[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:29

bij mijn paard maakt een ander bit ook al verschil. het is nog niet 100% over, maar wel een wereld van verschil en hij heeft al tijden niet meer 'geshaked'. ik reed altijd met een gebroken bitje, nu met een ongebroken en dat vindt hij gewoon veel fijner. makkelijke oplossing, ik hoop dat het helemaal niet meer terugkomt maar ik wacht eerst a.s. zomer nog even af.

Pharlap

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:39

Kris25 schreef:
ellepel schreef:
welke druppels heb jij dan?

Dat zijn bioresonantie druppels. die worden speciaal samgesteld op de dingen waar je paard allergies op is. Ik heb ze ook gehad, maar bij Santhos sloegen ze niet aan, helaas....

Ben nu bezig met de cortison en dat werkt super. Eigenlijk moest hij vrijdag weer een spuit, maar merkte nog niets, dus niet gespoten. Kijken hoelang hij zonder kan. Ik heb wel een cortison spuit in mijn kast liggen, dus zodra hij begint moet ik in zijn borstspier spuiten. Cortison werkt dan binnen 10 minuten en 6 weken!

Het zijn inderdaad bioresonantie druppels, maar nogmaals wel in combinatie met het masker en bit ( masker was ook op advies van josefien ).
Cortison werd door mijn veearts uit bodegraven afgeraden omdat het vaak zo is dat ze het voor altijd moeten hebben want zodra je ermee stop begint het weer.
Toch zal dat ook bij ieder paard verschillen .
Ik ben in ieder geval blij dat wij er vanaf zijn. De veearts zei trouwens wel nog tegen mij dat een headshaker een rugprobleem kan hebben maar ook dat een headshaker een rugprobleem kan krijgen door het shaken.

Groetjes Pharlap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:11

dat een shaker een rugprobleem kan hebben klinkt me eigenlijk best logisch in de oren, maar dan zou een dier die dat heeft altijd moeten schudden..

de mijne doet het echt alleen in het voorjaar, een paar weken in het najaar en dan is t over, dus dat rugprobleem sluit ik bij hem uit.
gebitsproblemen en andere dingen lijken me dan ook niet te kloppen want dan zou hij het ook weer altijd moeten doen en niet alleen in die perioden...

cortison was geloof ik toch ook goed tegen zomereczeem?
aangezien de mijne dan namelijk ook heeft....
hmm ...misschien toch es over na gaan denken zo'n spuit..

wat kost dat eigenlijk?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:14

Citaat:
cortison was geloof ik toch ook goed tegen zomereczeem?
aangezien de mijne dan namelijk ook heeft....
hmm ...misschien toch es over na gaan denken zo'n spuit..

wat kost dat eigenlijk?

Cortison is idd ook geweldig bij zomereczeem. Eigenaar van een Fjordje bij ons op stal spuit daar tegen en het was afgelopen zomer helemaal over, terwijl hij de zomer daarvoor echt gewoon helemaal kaal was....

Ik studeer zelf diergeneeskunde en heb met mijn DA afgesproken dat ik de cortison zelf kom halen bij de praktijk en als het nodig is zelf spuit. Ik betaal dan alleen 25 euro voor 40 ml. Weet niet wat het kost incl btw, voorrijkosten, consult enz. Als je het ook vaker wilt spuiten (zal wel om de zes weken moeten) dan kun je waarschijnlijk ook wel iets regelen met je DA.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:30

wat is cortison eigenlijk voor iets dan?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:42

Cortison is een zware allergie onderdrukker. Prednison wordt ook nog wel eens gebruikt, maar heb betere ervaringen met cortisonen, omdat die minder heftig zijn.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:31

idd. prednison is ook gevaarlijk voor de botten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:31

de mijne begon vanmiddag tijdens een buitenritje toch weer te schudden!

t was ook wat broeierig buiten vond ik, t was veel warmer, veel vochtiger dan vorige dagen....

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:09

Vandaag is de tandarts voor Ushi geweest, een nieuwe omdat ik niet meer tevreden was van de vorige (was vorige keer 3 uur te laat gekomen). En zij heeft vandaag ontdekt dat Ushi al 5 jaar rondloopt met nog een afgebroken stuk wolfstand... Haar wolfstanden waren door die vorige tandarts getrokken in april 2001 en hij is vanaf toen ook elk jaar bij Ushi de jaarlijkse controle komen doen. Blijkt dus dat hij een stuk heeft laten zitten bij dat trekken, en dat elk jaar weer over het hoofd heeft gezien bij de controle.
De vorige eigenares had al een paar keer gezegd dat de onrustigheid met haar hoofd kort na het trekken van haar wolfstanden was begonnen, maar omdat alles elke controle in orde was volgens de tandarts, daar verder geen aandacht aan geschonken.
Het zou dus goed kunnen dat dit de oorzaak was van Ushi haar hoofdschudden... Maar nu is dat al tot een tic nerveux ontwikkeld, dus betwijfel of het nu ineens verdwenen gaat zijn (mag maandag pas weer rijden, dus ik hou jullie op de hoogte)...

Wat HAAT ik die tandarts.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:38

Zo, lekkere slimme tandarts was dat.
Ik hoop dat het de oorzaak was, voor je.
Als het een tik is heb je een hoop werk, maar mischien kan je dat eruit krijgen met corrigeren als ze het weer doet. Maar misschien is dat niet eens nodig.

Veel succes ermee, en ik zou toch die tandarts nog even bedanken!

Groetjes Pharlap.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:45

Jeetje zeg....wat is dat voor een slager geweest????
Die zou eigenlijk zijn beroep niet meer mogen uit oefenen...zoiets kan je toch geen 5 jaar lang over het hoofd zien??!!
En ja....die tick , dat kan best voor moeilijkheden zorgen.
Zeker omdat het er nu al zolang inzit.
Ik denk toch dat je het dan met veel geduld moet gaan aanpakken en niet dwangmatig ,want juist dan zal die tick blijven.
Ga lekker met een los teugeltje rijden zodat je paard weer kan gaan ervaren dat rijden ook voor het dier zelf leuk kan zijn zonder teeveel te gaan vragen.
Succes ermee en ik hoop dat je verbetering zult krijgen.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:48

Hoi, met corrigeren bedoel ik ook niet dwangmatig hoor, misschien komt dat zo over?
Met geduld bereik je een stuk meer

Groetjes Pharlap.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:56

Ja ik ben natuurlijk niet zeker of het hoofdschudden alleen daardoor komt natuurlijk, maar volgens de tandarts moet ze er toch zeker wel last van gehad hebben... We zullen wel zien hoe het gaat als ik terug mag rijden.
En nee, dwangmatig corrigeren ben ik natuurlijk niet van plan, zeker bij een tic heeft dat helemaal geen zin, dan worden ze alleen maar zenuwachtiger. Gewoon rijden en het gedrag negeren is denk ik de enige werkende oplossing voor zoiets. En misschien dat ik zo een kralen-kettingkje aan mn neusriem ook eens probeer, dan denkt ze misschien minder aan het hoofdschudden...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:50

Wat zou het fijn zijn als dat de oorzaak zou zijn! wel balen dat ie der al zo lang mee rond loopt. Slechte tandarts hoor!
Ik denk dat nu het schudden negeren het beste werkt, dan gaan ze vanzelf inzien dat ze geen pijn meer hebben en wordt het geleidelijk minder denk ik.

Santhos heeft nog steeds niet geschud sinds ik zijn hooi week (waarom ik daar al niet veel erder aan heb gedacht?) Ik heb wel een flesje cortison in de kast staan, maar met een beetje mazzel hoef ik pas in maart te gaan spuiten...

Ik heb trouwens een mexicaanse neusriem, dus een kralenkettinkje kan bij mij denk ik zowiezo niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:28

en precies om zo'n verhaal laat ik de wolfstanden bij applause dus lekker zitten

ze zitten bij hem niet verkeerd, bit komt er niet tegen aan ,dus hoeven ze er gewoon ook echt niet uit.

hij gaat niet schudden doordat hij ze heeft, want dan zou hij het altijd doen en niet alleen maar in het hooikoorts seizoen.
zo zie je maar weer dat t best moeilijk is om een goede tandarts te vinden

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:03

ik zou gewoon eerst even zonder bit rijden. op die manier kan ze wennen aan het nieuwe gevoel in de mond en kan het wondje het beste helen. daarna het gebruik van het bit rustig weer opbouwen, en als ze het zonder bit goed doet gewoon zonder blijven rijden...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:18

Mijn paard schudt sinds een week met zijn hoofd. Met dit weer lijkt het me geen allergie ofzo. Ik doe op het moment alleen grondwerk met hem dus hij heeft geen bit in. Zijn gebit is een paar weken geleden nog gecontroleerd.

Hij doet het zomaar, tijdens het stilstaan, tijdens de stap en bij het aandraven. Op stal doet hij het niet.

Hij is een luchtzuiger en is de laatste week behoorlijk koliekerig. Hij heeft een Miracle Collar om maar als hij die om heeft doet hij het niet en hij zit achter de oren heel los. Vorige week had hij een keer een nacht zijn band niet om en heeft toen erg staan luchtzuigen. Daardoor kreeg hij een behoorlijke koliekaanval en hij heeft een wand uit zijn stal getrapt.

Sindsdien schudt hij regelmatig met zijn hoofd. Ik denk dus aan een wervel die niet goed zit, maar het kan ook gewoon een uiting van onbehagen zijn.

Wie weet er wat meer over hoofdschudden wat niets met allergie of tanden te maken heeft? Ik kan daar maar moeilijk iets over vinden.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:24

Ze kunnen het inderdaad doen bij een een verschoven wervel of rugpijn.
Ook kunnen ze het doen als er een zenuw knel in zijn nek, is mij verteld door de kliniek in bodegraven.
Meestal is het geen uiting van onbehagen, als hij echt contstant shaked.
Uiting van onbehagen doen ze meestal door een paar keer driftig met het hoofd heen en weer te gaan, althans die van mij wel.Tenzij je uiting van onbehagen door pijn of irritatie bedoelt?

Groetjes Pharlap.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:56

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:09

Ook dat.
Ik moet volgende maand ook weer beginnen met allergie druppels omdat dan het feest weer gaat beginnen.

Groetjes Pharlap.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:58

Inderdaad! Ik heb op de site van het KNMI gekeken en de laatste week zijn er veel meer Els-pollen geteld dan de weken ervoor.

Vorig jaar rond deze tijd had ik dit paard nog niet, dus het zou goed kunnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:24

gaat dat alweer snel zeg, inderdaad volgen de maand weer beginnen met middelen tegen het proesten...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:09

Santhos nog nergens last van, maar heb Cortison in de kast staan, zodra hij gaat schudden en ik een spuit geef is het binnen 10 minuten over en heeft ie zes weken nergens last van

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:12

Faram heeft het al tijden niet meer gedaan, gelukkig. ik hoop dat het nu zo blijft natuurlijk...
LindyH, het kan zijn dat je paard even heeft vastgelegen, en zich daarbij bezeerd heeft. daar dacht mijn DA in eerste instantie aan. je kan dan ontstekingsremmers krijgen, die vrij snel resultaat moeten geven. een allergie lijkt me logischer, maar je kan zo wel vast dingen uitsluiten.
de medicijnen kostten bij mij 50 Euro, maar mijn DA komt van vrij ver dus de voorrijkosten zijn ook niet mals. ik ben de naam van het middel kwijt, helaas... maar omdat je bschrijft dat hij een koliekaanval had, is het wel mogelijk dat hij vast heeft gelegen. ik zou iig de DA even laten kijken als het niet snel over is...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:52

Ik ben weer terug bij af...
Longeerde van de week mijn paard en ze knikte weer flink.
Ik heb mijn vinger in haar oor gestoken en er zat een dikke klodder oorsmeer aan.
Dus meteen maar weer de kliniek gebeld. We zijn er gisteren geweest. Nu heb ik het zelf ook gezien; in haar gehoorgang zit weer een flinke bruine korst, de ontsteking.
ze vond het zo lekker, dat gepulk met de lamp in haar oor, dat ze haar hoofd tot kniehoogte liet zakken. Arm dier, wat moet ze een jeuk hebben...

Nu gaan we een maand met oordruppels behandelen (antibiotica) en dan wsch de oren uitspuiten. Ook heb ik de haren onderin haar oorschelp zoveel mogelijk weggeknipt zodat er wat meer lucht in de gehoorgang kan komen. Het is nl. veel te warm en broeierig in de oren. Adieu mooie pluimen!!