waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:58

Denk dat de topic startster uiteindelijk wel goed haar doel bereikt heeft. Bekappen is een vakmanschaps werk. Dat is NIET te leren door een cursus en wat e-mail ondersteuning.

Is al eerder genoemd, als groentje in de paarden wereld (wat ik ook ben geweest) ga je snel mee met de verhalen en beweringen van andere in je omgeving waarvan je denkt dat ze het wel goed weten. Pas door schade en schande wordt je wijzer en kan je deze wijsheid delen met anderen.

Ben erg blij dat deze topic er is. Zeker om iedereen goed van doordrongen te laten zijn dat je wel heel goed moet nadenken alvorens je zelf gaat bekappen, een dierenarts niet laat komen en zelf gaat dokteren, enz.

Ik hoop dat de cursusleider ook heeft geleerd van deze topic. Dat er duidelijk een waarschuwing gegeven moet worden aan cursisten dat je hiermee nog niet zomaar hun eigen paard kan doen na die super korte cursus. Want er wordt tenslotte alleen geoefend op een hoef van een slachtpaard, en niet op je eigen paard. Je vertrekt naar huis met het tjakka gevoel dat je het wel ff kan, en verkl'99t je eigen paard ermee.

Ben ook erg blij dat er nog geen slotje op deze topic is geplaatst zodat zo veel mogelijk bokkers hiervan kunnen leren. Wel jammer is het dat er op persoonljike niveau een aantal meningsverschillen moeten worden uitgevecht. Dat kan ook per pB.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:11

GvdT schreef:
nienke07 schreef:
*knip*

Zo zie je maar weer dat tekst vaak voor meerdere uitleg vatbaar is...ik lees juist dat TS vindt dat NB
voor niemand
geschikt is....en daar ben ik het niet mee eens...ik lees toch ook posts van mensen die heel weloverwogen, o.b. en naar volle tevredenheid en probleemloos de voeten van hun paard zelf bijhouden...

Ik lees het net zo als Hetja. Daarom snapte ik al die komotie niet.
Dat jullie naar alle tevredenheid jullie paarden doen en die er ook nog rad onder blijven is alleen maar hertstikke fijn voor jullie en jullie paarden.

Toch worden de gebruikers van traditionele hoefsmeden niet altijd even netjes door de NB-ers benaderd. Als jullie dan met voorbeelden komen en er ontstaan vragen over worden die niet beantwoord. Wel heb ik al een aantal maal de inleidende tekst van HN voorbij zien komen.

GvdT...wie bedoel je met jullie Verward ...aangezien je een reactie schrijft op mijn stukje...dacht ik ...ik vraag het even....ik denk namelijk dat er net zoveel soorten NB-ers zijn als dat er soorten 'ijzer-voorstanders' zijn..ik voel mezelf bijvoorbeeld niet thuis op HN, maar mijn paardje wordt toch op op een NB manier getrimd... Jullie is in iedergeval wat mij betreft mij een beetje te ruim genomen in deze context....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:13

Citaat:
Is al eerder genoemd, als groentje in de paarden wereld (wat ik ook ben geweest) ga je snel mee met de verhalen en beweringen van andere in je omgeving waarvan je denkt dat ze het wel goed weten. Pas door schade en schande wordt je wijzer en kan je deze wijsheid delen met anderen

dit groentje zit bijna 37 jaar in de paardenwereld en dan wil je beweren dat ik zonder enige ervaring en ondoordacht ergens aan begonnen ben???? dank je wel hoor Boos!

Diddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:18

Ook ik heb met een beetje verbazing in dit topic zitten lezen..
Het komt er in mijn ogen op neer dat er een paar mensen die zo'n cursus geven echt niet van wakker ligen, als zij hun centen maar hebben, de rest zal hen worst wezen..
Maar een aantal mensen op dit topic laat echt merken dat ze mens zijn.!!

Ik ga me bezig houden met het openen van een noeuw topic met de titel;

Natuurlijk flossen voor Pony's...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:19

nienke07 schreef:

GvdT...wie bedoel je met jullie Verward ...aangezien je een reactie schrijft op mijn stukje...dacht ik ...ik vraag het even....ik denk namelijk dat er net zoveel soorten NB-ers zijn als dat er soorten 'ijzer-voorstanders' zijn..ik voel mezelf bijvoorbeeld niet thuis op HN, maar mijn paardje wordt toch op op een NB manier getrimd...
Jullie
is in iedergeval wat mij betreft mij een beetje te ruim genomen in deze context....

Nienke, wie de schoen past trekke hem aan................. Jullie is gewoon een algemeen begrip, Ik weet wel dat je hier op bokt moet zetten HUN, met uitzondering van..... en ...... en..... en.... EN JULLIE met uitzondering van...... en van...... en van......

ZUCHT!

Jullie is het algemene begrijp om NB aan te duiden, met jullie wordt in deze context bedoeld de NBers die zo ontzettend in de aanval/verdediging schieten zonder op concrete vragen antwoord te geven...........

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:21

Hoi Kim...ik wel soepbord maar niet gek Haha! ...ik vroeg het alleen, omdat het zo specifiek als reactie op mijn post kwam...en ik me niet bij de 'jullie' voel horen die ik denk dat bedoeld wordt...vandaar! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:23

nienke07 schreef:
Hoi Kim...ik wel soepbord maar niet gek Haha! ...ik vroeg het alleen, omdat het zo specifiek als reactie op mijn post kwam...en ik me niet bij de 'jullie' voel horen die ik denk dat bedoeld wordt...vandaar! Knipoog

Ik vond het ook al een niet Nienke reactie Haha! Knipoog , zo ben ik best wel voorstander van blootsvoets maar ik hoor zeker niet bij hun Haha! Haha! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:34

Alline schreef:
Heb je ook de discussies op hoefnatuurlijk gevolgt? zo te lezen niet..

Ik zie niet in wat de toegevoegde waarde zou zijn.

Het feit dat TS is gaan zoeken op internet en zich aangetrokken voelde tot het natuurlijk bekappen en vervolgens zelfs de cursus is gaan volgen en het NB is gaan toe passen zegt mij genoeg!
Hieruit blijkt wel hoeveel vertrouwen zij had in het natuurlijk bekappen en in de cursusleiders.

Het is toch van de zotte om aan te nemen dat TS alle adviezen van Frans in de wind zou hebben geslagen, terwijl zij wel die cursus heeft gevolgd en dit toepastte.

Stel:
Ik zou mij niet happy voelen met mijn manier van met paarden omgaan en kom op een site: Appelhappen met Paarden.
Dit is precies wat ik zoek!
Dit zou mij en mijn paard verder kunnen helpen!
En wat zie ik?! Er worden cursussen gegeven waardoor ik zelfs thuis zou kunnen appelhappen!
Ik volg die clinic van deze of gene en ga met mijn nieuw verworven kennis thuis aan de gang. Een paar weken later blijkt dat mijn paard opeens geen appels meer lust en ik meldt dit op de site.
Hier worden door mensen die al jaren, en soms zelfs decennia, Appelhappen met hun eigen paarden goed bedoelde adviezen gegeven.
Dan is het toch niet logisch dat ik die adviezen in de wind zou slaan en toch thuis zou doorworstelen met de appel aversie van mijn paard?

Nou neem ik een stom voorbeeld, Appelhappen, iets wat wellicht wat lachkriebels oproept.
Maar vervang het Appelhappen door: Rijden met contrastelling, Bekappen, Tanden vijlen, Aderlaten of whatever en dan is het al veel minder grappig!

Ik heb niets tegen Natuurlijk Bekappen en ben er van overtuigd dat veel mensen zelf de hoeven wel iets kunnen bijhouden. Maar de manier waarop deze site het Natuurlijk Bekappen neerzet en exploiteerd vind ik erg gevaarlijk.
Ik was dan ook niet verbaasd toen ik dit topic las, ik vond het wel misselijkmakend, maar had het al zien aankomen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:43

GvdT schreef:
Heeft ie dan WINTERVACHT aan 1 been??

Het ging mij meer om de hoefjes en ik heb van geen van de voorstanders een goed onderbouwd verhaal gehoord over deze voetjes.
Uberhaupt geen verhaal.

Er wordt elkaar van alles verweten maar een uitleg krijg ik als leek zijnde niet.
Wil ik een mening vormen over wel of niet natuurlijk bekappen dan wil ook graag een uitleg bij deze foto.
Het hoe en waarom dit paardje zo op zijn hoeven staat. En dan hoef ik geen uitleg over beenstanden of wintervacht

Graag meerdere meningen en niet alleen van de eigenaar. Mag ook via PB

Zoals eerder gemeld kunnen foto´s een vertekend beeld geven, iets waar we ook regelmatig de mensen aan herinneren als we aan de hand van een foto een uitspraak doen.
Uitspraken als...voor zover te zien op de foto....zul je regelmatig op ons forum tegen komen.

Das een....en nu het volgende. De schrijver/ster van bovenstaand stukje....
Het verbaasd me....dat je als leek zoals je je zelf noemt, wel een oordeel over deze voeten en benen kan geven?

dat was 2 en dan nu de volgende...deze is voor iedereen!

Als er nou nog meer van dit soort mensen aanwezig zijn die denken hier de boel even leuk op te komen fleuren let dan even op.

IK ben hier niet om uit te gaan leggen wat hoefnatuurlijk bekappen inhoud !!!

IK ben hier wel om het feit dat hier iemand begonnen is met een lijn waarin ze mensen beschuldigt die haar hebben geholpen met raad en cursus, maar waarbij door zelf niet te handelen zoals aanbevolen een paard vermoedelijk?????......?????
Want we weten nog steeds niet wat er nu eigenlijk echt is, buiten de voetas stand die niet goed zou zijn volgens deze dame.
Dit is dus dezelfde dame die essentiele onderdelen van de hoef niet eens uit elkaar kan houden van naam terwijl dit toch is geleerd op een cursus en beschreven staat in een studie boek en benoemd op de bij dat studie boek behorende dvd en nog eens beschreven is in het zakboekje dat je mee kan nemen als je aan de slag gaat...ofwel het mutimedia pakket, los te koop (met kroting voor de cursus)maar bij de cursus inbegrepen en vooraf gestuurd zodat je dat al kan bestuderen(was ten tijde van deze dame nog niet zo, maar de meeste info hierover stond ook toen al op de site),
Dit alles bezit deze dame en daarnaast is daarnaast voor het grootste deel nog beschreven is op de site van www.hoefnatuurlijk.nl alwaar ze met de eerste info over deze manier van bekappen heeft gekeken op aanwijzing van een ander.

De rest hier aanwezig kan blijkbaar een zelfde oordeel vormen (verkeerde stand) van een fotootje die ook nog kan vertekenen?
Zie hiervoor het bericht van Arabesk...alleen staand bij het paard kan men dit echt beoordelen!!!
Hoeveel van jullie mopperaars zijn er al bij haar langs geweest?

Zo dat was een hele zin....en nu eindig ik met het volgende ..
Ik heb geen zin in een discusie of de methode zoals door vele gehanteerd wel of niet goed is....niet hier...daar hebben we een andere forum voor.
De volgende vragen die gaan over deze manier van bekappen zal ik dus ook niet gaan beantwoorden.

Dit lijkt me een beetje het bekende spelletje te gaan worden tussen voor en tegenstander en daar pas ik voor, daar heb ik geen zin in, kan mijn tijd beter en vooral gezelliger besteden...

Van deze discusies hebben we er al diverse gehad hier op bokt en ik zie nu steeds de voor mij al bekende namen weer voorbij komen.
Dan weet ik al precies hoe deze discusie gaat verlopen...

Dezelfde mensen en natuurlijk weer wat nieuwe, die daar in vorige discusies ook niet toe in staat waren om mijn een site aan te wijzen die net als bij ons de brongegevens kan vermelden van dubbelblind onderzoek waaruit
A: blijkt dat deze methode NIET goed zou zijn en/of
B: blijkt dat een ijzer beter is dan op blote voeten lopen van een paard!

Hou rekening met deze 2 simpele vragen...laat ze zien zoals ik al vele malen aan deze zelfde tegenstanders heb gevraagd...en ik sla accuut ijzers onder mijn paard....we spreken een plek af waar ik het kom doen zodat je het nog kan zien ook !

Geen antwoorden dus of deze methode wel of niet goed is en ook zeker niet hoe de methode is!

Genoeg hierover...de dame die deze lijn begonnen is wil met ons niet discusieren over eerlijkheid?
Owkee...dan niet...
Dan vraag ik bij deze of de lijn opslot kan....dan gaat de verdere discusie niet meer over het oorspronkelijke onderwerp!

Ik wil eigenlijk alleen nog met deze dame discusieren....andere vragen helemaal niet beantwoorden want dat heeft geen nut.
Ik vrees eigenlijk dat betreffende dame dit niet meer aandurft omdat ik met de nodige knip en plakfunctie hier zal laten zien dat ze WEL liegt!

Een openbaar en wel gemeend exuus tegen de mensen die zij heeft beschuldigd en een verder zwart maken van deze mensen zou haar sieren...maar das denk ik niet de bedoeling van haar.

Ik hoop daarom dat zowel de voor als tegenstanders hier aanwezig op de site komen kijken en lezen hoe dit verhaal nou werkelijk gegaan is.

Trek daarna je conclusie ....met in het achterhoofd de wetenschap dat er ook nog een speciale maillijst bestaat waar alleen cursisten gebruik van kunnen maken ...maar ook alleen die het kunnen lezen.
Op deze maillijst wordt persoonlijk gerichte steun gegeven , zichtbaar voor alle deelnemers van de cursus zodat ook deze daarvan leren, bij eventuele vragen en niet zoals op een forum in het algemeen gesproken.

Daarnaast is er nog persoonlijke mail mogelijk...telefoon...brieven....tamtam....rooksignalen.....maar men kan er ook naar toe of de mensen komen bij je als je hier moeite mee hebt.

Esther....het woord is aan jou !!

Gr, Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:51

Isapaardje schreef:
NickAltena schreef:
om een normale redelijk probleemloze hoef zelf te onderhouden.
Ook dit wordt op de cursus , in het mediapakket en op de site vermeld.

Jou paard voldeed hier al niet aan bij aanvang. Jij waarschijnlijk ook niet.
Die hoeven waren al probleem hoeven voordat jij er aan begon.

Hmmm dat is raar wat je hier zegt. Ivanhoe en Esther voldeden dus niet aan een aantal voorwaarden zeg je hier ....

pfffffff.....Ingrid....ze voldeed daarna zowiezo niet aan een aantal voorwaarden...dit weet jij ook ...wat ben je aan het doen? beetje klieren?

eh
waarom staat zij dan met naam en foto in het pas uitgebrachte boek van de heer Veldman over natuurlijk bekappen met de tekst dat het bekappen van Ivanhoe zo'n succes was? Kennelijk was er dus toen nog geen probleem? Of toch wel, want dat zeg jij hier nu Nick, als "woordvoerder" van Frans Veldman.

Van iedere cursus dag zijn foto´s genomen....ik sta er ook in ? verschillende keren zelfs? willekeur dus....het had een ieder ander kunnen zijn ...waar banketstaaf we hier eigenlijk over....

Frans heeft zoveel cursisten gehad; dat hij dan uitgerekend net die ene uitgekozen heeft die niet goed voldeed voor en tijdens de cursus; de man van de check en dubbelcheck voordat hij wat publiceert?? raar.

Tja...het zou misschien wel eens een heel goed idee kunnen zijn om de cursisten van te voren een kennis/toelatings examen af te nemen....kom op hee.....je kan je daar (ook weer met leugens) beter voorspiegelen dan dat je bent...vertel jij maar hoe je dat moet controleren dan als je het zo goed weet.

Ik ga me er verder niet teveel mee bemoeien, heb ik op hoefnatuurlijk zelf al gedaan en kreeg ook diverse verwijten naar mijn hoofd geslingerd uiteindelijk.

Groeten
Ingrid

Ja dat klopt Ingrid....je velt een oordeel over een cursus waaraan je geheel niet hebt deelgenomen....je hebt zelf al verteld dat je wel een heel half uur les hebt gehad en toen je eigen paard kon bekappen.
Je hebt vanwegen je onkunde toch maar het weiselijke besluit genomen om het pakket te kopen...zodat je eindelijk eens wist wat we bedoelen...moet ik doorgaan Ingrid?

Gr, Nick

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:52

Johan Maasbach, Jomanda en nog vele andere sekteleiders zouden het niet beter kunnen doen dan jij Haha! Haha! Haha! Haha!

Geweldig hoe goed je concrete vragen omzeilt, echt knap hoe je een cursist de grond in boort omdat ze niks van de cursus begrepen heeft........ (wellicht wordt het tijd om je cursus bij te stellen)

Nee, het spijt me zeer........... maar nu wil ik graag een kort gebonden verhaal zonder allerlei idiote nergens op slaande uitvluchten die mij verteld wat er specifiek nou zo goed is aan de hoeven van Arabesk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:02

NickAltena schreef:
Alle bokkers zijn prettig gestoord, kunnen alleen maar lachen en hebben allemaal een navelpiercing

Gr, Nick Altena

Beetje creatief knippen en plakken kan iedereen Haha! Haha!:D

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:09

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe deze revolutionaire methode en al het wetenschappelijk onderzoek op Deurne en Utrecht zijn ontvangen en waar ik rapporten en onderzoeks methoden kan nalezen i.p.v. ervaringen en resultaten ...

Immers op Tell Sell is ook alles gepatenteerd onderzocht en uit jaren lange ervaring door kenners ontwikkeld en drievoudig bewezen

en niks van die rommel werkt.

En dat is ook de waarscguwing die hier wordt bedoeld Blijf na denken bij wat je doet en volg niet klakkeloos iedere goeroe die met een grafiekje of onderzoekje wappert

Ja kan we zo veel zeggen maar ik ben erg benieuwd naar de onderzoeken de methoden en de resutlaten. Ik hoef niet 1 warmte foto, ik wil er een keer 1000 op een rij en dan een jaar lang oedere maand ofzo. Ik kan ook wel een paard krap op het ijzer zetten en dan aantonen dat de doorbloeding minimaal is namelijk. En ik bedoel ook geen onderzoeken naar mustangs op de prairie in amerika .. Maar paarden die zich hier in dit natte blubbelrlandje moeten handhaven en veel ook in de sport lopen.

Is dat er Frans ??

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:10

@ nienke ik bedoel met jullie niet speciaal jou. In dat stukje rekst stonden meerder dingen netjes omschreven. Ik had geen zin om al die stukken tekst weer terug te lezen en apart te quoten.

Als je je aangevallen voelt spijt mij dat, dit was zeker niet mijn bedoeling.

@ Nick Ik ben een leek op het gebied van NB. Dat wil niet zeggen dat ik niks van paarden snap. Jij leest de stukken tekst zoals het jou uitkomt. Stoom uit je oren
Sorry maar jij verwijt esther in je laatse post een heleboel dingen terwijl je precies hetzelfde doet.

gijsenkim schreef:
Johan Maasbach, Jomanda en nog vele andere sekteleiders zouden het niet beter kunnen doen dan jij

Geweldig hoe goed je concrete vragen omzeilt, echt knap hoe je een cursist de grond in boort omdat ze niks van de cursus begrepen heeft........ (wellicht wordt het tijd om je cursus bij te stellen)

Nee, het spijt me zeer........... maar nu wil ik graag een kort gebonden verhaal zonder allerlei idiote nergens op slaande uitvluchten die mij verteld wat er specifiek nou zo goed is aan de hoeven van Arabesk

OK dan!

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:14

Citaat:
"Arabesk"

Dit paardje was afgekeurd om voor de kar te lopen, vanwege haar hoeven, na drie keer bekappen volgens de HN manier, is zij goedgekeurd bij een herkeuring!!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OARTHMVP[/img]
op deze foto zie je nog net de schoenen van de hoefsmid, hij was heel tevreden!!

Die hoefsmid op de achtergrond is de mijne (letterlijk en figuurlijk.......)
Ik heb hem de foto's laten zien van je paard en hij schrok toch wel enigzins moet ik je bekennen.....
Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat het paardje op de foto hierboven toen nog maar net de ijzers eronder uit had, en Jan inderdaad bij jullie is komen kijken of het goed ging.

Arabesk weet dat wij (als 'traditionelen..' ) absoluut niet afwijzend tegen zelf onderhouden staan, ze was en is hier altijd welkom ....

Verder zou het toch fijn zijn als men iemand anders in de waarde zou kunnen laten, dan bedoel ik persoonlijke 'aanvallen'
Respect hebben voor de mening van een ander (hoe ook geformuleerd...) is toch het minste wat je kan doen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:28

NickAltena schreef:

Dit is dus dezelfde dame die essentiele onderdelen van de hoef niet eens uit elkaar kan houden van naam terwijl dit toch is geleerd op een cursus en beschreven staat in een studie boek en benoemd op de bij dat studie boek behorende dvd en nog eens beschreven is in het zakboekje dat je mee kan nemen als je aan de slag gaat...ofwel het mutimedia pakket, los te koop (met kroting voor de cursus)maar bij de cursus inbegrepen en vooraf gestuurd zodat je dat al kan bestuderen(was ten tijde van deze dame nog niet zo, maar de meeste info hierover stond ook toen al op de site),

Gr, Nick Altena

Komisch Nick dat je er toch steeds weer op wilt hameren dat Esther de onderdelen van de hoef niet uit elkaar kan houden en het verschil tussen steunsels en hielen niet wist.
Waarom komisch???
Omdat ik in het beginsel van PaardNatuurlijk Frans er op gewezen heb dat hij regelmatig de verzenen en de steunsels door elkaar haalde.
Ik heb hem toen zelfs nog geadviseerd om eens een duidelijk tekeningetje op zijn site te zetten om het voor div. mensen te verduidelijken omdat hij dus de onderdelen door elkaar bleef halen.
Frans heeft hier NOOIT op gereageerd en het bewuste tekeningetje heeft nog heel lang op zich laten wachten. Inmiddels staat het er wel op. Vanaf een amerikaanse site gehaald.
Maar ja Nick dit verhaal wist jij vast niet want dat was nog voor jij op Paardnatuurlijk meedeed.
Maar KOMISCH vind ik het wel Haha!

Groetjes Henny

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:33

Sjuimpje schreef:
Stel:
Ik zou mij niet happy voelen met mijn manier van met paarden omgaan en kom op een site: Appelhappen met Paarden.
Dit is precies wat ik zoek!
Dit zou mij en mijn paard verder kunnen helpen!
En wat zie ik?! Er worden cursussen gegeven waardoor ik zelfs thuis zou kunnen appelhappen!
Ik volg die clinic van deze of gene en ga met mijn nieuw verworven kennis thuis aan de gang.

So far, so good. Nu krijg je ondersteuning van de cursusleider appelhappen die vergeleken met andere cursisten heel veel tijd in je steekt en zegt: "je moet hier niet mee verder gaan, haal er iemand bij die verstand heeft, want wat je nu aan het doen bent gaat buiten het bestek van wat je op de cursus hebt geleerd." Maar, je gaat toch door. Je krijgt nog een paar keer te horen "Haal er iemand bij met ervaring, dit kun je niet met wat wij je hebben geleerd". Maar je gaat toch door.
Uiteindelijk ga je verder zoeken en vind je iemand die zegt "ik kan perenhappen, en ik kom je daar mee helpen". Vervolgens gaat het fout. Wie heeft dan de schuld? De cursusleider appelhappen? De cursist die maar door en door is blijven gaan? Of degene die kwam perenhappen?

En zo is het dus gegaan. Talloze malen hebben we geadviseerd om er iemand bij te halen. Als iedereen die klaar staat met een beschuldigende vinger nu eens vertelt wat wij hadden moeten doen? Haar gereedschap afpakken? Enne, hoe is het mogelijk dat wij verantwoordelijk worden gehouden door een bekapping, waarbij de hielen fors lager zijn gezet, door iemand anders, die niets met ons of onze cursus te maken heeft gehad?

Sjuimpje schreef:
Een paar weken later blijkt dat mijn paard opeens geen appels meer lust en ik meldt dit op de site.
Hier worden door mensen die al jaren, en soms zelfs decennia, Appelhappen met hun eigen paarden goed bedoelde adviezen gegeven.
Dan is het toch niet logisch dat ik die adviezen in de wind zou slaan en toch thuis zou doorworstelen met de appel aversie van mijn paard?

Inderdaad, maar dat is helaas wel precies wat er gebeurd is, zoals iedereen die op de ex-cursistenlijst zit kan bevestigen.

Met verbazing lees ik overigens dat TS van alles over zich heen zou krijgen en dat wij zouden schelden? Wil iedereen even teruglezen naar het begin en even controleren of dat zo is? Het heeft pagina's geduurd voordat wij een reactie hebben gegeven, en daarin is zonder te schelden gewoon op rustige toon uitgelegd wat ik ook nu weer uitleg. Maar ik denk dat ik er nu maar mee ophou, geen zin om het zelfs nog maar te lezen, want diverse mensen praten elkaar na maar zien niet dat dit een lastercampagne is voor iets waar wij helemaal niets aan kunnen doen.

Frans

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:40

gijsenkim schreef:

Weer een waterval verder........ maar helaas...... nog steeds geen antwoord Huilen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:43

Ik wil me er niet teveel mee bemoeien (lees wel mee Knipoog )
Maar heeft Arabesk de cursus bij PN gevolgd? En/of bekapt zij volgens dezelfde methode? En zo ja; wie zegt dat ze het goed doet?

Bovendien gaat dit topic toch helemaal niet over de hoeven van Arabesk en haar bekapkwaliteiten?

Dus waarom moeten die hoeven (vanaf een foto, notabene) toch beoordeeld worden?

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:44

LaTroelala schreef:
Citaat:
"Arabesk"

Dit paardje was afgekeurd om voor de kar te lopen, vanwege haar hoeven, na drie keer bekappen volgens de HN manier, is zij goedgekeurd bij een herkeuring!!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OARTHMVP[/img]
op deze foto zie je nog net de schoenen van de hoefsmid, hij was heel tevreden!!

Die hoefsmid op de achtergrond is de mijne (letterlijk en figuurlijk.......)
Ik heb hem de foto's laten zien van je paard en hij schrok toch wel enigzins moet ik je bekennen.....
Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat het paardje op de foto hierboven toen nog maar net de ijzers eronder uit had, en Jan inderdaad bij jullie is komen kijken of het goed ging.

Arabesk weet dat wij (als 'traditionelen..' ) absoluut niet afwijzend tegen zelf onderhouden staan, ze was en is hier altijd welkom ....

Verder zou het toch fijn zijn als men iemand anders in de waarde zou kunnen laten, dan bedoel ik persoonlijke 'aanvallen'
Respect hebben voor de mening van een ander (hoe ook geformuleerd...) is toch het minste wat je kan doen.

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:49

Nou, mijn hele verhaal is weg, was de 1ste keer dat ik iets plaatste, en deed blijkbaar iets fout.
Zal misschien straks nog een poging wagen.
Isabel

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:53

Frans,
ik had uit jouw posts (en uit die van Nick en anderen PN-ers) al deze kant van het verhaal begrepen.
Maar als ik de posts van TS en bijvoorbeeld Henny-W lees dan wordt er een compleet andere kant van het verhaal verteld, eentje die ik volgens mij Appelhappen-logica eerder geneigd ben te geloven.

Los van wat waar is en wat niet en wat beter is en wat niet,
vind ik dat de site en de cursus dit soort (on)gevallen in de hand werkt.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:57

ik hoop dat het ooit weer goed komt met je hoefen !! al zal er wel weer veel tyd over heen gaan!!

Mensen die natuurlijk bekappen denk er eens goed overna hoef bekappen moet je leren is niet in een zaterdag te leren en voor 138 euro,natuurlijk bekappen is niet natuurlijk ,wij hebben onze paarden de natuur afgenomen (door dat ze bij ons andere dingen doen dan in de natuur) de paarde hoeven hebben profecionele hulp nodig iets wat je zelf niet kan doen ,dus aub laat iemand het doen die er verstand van heeft en laat je niet door iemand ompraten dat natuurlijk bekappen beter is!!!

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:58

Sjuimpje schreef:
Frans,
ik had uit jouw posts (en uit die van Nick en anderen PN-ers) al deze kant van het verhaal begrepen.
Maar als ik de posts van TS en bijvoorbeeld Henny-W lees dan wordt er een compleet andere kant van het verhaal verteld, eentje die ik volgens mij Appelhappen-logica eerder geneigd ben te geloven.

Je hoeft niets te geloven, want het is allemaal te verifieren. Wat is er precies wat je niet gelooft?

Frans

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:11

Frans,
ik vond jouw post samen met die Van Nick erg tegenstrijdig in vergelijking met wat TS vertelde en met wat ik vorig jaar wel eens op jullie site ben tegen gekomen.

De post van Henny hieronder haalde precies de punten aan die ik zo tegenstrijdig vond.
Met name het eerste dik gedrukte gedeelte vind ik typisch,
TS beweert om hulp gevraagd te hebben, jullie zeggen dat ze alle adviezen in de wind geslagen heeft vervolgens komt Henny en die verteld dat ze dit verhaal van de zijlijn heeft gevolgd en dat ze wel degelijk heeft gezien dat TS om hulp heeft gevraagd maar dat de respons miniem was. Henny haar verhaal is voor mij extra geloofwaardig omdat ze open staat voor deze manier van hoefonderhoud, wat zeg ik, ze past het zelfs toe.
henny_w schreef:
Hallo allemaal,

Ik lees nu zoveel onzin dat ik ook graag wil gaan reageren op het natuurlijk bekappen.
Ten eerste vind ik dat Esther zich ontzettend kwetsbaar heeft opgesteld door zichzelf de schuld te geven van de hoefellende van haar paard.
Dat ze daarom voor niet 'normaal' wordt aangezien vind ik ver beneden peil.
Ik ben geen officieel gediplomeerd bekapper oid. maar bekap mijn paarden al 6 jaar zelf. Waarvan de laatste 4 1/2 op de natuurlijke wijze. Ik benoem het wel bekappen want van tijd tot tijd gebruik ik wel degelijk een kapmes om de steunsels wat lager te zetten of in te korten. Eerder kon dat met een renetmesje maar de hoeven zijn steeds harder geworden door deze methode.

Ik heb met argusogen de hoefverhalen op Hoef natuurlijk gevolgd.
Ook toen Esther in de gaten kreeg dat het helemaal fout ging heeft ze op het forum om hulp geroepen richting de "deskundigen" oftewel de webmasters. Echter zonder resultaat.

Wel hebben enkele ex-cursisten hun mening gegeven maar dat werkte niet. Nu krijgt Esther een wijzende vinger na.
Mijn mening is dat je van een eendaagse cursus nooit voldoende kunt leren om je eigen paard juist te bekappen. Daar is ervaring voor nodig. Ik heb het met begeleiding van een oude traditionele hoefsmid geleerd die het al 45 jaar deed !!!
Toen ik hem vertelde over de andere methode, de natuurlijke manier. Stond hij daar helemaal niet afkerig tegenover. Maarrrr adviseerde hij mij. Hou altijd de correcte voetas in de gaten.
Dat is het allerbelangrijkste.

Op het forum waar natuurlijk bekappen gepromoot wordt is eerder door de webmaster wel degelijk benoemd dat de voetas van minder belang was.
Ja logisch want dat is met een dode paardenhoef ook niet te bepalen. Dat daar nu een goedpratende draai aan gegeven wordt vind ik een misselijke streek waar Esther de dupe van wordt.
Alles wat geen natuurlijk bekapper is wordt daar afgekat. Dus Nick dat jij nu Esther hebt aangeraden dat ze er er desnoods een gewone hoefsmid bij had moeten halen is een kletskoek verhaal waar je jezelf tegenspreekt met eerdere berichten. Want zelfs een natuurlijk bekapper die in noodgevallen nog een ijzer onderslaat deugt volgens jou en vele anderen daar al niet. Er is zelfs een speciale lijst voor aangemaakt, weet je nog?
Dat Esther er voor gekozen heeft om haar paard nu, desnoods met ijzers, maar in elk geval pijnloos te laten staan daar gaan jullie helemaal aan voorbij. Want Nick volgens jou moet een paard maar 'harden' toch?
Wel wordt er op PaardNatuurlijk geregeld gewezen op te hoge hielen en als gevolg daarvan hoefproblemen.
De paarden van de webmaster hebben allemaal uitzonderlijk lage hielen. Prima als ze daar goed mee uit de voeten kunnen. Maar naar mijn mening is GEEN enkel paard gelijk en idem zijn hielen qua lengte niet te vergelijken. Juist de zool is bepalend. Maar ook dat zegt naar mijn mening niet alles. Voor mij geld als hoofdpunt de voetas.
Een vervelend gevolg van TE lage hielen is dat paarden te ver doorbuigen in de kogels zodra ze in beweging komen.
Op de Hoef Natuurlijk site is het paard te zien van de webmaster waar de hiellanding getoond wordt. Als je daar naar kijkt en de naar mijn mening te drastische doorbuiging van het kogelgewricht, dan hou ik mijn hart vast voor de gewrichtskapsels en de pezen.
Op een amerikaanse site wordt door een bekend natuurlijk bekapper benoemd dat paarden die bereden worden iets hoger in de hielen gelaten moeten worden dan bij de wilde paarden.
Ook vanwege de overbelasting van gewrichten, kapsels en pezen.

Nog een nadeel van de cursus vind ik dat er mensen zijn die ook al paarden van anderen gaan bekappen. Daar is al het een en ander fout gegaan. Ik ga geen namen benoemen.
Ik ben wel degelijk voor de natuurlijke methode. Maar de waarschuwing die Esther heeft gedaan vind ik zeer terecht.

Groetjes, Henny