mét wintervacht
foto's van de ontwikkelingen van de onderkant, boven is toen ik hem net kreeg. Onder is vlak na een bekapping, dat lichte stukje is dus ook geen slijtage maar komt van het vijlen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
henny_w schreef:nienke07 schreef:...Als je nu je hollandse paard regelmatig uit de hollandse klei trekt om ermee over de verharde weg te gaan lopen...is het dan wèl een idee om naar paardenvoeten te kijken die gewend zijn om ook op harde grond te lopen? Zou het zo kunnen zijn, dat je dan bijvoorbeeld wel lage hielen en korte wanden aanhoud en die dmv bijvijlen bijhoudt als je kleipaard eens (een periode) wat minder langs de weg gaat? (en zelfs misschien een 'stukje' puin aanlegt om de hoeven ook als ie eigenlijk in de kleigrond staat, een beetje 'voor de gek te houden' zodat ze denken dat ze onder een rotspaard zitten ipv onder een hollands kleipaard?)Citaat:Hoi Nienke,
Als je je een paard een beetje voor de gek wilt houden, waarom niet. Of een stukje puin echt zoden aan de dijk zet betwijfel ik. Maar ik heb er geen ervaring mee dus kan je daar niet echt een goed antwoord op geven.
Het hangt er helemaal vanaf hoeveel je met je paard rijd en hoeveel over de harde weg. Persoonlijk zet ik mijn paarden niet zo laag op de hielen als de wilde mustangs. Want bij lage hielen bij onze gedomesticeerde paarden zie je vaak als gevolg een behoorlijk doorbuigen in het kogelgewricht.
Dat vind ik TE extreem doorbuigen.
Als je bij de site van Hoefnatuurlijk kijkt zie je Jack in beweging als voorbeeld bij de hiellanding. In plaats van toonlanding.
Op zich is dat prima maar de manier waarop dit paard doorbuigt in de kogel wil ik mijn eigen paarden niet aandoen. Om geen risico's van peesblessures uit te lokken.
Verder denk ik dat het gewoon het belangrijkste is of je paard goed loopt. Lekker ruim vanuit de schouder.
Als dat zou zijn met lage hielen waar jij op doelt, oke.
Loopt echter het paard lekkerder met iets meer hiellengte dan zou ik dat doen.
Het zijn niet alleen de hoeven. Kijk naar je hele paard. Gangwerk, oude blessures, verdikte kogels enz.
Groetjes, Henny
Riant schreef:Nu gaat het heel erg goed en ik durf niks meer te veranderen
Die van mij die loopt niet gevoelig zonder ijzers.. die liep helemaal niet meer en na een paar dagen stond ze zelfs niet meer maar lag ze lang uit in de stal met dikke voorbenen .. en compleet gekneusde zolen.
Een gewennings periode vind ik prima, maar deze pijn ga ik mijn paard niet meer aandoen.
Arabesk schreef:Hier nog een oudere foto van arabesks hoeven, nog even terugkomend op een voorgaande discussie over zijn hoeven. Hier had hij niet zoveel haar en lijkt het dus niet alsof zijn been opgezet is of wat dan ook.
NickAltena schreef:Hoge hielen zijn daarnaast pijnlijk , das een van de redenen waarom wij ze bijhouden tot een hoogte zoals het door de natuur bedoeld is....want wij willen niet dat ons paard pijn heeft toch?
Citaat:....dan is dus eigenlijk alleen de korte hielen wat niet zou kloppen aan "onze" manier van bekappen?
Jannepauli schreef:Anderzijds denk ik ook dat een hogere hiel de klap eerder opvangt en juist het doorbuigen voorkomt; misschien een hele verkeerde gedachtengang, maar ik denk dan aan het zeldzame moment dat ik mijn rijlaarzen verwissel voor hoge hakken - mijn been voelt/functioneert dan ook anders dan normaal..
Groet, Marianne
NickAltena schreef:*knip*
Hoge hielen zijn daarnaast pijnlijk , das een van de redenen waarom wij ze bijhouden tot een
hoogte zoals het door de natuur bedoeld is....want wij willen niet dat ons paard pijn heeft toch?
Als we allemaal de achterhoeven zouden gaan filmen....zullen we zien dat die buigingen zo hoort.
Die hadden bij bijna elk paard die natuurlijke stand , weet je nog?
pol013 schreef:Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?
pol013 schreef:Inmiddels ben ik zover gekomen dat ik (als ik tijd heb) eens op zoek ga naar
wetenschappelijke onderzoeken naar de voeten van een paard. (voordeel van op een universiteit zitten waar ook dierwetenschappen gegeven wordt, dan heb je toegang tot vanalles en nog wat) Ben benieuwd wat ik nog tegen mag komen.
Jannepauli schreef:]
Ik geloof dat de term 'niet klopt' hier niet op z'n plaats is.... volgens mij is het probleem alleen maar aan de orde als de hielen lager gemaakt worden dan dat het paard ze van nature heeft..? Dan doe je nmi aan standverandering met alle gevolgen vandien voor gewrichten en pezen.. als iemand dus al zou besluiten dat een lage hiel beter zou zijn ( en ik begin me steeds meer af te vragen waarom eigenlijk?) dan moet dat heel geleidelijk ingevoerd worden om problemen te voorkomen..
Marianne
callippo schreef:Ik lees hier een aantal keer dat er ook rekening gehouden moet worden met het type bodem en het ras van het paard, bij de bekapping.
En laat het nou zo zijn dat Strasser dit al jaren geleden onderzocht heeft en tot de conclusie was gekomen dat hoeven op harde bodem er gewoon anders uitzien en ook andere eigenschappen hebben dan hoeven op zachte bodem.
Maar toch, bij alle paarden onder natuurlijke omstandigheden op verschillende bodems, vond zij dat de haarlijn vrijwel dezelfde hoek met de grond maakte.
Paarden op harde grond hadden vaak iets hogere hielen en wat nauwere voeten en paarden op zachte grond juist bredere voeten. Maar wel allemaal met dezelfde haarlijn-hoek.
Een hoef went aan de ondergrond waar hij het grootste gedeelte van de tijd mee in contact is. Dat is ook nodig, want zachte hoeven kunnen voldoende uitzetten op zachte bodem waardoor het hoefmechanisme goed kan werken. Een harde voet op een zachte bodem krijgt daar niet voldoende tegendruk om goed te kunnen uitzetten. En dat is iets wat ik een beetje mis bij sommige methodes: het moet allemaal aangepast aan die mustanghoeven, liefst zo hard mogelijke hoeven. En mustangroll(die mustangrol is op zachte ondergrond, volgens Strasser, juist onhandig, het vermindert de grip en het hoefmechanisme)
Blizzard schreef:Misschien een rare vraag maar als je paard natuurlijk bekapt is kun je dan weer overgaan op gewoon bekappen? Of moeten er dan echt wiggen e.d. onder? Worden die hoeven vanzelf weer hoger aan de achterkanten?
FransVeldman schreef:
Het is mijn bedoeling om deze discussie te verlaten. Ik zou het dan ook op prijs stellen als je geen dingen meer van mijn website hier aanhaalt, want je trekt het uit zijn verband.
Het betreffende filmpje illustreert iets heel anders...
1) Bij alle paarden, ongeacht de hielhoogte buigt het kootgewricht naar dezelfde (bijna horizontale) positie. Dit moment duurt maar 2/100ste seconde, dus je ziet het normaal niet, behalve op een deen foto maakt op precies het goede moment, zoals sommigen vast wel eens hebben ontdekt). Dit doorbuigen is essentieel om de gewrichten voor zware klappen te behoeden (het is immers wel een paar
ergelijk filmpje zoals we bij Jack hebben gemaakt
Frans
Riant schreef:Hmm de achterhoef hoort er ook anders uit te zien dan de voorhoef. Achter hoeft de hiel van mij ook niet hoog te zijn en dat is ie meestal ook niet.
Bij voorhoeven zie ik graag meer hak dan bij achterhoeven. En volgens mij is dat bij meer eenhoevigen in natuurlijke leefomgeving ook het geval.
Dus wat de achterhoeven betreft kan ik nich volgen.. alleen dat geld imo niet voor de voorhoeven.
jannepauli schreef:...volgens mij is het probleem alleen maar aan de orde als de hielen lager gemaakt worden dan dat het paard ze van nature heeft..? Dan doe je nmi aan standverandering met alle gevolgen vandien voor gewrichten en pezen..
Citaat:Ik kwam zojuist op een site terecht www.hopeforsoundness.com
Daar word door de Amerikaanse hoefsmid Gene Ovnicek een verslag gegeven over de wilde paarden en hun hoeven.
Deze man was al jaren traditioneel hoefsmid en kwam door allerlei problemen aan het denken.
Vervolgens is hij 2 jaar lang op 3 verschillende locaties in Amerika de wilde paarden en hun hoeven gaan bestuderen.
Wat vooral aansluit op eerdere berichten vandaag was :
Zijn ontdekking dat paarden die leefden op hardere bodem minder hiellengte hadden en meer straalcontact met de bodem.
Paarden die leefden op zachtere bodems hadden juist langere hielen.Dus ook in Amerika is er wel degelijk een verschil tussen de hoeven van wilde paarden.
Citaat:Ik heb al uitleg gegeven waarom wij ze graag laag ,
in de door de natuur aangepaste stand zien. Want dat is exact de hoogte die wij aanhouden door ....ook die zool aan te houden, die geeft dat dus aan.