Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:48

anya, kan ik maar een ding op zeggen. jouw conclusie kan ik uit mijn eigen ervaring op veel wedstrijden als statistisch onjuist afdoen.
Ik heb al heel wat (honderden) wedstrijden gedaan (oa als hoefsmid) en nog nooit een paard zz zien springen op gras, zonder ijzers. (wel in binnenmaneges op speciale bodems)
Wel een paard zonder ijzers op gras onderuit zien gaan in de B, gleed onder de jurywagen, brak 2 achterbenen en is door een agent ter plekke uit zijn lijden verlost. Het gillen van dat paard kan ik nog horen.
ik 'doe' als hoefsmid nogal wat sgw wedstrijden. Het valt me op dat als paarden na de wedstrijd niet rad zijn, het meestal (maar niet altijd) onbeslagen paarden uit de lagere klassen zijn. De aanwezige DA wijt dit aan spierblessures door glijpartijen. Het paard maakt dan onbeheerste bewegingen waardoor spierverekkingen en/of scheuringen optreden

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:20

Beste Farrier,

Ik heb al afscheid genomen van je op "Brokkelhoeven" maar wil toch nog even reageren. Jij draait de zaken om. Paardenhoeven van natuurlijk bekapte paarden zijn graniethard..ze slijten amper. Juist door het beslaan verzwakken de hoeven dermate, dat ze bijna een jaar nodig hebben om weer te herstellen. Veelvuldig gebruik op de weg gedurende die tijd, zal inderdaad overmatige slijtage veroorzaken, omdat de hoefkwaliteit is gedaald. Pas nadat er een hele nieuwe hoef is gegroeid, zal de hoef weer als vanouds zijn. Mijn paarden lopen ook in het land en maken slidings zonder te vallen. Beslagen paarden maken die slidings ook bij ons, maar glijden dan onderuit. Ook tijdens de sneeuw van de laatste tijd blijven de beslagen paarden op stal, terwijl die van ons lekker lopen te marcheren door de sneeuw in de bak en op de weg. Tuurlijk zijn er omstandigheden te verzinnen die voor een onbeslagen paard onmogelijk zijn. Daar moeten we dan maar niet aan deelnemen. Ik weet zeker als er morgen klapschaatsen voor paarden worden uitgevonden of paarden ski's...jij die zonder schaamte er onder tikt..want dat doe je nu ook al met die stiftgaten..lijken op spikes die wij zo nodig moeten gebruiken bij het beoefenen van atlethieksporten...enne jouw conclusie over hoogopgeleide hoefsmeden en al die hoefsmeden die het al 2500 jaar doen....Anya gaf het juiste antwoord !! De veroorzakers en bedenkers van veel ellende op deze aarde waren en zijn ook hoog opgeleid..maar toch ?

Het gaat je goed !

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:26

Nou eigen voorbeeld. Mijn pensionhouder. ZZ gesprongen. Maatje van Jos Lansink geweest. Nooit een paard beslagen. Hij is wel eens omgedraaid als het gras te nat was.

Je kunt je paard ook leren in balans te lopen. Ik train bijvoorbeeld op gras. Mijn paard vangt dit prima op. Kan als western paard ook glijden dat scheelt wellicht. Maar paarden die geleerd hebben echt op eigen benen te lopen i.p.v. te vertrouwen op pinnen, kunnen hier prima mee uit de voeten.

Ik kan op een gladde weg (sneeuw bijvoorbeeld) ook mijn naaldhakken wel in de sneeuw rammen. Val ik ook niet. Loop ik hakkelig, maar thats it. Ik kan ook netjes in balans over het gladde oppervlak lopen, val ik ook niet.

En dat een b-paard uitglijdt. Tja dat kan. Maar op een of andere manier heb ik niet het idee dat dat de paarden zijn die gemiddeld lekker in balans lopen. Ben al jaren niet op een dressuurwedstrijd geweest, dus ik kan me vergissen. Misschien is het niveau wel enorm gestegen. Maar juist een B-ruiter zou m.i. om moeten draaien bij een gladde bak i.p.v. zijn paard op pinnen te zetten.

opala

Re: Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:58

farrier schreef:
Alleen door kennis, vaardigheden en goede voorlichting aan onze klanten kunnen wij zorgen dat paarden de beste hoefverzorging krijgen die er is. namelijk door hoogopgeleide proffesionele smeden.

Mee eens ... de beste hoogopgeleide professionele smeden, smeden weinig tot niet, maar bekappen hoofdzakelijk . Ze zijn zo profesioneel dat ze regelmatiger de klanten bezoeken om zo de slijtage in toom te houden en geen rigoreuze correcties meer nodig zijn.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:20

inmiddels is de discussie weer wat prettiger, maar wel het verzoek om niet op de man te spelen.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:23

@waldo50, jij speelt het wel heel erg op de man, ken jij farrier soms persoonlijk? ik weet niet hoe jij er bij komt dat al de klanten van farrier ( de paarden dan ) op ijzers lopen, volgens mij als je goed leest bekijkt hij per paard wat er nodig is en neem van mij aan er lopen er zat zonder ijzers. slidings maken in een weiland kan een paard met ijzers onder ook prima doen zonder zich te bleseren dus daar zie ik echt geen probleem, en dat bij jullie op stal de belagen paarden binnen moeten blijfen als er sneeuw ligt lijkt me meer een probleem van de eigenaar, hier komen ze namelijk gewoon buiten(zonder ze op pinnen te zetten).en nogmaals ken je farrier zo goed dat je er blind vanuit gaat dat hij er zomaar van alles onder timmert omdat het IN is? mijn advies: ik zou eens goed leren lezen voor je iemand persoonlijk *te lijf* gaat.

p.s. en ja ik weet waar ik het over heb , ik ken hem van zeer nabij.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:25

farrier schreef:
anya, kan ik maar een ding op zeggen. jouw conclusie kan ik uit mijn eigen ervaring op veel wedstrijden als statistisch onjuist afdoen.
Ik heb al heel wat (honderden) wedstrijden gedaan (oa als hoefsmid) en nog nooit een paard zz zien springen op gras, zonder ijzers. (wel in binnenmaneges op speciale bodems)
Wel een paard zonder ijzers op gras onderuit zien gaan in de B, gleed onder de jurywagen, brak 2 achterbenen en is door een agent ter plekke uit zijn lijden verlost. Het gillen van dat paard kan ik nog horen.
ik 'doe' als hoefsmid nogal wat sgw wedstrijden. Het valt me op dat als paarden na de wedstrijd niet rad zijn, het meestal (maar niet altijd) onbeslagen paarden uit de lagere klassen zijn. De aanwezige DA wijt dit aan spierblessures door glijpartijen. Het paard maakt dan onbeheerste bewegingen waardoor spierverekkingen en/of scheuringen optreden

Als ik de meeste paarden op ijzers door de stalgangen zie glijen omdat ze totaal geen grip op de bodem hebben, en dat zonder pinnen ook niet op gras hebben (en nog veel harder glijden als niet beslagen paarden) dan kan ik maar 1 ding concluderen, dat jou glij verhaal onzin is.....

dat er onbeslagen paarden onderuit glijden tijdens wedstrijden, heeft idd alles met de balans van de ruiter te maken. Als je weet dat je balans niet perfect is, dan ga je dus gewoon niet naar een wedstrijd als het gras te nat is. en dan duurt het toch zomaar langer voordat je paard op hoger niveau kan presteren, wat moet iedereen wel niet van je denken ??? Maar: ijzers dienen de ruiter, draai er pinnen in, en hup, je kunt altijd rijden. En dat is de reden waarom de meeste mensen hun paarden op ijzers hebben staan: HET GEMAK DIENT DE MENS !!!!!! (niet het paard)

Ik wil mensen die hun paard op ijzers zetten niet veroordelen als "slecht voor hun paarden" of iets dergelijks. Ik vindt alleen dat je die beslissing weloverwogen, met het oog op je paard en niet op je eigen gemak moet maken. Zo duurt het idd een jaar voordat de hoef helemaal optimaal hard is, en soms nog wel langer. Dat maakt idd dat je je paard gedurende die tijd niet uren over het asfalt kunt rijden, niet vanwege gevoeligheid door het zonder ijzers lopen, maar doordat de hoef dan overmatig slijt. en dat dient natuurlijk je eigen gemak niet (zeker niet als menner).

Het is jammer dat er geen onderzoeken zijn waarin een aantal paarden bekeken worden met verschillende soorten beslag / beslagloos / schoenen waar ze allemaal mee getest worden. Dus hetzelfde paard dat overal mee getest wordt. Je kunt geen appels met peren vergelijken. Alleen een dergelijk onderzoek zou uitsluitsel over het trillingverhaal kunnen geven.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:27

bruine schreef:
@waldo50, jij speelt het wel heel erg op de man, ken jij farrier soms persoonlijk? ik weet niet hoe jij er bij komt dat al de klanten van farrier ( de paarden dan ) op ijzers lopen, volgens mij als je goed leest bekijkt hij per paard wat er nodig is en neem van mij aan er lopen er zat zonder ijzers. slidings maken in een weiland kan een paard met ijzers onder ook prima doen zonder zich te bleseren dus daar zie ik echt geen probleem, en dat bij jullie op stal de belagen paarden binnen moeten blijfen als er sneeuw ligt lijkt me meer een probleem van de eigenaar, hier komen ze namelijk gewoon buiten(zonder ze op pinnen te zetten).en nogmaals ken je farrier zo goed dat je er blind vanuit gaat dat hij er zomaar van alles onder timmert omdat het IN is? mijn advies: ik zou eens goed leren lezen voor je iemand persoonlijk *te lijf* gaat.

p.s. en ja ik weet waar ik het over heb , ik ken hem van zeer nabij.

en ook dit is persoonlijk, ik heb net gevraagd om het weer on topic te houden.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:43

Wilde paarden lopen er bijna niet meer rond op de wereld dus om uit te gaan vanuit het wilde paard is eigenlijk onmogelijk omdat wij als mensen hierbij ingegrepen hebben.

Dat wilde paarden geen ijzers nodig hebben is ook omdat de hoeven niet zo snel groeien als bij onze paarden ,Wilde paarden eten nl zeer eenzijdig voedsel zonder alle toevoegingen die wij geven.

Hierdoor komt het ook dat paarden en ponys de laatste 35jaar ong 10 tot 20cm groter zijn als vroeger met alle gevolgen van die ,want meer beenderen hebben ze niet gekregen.
De hoeven zijn dus ook mee gegoeid.Wij als mens hebben in deze korte tijd voor elkaar gekregen waar de evolutie ong 10000jaar over doet.

Vroeger liepen alleen de paarden die zwaar werk deden in de steden op ijzers omdat hier de wegen bestraat waren en de rest van Nederland vrnl. Uit zandwegen bestond .

Hierin kwam tijdens de 2de wereldoorlog verandering toen alle militaire transporten van de Duitsers met auto’s gingen en hiervoor de eerst snelwegen zijn aangelegd,weliswaar van beton,Maar na de oorlog ging dat in sneltreinvaart en kwam overal asfalt.

(De eerdere beweringen over paarden uit de 2de wereldoorlog kloppen niet dit was nl. de eerste wereldoorlog.)

Toen begon ook bv de melkboer in kleinere dorpen behoefte te krijgen aan hoefbeslag ,
Ik vind daarom dat het functioneel moet zijn
En dat het aan iedereen is om dat zelf te bepalen.
Natuurlijk bezig zijn kan helaas niet meer zodra je je paard voeding gaat geven dat door mensen gemaakt is en ze opsluit in een weiland.

Een paard zal nooit verder lopen als van graspolletje naar waterplaats omdat dat te veel energie kost wat ze in het wild door weinig voeding(lees seizoensgebonden) dus niet hebben.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:52

stalechwel schreef:
Wilde paarden lopen er bijna niet meer rond op de wereld dus om uit te gaan vanuit het wilde paard is eigenlijk onmogelijk omdat wij als mensen hierbij ingegrepen hebben.

Dat wilde paarden geen ijzers nodig hebben is ook omdat de hoeven niet zo snel groeien als bij onze paarden ,Wilde paarden eten nl zeer eenzijdig voedsel zonder alle toevoegingen die wij geven..

Dit zou een reden zijn waarom onze paarden juist ijzerloos kunnen. Snel groeiende hoeven is juist wat we willen om de slijtage op te vangen.

Omdat we geen wilde paarden hebben, moeten we de hoeven van onze paarden ook bekappen. Het liefst zo regelmatig mogelijk (wekelijks of 2 wekelijks) zodat de hoef altijd ongeveer gelijk blijft en omdat zo alle eventuele scheurtjes en brokkels direct bijgewerkt worden, zodat ze geen problemen gaan geven.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:58

misschien erg blond maar is bekappen dan wel natuurlijk???

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:06

bruine schreef:
misschien erg blond maar is bekappen dan wel natuurlijk???

Ook jij houdt er wel een beperkte definitie van het woord 'natuurlijk' op na Bruine.

Graag verwijs ik je naar deze post voor een meer passende omschrijving. Daarbinnen past ook bekappen wel degelijk.

viewtopic.php?p=11957096#11957096

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:30

ik zeg ook niet dat bekappen natuurlijk is... in bovenstaande post van mij is dat toch duidelijk te lezen lijkt mij.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:45

kijk nu eens naar jullie reactie als blijkt dat ik volgens jullie *niet lees*. ik ben niet beperkt en loop ook niet met *ijzeren* oogkleppen maar kijk iets verder als alleen *natuurlijk bekappen* want wil je alles natuurlijk doen dan moet je het verhaal van stalechwel even goed lezen, daar kan ik wel achter staan. natuurlijk de hoeven afslijten kon vroeger wel nu met afgezette weilanden en paarden die op stal staan en evt in de sport lopen kan dat niet meer en moeten ze bekapt of evt beslagen worden en dit is dus niet natuurlijk maar een oplossing om het paard zo goed en makkelijk mogelijk te laten lopen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:24

M.a.w. waar wij tegenwoordig mee bezig zijn nh western dressuur springen of mennen wijkt allemaal af van het natuurlijke van het paard.

Dus alles wat wij doen is tegen natuurlijk hoe je het ook doet wel of geen ijzers. Zweep of geen zweep (en alle discussies hierover meegenomen.)
Wij zijn met paarden bezig die door mensenhanden ter wereld zijn gekomen en de wereld weer verlaten.

In die tussentijd moet je doen wat het beste is voor je paard en wat iedereen denkt dat het beste is voor zijn of haar paard.
Want zo een kostbaar bezit wil je allemaal het beste voor ongeacht welke methode de bezitter in gelooft.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:25

Anya schreef:
*knip*
Ook jij houdt er wel een beperkte definitie van het woord 'natuurlijk' op na Bruine.

*knip*

It runs in the family....

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:04

Mijn merrie heeft 2 ongelijke hoeven en mijn TR hoefsmid vind dat
doodzonder omdat zij mooie sterke hoeven heeft en hij de ijzers er
graag onderweg had willen halen.
Afgelopen zomer hebben we dat geprobeerd, maar Yfande ging van
gelijkmatig naar kreupel naar stokkreupel, en ze had echt pijn.
Wij hebben daarop heen besloten om de ijzers er weer onder te
zetten. Voor de goede order, zij heeft alleen ijzers voor.

Ik heb bijna het hele topic bijgelezen en vind de toonzetting van
sommige NH aanhangers erg onvriendelijk.

Zoals uit mijn verhaal blijkt zijn TR's net zo begaan met de gezondheid
van onze paarden dan NR's, en niet alleen maar geinteresseerd
"in ijzers eronder kloppen".

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:13

Waldo50 schreef:
Beste Farrier,

Ik heb al afscheid genomen van je op "Brokkelhoeven" maar wil toch nog even reageren. Jij draait de zaken om. Paardenhoeven van natuurlijk bekapte paarden zijn graniethard..ze slijten amper. Juist door het beslaan verzwakken de hoeven dermate, dat ze bijna een jaar nodig hebben om weer te herstellen. Veelvuldig gebruik op de weg gedurende die tijd, zal inderdaad overmatige slijtage veroorzaken, omdat de hoefkwaliteit is gedaald. Pas nadat er een hele nieuwe hoef is gegroeid, zal de hoef weer als vanouds zijn.
Het gaat je goed !

Rubbish, mijn merrie is na 5 jaar continue op ijzers gestaan te hebben er plots van afgehaald, ik heb niets veranderd aan mijn rijpatroon en rij bijna dagelijks over de weg. En nee slijten doen ze echt niet snel.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:58

silvana schreef:
Bij mij bestaat voetverzorging toch echt niet anders dan uit het uitkrabben van de hoef en zonodig vetten.Verder haal ik de hoefsmid er bij.
Toevallig staat er een stal verder bij ons van die mensen die altijd aan de hoeven van het paard zitten te prutsen ,dat paard is al drie kwart jaar kreupel en nog willen ze niet zien dat het door hun zelf komt.

Nee, ik doe het absoluut niet aan de hoeven van mijn paard zitten.Ik blijf er ook van overtuigd dat je pas merkt dat je het niet goed doet als het te laat is.

Ik denk dat zelf je hoeven kappen een verkeerde vorm van besparing is.

ik doe het niet zelf omdat het goedkoper is maar omdat ik denk het zelf beter te kunnen.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:10

irish_lady schreef:

Rubbish, mijn merrie is na 5 jaar continue op ijzers gestaan te hebben er plots van afgehaald, ik heb niets veranderd aan mijn rijpatroon en rij bijna dagelijks over de weg. En nee slijten doen ze echt niet snel.

ik heb een 20jarige ruin die vanaf zijn 3e tot zijn 12e continu beslagen is geweest, onder ander met wig linksvoor. zijn hoeven waren ongelijk. platvoet linksvoor en steilere voet rechtsvoor. ook hij is na van zijn ijzers afgehaald te zijn nog geen dag kreupel of maar onregelmatig geweest. overigens is hij traditioneel bekapt na het verwijderen van de ijzers. dat wil niet zeggen dat dit voor alle paarden zo is. er zijn paarden die van de ijzers af gaan en direct goed lopen en andere die een overgangsfase nodig hebben. paarden die gevoelig lopen na het verwijderen van de ijzers kun je volgens mij het beste met hoefschoenen beschermen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:16

yfande schreef:
Ik heb bijna het hele topic bijgelezen en vind de toonzetting van
sommige NH aanhangers erg onvriendelijk.

daar heb je gelijk mee en dat is jammer want zo krijgen we nooit een toenadering tussen NB en TB.

op den andere kant is het natuurlijk frustrerend als je ergens heilig in geloofd en een ander er niet van overtuigd krijgt. persoonlijk heb ik daar niet zo'n moeite mee. ik ben namelijk ongeschikt als missionaris

yfande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:41

Ik ook

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:59

jackie schreef:
silvana schreef:
Bij mij bestaat voetverzorging toch echt niet anders dan uit het uitkrabben van de hoef en zonodig vetten.Verder haal ik de hoefsmid er bij.
Toevallig staat er een stal verder bij ons van die mensen die altijd aan de hoeven van het paard zitten te prutsen ,dat paard is al drie kwart jaar kreupel en nog willen ze niet zien dat het door hun zelf komt.

Nee, ik doe het absoluut niet aan de hoeven van mijn paard zitten.Ik blijf er ook van overtuigd dat je pas merkt dat je het niet goed doet als het te laat is.

Ik denk dat zelf je hoeven kappen een verkeerde vorm van besparing is.

ik doe het niet zelf omdat het goedkoper is maar omdat ik denk het zelf beter te kunnen.

En wat nu als je denkt dat je dokter niet goed genoeg is, ga je dan ook zelf aanklooien (ja, want dat is het in mijn ogen!)

Iets waar een gedegen studie voor nodig is leer je niet zo even in een weekendje!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:18

irish_lady schreef:
En wat nu als je denkt dat je dokter niet goed genoeg is, ga je dan ook zelf aanklooien (ja, want dat is het in mijn ogen!)

Iets waar een gedegen studie voor nodig is leer je niet zo even in een weekendje!

Wanneer je geen vertrouwen meer hebt in je dokter, dan ga je naar een ander enz. enz. net zo lang tot je ergens baat bij hebt en .... zelfs op langere termijn.

Je raakt nooit uitgeleerd omdat je interesse eenmaal gewekt is in de materie. Wekelijks zul je de hoeven moeten volgen en er op inspelen, niks aanklooien, dan weet je zeker dat het foute boel wordt. Je bent eigenlijk de persoonlijke hoevendokter van je eigen paard. Het klinkt simpel, maar je moet er wel wat voor doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:21

opala schreef:
irish_lady schreef:

Wanneer je geen vertrouwen meer hebt in je dokter, dan ga je naar een ander enz. enz. net zo lang tot je ergens baat bij hebt en .... zelfs op langere termijn.
Je raakt nooit uitgeleerd omdat je interesse eenmaal gewekt is in de materie. Wekelijks zul je de hoeven moeten volgen en er op inspelen, niks aanklooien, dan weet je zeker dat het foute boel wordt. Je bent eigenlijk de persoonlijke hoevendokter van je eigen paard. Het klinkt simpel, maar je moet er wel wat voor doen.

Juist, precies! Dan ga je naar een andere dokter, dan ga je niet zelf wat medicijnen uit de kast trekken en het zelf proberen!