Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:09

Overigens kreeg ik van een holistisch DA net te horen dat verhoogde ggt waarden in het bloed specifiek zijn voor een JKK vergiftiging.

Echter verhoogde waarden wil niet altijd zeggen dat dit ook echt door JKK komt. Bij Isabella zijn die waarden overigens verhoogd ...

Ik weet nu in feite nog niets zeker (behalve dat het niet goed is )

Maar overigens wil dit wel zeggen dat je een aangekochte pony dus wel via een bloedonderzoek kunt testen op eventuele JKK vergiftiging. Geen verhoogde waarden geeft dus geen vergiftiging aan. Echter wel verhoogde waarden wil dus niet zeker zeggen dat het ook een JKK vergiftiging betreft.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:42

viewtopic.php?f=1&t=447396&hilit=

Er was dus net een item op Hart van Nederland over JKK en het gevaar ervan voor paarden.
Eindelijk

Edit: oeps, het was al gemeld dat het op tv zou komen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:04

Ben van oorsprong ook Brabo . Of Braba, eigenlijk .
In brabant is toch wel eea actief hoor! Zie bijvoorbeeld www.duinboeren.nl . Da's een groep rond de Loons en Drunense duinen (mijn geboortestreek).

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:31

hann schreef:
Reactie vwa (keuringsdienst van waren): uit een reeds eerder uitgevoerd onderzoek is gebleken dat toxicsche stoffen niet met dierlijke produkten, zoals vlees en melk meekomen, en Jkk daardoor geen bedreiging is voor de volksgezondheid. De gezondheidsdienst voor dieren in Deventer hadden dit onderzoek gedaan.
Reactie Produktschap voor veevoeders (pdv): JKK is in de risico beoordeling voor melkveehouderij onder het risico botanische onzuiverheden meegenomen (kort en maar matig krachtig).
De ragfork werkt overigens fantastisch, ook fijn voor je rug en je kunt het JKK zonder met je handen op te pakken in je kruiwagen leggen.
De 3 soorten gif moet ik nog even uitzoeken.
De plaastelijke televisies vind ik ook een goed idee, alleen wel jammer dat mensen buiten de bebouwde kom dit vaak niet kunnen ontvangen, maar meestal wel de paarden (in beheer) hebben.
Plaatselijke, regionale en landelijke bladen hebben natuurlijk een groot bereik. En ik ga toch nog eens informeren hoe de provincie Brabant hier tegenover staat. Soms denk ik dat ik hier de enige Brabander ben op dit forum, maar het JKK groeit en bloeit hier ons ook boven het hoofd uit.

Tja, ik vraag me dan af hoe men in Deventer die melk heeft onderzocht.
Er zijn 6 soorten gif in deze plant....die niks doen tot het met de enzymen van de lever in aanraking komt.
Dat het toch wel in de melk zit staat oa. op de volgende (engelstalige) site http://www.agf.gov.bc.ca/cropprot/tansy.htm dus het komt mij een beetje raar over als de engels koe dit wel in de melk heeft zitten en de nederlandse koe niet?
Daarnaast zijn er ook wel site's te vinden die spreken over gif in geitenmelk....maakt die de melk anders dan een koe dan?
Het zal wel weer zo wezen dat de hoeveelheid niet schadelijk genoeg is om er iets aan te doen (geld, geld, geld)....ofwel....we mogen ons dus best door de keuringsdienst van waren dagelijks met onze 3 glazen melk een beetje vergiftigen....tot ook bij ons het lampje uit gaat...maar wie controleerd dat nou dat dat door dit gif kwam he.....dat valt toch niet op... we krijgen al zoveel gif binnen dat dit er ook wel bij kan, das dan misschien maar een druppel op de bekende gloeiende plaat?
Hoewel....nog niet zo heel lang geleden is er al eens gezegd in het nieuws dat melk niet zo goed was als we eigenlijk dachten.
Zijn die melkproducten niet uit de gezonde schijf van 5 gehaald???? en weet iemand hier nog waarom???

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:44

Ranja schreef:
viewtopic.php?f=1&t=447396&hilit=

Er was dus net een item op Hart van Nederland over JKK en het gevaar ervan voor paarden.
Eindelijk

Edit: oeps, het was al gemeld dat het op tv zou komen.

Ja, gezien, en erg jammer dat ze vergeten zijn de petitie site te vermelden Dat was natuurlijk wel welkom geweest.
Net als overigens de boswachter van Ingrid dit niet heeft gemeld....
Niet vergeten dus als je je gemeente of andere schrijft hier op te wijzen!
Overigens zitten er op het http://www.kruiskruidforum.nl/forum/index.php mensen (de mods) die graag willen weten wie er aangeschreven is en in een later stadium natuurlijk ook de resultaten daarvan.
Dit wordt dan verwerkt in een lijst waarvan een ieder kan zien in wat voor een gemeente je nu eigenlijk zit en of die nog meer bestookt moet worden met mail , telefoontjes enz. om toch resultaat te krijgen!
Gr, Nick

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:16

NickAltena schreef:
Dat het toch wel in de melk zit staat oa. op de volgende (engelstalige) site http://www.agf.gov.bc.ca/cropprot/tansy.htm dus het komt mij een beetje raar over als de engels koe dit wel in de melk heeft zitten en de nederlandse koe niet?

Een reden te meer om te bellen met het Ministerie van Landbouw en VOEDSELVEILIGHEID?

Contact
U kunt op verschillende manieren contact zoeken met het ministerie van LNV:
via telefoon, via post of via e-mail.
Telefoon
(070) 378 68 68 (Algemeen)
(070) 378 40 62 (Infotiek )

De Infotiek, de centrale informatiebalie van het ministerie, is op werkdagen bereikbaar van 10.00 tot 12.45 uur en van 13.30 tot 16.30 uur.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:34

Dus toch nog Brabanders. Ik heb inderdaad dat stukje in het Brabants Dagblad gelezen. Het had van mij uitgebreider gemogen, maar het was voor ons inderdaad een positief stukje.
Dat het niet in melk of vlees zou zitten lijkt mij ook sterk. Het pdv geeft juist aan dat in de melkveehouderij JKK wel als een risicoplant wordt gezien. Het zijn ook allemaal van die stugge ambtelijke instanties (ik hoop dat ik nu niemand beledig), die ooit 1 keer een onderzoek hebben gezien en hun mening helemaal niet meer kunnen bijstellen.
Ik heb trouwens de cocktail van de 3 soorten gif:
* agrichem glysofaat 2
* mcpa 446 M-Fluid-500 (van basf)
* brabant 2,4- Amine
Zoals ik voorgaand al aangaf heb je waarschijnlijk een spuitvergunning nodig, maar een loonwerker/boer inde buurt kan eventueel hulp bieden. Grote stukken spuiten kun je toch beter een loonwerker laten doen. Als je erg veel JKK in de wei hebt staan, is kapotspuiten, ploegen en zaaien de beste oplossing. Daarna kun je het met uitsteken (ragfork) het bijhouden. Zo zijn wij ook een paar jaar geleden begonnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:45

De LIDL biedt vanaf Donderdag 11 Augustus een grondhark aan voor Eur 8.99.

Afbeelding

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:46

het was 3 8 2005 op hart van nederland
wij hebben planten langs de weg staan en zijn vandaag gelijk gaan kijken ze zijden oook je kunt het aan het tandvlees zien wat rose is word dan geel
als je in het hooi kruigt moest jet het weg gooien kan verspreid zitten in het hooi

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:17

Nou bij ons staat het ook in de weides, maar men zei tegen ons dat we er niet tegen kunnen spuiten. Wat is nou wijsheid? We kunnen moeilijk 3,5 hectare elke dag gaan leegtrekken, het groeit je om de oren dat verrekte klote spul en het is al naar de jaarlingenwei overgewaait.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:37

Hierboven heb ik een combinatie van 3 soorten gif gezet. Diemoeten helpen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:43

Hann, heel erg bedankt ! We laten idd in het najaar een loonbedrijf komen om onkruid in het algemeen te bestrijden en dus bij deze deze cocktail tegen JKK in het bijzonder!

Vanmiddag hebben we met drie man de weides systematisch doorkruist op zoek naar JKK. Helemaal niets ... gelukkig maar! Maar voor de zekerheid toch maar spuiten dit najaar/volgens voorjaar!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:46

Geen dank, ik hoop dat het helpt. Bij ons in ieder geval wel. Daarna blijft het bijhouden, maar dan heb je in ieder geval niet meer zo'n grote hoop.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:00

Werkt die hark denk je Cassidy??

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:57

sanne98 schreef:
het was 3 8 2005 op hart van nederland
wij hebben planten langs de weg staan en zijn vandaag gelijk gaan kijken ze zijden oook je kunt het aan het tandvlees zien wat rose is word dan geel

Dat van dat tandvlees hoeft niet waar te zijn hoor! mijn pony is er vorig jaar aan overleden en hij zag totaal niet geel. Sterker nog de dierenarts had geen idee wat hem mankeerde tot ze zijn bloed gingen testen en dus de leverwaarden helemaal niet klopten. Toen ging er een belletje rinkelen. Op het laatst was hij bijna helemaal blind (in 5 dagen tijd gebeurt allemaal) liep alleen nog maar dwangmatig rondjes door de stal en leek heel erg afwezig te zijn... Achteraf bleek dat 3/4 van zijn lever al aangetast was en ik heb van tevoren niets gemerkt ... en niets geweten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:39

NickAltena schreef:
Net als overigens de boswachter van Ingrid dit niet heeft gemeld....
Niet vergeten dus als je je gemeente of andere schrijft hier op te wijzen!

Toen ik onze gemeente schreef was er nog geen kruiskruid petities of forum of wat dan ook. Ik heb ze toen alleen op www.kruiskruid.nl gewezen. Ze zouden contact met me opnemen als ze wat gingen doen en dat hebben ze dus helaas niet meer gedaan. Hoewel bij ons ook de teksten wat knullig waren (in de natuur kan het geen kwaad zolang je het maar niet aanraakt ) ben ik toch blij met de aandacht. En dan toevallig op de dag dat er daarna op SBS nog wat over kwam (en ik ook bij diverse manegeshouders brieven in de bus had gedaan). ... We gaan gewoon door !!!!

(Inmiddels heb ik de gemeente dus wel op de sites gewezen).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:39

Vandaag waren we de wei aan het inspecteren (drie vrouwen die gewapend met handschoenen, een schep en een plastic zak een weiland doorkruisen -> zie je het voor je ?) toen de mannen van het kadaster eea op kwamen meten. Uiteraard waren ze nieuwsgierig wat we aan het doen waren. Toen we ze vertelden van het JKK zeiden ze "oh ja, daar was gisteren iets van op tv"
Kijk, DAT moeten we hebben !!!

Ik ben benieuwd wat ik van de plaatselijke krant ga horen. De eigenaresse van ons hooiland heeft al met de hoofdredactrice gebeld. Die was niet geinteresseerd. Als ze echt niet willen, overwegen we om een halve pagina te kopen en zelf een "advertentie" te zetten.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:56

Vraagje, ik houd me ook erg bezich met het JKK, ben nu al drie jaar lang deze rot plant uit de wei aan het trekken en sinds dit jaar heeft de boer waar onze paardjes op stal staan het weiland ook gespoten met gif voor dit plantje (niet giftig voor paarden!)
Maar het is zo'n k*t spul dat ik elk jaar wel zo'n 7 vuilniszakken eruit kan trekken! en dan ben je dus al voor het derde jaar bezig, zou denk niet eens willen weten hoeveel er anders hadden gestaan!
Misschien moeten we een link van dit topic in ons onderschrift zetten om nog meer bokkers erop te wijzen??
Weet iemand hoe je van een woord een link kunt maken, mijn onderschrift is namelijk al een beetje erg vol aan het raken

Nu zorg ik er goed voor dat mijn pony niet van die plant eet en dat hij het ook niet in z'n hooi heeft zitten, maar bij het kopen van een nieuw paardje weet je dat dus niet.
Zouden er veel mensen zijn die een bloedonderzoek laten doen?
Je kunt ze dan wel gewoon laten keuren, maar als ze van binnen niet goed zijn schiet je daar ook niet zo veel mee op.
Iemand enig idee hoe duur zo'n bloedtest is???

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:28

bij ons op de manege hebben we 1 wei waar het in staat en echt helemaal vol ,in het begin heeft mijn pony en een ander pony daar een paar keer in gestaan,paar uuren lang!
je kon het toe nog niet goed zien ,maar stand er wel 1 ,nu is die wei dicht en gaat die van mijn voorlopig niet meer naar buiten en zeker niet in die wei !!!
ze zeggen dat ze er tog niet van eten ,maar er zijn nu al veel te veel paarden dood die het tog eten ,dus daar geloof ik niet meer in!maar ik zie niks aan me paardtje maar heeft tog in die wei gestaan,en is echt een veelvraat!
kan je een test laaten doen ....of ze het hebben ...mijn pony echt niks te zien en op en top ,ze zou wel niks gegeten hebben maar maak me tog zorgen !

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:58

Het veradelijke aan het JKK is juist dat je er in het begin niks aan ziet, je merkt het eigenlijk pas als het te laat is..
Als ze al in een laat stadium zitten..
Kun je niet eens met een paar mensen (mensen zat op de manege lijkt me) deze planten eruit trekken? Voor je het weet staan ze in elke wei in de buurt...
En anders gewoon een keer zelf aan de slag gaan? Vast wel iemand die je ziet ploeteren en vraagt wat je aan het doen bent, toch??

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:04

Dat klopt, toen ik laatst de berm aan het doen was vroeg iemand die ook bij de gemeente een soort van groenvoorziening doet , wat ik aan het doen was. Toen ik het hem uitlegde, zei hij dat hij er al wel van gehoord had en is met ons samen de bermen na gaan kijken. Alleen waar laat je al die rotzooi. Mijn kliko is met een gezin van 5 personen al altijd aardig vol en nu met het 6e gezinslid JKK is het helemaal geen doen. Mij lijkt dat rozetten best op de mesthoop kunnen, maar de bloeiende planten natuurlijk niet en die haal ik wel van onder meer gemeentegrond. Zit ik dus met gemeente afval in de kliko.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:34

hann schreef:
Mij lijkt dat rozetten best op de mesthoop kunnen

Ik gooi voor de zekerheid ALLES in de kliko ... aangezien ik het idee heb dat het spul ook kan uitschieten op wortels van de plant.
Een afgemaaide stengel kan ook alsnog in bloei komen en zaad schieten. Een rozet waarschijnlijk niet. Maar hij is wel net zo giftig en ik gebruik de eigen mest als bemesting van het weiland ... weet niet of je mest dan niet "giftig" is (zal wel niet vanwege de "hitte" in die hoop, maar toch).

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:39

Ik gebruik mijn mest niet op mijn eigen land. Maar waarschijnlijk heb je wel gelijk, het is alleen zoveel. Zo'n 200 planten alleen al uit mijn wei en dan haal ik het ook nog uit de tuin (en die is bij ons groot), uit de berm en omringende weilanden. Waar laat ik het allemaal??? Ik heb al eens geprobeerd het te verbranden, maar het spul wilde dus gewoon niet in brand gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:51

Verbranden lijkt me overigens helemaal niet zo'n slecht idee. Je moet dan genoeg hout gebruiken of ander brandbaar materiaal.

Of die hark trouwens werk weet ik niet, valt uit te proberen. IAls het wel werkt lijkt het me een wat goedkopere oplossing dan de ragfork...

LadyxCleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:19

bij ons in de wei staat het ook helemaal vol met dat verschrikkelijke kruid... Ik woon in België en hier is dat allemaal nog niet zo bekend, ik las het enkele dagen geleden op internet en ben meteen gaan kijken of het hetzelfde was... De paarden hebben er naar mijn weten nog niet van gegeten maar we hebben iig nu een stuk kruiskruid-vrij gemaakt, en verder mogen ze niet komen...
Wij hadden er echt nog nooit van gehoord! In Nederland komt dit heel erg vaak voor, en nu is het dus aan het overwaaien naar hier... Eén van de dagen ga ik bij de gemeente aankloppen, er moet echt meer over verteld worden!!!!