik heb mijn pony nu fulltime op de weide staan (nu zonder maagcompositum)en toch wil hij af en toe nog eens luchtzuigen.

maar het is maar max 10 x per dag.

Tommy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:27

Ik lees net in de BIT een klein stukje over luchtzuigen, daarin heeft de dierenarts het over een operatie tegen/ ivm luchtzuigen. Deze zou verboden zijn, tenzij het paard zeer vaak koliek heeft....weet iemand hier iets van/over?

Melanie

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:59

Er worden daarbij spieren rond de keel weggehaald, maar die operatie is in Nederland verboden. Het helpt lang niet altijd, de bespiering in de hals schijnt iel te blijven erna en veel paarden ontwikkelen erna een andere verslaving, bijv. weven.

Tommy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:22

Urielle schreef:
Er worden daarbij spieren rond de keel weggehaald, maar die operatie is in Nederland verboden. Het helpt lang niet altijd, de bespiering in de hals schijnt iel te blijven erna en veel paarden ontwikkelen erna een andere verslaving, bijv. weven.

Hoi,

bedankt voor de info....had er nog nooit van gehoord......

Melanie

mmmarieke

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:10

ik vind het allemaal heel grappig, hoe jullie vertellen dat jullie luchtzuigers alemaal eerst hooi eten. die van mij eet altijd eerst zijn brokken op. misschien is het omdat hij niet wil dat de anderen het op eten.( hij staat namelijk op stand.) hij eet eerst al zijn brokken en dan krijgt hij nog kuilvoer. dit laat hij meestal half staan. dan begint hij aan het hooi. maar ook doet hij het in de wei of in de bak! hij zoekt gewoon een paal of zelfs aan de drinkbak doet hij het.. ik vind het best vervelend.

ik heb eerst ook zon band geprobeert. spirit vond het helemaal niet leuk, hij werd er alleen maar chagarijnig van. en hij deed het toch wel dus ik besloot die band weer af te doen. maar dat maakte het er niet minder op. ik weet dat zijn stalomgeving niet al te best is (alhoewel heeft hij wel de meeste aanvoer van frisse lucht) maar hij komt er maar niet van af.
spirit heeft er gewoon zoon gewoonte van gemaakt. als je hem gewoon zijn gang laat gaan.. dan is hij zoo lief, en goedgehumeurt. maar als je hem tegenhoud, word hij chagarijnig en wil hij niet voor je werken... ( eigenwijs paardje dus!! )

maar als hij om andere paarden heen staat, die met hem spelen en grazen, dan doet hij het niet.. maar als hij er genoeg van heeft.. hij wil naar binnen,, dan gaat hij bij het hek staan en dan gaat er dus geweldig luchtgezogen worden..

sppirit heeft al best vaak kleine koliekjes gehad.. windkoliek. het was niet ernstig.. alleen 1 keer hoefde er een dierenarts bij komen om het een middeltje te geven dat zijn darmwand spier ontspande.. maar het is dus nog nooit fout gegaann..

geef mij raad!! hij moet natuurlijk wel gemotiveerd blijven.. en opties voor voer dat ze 3 keer per dag binnen moeten krijgen, dat gaat helaas niet.. want hij staat op een manege.. ik zou wel savonds/smiddags een suppelement kunnen geven.. dus helpmij!!

woow nou ik dit bericht bekijk.. is het heeeel lang!! woow!! ik hoop dat jullie alles gelezen hebben..(dat hebben jullie toch wel?!

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:30

Even een vraagje: Zou iemand mij kunnen vertellen wat de symptonen zijn van een maagzweer of een goede site? Mvg alvast

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:35

Ik heb dit topic even snel wat doorgelezen.
Mijn luchtzuiger komt dan eindelijk eind van deze maand en misschien a.s. weekend bij ons op stal. Hier komt hij 24/7 buiten, 12 maanden lang. Alleen bij hevig slecht weer gaat hij even naar stal toe.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met zijn luchtzuigen. Hij staat nu maar in een kale bak en savonds op stal. En zuigt erg veel lucht.

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:36

Ik voer nu een ruim een week 2x per dag maagcompositum en hij krijgt nu stimix ipv bix en ik heb wel het idee dat het luchtzuigen minder wordt.
Paardje is het er nog niet helemaal mee eens, hij vind het poeder niet zo lekker, maar door het voer eet ie het (met een beetje tegenzin) wel op.

sunset

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:38

HELP!
heb sinds een week een hele knappe 2 jarige merrie, helemaal verliefd, sta ik gisteren naar haar te kijken, begint ze opeens te luchtzuigen, schrok me rot!!!!!
dit heb ik echt sinds gisteren ontdekt!!! en vraag me nu af HOE nu verder????
heb deze topic vrijwel helemaal doorgelezen en zie dus de namen Pronutrin; Maagcompositum voorbij komen meerdere malen.
Is dit al goed om te gebruiken voor haar?
Moet ik de DA laten komen?
kan ze een Maagzweer hebben?
ze staat in een open buitenstal en op de wei, als ik haar voer eet ze gretig haar brokken op en gaat erna zuigen!!
ben zowieso iemand die inmens veel hooi geeft, dus dat zit goed?
geef haar 2kg basisbrok van Havens, Stoppen en een mix geven???

Ik zou graag wegwijs worden gemaakt, ik wil deze beauty niet kwijt... en haar leven toch wel zo veel mogelijk vergemakkelijken.

Ik weet het, de verkoper HAD het moeten melden, heeft hij niet gedaan!!! heb hem gebeld en het hem gezegd... je raad het antwoord al "is mij niet bekend" HOE VER STA JE DAN ALS KOPER!!!???
ik kan er maar beter het beste van maken is mijn opinie... HELAAS!

graag jullie reacties, en duizend maal DANK!!!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:46

Ik zou stoppen met brok voeren. daar krijgen ze het juist zuur van.
Een 2 jarige heeft helemaal niet zoveel brok nodig. als je hem toch wat krachtvoer wil geven, doe dan bijv. wat muesli voor de vitaminen. inderdaad zoveel mogelijk hooi. liefst onbeperkt.
staat ze alleen of met anderen??

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:26

Mijn twee en een half jarige ruintje begint lucht te zuigen.
Een paar maanden terug dacht ik het soms al wel eens te zien ,maar wist niet goed of hij echt begon te zuigen.
Stalgenootje wat naast hem staat zei het me laatst ook al een paar keer.
Nu net in de wei...hij had water gedronken en ging staan zuigen op zijn eigen tong.
Een probleem ook waar ik steeds tegenaan loop is dat ik hem niet in een groep mag plaatsen, want de stalhouder vind hem te druk, hij hem een ADHD'er.
Hij verveeld zich dus echt kapot, hij staatmet mijn merrie in de wei, maar zij met niets van hem hebben.
Hij wil zo graag spelen, want bruist can de energie.
Zijn wei is enkel nog zand, omdat hij veel loopt te rennen, dus lekker grazen is er ook niet bij.
Het liefst zou ik hem weer 24/7 in de wei met schuilstal hebben, maar de stalhouder denkt daar anders over.
Wat kan ik in godsnaam doen om dit tegen te gaan?
Ik vind het zo sneu voor het dier, maar ik sta ook een beetje met de rug tegen de muur.
Als ik enkel zijn naam al noem bij de stalhouder, loopt hij al weg....niks kan er als het op Droppie aankomt omdat hij het een ADHD'er vind.
Ik heb ook geen alternatief waar ik hem neer kan zetten....
Dit baart me dus echt wel zorgen.

Was begonnen in dit topic en ga nu even verder lezen.
Hoop dat er voor mij ook en goede oplossing te vinden is.

haflinger_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:53

het paardje van een vriendin is ook een luchtzuiger.. hij zuigt de hele dag door. We hebben er welleens een luchtzuig band omgedaan, maar daar zoog hij gewoon door heen .. wel wat moeilijker maar hij kon het wel. Hij krijgt elke keer wondje bij zijn oor.. daarom doen we de band ook niet meer om .. (hij heeft nooit koliek gehad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:49

Sunset, Het is misschien verstandig dat je ff de DA ernaar laat kijken en evt. de oorzaak, zeer waarschijnlijk last van´t maagzuur en misschien wel een maagzweer.
Verder is het meest ideale onbeperkt ruwvoer. Brok verhoogt de zuurgraad in de maag. Verder zou ik dit topic bekijken verder, staan al veel ervaringen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:45

hallo, ik heb gehoord dat iemand een veulentje heeft dat luchtzuigt.
Ik vraag me af kan een veulentje er nog overheen groeien of iets aan laten doen waardoor het op zou kunnen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:12

Mijn nu 2 jarige is als veulen al begonnen met luchtzuigen en zuigt nu nog steeds. Het is wel iets minder geworden maar zeker niet weg.

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:00

Mijn luchtzuiger doet het niet meer ............. en dat lukt nu al een week !! Ik ben superblij !!!

Sinds een paar weken sta ik op een andere stal eerst in een noodbox en nu staat ze in haar eigen stalletje met het voergedeelte dicht en de rest met spijlen.
Omdat de staleigenaar het zo zielig vond dat ik het weefrek had dicht gedaan, heeft hij Cribbox op de rand gesmeerd en dat vond ze smerig. Vorige week heb ik alle spijltjes zo'n 20 cm ingesmeerd met Cribbox en het helpt. Iedere keer ter controle voer ik haar nog een wortel om te checken of ze het nog niet doet en het werkt echt voor mijn merrie.
De eerste dag liep ze een rondje door haar stal om een plekje te vinden om zich vast te pakken maar dan keek ze mij weer aan.......... zo van nou wat nu weer ???????
Na een paar dagen verdween dit gedrag en nu na het eten begint ze net als alle andere paarden te snufelen en zoeken in het stro.
Het is smerig spul en het ziet eruit als oorsmeer (dus niet die handige spuitbus met dat blanke spul erin want dat helpt niet)
Van een zgn Miracle band kreeg ze wondjes waar tot op de dag van vandaag geen haar meer groeit, dus dan maar zonder band
Ook moet ik erbij vermelden dat ze altijd iets vastpakt om te zuigen dus dit gaat helaas niet op voor paarden die het zelf kunnen.
Ik heb vorig jaar meegedaan aan onderzoek van Utrecht met diverse supplementen, maar ben er weinig wijzer van geworden, mijn paard heeft ook Maagcomposit. en Pronutrin gekregen, ik heb er te weinig resultaat van gezien, en nu is het echt TOP !!In het weiland deed ze het nooit en daarmee hoop ik dat ik haar op den duur van het luchtzuigen af kan helpen.

Hopenlijk heeft iemand hier wat aan het is in iedergeval niet duur en het proberen waard, SUCCES !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:11

Wilde dat het bij mijn paard ook zo gemakkelijk was maar helaas voor haar werkt het niet. Cribbox vindt ze niet smerig genoeg, PBH spray gelukkig wel maar na een poosje wordt de drang toch te groot en pakt ze toch haar zuigplek weer. Ze doet het zelfs door de staarten van weidegenoten beet te pakken en dan een soort van achterover te gaan hangen.

Ik denk er over om als ze straks weer 24/7 de wei op gaat om een muilkorf om te doen zodat de staarten van de andere paarden tenminste intact blijven. Ben er geen voorstander van maar ze gaat er echt ver in vorig jaar hadden sommige paarden in de groep nog haar tot net onder het staartbeen. En ik wil geen ruzie met de andere eigenaren en ik wil ook graag m'n paard 24/7 op het land. Als er hier mensen zijn met andere tips ik hoor ze graag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-06 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:12

Cinnepin schreef:
hallo, ik heb gehoord dat iemand een veulentje heeft dat luchtzuigt.
Ik vraag me af kan een veulentje er nog overheen groeien of iets aan laten doen waardoor het op zou kunnen houden?

Naar wat ik heb horen zeggen van de dierenarts, kan een veulen erover heen groeien, maar hij kan het ook extremer gaan doen, dit zou er weer aan liggen waar het luchtzuigen door komt.
Mijn pony (nu bijna 11 jaar), zuigt lucht vanaf dat hij bij ons kwam, dat was toen hij 3 maanden was. De reden dat hij is gaan luchtzuigen is stress, helaas is het bij hem met de jaren erger geworden (doordat er ook nog bij kwam dat hij alleen maar stil stond en bijna niet uit stal kwam).

Het is van te voren nooit te zeggen of het veulen erover heen groeit.
Als ik jouw was, zou ik de DA bezoeken, hem je vraag nog eens voorleggen en misschien wilt hij het veulen wel komen onderzoeken.
Ik denk in de meeste gevallen wel dat het scheelt als het veulen op de wei staat met leeftijdsgenootjes en wat speelgoed (kijk naar ballen, likspeelappels bijvoorbeeld)..

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:15

Jammer Gast8253 !!! bij ons werkt het wel en ik heb ook van alles geprobeerd dat dit werkte had ik nooit verwacht. Het enige wat ik niet ingesmeerd heb is de drinkbak en die heeft ze nog niet ontdekt.
Gelukkig gaat het al een week goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:28

Ach, als dit het enige gebrek blijft kan ik er goed mee leven hoor. En over 1 á 2 jaar wordt ze niet meer ingeschaard dan blijft ze gewoon hier thuis en heb ik ook niets meer met andere eigenaren te maken.
Verder is het gewoon een super 2-jarige met prima karakter, beweging, manieren & papieren dus je hoort mij niet klagen

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:33

Ik kan er ook heel goed mee leven hoor, ik heb haar zelfs zo gekocht. Maar ik vind het ook niet erg als het over gaat Voor de rest is het een prima paard en lijden de prestaties er niet onder ze loopt inmiddels Z dressuur en is nog maar 7 dus kan nog een hoop bij leren, ondanks het feit dat ze luchtzoog is ze voor mij een Topper !!

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:27

Ik heb even geen tijd om alle topics door te lezen maar zit toch met een vraag
Men spreekt altijd van dé oplossing van luchtzuigen, maken dat ze nergens hun tanden meer kunnen opzetten e.d. maar ik ken nu een paard die precies luchtzuigt gewoon in de lucht, zonder ergens zen tanden op te zetten.
Is dit dan luchtzuigen of eerder een soort van geeuwen of dergelijke.
Hij maakt dan ook een soort boerend geluid en neemt precies kleine hapjes lucht binnen... Is dit luchtzuigen of iets anders?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:29

Aminatjj, dat zou ook luchtzuigen kunnen zijn. Doet die van mij ook af en toe als hij niets anders kan vinden
Hij maakt zijn hals dan in een boog en soms drukt hij zijn kin tegen zijn borst

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:30

Ja inderdaad, hij trekt zijn ken zo in snokjes heen en weer naar zijn borst toe

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:06

het blijft allemaal luchtzuigen.

kribbebijten is met ergens de tanden erop en luchtzuigen eigenlijk zonder voorwerpen in de lucht.

verzamelnaam:luchtzuigen.

het is niet de oplossing om je paard ervan te weerhouden dat het niet kan kribbebijten door middel van cribbox,tralies e.d maar door een voer en leefomstanding van je paard te willen veranderen of aan te passen!

dat maakt een paard een gelukkige zuiger