'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:14

Hier nog een oudere foto van arabesks hoeven, nog even terugkomend op een voorgaande discussie over zijn hoeven. Hier had hij niet zoveel haar en lijkt het dus niet alsof zijn been opgezet is of wat dan ook.

Afbeelding

mét wintervacht

Afbeelding

foto's van de ontwikkelingen van de onderkant, boven is toen ik hem net kreeg. Onder is vlak na een bekapping, dat lichte stukje is dus ook geen slijtage maar komt van het vijlen.

Afbeelding

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:18

henny_w schreef:
nienke07 schreef:
...Als je nu je hollandse paard regelmatig uit de hollandse klei trekt om ermee over de verharde weg te gaan lopen...is het dan wèl een idee om naar paardenvoeten te kijken die gewend zijn om ook op harde grond te lopen? Zou het zo kunnen zijn, dat je dan bijvoorbeeld wel lage hielen en korte wanden aanhoud en die dmv bijvijlen bijhoudt als je kleipaard eens (een periode) wat minder langs de weg gaat? (en zelfs misschien een 'stukje' puin aanlegt om de hoeven ook als ie eigenlijk in de kleigrond staat, een beetje 'voor de gek te houden' zodat ze denken dat ze onder een rotspaard zitten ipv onder een hollands kleipaard?)

Citaat:
Hoi Nienke,

Als je je een paard een beetje voor de gek wilt houden, waarom niet. Of een stukje puin echt zoden aan de dijk zet betwijfel ik. Maar ik heb er geen ervaring mee dus kan je daar niet echt een goed antwoord op geven.
Het hangt er helemaal vanaf hoeveel je met je paard rijd en hoeveel over de harde weg. Persoonlijk zet ik mijn paarden niet zo laag op de hielen als de wilde mustangs. Want bij lage hielen bij onze gedomesticeerde paarden zie je vaak als gevolg een behoorlijk doorbuigen in het kogelgewricht.
Dat vind ik TE extreem doorbuigen.
Als je bij de site van Hoefnatuurlijk kijkt zie je Jack in beweging als voorbeeld bij de hiellanding. In plaats van toonlanding.
Op zich is dat prima maar de manier waarop dit paard doorbuigt in de kogel wil ik mijn eigen paarden niet aandoen. Om geen risico's van peesblessures uit te lokken.
Verder denk ik dat het gewoon het belangrijkste is of je paard goed loopt. Lekker ruim vanuit de schouder.
Als dat zou zijn met lage hielen waar jij op doelt, oke.
Loopt echter het paard lekkerder met iets meer hiellengte dan zou ik dat doen.
Het zijn niet alleen de hoeven. Kijk naar je hele paard. Gangwerk, oude blessures, verdikte kogels enz.

Groetjes, Henny

Ik heet geen Nienke, maar als ik nu alles zo lees...dan is dus eigenlijk alleen de korte hielen wat niet zou kloppen aan "onze" manier van bekappen?
Het kopje harde ondergrond heb ik al eens uitgelegd.
Een paard dat in de ZACHTE wei staat en die ELKE dag EEN uur bereden wordt staat dus nog altijd 23 uur per dag op het zachte ondergrond.
Staat dit paard op een afwisselende bodem .....dan worden de hoeven wat sneller hard? Slijten vanzelf, net als in die natuur , wat meer af? Krijgen zo dus voor een groot deel ook vanzelf die door de natuur bedoelde vorm? Zal ook bijvoorbeeld eens een poosje , geheel op basis van vrije wil en keus, op een wat drogere ondergrond kunnen staan in het soms wat erg natte Holland?

Terug naar die hiel lengte.
Ik heb niet voor niks gevraagd wat jullie , tegenstanders van korte hielen, nou vonden van de achterhoeven op de getoonde foto van het eerst geplaatste stuk.

Daar wordt nml gemeld dat de hoefsmid eigenlijk weinig aan deze hoef doet....dat ging dus eingenlijk bijna vanzelf zo.
Dit is dus wat wij dan doen....dat kleine beetje werk.

Daarnaast , kijk eens naar de gemiddelde paardenhoef achter.
Dan vind je er een hele hoop net zo als deze achterhoef.
Is dit dan een fout van de natuur? Groeit dan bij al die paarden bij de achterhoef die hiel niet lang genoeg?
Want ja, dit paard heeft dezelfde voetas stand als "onze" paarden zoals wij die onderhouden.
Zou je hier dus een filmpje van maken dan zie je exact hetzelfde als op de film van Jack.
Hoge hielen zijn daarnaast pijnlijk , das een van de redenen waarom wij ze bijhouden tot een hoogte zoals het door de natuur bedoeld is....want wij willen niet dat ons paard pijn heeft toch?

Als we allemaal de achterhoeven zouden gaan filmen....zullen we zien dat die buigingen zo hoort.
Die hadden bij bijna elk paard die natuurlijke stand , weet je nog?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:19

Riant schreef:
Nu gaat het heel erg goed en ik durf niks meer te veranderen Haha!

Die van mij die loopt niet gevoelig zonder ijzers.. die liep helemaal niet meer en na een paar dagen stond ze zelfs niet meer maar lag ze lang uit in de stal met dikke voorbenen .. en compleet gekneusde zolen.

Een gewennings periode vind ik prima, maar deze pijn ga ik mijn paard niet meer aandoen.

Ja dat ken ik wel. Ik heb ook zoveel met die voetjes meegemaakt dat je op den duur niet meer goed durft te veranderen. Die van mij liep op den duur ook niet meer zonder ijzers, maar tja al snel bleek, ook niet meer met ijzers. En dan heb je even een serieus probleem ....
Gelukkig werd ik toen op schoenen getipt icm NB.
Beide zijn de oplossing gebleken bij mijn paardje en de combinatie bevalt me prima (maar dat is onderhand hier ook wel bekend lijkt me zo haha).

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:25

Arabesk schreef:
Hier nog een oudere foto van arabesks hoeven, nog even terugkomend op een voorgaande discussie over zijn hoeven. Hier had hij niet zoveel haar en lijkt het dus niet alsof zijn been opgezet is of wat dan ook.

Deze foto's zien er inderdaad beter uit. Naast geen "opgezet" been, zie je hier ook niet die gebroken voetas.
Daarbij is het een arabier en die hebben van nature ook meer die mooie lage hielen.
Mooi vind ik het wel hoor, maar het is niet voor ieder paard de ideale hoef. De ideale hoef is er eentje waarmee het dier uit de voeten kan, waarmee het kan vluchten over de bodems waarover ze moeten vluchten .... Vingers aflikken

Maar blijkt wel maar weer dat een enkele foto (of filmpje) niet veel zegt over een paard. Ik heb foto's van Isabella waar ze opstaat alsof ze hartstikke kreupel zou zijn (als je alleen de stand van de hoeven zou bekijken dan).

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:29

Nick,

zinnig stukje, alleen het onderstaande:

NickAltena schreef:
Hoge hielen zijn daarnaast pijnlijk , das een van de redenen waarom wij ze bijhouden tot een hoogte zoals het door de natuur bedoeld is....want wij willen niet dat ons paard pijn heeft toch?

Hoe hoog moeten de hielen dan zijn om pijnlijk te zijn? Over welke hoek/aantal graden hebben we het dan? Wie heeft dat onderzocht?

Niet dat mijn paarden hoge verzenen hebben (integendeel), maar ik ben toch echt benieuwd, want het is echt voor het eerst dat ik hoor dat hoge hielen altijd pijnlijk zouden zijn.

Vat dit aub niet op als aanval of kritiek, dit is belangstelling en de wil om te leren van mijn kant.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:47

Hmm de achterhoef hoort er ook anders uit te zien dan de voorhoef. Achter hoeft de hiel van mij ook niet hoog te zijn en dat is ie meestal ook niet.

Bij voorhoeven zie ik graag meer hak dan bij achterhoeven. En volgens mij is dat bij meer eenhoevigen in natuurlijke leefomgeving ook het geval.

Dus wat de achterhoeven betreft kan ik nich volgen.. alleen dat geld imo niet voor de voorhoeven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:51

Citaat:
....dan is dus eigenlijk alleen de korte hielen wat niet zou kloppen aan "onze" manier van bekappen?

Ik geloof dat de term 'niet klopt' hier niet op z'n plaats is.... volgens mij is het probleem alleen maar aan de orde als de hielen lager gemaakt worden dan dat het paard ze van nature heeft..? Dan doe je nmi aan standverandering met alle gevolgen vandien voor gewrichten en pezen.. als iemand dus al zou besluiten dat een lage hiel beter zou zijn ( en ik begin me steeds meer af te vragen waarom eigenlijk?) dan moet dat heel geleidelijk ingevoerd worden om problemen te voorkomen..

Marianne

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:53

Jannepauli schreef:
Anderzijds denk ik ook dat een hogere hiel de klap eerder opvangt en juist het doorbuigen voorkomt; misschien een hele verkeerde gedachtengang, maar ik denk dan aan het zeldzame moment dat ik mijn rijlaarzen verwissel voor hoge hakken - mijn been voelt/functioneert dan ook anders dan normaal..

Groet, Marianne

Maar wat bedoel je dan met 'de klap opvangen'?
De schok moet toch ergens opgevangen worden en als dat niet via de spieren/pezen is, dan komt het dus in de gewrichten terecht.

En hoe langer de afgelegde weg (en dus langere tijdsduur) om die kracht op te vangen, hoe lager de uiteindelijke kracht op de pezen is.

Kan helaas ff niet de natuurkunde wetten voor de geest halen om dit te omschrijven Tong uitsteken Misschien iemand die nu nog op school zit? Knipoog (oliebol, heb al 5 jaar geen mechanica meer gehad....)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:15

Intressant dit topic.

Tot nu toe alleen maar mee gelezen en niks vermeld.

Maar ik wil graag nummer 8 invullen van het lijstje.

Een paard dat op medicijnen staat of langdurig ziek is geweest kan een slechte hoef hebben.

Mijn fjord heeft 2 jaar geleden droes gehad samen met nog een aantal paarden.
2 weken hoge koorts en quadrisol uitte zich in een brede rand slecht hoorn.

Toen dat me opviel heb ik ook de andere paarden bekeken en ook hun hadden die brede rand in de hoef zitten.
Daarbij maakte het niet uit of ze beslagen waren of onbeslagen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:23

NickAltena schreef:
*knip*
Hoge hielen zijn daarnaast pijnlijk , das een van de redenen waarom wij ze bijhouden tot een
hoogte zoals het door de natuur bedoeld is....
want wij willen niet dat ons paard pijn heeft toch?

Als we allemaal de achterhoeven zouden gaan filmen....zullen we zien dat die buigingen zo hoort.
Die hadden bij bijna elk paard die natuurlijke stand , weet je nog?

Het leuke van de voorgaande bladzijden in dit topic, is dat we aan het inventariseren zijn HOE de natuur het nu eigenlijk bedoeld heeft....er blijkt per soort natuur nogal wat verschil in te zitten namelijk...

(en dan dus los van het feit, dat *zie lijstje* niet elk paard aan de variabelen voldoet om vergeleken te worden met 'natuur'paarden)
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 24-03-05 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:23

pol013 schreef:
Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?

Het is eigenlijk heel simpel. Van een en dezelfde beslagen voorhoef van jouw paard maak je elk jaar rond dezelfde datum een foto van de onderkant (en als je dan toch bezig bent, neem dan meteen zo'n onbeslagen achterhoef op de foto). Leg deze dan naast elkaar en zoek de verschillen. Wanneer je geen verschil ziet, is de uitkomst dat er in ieder geval uiterlijk niks veranderd is. Ben benieuwd naar de resultaten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:42

Dat achterhoeven er anders uitzien dan voorhoeven vind ik niet zo vreemd hoor. Wel eens gekeken naar dat stukje erboven? De benen........... die zijn toch ook anders. De gewrichten buigen toch ook een adere kant op.
En dat bij hoge hielen de kogel verder moet draaien om op dat horizentale punt te komen is alleen waar als alleen de hielen langer zijn. Bij de meeste (beslagen) paarden zijn zowel de hiel als de toon langer. daardoor bestaat er geen verschil in die ´zwaai´
toch?

Blizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:05

Misschien een rare vraag maar als je paard natuurlijk bekapt is kun je dan weer overgaan op gewoon bekappen? Of moeten er dan echt wiggen e.d. onder? Worden die hoeven vanzelf weer hoger aan de achterkanten?

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:14

Hoi ik ben beide topics ook aan het meelezen. En ook ik vind het heel intresant.
Heb ook m'n twijfels of wij onze tamme paarden kunnen vergelijken met mustangs/wilde paarden.
Ben daarmee ook geen ijzerfan maar bij het paardje wat ik nu heb ging het toch ook niet zonder ijzers van voor.
Vanachter straat hij zonder maar van voor heeft hij na een tijdje zonder, terug ijzers gekregen.
Als ik de straat op ging ging hij gewoon kreupelen. Elk steentje voelde hij. Daar hoefde ik nog niet eens een grindpad op te gaan.
Ook sleetén z'n hoeven van die paar keer buitenrit (gemid 2 keer per week) giga zodat hij veels te kort kwam te staan.
En ik probeer toch echt de bermpjes te pakken maar je moet gewoon hier in nederland toch flinke stukken asfalt nemen wil je ergens komen.

Maar wat mij ook bezig houd is het volgende. Heb het nog niet gelezen of er overheen gelezen.

ten eerste ik voelde me dus gewoon een beul als ik zo een stukje straat nam zonder ijzers.
Nu blijkt dat dit weg zou gaan die gevoeligheid . Na 1 jr zouden hoeven harder worden. Stel dat dit waar is. Dan zou ik mezelf een jr rot/schuldig moeten voelen.
Als ik niet zou gaan dan harden de voeten niet uit dus je moet.
Trouwens ik wil m'n paard ook de fun niet ontnemen een lekkere buitenrit.

Ten tweede zou ik m''n paard nog fatsoenlijk op buitenrit krijgen??
Nu ken ik die van mij nogal goed en ik denk dat hij zou zeggen bekijk het maar. Denk dat hij na een paar keer flink zere voeten gehad te hebben zoiets zou gaan vertonen als kleven aan de stal.
En dan niet uit mentaal opzicht maar gewoon lichaamelijk ongenoegen.

Dit soort dingen zou ik graag ook in het puntenlijstje laten meetellen.

Ook nog een toevoeging op de wilde mustangs. Zou het iemand een worst zijn of die af en toe eens niet regelmatig lopen.
Of die eens een tijdje kreupel lopen door zoolkneuzing.
Nu kan je dode voeten gaan onderzoeken en zien dat daar geen problemen mee zijn. Maar of zo'n paard altijd regelmatig heeft gelopen?? En hoe zit zo'n paard er verder uit, pezen, botwoekeringen in de rest van het lichaam enz . Dus een onderzoek alleen gebasseert op dode voeten .
Trouwens als ik naar natuur paarden(tv) kijk zie ik dus echt heel vaak kreupele paarden. Paarden die niet regelmatig gaan.
En een deel zal komen van de natuurlijke competitie maar een deel zou ook kunnen komen omdat deze dieren toch ook vaak last hebben van hun voeten. Geen grove dingen die je terug ziet in een dode hoef maar het toch niet regelmatig lopen.
En als wij op ons paard rijden willen we regelmaat zien geen kleine oneffenheden in de beweging.

Groetjes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:19

Je kan best blootvoets over straat me je knollie hoor, alleen moet je wel een tijdje geduld hebben. Meestal hebben ze over glad asfalt geen probleem, maar als je steentjes tegenkomt wel een beetje, maar dat is niet zo erg als je er maar niet continu overheen rijdt.

Ik rij rustig 20 km over straat met mijn paardje onbeslagen en na de rit zien ze er nog net zo uit. Kwestie van opbouwen en frequent hoefonderhoud. Het is ook zo hoe sneller de hoef slijt des te sneller zal deze gaan groeien. Als de slijtage maar wel regelmatig is en dus niet inééns heel veel....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:20

pol013 schreef:
Inmiddels ben ik zover gekomen dat ik (als ik tijd heb) eens op zoek ga naar
wetenschappelijke
onderzoeken naar de voeten van een paard. (voordeel van op een universiteit zitten waar ook dierwetenschappen gegeven wordt, dan heb je toegang tot vanalles en nog wat) Ben benieuwd wat ik nog tegen mag komen.

Je zit zo dicht bij het vuur. Ik ben ook zeer benieuwd wat jij tegenkomt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:28

Jannepauli schreef:
]

Ik geloof dat de term 'niet klopt' hier niet op z'n plaats is.... volgens mij is het probleem alleen maar aan de orde als de hielen lager gemaakt worden dan dat het paard ze van nature heeft..? Dan doe je nmi aan standverandering met alle gevolgen vandien voor gewrichten en pezen.. als iemand dus al zou besluiten dat een lage hiel beter zou zijn ( en ik begin me steeds meer af te vragen waarom eigenlijk?) dan moet dat heel geleidelijk ingevoerd worden om problemen te voorkomen..

Marianne

Hoi,

Ik ben het met Marianne eens.
Als een paard laag op de hielen gezet wordt, lager dan het paard van nature heeft komt er kracht op de pezen te staan van het onderbeen.
Menigeen heeft vast wel eens gehoord van een peesklap. Als de achterhoef tegen de achterkant van het pijpbeen van het voorbeen knalt.
Die pees kan dan beschadigen. Maar er zijn meer peesblessures,
Door overbelasting van oa. te veel doorbuigen kan er een peesverscheuring ontstaan.
Heb je pech dat je paard in een verlaging in de bodem komt met de voorhoef en de kogel nog verder doorbuigt dan kan de pees uit de peesschede schieten. Revalidatie minimaal een half jaar.
Teveel doorbuigen is NOOIT goed.
Daar heb ik een poos terug een interessant gesprek met een dierenarts over gehad. Maar wat is teveel. Ik denk dat
dat per paard verschillend is. Misschien zelfs wel afhankelijk van training. Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat men bij div. paardenrassen liever geen paarden ziet die 'weekgekoot' zijn.
Ook deze paarden buigen meestal diep door in het kogelgewricht.

Om die reden vind ik wel belangrijk dat degene die het paard bekapt, deksels goed weet maar hij/zij mee bezig is.
En dan blijf ik toch bezwaren houden tegen een 1-daagscursus op een dode paardenvoet.
Of die nou door Jantje, Pietje of voor mijn part Klaas gegeven wordt.
Groetjes, Henny

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:37

callippo schreef:
Ik lees hier een aantal keer dat er ook rekening gehouden moet worden met het type bodem en het ras van het paard, bij de bekapping.

En laat het nou zo zijn dat Strasser dit al jaren geleden onderzocht heeft en tot de conclusie was gekomen dat hoeven op harde bodem er gewoon anders uitzien en ook andere eigenschappen hebben dan hoeven op zachte bodem.

Maar toch, bij alle paarden onder natuurlijke omstandigheden op verschillende bodems, vond zij dat de haarlijn vrijwel dezelfde hoek met de grond maakte.
Paarden op harde grond hadden vaak iets hogere hielen en wat nauwere voeten en paarden op zachte grond juist bredere voeten. Maar wel allemaal met dezelfde haarlijn-hoek.

Een hoef went aan de ondergrond waar hij het grootste gedeelte van de tijd mee in contact is. Dat is ook nodig, want zachte hoeven kunnen voldoende uitzetten op zachte bodem waardoor het hoefmechanisme goed kan werken. Een harde voet op een zachte bodem krijgt daar niet voldoende tegendruk om goed te kunnen uitzetten. En dat is iets wat ik een beetje mis bij sommige methodes: het moet allemaal aangepast aan die mustanghoeven, liefst zo hard mogelijke hoeven. En mustangroll Knipoog (die mustangrol is op zachte ondergrond, volgens Strasser, juist onhandig, het vermindert de grip en het hoefmechanisme)

Even voor de duidelijkheid....de *mustang roll*...is niet meer dan....
Het afronden van voren en gebeurd bewust om verschillende redenen.
Bij een normale hoef voorkom je hier mee dat de hoefwand bij de afwikkeling gaat scheuren(flare) en om te voorkomen dat het paard met de afzet het volle gewicht op deze in verhouding dunne wand komt.
Dit zie je bij de meeste paarden die ook harde indergrond tot de beschikking hebben eigenlijk al vanzelf onstaan...
Er komt zo dus geen druk op die hoefwand.
Dit is eigenlijk te vergelijken met de ronde voorkant van een ijzer....dat stopt ook niet in een rechte lijn maar loopt ook rond weg.
Zelfs deze relatief kleine verandering zal als die niet al aanwezig is stapje voor stapje gedaan worden tussendoor kijken hoe het paard loopt.
Juist, aangepast dus aan het paard!

Daarnaast, gaat men bij een paard met een veel te lange toon bijvoorbeeld een iets ruimere ronding maken zodat de afwikkeling eerder plaats vind dan bij een lange platte toon.
Dit soort paarden maken dan ook een toon landing en daar zal dan wat aan moeten veranderen omdat dat niet klopt.
In de toon zit geen vering zoals achter in de hiel.

Dit noemen we dan het afwikkelpunt verleggen door het een *opzet* te geven. (Vanaf pagina 200 in het boek)
Maar hier zijn we geen liefhebber van en wordt dan ook eigenlijk zelden gedaan...je hebt het hier dan ook niet meer over een normale hoef.
De voet zou anders te laat van zijn plaats zijn zodat het achter al weer aangetikt wordt door de achterhoef?
Ook voor zachte ondergrond blijft dit natuurlijk gelden...je moet kijken naar de hefboombeweging van de hoef, de afwikkeling dus en niet naar de ondergrond waarop dat plaats vind.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:42

Blizzard schreef:
Misschien een rare vraag maar als je paard natuurlijk bekapt is kun je dan weer overgaan op gewoon bekappen? Of moeten er dan echt wiggen e.d. onder? Worden die hoeven vanzelf weer hoger aan de achterkanten?

Ja hoor, gewoon de hoefwand weer laten groeien...dus niks meer weg halen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:50

FransVeldman schreef:

Het is mijn bedoeling om deze discussie te verlaten. Ik zou het dan ook op prijs stellen als je geen dingen meer van mijn website hier aanhaalt, want je trekt het uit zijn verband.
Het betreffende filmpje illustreert iets heel anders...

1) Bij alle paarden, ongeacht de hielhoogte buigt het kootgewricht naar dezelfde (bijna horizontale) positie. Dit moment duurt maar 2/100ste seconde, dus je ziet het normaal niet, behalve op een deen foto maakt op precies het goede moment, zoals sommigen vast wel eens hebben ontdekt). Dit doorbuigen is essentieel om de gewrichten voor zware klappen te behoeden (het is immers wel een paar
ergelijk filmpje zoals we bij Jack hebben gemaakt

Frans

Hoi Frans,

Aangezien ik op internet helaas geen ander filmpje weet over het doorbuigen in de kogel heb ik die van jou gebruikt.
Het lijkt me een duidelijk voorbeeld om te kunnen verduidelijken wat IK bedoel. Dat jij om andere redenen dat filmpje gemaakt hebt maakt toch niet uit.
En bovendien de mensen kunnen toch lezen als ze geinteresseerd zijn in de beschrijving omtrent jouw filmpje.
Verder kan dan misschien op het filmpje nog extra de buiging te zien zijn, ik kan bij een lopend paard prima zien of hij teveel doorbuigt of niet. Of hij weekgekoot is of niet. Daar heb ik geen filmpje voor nodig.
Misschien m'n 33 jarige ervaring???

Doorbuigen in het kogelgericht is altijd essentieel om de te harde klappen op te vangen in de gewrichten.
Het gaat er mij alleen om wat is nog als 'normale' grens acceptabel en wat is TE.
Mijn mening is dat TE lage hielen een groter risico op peesblessures inhouden.
Als ik de site van Gene Ovnicek bekijk waar ik het gister over had. Dan staan daar div. tekeningetjes van hoeven op.
Al die tekeningetjes hebben hogere hielen dan waar jij jouw paarden op zet ala de wilde mustangs.
Deze man was 35 jaar traditioneel hoefsmid. Heeft vervolgens 2 jaar op 3 locaties de wilde mustangs gevolgd. Waaruit bleek dat er per locatie verschil in hiellengtes zat.
Bovendien is hij nu op de natural balance methode bezig.
Er zijn in Amerika al zoveel mensen met deze materie bezig.
Het is maar net wat bij je past of waar je je in kunt vinden.
Daarnaast is het de verantwoording van de mensen zelf hoe ze hun paard op de hoeven willen houden.
Jij hebt ze laag staan. Ik heb gister al gezegd, Prima.
Ik hou ze liever iets hoger. En dan bedoel ik ook maar iets.
Ze lopen echt niet op hoge hakken.
Want dan loop je inderdaad ook kans op dikke blessures.
Er is ook een middenweg. Niet zwart of wit. Maar bijvoorbeeld grijs???

Henny

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:55

Riant schreef:
Hmm de achterhoef hoort er ook anders uit te zien dan de voorhoef. Achter hoeft de hiel van mij ook niet hoog te zijn en dat is ie meestal ook niet.

Bij voorhoeven zie ik graag meer hak dan bij achterhoeven. En volgens mij is dat bij meer eenhoevigen in natuurlijke leefomgeving ook het geval.

Dus wat de achterhoeven betreft kan ik nich volgen.. alleen dat geld imo niet voor de voorhoeven.

Nou, dab moet je het volgende wel even aan me uitleggen, want dan wordt ik nu blont...

Een paard met lange hielen land op de toon.
Die toon vangt de klap op. (even de veranderingen in de gewrichten er buiten gelaten.)
Dit is een onderdeel van de hoef die daar niet voor bedoeld is.
Kan je makkelijk zelf kontroleren, til hem maar op en probeer maar met twee handen te drukken en kijk waar je dat wel lukt en waar niet.

Het paard zal deze klap op de toon van de hoef voelen....tis vergelijkbaar met op een houten stoel poffen of op een lekkere zachte met vering.

De achter hoef, die dus waar bijna niks aan hoeft te worden gedaan en waar ook heel vaak geen ijzer onder zit....heeft zich hier op aangepast, zoals de nauurtlijk stand van het paard dit zou eisen.

Ga mijn nou eens uitelggen waarom je dan bij die voorhoef een hogere hiel wil zien dan die de natuur bedoeld heeft?
Want als je dezelfde hoef dus ijzerloos zou laten zal je zien dat die hielen wel korter worden....das wat mensen zien die zeggen...maar dan slijt het zo snel....
Jazeker slijt dat snel...die hoef wil zo snel mogelijk naar de juiste stand , of niet?
Is dan die lange hiel niet gewoon iets wat WIJ als 2 bener graag willen zien?
Kijk eens naar het bot wat er inwendig zit...
Dit loopt uit in een punt van voren.
Door de hiel te verhogen ga je dus het paard vragen om op deze punt te lopen.
Nou heeft er iemand een vergelijking gemaakt met naaldhakken en laarzen.
Ik ben geen vrouw , loop altijd op klompen , maar waarom doen zoveel vrouwen nou savonds toch zo graag die hoge hakken uit?

Graag uitleg dus waarom jij die hielen graag hoog ziet.
Ik heb al uitleg gegeven waarom wij ze graag laag ,in de door de natuur aangepaste stand zien. Want dat is exact de hoogte die wij aanhouden door ....ook die zool aan te houden, die geeft dat dus aan.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:26

jannepauli schreef:
...volgens mij is het probleem alleen maar aan de orde als de hielen lager gemaakt worden dan dat het paard ze van nature heeft..? Dan doe je nmi aan standverandering met alle gevolgen vandien voor gewrichten en pezen..

Wat is dan volgens jou de hoefstand die een paard van nature heeft? Niet de stand die de meeste paarden op dit moment hebben, de natuurlijk hoefstand vind je bij de hele jonge veulens waar niemand zich nog mee bemoeid heeft. Zodra die bekapt worden gaat het juist de verkeerde kant op omdat ze óf verkeerd bekapt worden óf juist níet bekapt worden. Juist in die periode is evt. juiste bekapping, veel beweging op verschillende ondergronden ontzettende belangrijk voor de hoeven.
Als in deze periode (en latere periodes ook trouwens) de hoeven verwaarloosd worden of verkeerd bekapt of te weinig beweging op verschillende ondergronden, krijg je dus hoeven met afwijkende hoefstanden die het van nature niet had. De meeste paarden hebben dit dus. En dan is het dus zaak om dit geleidelijk aan te corrigeren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:33

Ik zie de hielen niet alleen graag wat hoger. De natuur doet dat ook

Zie deze Quote

Citaat:
Ik kwam zojuist op een site terecht www.hopeforsoundness.com
Daar word door de Amerikaanse hoefsmid Gene Ovnicek een verslag gegeven over de wilde paarden en hun hoeven.
Deze man was al jaren traditioneel hoefsmid en kwam door allerlei problemen aan het denken.
Vervolgens is hij 2 jaar lang op 3 verschillende locaties in Amerika de wilde paarden en hun hoeven gaan bestuderen.

Wat vooral aansluit op eerdere berichten vandaag was :

Zijn ontdekking dat paarden die leefden op hardere bodem minder hiellengte hadden en meer straalcontact met de bodem.
Paarden die leefden op zachtere bodems hadden juist langere hielen.
Dus ook in Amerika is er wel degelijk een verschil tussen de hoeven van wilde paarden.

Lees die site ook eens door. Er is dus reden om aan te nemen dat de hiellengte op een zachtere bodem langer behoort te zijn volgens deze meneer die de inmiddels welbekende mustags heeft onderzocht.

Die klap waar jij het over hebt is er uitsluitend op harde ondergronden en niet in een drassige weide of een trainingsbaan.
Zoals eerder geschreven hadden we bedacht dat ja dus alleen maat korte hielen nodig hebt als je geel veel op het harde loopt en dat als je voornamelijk op het zachte traint de hiel rustig wat langer kan zijn. De hiel zal gok ik been pijn geven bij het landen van de hoef want deze wordt de zachte bodemgedrukt.. hierdoor is er nog steeds straalcontact en hoft het paard niet perse op de toon te landen.

En nu krijg ik ineens een idee..
Zouden paarden op zachtere ondergrond misschien juist dat gedeelte van de hoef hebben voor meer grip zoals ik bijvoorbeeld mijn kalkoenen gebruik?

Jij schreef

Citaat:
Ik heb al uitleg gegeven waarom wij ze graag laag ,
in de door de natuur aangepaste stand zien
. Want dat is exact de hoogte die wij aanhouden door ....ook die zool aan te houden, die geeft dat dus aan.

Ik interpreteer deze "door de natuur aangepaste stand" dus anders dan jij nadat ik die sites hierover heb gelezen en zeer aannemelijk heb gevonden.
Aan jou interpretatie van de geboden in formatie kan ik natuurlijk niet zo veel veranderen ik ben ook niet van plan om jou te bewijzen dat mijn manier van denken beter is dan die van jou, hij is alleen anders, maar even goed gebaseerd op het fenomeen natuurlijk bekappen.

Ook binnen NB zijn verschillende gedachtengangen, en deze spreekt mij toevallig meer aan dat hoe jij het interpreteert.
Ik denk namelijk dat er meer wegen naar Rome leiden en er niet maar één manier is die voor ieder paard geschikt is paarden zijn indivu, er zijn zoveel verschillende hoef en beenstanden en gelukkig ook redelijk wat verschilende methoden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:36

Schaapjuh..

Even over dat veulen dat veel op verschillende ondergronden moet lopen. Op de prairie in Amerika zijn geen rotspaden te vinden en ook weinig drassige weides of mullezandgrond.
Ik weet niet of je expliciet gedomesticeerde paarden bedoelt?
Maar de verwilderde paarden worden niet bekapt en lopen op voornamelijk op 1 soort ondergrond.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:46

Verward Ik had het niet over Amerika en verwilderde paarden...