Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GvdT schreef:nienke07 schreef:*knip*
Zo zie je maar weer dat tekst vaak voor meerdere uitleg vatbaar is...ik lees juist dat TS vindt dat NB
voor niemand geschikt is....en daar ben ik het niet mee eens...ik lees toch ook posts van mensen die heel weloverwogen, o.b. en naar volle tevredenheid en probleemloos de voeten van hun paard zelf bijhouden...
Ik lees het net zo als Hetja. Daarom snapte ik al die komotie niet.
Dat jullie naar alle tevredenheid jullie paarden doen en die er ook nog rad onder blijven is alleen maar hertstikke fijn voor jullie en jullie paarden.
Toch worden de gebruikers van traditionele hoefsmeden niet altijd even netjes door de NB-ers benaderd. Als jullie dan met voorbeelden komen en er ontstaan vragen over worden die niet beantwoord. Wel heb ik al een aantal maal de inleidende tekst van HN voorbij zien komen.
Citaat:Is al eerder genoemd, als groentje in de paarden wereld (wat ik ook ben geweest) ga je snel mee met de verhalen en beweringen van andere in je omgeving waarvan je denkt dat ze het wel goed weten. Pas door schade en schande wordt je wijzer en kan je deze wijsheid delen met anderen
nienke07 schreef:
GvdT...wie bedoel je met jullie...aangezien je een reactie schrijft op mijn stukje...dacht ik ...ik vraag het even....ik denk namelijk dat er net zoveel soorten NB-ers zijn als dat er soorten 'ijzer-voorstanders' zijn..ik voel mezelf bijvoorbeeld niet thuis op HN, maar mijn paardje wordt toch op op een NB manier getrimd...
Jullie is in iedergeval wat mij betreft mij een beetje te ruim genomen in deze context....
nienke07 schreef:Hoi Kim...ik wel soepbord maar niet gek...ik vroeg het alleen, omdat het zo specifiek als reactie op mijn post kwam...en ik me niet bij de 'jullie' voel horen die ik denk dat bedoeld wordt...vandaar!
Alline schreef:Heb je ook de discussies op hoefnatuurlijk gevolgt? zo te lezen niet..
GvdT schreef:Heeft ie dan WINTERVACHT aan 1 been??
Het ging mij meer om de hoefjes en ik heb van geen van de voorstanders een goed onderbouwd verhaal gehoord over deze voetjes.
Uberhaupt geen verhaal.
Er wordt elkaar van alles verweten maar een uitleg krijg ik als leek zijnde niet.
Wil ik een mening vormen over wel of niet natuurlijk bekappen dan wil ook graag een uitleg bij deze foto.
Het hoe en waarom dit paardje zo op zijn hoeven staat. En dan hoef ik geen uitleg over beenstanden of wintervacht
Graag meerdere meningen en niet alleen van de eigenaar. Mag ook via PB
Isapaardje schreef:NickAltena schreef:om een normale redelijk probleemloze hoef zelf te onderhouden.
Ook dit wordt op de cursus , in het mediapakket en op de site vermeld.
Jou paard voldeed hier al niet aan bij aanvang. Jij waarschijnlijk ook niet.
Die hoeven waren al probleem hoeven voordat jij er aan begon.
Hmmm dat is raar wat je hier zegt. Ivanhoe en Esther voldeden dus niet aan een aantal voorwaarden zeg je hier ....
pfffffff.....Ingrid....ze voldeed daarna zowiezo niet aan een aantal voorwaarden...dit weet jij ook ...wat ben je aan het doen? beetje klieren?
eh
waarom staat zij dan met naam en foto in het pas uitgebrachte boek van de heer Veldman over natuurlijk bekappen met de tekst dat het bekappen van Ivanhoe zo'n succes was? Kennelijk was er dus toen nog geen probleem? Of toch wel, want dat zeg jij hier nu Nick, als "woordvoerder" van Frans Veldman.
Van iedere cursus dag zijn foto´s genomen....ik sta er ook in ? verschillende keren zelfs? willekeur dus....het had een ieder ander kunnen zijn ...waar banketstaaf we hier eigenlijk over....
Frans heeft zoveel cursisten gehad; dat hij dan uitgerekend net die ene uitgekozen heeft die niet goed voldeed voor en tijdens de cursus; de man van de check en dubbelcheck voordat hij wat publiceert?? raar.
Tja...het zou misschien wel eens een heel goed idee kunnen zijn om de cursisten van te voren een kennis/toelatings examen af te nemen....kom op hee.....je kan je daar (ook weer met leugens) beter voorspiegelen dan dat je bent...vertel jij maar hoe je dat moet controleren dan als je het zo goed weet.
Ik ga me er verder niet teveel mee bemoeien, heb ik op hoefnatuurlijk zelf al gedaan en kreeg ook diverse verwijten naar mijn hoofd geslingerd uiteindelijk.
Groeten
Ingrid
NickAltena schreef:Alle bokkers zijn prettig gestoord, kunnen alleen maar lachen en hebben allemaal een navelpiercing
Gr, Nick Altena
gijsenkim schreef:Johan Maasbach, Jomanda en nog vele andere sekteleiders zouden het niet beter kunnen doen dan jij
Geweldig hoe goed je concrete vragen omzeilt, echt knap hoe je een cursist de grond in boort omdat ze niks van de cursus begrepen heeft........ (wellicht wordt het tijd om je cursus bij te stellen)
Nee, het spijt me zeer........... maar nu wil ik graag een kort gebonden verhaal zonder allerlei idiote nergens op slaande uitvluchten die mij verteld wat er specifiek nou zo goed is aan de hoeven van Arabesk
Citaat:"Arabesk"
Dit paardje was afgekeurd om voor de kar te lopen, vanwege haar hoeven, na drie keer bekappen volgens de HN manier, is zij goedgekeurd bij een herkeuring!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OARTHMVP[/img]
op deze foto zie je nog net de schoenen van de hoefsmid, hij was heel tevreden!!
NickAltena schreef:
Dit is dus dezelfde dame die essentiele onderdelen van de hoef niet eens uit elkaar kan houden van naam terwijl dit toch is geleerd op een cursus en beschreven staat in een studie boek en benoemd op de bij dat studie boek behorende dvd en nog eens beschreven is in het zakboekje dat je mee kan nemen als je aan de slag gaat...ofwel het mutimedia pakket, los te koop (met kroting voor de cursus)maar bij de cursus inbegrepen en vooraf gestuurd zodat je dat al kan bestuderen(was ten tijde van deze dame nog niet zo, maar de meeste info hierover stond ook toen al op de site),
Gr, Nick Altena
Sjuimpje schreef:Stel:
Ik zou mij niet happy voelen met mijn manier van met paarden omgaan en kom op een site: Appelhappen met Paarden.
Dit is precies wat ik zoek!
Dit zou mij en mijn paard verder kunnen helpen!
En wat zie ik?! Er worden cursussen gegeven waardoor ik zelfs thuis zou kunnen appelhappen!
Ik volg die clinic van deze of gene en ga met mijn nieuw verworven kennis thuis aan de gang.
Sjuimpje schreef:Een paar weken later blijkt dat mijn paard opeens geen appels meer lust en ik meldt dit op de site.
Hier worden door mensen die al jaren, en soms zelfs decennia, Appelhappen met hun eigen paarden goed bedoelde adviezen gegeven.
Dan is het toch niet logisch dat ik die adviezen in de wind zou slaan en toch thuis zou doorworstelen met de appel aversie van mijn paard?
gijsenkim schreef:Nee, het spijt me zeer........... maar nu wil ik graag een kort gebonden verhaal zonder allerlei idiote nergens op slaande uitvluchten die mij verteld wat er specifiek nou zo goed is aan de hoeven van Arabesk
LaTroelala schreef:Citaat:"Arabesk"
Dit paardje was afgekeurd om voor de kar te lopen, vanwege haar hoeven, na drie keer bekappen volgens de HN manier, is zij goedgekeurd bij een herkeuring!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OARTHMVP[/img]
op deze foto zie je nog net de schoenen van de hoefsmid, hij was heel tevreden!!
Die hoefsmid op de achtergrond is de mijne (letterlijk en figuurlijk.......)
Ik heb hem de foto's laten zien van je paard en hij schrok toch wel enigzins moet ik je bekennen.....
Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat het paardje op de foto hierboven toen nog maar net de ijzers eronder uit had, en Jan inderdaad bij jullie is komen kijken of het goed ging.
Arabesk weet dat wij (als 'traditionelen..' ) absoluut niet afwijzend tegen zelf onderhouden staan, ze was en is hier altijd welkom ....
Verder zou het toch fijn zijn als men iemand anders in de waarde zou kunnen laten, dan bedoel ik persoonlijke 'aanvallen'
Respect hebben voor de mening van een ander (hoe ook geformuleerd...) is toch het minste wat je kan doen.
Sjuimpje schreef:Frans,
ik had uit jouw posts (en uit die van Nick en anderen PN-ers) al deze kant van het verhaal begrepen.
Maar als ik de posts van TS en bijvoorbeeld Henny-W lees dan wordt er een compleet andere kant van het verhaal verteld, eentje die ik volgens mij Appelhappen-logica eerder geneigd ben te geloven.
henny_w schreef:Hallo allemaal,
Ik lees nu zoveel onzin dat ik ook graag wil gaan reageren op het natuurlijk bekappen.
Ten eerste vind ik dat Esther zich ontzettend kwetsbaar heeft opgesteld door zichzelf de schuld te geven van de hoefellende van haar paard.
Dat ze daarom voor niet 'normaal' wordt aangezien vind ik ver beneden peil.
Ik ben geen officieel gediplomeerd bekapper oid. maar bekap mijn paarden al 6 jaar zelf. Waarvan de laatste 4 1/2 op de natuurlijke wijze. Ik benoem het wel bekappen want van tijd tot tijd gebruik ik wel degelijk een kapmes om de steunsels wat lager te zetten of in te korten. Eerder kon dat met een renetmesje maar de hoeven zijn steeds harder geworden door deze methode.
Ik heb met argusogen de hoefverhalen op Hoef natuurlijk gevolgd.
Ook toen Esther in de gaten kreeg dat het helemaal fout ging heeft ze op het forum om hulp geroepen richting de "deskundigen" oftewel de webmasters. Echter zonder resultaat.
Wel hebben enkele ex-cursisten hun mening gegeven maar dat werkte niet. Nu krijgt Esther een wijzende vinger na.
Mijn mening is dat je van een eendaagse cursus nooit voldoende kunt leren om je eigen paard juist te bekappen. Daar is ervaring voor nodig. Ik heb het met begeleiding van een oude traditionele hoefsmid geleerd die het al 45 jaar deed !!!
Toen ik hem vertelde over de andere methode, de natuurlijke manier. Stond hij daar helemaal niet afkerig tegenover. Maarrrr adviseerde hij mij. Hou altijd de correcte voetas in de gaten.
Dat is het allerbelangrijkste.
Op het forum waar natuurlijk bekappen gepromoot wordt is eerder door de webmaster wel degelijk benoemd dat de voetas van minder belang was. Ja logisch want dat is met een dode paardenhoef ook niet te bepalen. Dat daar nu een goedpratende draai aan gegeven wordt vind ik een misselijke streek waar Esther de dupe van wordt.
Alles wat geen natuurlijk bekapper is wordt daar afgekat. Dus Nick dat jij nu Esther hebt aangeraden dat ze er er desnoods een gewone hoefsmid bij had moeten halen is een kletskoek verhaal waar je jezelf tegenspreekt met eerdere berichten. Want zelfs een natuurlijk bekapper die in noodgevallen nog een ijzer onderslaat deugt volgens jou en vele anderen daar al niet. Er is zelfs een speciale lijst voor aangemaakt, weet je nog?
Dat Esther er voor gekozen heeft om haar paard nu, desnoods met ijzers, maar in elk geval pijnloos te laten staan daar gaan jullie helemaal aan voorbij. Want Nick volgens jou moet een paard maar 'harden' toch?
Wel wordt er op PaardNatuurlijk geregeld gewezen op te hoge hielen en als gevolg daarvan hoefproblemen.
De paarden van de webmaster hebben allemaal uitzonderlijk lage hielen. Prima als ze daar goed mee uit de voeten kunnen. Maar naar mijn mening is GEEN enkel paard gelijk en idem zijn hielen qua lengte niet te vergelijken. Juist de zool is bepalend. Maar ook dat zegt naar mijn mening niet alles. Voor mij geld als hoofdpunt de voetas.
Een vervelend gevolg van TE lage hielen is dat paarden te ver doorbuigen in de kogels zodra ze in beweging komen.
Op de Hoef Natuurlijk site is het paard te zien van de webmaster waar de hiellanding getoond wordt. Als je daar naar kijkt en de naar mijn mening te drastische doorbuiging van het kogelgewricht, dan hou ik mijn hart vast voor de gewrichtskapsels en de pezen.
Op een amerikaanse site wordt door een bekend natuurlijk bekapper benoemd dat paarden die bereden worden iets hoger in de hielen gelaten moeten worden dan bij de wilde paarden.
Ook vanwege de overbelasting van gewrichten, kapsels en pezen.
Nog een nadeel van de cursus vind ik dat er mensen zijn die ook al paarden van anderen gaan bekappen. Daar is al het een en ander fout gegaan. Ik ga geen namen benoemen.
Ik ben wel degelijk voor de natuurlijke methode. Maar de waarschuwing die Esther heeft gedaan vind ik zeer terecht.
Groetjes, Henny