Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
farrier schreef:Alleen door kennis, vaardigheden en goede voorlichting aan onze klanten kunnen wij zorgen dat paarden de beste hoefverzorging krijgen die er is. namelijk door hoogopgeleide proffesionele smeden.
farrier schreef:anya, kan ik maar een ding op zeggen. jouw conclusie kan ik uit mijn eigen ervaring op veel wedstrijden als statistisch onjuist afdoen.
Ik heb al heel wat (honderden) wedstrijden gedaan (oa als hoefsmid) en nog nooit een paard zz zien springen op gras, zonder ijzers. (wel in binnenmaneges op speciale bodems)
Wel een paard zonder ijzers op gras onderuit zien gaan in de B, gleed onder de jurywagen, brak 2 achterbenen en is door een agent ter plekke uit zijn lijden verlost. Het gillen van dat paard kan ik nog horen.
ik 'doe' als hoefsmid nogal wat sgw wedstrijden. Het valt me op dat als paarden na de wedstrijd niet rad zijn, het meestal (maar niet altijd) onbeslagen paarden uit de lagere klassen zijn. De aanwezige DA wijt dit aan spierblessures door glijpartijen. Het paard maakt dan onbeheerste bewegingen waardoor spierverekkingen en/of scheuringen optreden
bruine schreef:@waldo50, jij speelt het wel heel erg op de man, ken jij farrier soms persoonlijk? ik weet niet hoe jij er bij komt dat al de klanten van farrier ( de paarden dan ) op ijzers lopen, volgens mij als je goed leest bekijkt hij per paard wat er nodig is en neem van mij aan er lopen er zat zonder ijzers. slidings maken in een weiland kan een paard met ijzers onder ook prima doen zonder zich te bleseren dus daar zie ik echt geen probleem, en dat bij jullie op stal de belagen paarden binnen moeten blijfen als er sneeuw ligt lijkt me meer een probleem van de eigenaar, hier komen ze namelijk gewoon buiten(zonder ze op pinnen te zetten).en nogmaals ken je farrier zo goed dat je er blind vanuit gaat dat hij er zomaar van alles onder timmert omdat het IN is? mijn advies: ik zou eens goed leren lezen voor je iemand persoonlijk *te lijf* gaat.
p.s. en ja ik weet waar ik het over heb , ik ken hem van zeer nabij.
stalechwel schreef:Wilde paarden lopen er bijna niet meer rond op de wereld dus om uit te gaan vanuit het wilde paard is eigenlijk onmogelijk omdat wij als mensen hierbij ingegrepen hebben.
Dat wilde paarden geen ijzers nodig hebben is ook omdat de hoeven niet zo snel groeien als bij onze paarden ,Wilde paarden eten nl zeer eenzijdig voedsel zonder alle toevoegingen die wij geven..
bruine schreef:misschien erg blond maar is bekappen dan wel natuurlijk???
Anya schreef:*knip*
Ook jij houdt er wel een beperkte definitie van het woord 'natuurlijk' op na Bruine.
*knip*
Waldo50 schreef:Beste Farrier,
Ik heb al afscheid genomen van je op "Brokkelhoeven" maar wil toch nog even reageren. Jij draait de zaken om. Paardenhoeven van natuurlijk bekapte paarden zijn graniethard..ze slijten amper. Juist door het beslaan verzwakken de hoeven dermate, dat ze bijna een jaar nodig hebben om weer te herstellen. Veelvuldig gebruik op de weg gedurende die tijd, zal inderdaad overmatige slijtage veroorzaken, omdat de hoefkwaliteit is gedaald. Pas nadat er een hele nieuwe hoef is gegroeid, zal de hoef weer als vanouds zijn.
Het gaat je goed !
silvana schreef:Bij mij bestaat voetverzorging toch echt niet anders dan uit het uitkrabben van de hoef en zonodig vetten.Verder haal ik de hoefsmid er bij.
Toevallig staat er een stal verder bij ons van die mensen die altijd aan de hoeven van het paard zitten te prutsen ,dat paard is al drie kwart jaar kreupel en nog willen ze niet zien dat het door hun zelf komt.
Nee, ik doe het absoluut niet aan de hoeven van mijn paard zitten.Ik blijf er ook van overtuigd dat je pas merkt dat je het niet goed doet als het te laat is.
Ik denk dat zelf je hoeven kappen een verkeerde vorm van besparing is.
irish_lady schreef:
Rubbish, mijn merrie is na 5 jaar continue op ijzers gestaan te hebben er plots van afgehaald, ik heb niets veranderd aan mijn rijpatroon en rij bijna dagelijks over de weg. En nee slijten doen ze echt niet snel.
yfande schreef:Ik heb bijna het hele topic bijgelezen en vind de toonzetting van
sommige NH aanhangers erg onvriendelijk.
jackie schreef:silvana schreef:Bij mij bestaat voetverzorging toch echt niet anders dan uit het uitkrabben van de hoef en zonodig vetten.Verder haal ik de hoefsmid er bij.
Toevallig staat er een stal verder bij ons van die mensen die altijd aan de hoeven van het paard zitten te prutsen ,dat paard is al drie kwart jaar kreupel en nog willen ze niet zien dat het door hun zelf komt.
Nee, ik doe het absoluut niet aan de hoeven van mijn paard zitten.Ik blijf er ook van overtuigd dat je pas merkt dat je het niet goed doet als het te laat is.
Ik denk dat zelf je hoeven kappen een verkeerde vorm van besparing is.
ik doe het niet zelf omdat het goedkoper is maar omdat ik denk het zelf beter te kunnen.
irish_lady schreef:En wat nu als je denkt dat je dokter niet goed genoeg is, ga je dan ook zelf aanklooien (ja, want dat is het in mijn ogen!)
Iets waar een gedegen studie voor nodig is leer je niet zo even in een weekendje!
opala schreef:irish_lady schreef:En wat nu als je denkt dat je dokter niet goed genoeg is, ga je dan ook zelf aanklooien (ja, want dat is het in mijn ogen!)
Iets waar een gedegen studie voor nodig is leer je niet zo even in een weekendje!
Wanneer je geen vertrouwen meer hebt in je dokter, dan ga je naar een ander enz. enz. net zo lang tot je ergens baat bij hebt en .... zelfs op langere termijn.
Je raakt nooit uitgeleerd omdat je interesse eenmaal gewekt is in de materie. Wekelijks zul je de hoeven moeten volgen en er op inspelen, niks aanklooien, dan weet je zeker dat het foute boel wordt. Je bent eigenlijk de persoonlijke hoevendokter van je eigen paard. Het klinkt simpel, maar je moet er wel wat voor doen.