Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:12

Hm ja als ze een auto zou zijn, was ze total loss maar gelukkig werkt dat niet zo in paardenland maar het is peperduur! Wordt het niet gedekt door je verzekering of is ze niet verzekerd?

Wat ik van bach en aroma heb begrepen is dat het de balans in het paard, lichamelijk en mentaal, terug brengt / probeert te brengen. Misschien heeft ze die lichamelijke klachten wel door iets in haar koppie waardoor ze zich niet lekker voelt en het zich uit in de vorm van blessures. Mok kan daar ook een uiting van zijn en zeker omdat het bij haar zo chronisch is...

Ik hoop dat Arabel opknapt en weer lekker zichzelf kan zijn en zich goed voelt. Dat verdient ieder paard en zij heeft al zoveel onder de leden gehad zo te lezen... Hou me op de hoogte!

PS: ik denk er ook aan op Terence van bokt (van die site) uit te nodigen bij Lio. Maar dan meer uit mijn nieuwsgierigheid dan omdat Lio het nodig heeft. Een extra dosis weerstand kan bij Lio ook geen kwaad denk ik...

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:02

Droog houden en insmeren met mokzalf.
Als het genezen is en uw paard is gevoelig voor het krijgen van mok is droog houden echt een noodzaak. Eventueel kan je dit doen om de plekken in te smeren met vasiline, daar kan geen vocht door.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:57

Dank voor de tip Saba, maar de meeste paarden hier reageren hier nauwelijks op helaas..

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:06

nee idd, fijne tips allemaal. Maar ik heb ze allemaal geprobeerd. Ook die met het pies erop.

Er is veel gebeurt met Arabel, ze heeft geestelijk en lichamelijk een klap gehad en daar begint ze nu wat overheen te komen. Die aromatherapie zou iets kunnen zijn. Maar dat zal ik dan informeren bij het balingehof als ik daar toch ben. Ik heb de indruk dat ze nu gelukkig is. Haar lijf is nog niet goed, maar het gaat. En haar humeur is stukken beter nu die voet aan het bijtrekken is.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:23

Verlopen diesel olie uit een trekker
help perfect je ben er zo van af

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:56

ja dieselolie, bleekmiddel en een rol prikkeldraad om zn poot mee af te binden. Gezondheid!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:04

Saba schreef:
Droog houden en insmeren met mokzalf.
Als het genezen is en uw paard is gevoelig voor het krijgen van mok is droog houden echt een noodzaak. Eventueel kan je dit doen om de plekken in te smeren met vasiline, daar kan geen vocht door.

Bedankt voor je tip, maar dit heb ik eens geprobeerd met mijn merrie.
Resultaat: overgevoelige huid voor mokzalf (knalrood) en vaseline (uierzalf) sloot de mok af waardoor het alleen maar erger werd met veel meer korsten. Hopelijk werkt het voor een ander paard wel.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:13

evitatinkle schreef:
ja dieselolie, bleekmiddel en een rol prikkeldraad om zn poot mee af te binden. Gezondheid!

hahaha, ja iets waar ik mezelf niet mee was omdat het smerig en slecht is voor mijn huid, was ik ook mijn paard niet mee!

Snap dat de tip van Jackieboy goed bedoeld is, en wie weet zelfs resultaat heeft geboekt, maar dan kies ik er voor om het genezingsproces maar wat langer te laten duren. Is dieselolie niet kankerverwekkend? Of is dat overdreven?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:15

evitatinkle schreef:

haha, heel goed!! Even over Arabel en haar emotionele (dis)balans..ik kan ook testen op een plukje haar welke bachblooesemremedies (en andere die ik heb) er uit komen, die ze dus zelf aangeeft..Ik heb het zelf al weer gemerkt: mijn paard was zichzelf niet meer sinds we onze pony hebben moeten laten inslapen, hij krijgt bloesemremedies en is helemaal bij aan het trekken! Overigens werk ik dus ook met aromatherapie voor paarden.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:25

Josefien schreef:
ik kan ook testen op een plukje haar welke bachblooesemremedies (en andere die ik heb) er uit komen, die ze dus zelf aangeeft..Ik heb het zelf al weer gemerkt: mijn paard was zichzelf niet meer sinds we onze pony hebben moeten laten inslapen, hij krijgt bloesemremedies en is helemaal bij aan het trekken! Overigens werk ik dus ook met aromatherapie voor paarden.

Mag ik vragen hoe je dat aan de hand van een plukje haar kunt onderzoeken??
En zou je dit in principe ook voor zomerexceem kunnen doen?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:40

@Josefien, Ja dat heb ik al laten doen door je. Ik heb je een plukje opgestuurd. Daarna heb ik AE emulsie van je gekregen en chevadonyll. Dit hielp alleen niet afdoende. Vandaar dat ik haar toch naar de kliniek heb gebracht waar ze antibiotica en een verband heeft gekregen. Dit heeft wel geholpen.
De kleipoeder heb ik nog niet gebruikt omdat daar opstond dat het heel misschien verstoppingen zou kunnen veroorzaken en dat wil ik niet riskeren. De mokkruiden weet ik niet of die helpen, ze vind ze in ieder geval heel erg lekker!
AE Emulsie werkt geweldig tegen zomerekzeem. Het paard van mijn zusje, en ook een fries bij ons op stal reageren er goed op!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:11

Hoi hoi...

Jeetje ...heb effe een beetje dit topic doorgelezen. Mok is inderdaad niet niks.
Mijn arabiertje heeft sinds ong. 2 weken ook last van mok. Ik heb de dierenarts ernaar laten kijken en hij heeft me een lotion gegeven die ik er 2x daags om moet smeren. Het is eigenlijk voor hond en kat ..staat erop.. maar we vertrouwen er maar op dat het werkt. Drie weken terug was de Da ook al geweest, omdat hij op zijn benen allemaal korstjes had zitten. Ik dacht eerst dat het misschien een allergische reaktie op iets zou zijn. We rijden namelijk veel buiten en alles bloeit volop ...dus vandaar. Hij had daarvoor een spuit gekregen(voor overalergische reakties) en de Da had een afkrabsel meegenomen om dat onder de microscoop de bekijken.

Dat ik belde voor die mok...vroeg ik de Da dus of er nog iets uit dat afkrabsel was gekomen...maar hij zei dus dat hij niets had gevonden. (en dan kun je natuurlijk niet ff opbellen ) Maar die plekjes zijn nog niet weg...dus had hij een dieper afkrabsel genomen.... Hij moest helemaal een praam op zijn lip

Nu las ik dus dat wanneer een paard last van schurftmijt heeft ook sneller last van mok heeft. Dus misschien heeft hij wel gewoon last van schurft mijt...
Das afwachten dus... (hij kon zich dat bij een arabier namelijk niet voorstellen. )

Nog ff over die mok... Doet het nou echt zoveel pijn..of is de mijne nou zo kleinzerig.... Ik moet iedere dag iets anders verzinnen op die zalf erop te smeren. Eerst met alleen wat eten, toen met een hand op zijn oog... en nu moest ik me achter mijn vriend verschuilen ....
Een keer per dag moet ik met biotex die korstjes eraf weken...Nou, of meneer door een hel gaat.... hij gaat gewoon de lucht in...wanneer ik het aanraak....

En hij loopt er ook helemaal mank van.... Maar de Da zegt , dat dat ook normaal schijnt te zijn.

Zo..ff mijn verhaal kwijt... en gelukkig ben ik niet de enige wiens paardje eer last van heeft...

Groetjes Jeannine

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:52

He Join the club!

Joh loopt ie mank... Zo normaal vind ik dat niet hoor, maar iedere DA geeft een andere diagnose hebben we hier gemerkt...

Pijn?
Het zit natuurlijk in de kootholte en bij jou paard misschien ook wel precies op het stuk dat hij buigt als hij loopt. Precies in de holte... Dat doet zeer omdat die korstje gaan breken en er barsten in komen. Denk maar bij jezelf als je mondhoekjes zijn gebarsten... AUW! De een houdt zich groter dan de ander en daarom zal de een sneller pijn laten zien dan de ander, maar onderschat het niet.

Ik hoop dat je zalfje helpt en dat ook jouw paard er snel vanaf is.
Weet je misschien wat er in die zalf zit? Wat staat er op de tube/potje?

Biotex opzich prikt niet zo, dus uh paard niet zo aanstellen! Haha nee hoor, mijne is (ook) bang voor water en heeft staan dansen en draaien op mijn geimproviseerde poetsplaats.
Ik heb erg lang met soda gewassen en dat prikt veel meer. Het verschil tussen soda en biotex is (heb ik me laten vertellen hoor) dat biotex op een gegeven moment ook de goeie bacterien wegwast. Soda doet dit als het goed is niet, maar don't kill me als het niet zo is hoor.

Schurft(mijt) en mok gaan vaker samen heb ik gemerkt. Mijn merrie kreeg ook schurft bij haar mokplekken. Teatree shampoo helpt daar goed tegen en levertraanzalf maakt de korstjes ook week en helpt de huid te genezen/herstellen.

Veel succes met je behandeling en hou ons op de hoogte!
Evitatinkle, Viefdepief en ik hebben hier een soort van dagboek hou het gaat met de mok van onze paarden. Jij nu ook?!

Zou je misschien ook een foto willen plaatsen van de mok van jouw paard? Bij ieder paard ziet het er net ff anders uit...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:56

Hey...bedankt voor je snelle antwoord.... Ooh, heerlijk....Ik voel me nu niet meer zo alleen....(als jullie begrijpen wat ik bedoel)
Ik kom net terug van mijn aanstellertje... Hij doet zoooo idioot....
Maar misschien stelt hij zich niet aan...Daar kom je natuurlijk niet achter.... Kan nu niet eens met die spons over zijn andere benen...pffff.... En dit moet ik nog minstens een week volhouden. En als hij dan ook nog last van schurfmijt blijkt te hebben...moet ik die ook nog weg zien te krijgen....
Kan ik zelf al met die teatree aan de slag?? Baadt het niet dan schaadt het niet zou ik denken....

Ennuh...ja, ik zou er dolgraag een foto van op willen zetten...alleen de digitale camera ontbreekt..... Balen...

Nou,,...het ziet er niet zo erg uit als die foto die ook op deze pag. staat...van de jouwe volgens mij...
Maar hij had wel van die korsten ook en het zag er best wel gruwelijk uit...
Nu is het wel al iets minder..Maar hoorde dat mok errug hardnekkig is....

Hij loopt nu wel amper gevoelig meer(misschien wel van al die regen) ...dus ga wel van de week weer proberen te rijden...

Nou, ga nu effe boodschappies doen....
Later horen jullie verder.....

Doeiii

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:35

Ja begrijp heel goed hoe je je voelt. Zo "eenzaam" voelde ik me ook totdat ik dit topic vond

Evitatinkle heeft als laatst foto's geplaatst van haar paard Arabel, dus ik denk dat je die bedoeld. Zij heeft ook even op een kliniek gestaan.

Natuurlijk kun je nu aan de gang met de teatree shampoo. Het is een natuurlijk product dat reinigt en verzacht. Ik gebruik nu alleen nog die shampoo en levertraanzalf.
Soms als het bloed of er ontstoken uitziet gebruik ik betadine shampoo 1 keer en dan weer de levertraanzalf.

Let erop dat je na het wassen wel goed de huid en de haren droogmaakt met een doek, want als je zalf smeert op natte huid/haren dan gaat de mok alleen maar verder groeien. (misschien wist je dat al?)

Ja het is vreselijk hardnekkig! Ik ben al een paar maanden bezig... En stop je even (als het over lijkt bijvoorbeeld) dan is het zo weer terug!

Misschien een tip als je gaat rijden en hij loopt gevoelig: smeer de mok in met een zalf om het een beetje soepel te houden.
Dan na het rijden natuurlijk goed wassen en droogmaken en weer de zalf erop. Het zand van de bak of de weg wil je er niet aan laten kleven een hele nacht...

Ik maak straks weer foto's van de mok van mijn merrie.
Als ik er aan denk maak ik wel even een vergelijkingsfoto van toen en nu... Mijn hele verhaal staat in dit topic vanaf pagina 5 voorzien van foto's, mocht je het willen lezen... Daarin staan alle middelen die ik er voor heb gebruikt.

Tot hoors!

Groetjes, Inge

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:32

Nou, ik heb ff van pag. 5 tot en met 8 of zo gelezen... Wat een foto's zeg. Ik moet eerlijk zeggen dat het er bij Zhief iets minder erg uitziet. Wel erg...maar effe kleiner. Het zit echt in de kootholte... En gelukkig maar aan 1 voetje..

De Da zei trouwens dat het misschien gekomen is door die hete dagen en is het zonnebrand... Maar ik denk dat mok er het gevolg van is nu....

Volgens mijn is het ook vetaderm wat ik er op smeer...Het is idd een witte lotion en de gebruiksaanwijzing is hetzelfde...En max 14 idd. Alleen ik betaalde 26 euro voor het floconnetje...

Zhief staat wel de hele dag buiten...nu dus ook met dat rotweer...
Hij kan niet in zijn eentje naar binnen ...want dan gaat hij gruwelijk staan weven. Helemaal , omdat hij hier nog nooit heeft binnen gestaan.

Ik vind het echt leuk om jullie verhaaltjes ook te horen en je leert er tegelijker tijd veelvan....

Ik zal jullie op de hoogte houden ....helaas zonder foto's

Groetjes
Jeannine

O,ja..er staat dat je die lotion in moet masseren idd. Nou...dat is bij Zhivago echt onmogelijk...dat is meer een kwestie van goed mikken en het erop kwakken......... Hoe sullig hij normaalgesproken ook is...hihi

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:36

@jeaninne: Helemaal mijn verhaal! Ik heb ook een arabje en alles wat jij zegt klopt precies. Hou het alsjeblieft goed in de gaten want voordat je het weet heet ie bloedvergiftiging. Als die vetaderm na 14 dagen nog geen resultaat heeft gegeven, raadpleeg dan een andere veearts! Echt, blijf het elke dag in de gaten houden. Het laatste wat je wilt is je paard die er blijvende schade aan overhoud.

Ik ga nu een week op vakantie. Even weg van alles! Mijn zusje gaat de mok behandelen en dat gaat helemaal goed komen. Doeg!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:10

@Evitatinkle: fijne vakantie! Rust lekker uit...
@Jeannine: Ik ben na 14 dagen smeren (1x p/dag) gestopt met de Vetaderm en heb het een poos (2 weken) rust gegeven zodat de huid ook kon herstellen enzo. Ik zag tijdens het smeren al heel snel verbetering. Het heeft een verzachtende en wat koelend effect die creme. Als je het wel kan inmasseren, zul je hopelijk merken dat de korstjes er gewoon vanaf vallen! Maar beter dat je er iets op krijgt dan helemaal niks hoor!

Hij zal al dat gepruts aan zijn benen wel zat zijn. Doet ie nog wel gewoon met hoevenkrabben?
Mijn merrie was het ook zo spuugzat dat ze al het gepluk aan haar benen niet meer wilde hebben. Toen had ze ook nog een hoefzweer die ik moest behandelen (biotex en hoof&sole hardener) dus die werd kierewiet op de poetsplaats.

Gelukkig is ze op den duur voor rede vatbaar en kan ik haar rustig krijgen. Heel veel en lang op haar inpraten op rustige toon en rustmomenten inbouwen heeft bij haar erg goed geholpen.

Ik heb foto's gemaakt van hoe het nu is. Benieuwd naar het verschil???

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:31

Hier de foto's van Lio's mok van vanavond (6 juli)

Rechts achter gewassen met teatree en ingesmeerd met levertraanzalf.
Afbeelding
Ik smeer de zalf vrij dik zodat het er zit tot aan de volgende avond en het er niet zo snel afgeveegd wordt door het lopen door het hoge gras.
Op deze voet heeft ze een brede plek van nat achtige korsten. Lio's mok is droge mok, maar deze korsten lijken weker dan de rest. Dus maar gewoon dezelfde behandeling geven... heb anders ook geen idee. Heb deze voet ook gewassen met betadineshampoo om te ontsmetten.

Links achter
Afbeelding
Mokstippen zonder korsten. Op deze plek was de mok eerst helemaal weg. Balen!

LA, rechter mokplek
Afbeelding
De korsten zijn al veeeel minder! Hier zijn de korsten week van het wassen.

LA, linker mokplek
Afbeelding
Ook al veel minder en bijna weg. Ook week van het wassen.
Op die bobbel linksboven zit ook een klein plekje. De bobbel was eerst niet zo groot, en hij voelt hard aan. Of dat hoort bij haar bot weet ik niet. Even wat langer in de gaten houden en anders de DA eens bellen.
Misschien overdreven maar beter 1x te vaak dan te laat...

Dus... knapt al weer aardig op.
Toen ik donderdagavond (vorige week) weer kwam na 2 weken ontzegt te zijn door mijn ma, zaten er op deze plekken dus weer korsten.
Ik doe het nu zo: dan 1 dag wassen en zalf, 1 dag alleen zalf, 1 dag wassen en zalf, 1 dag zalf, enz...

Ze krijgt nog steeds echineaforsdruppels door haar voer.
Verder teert ze dag en nacht op het land, ook bij dit zeikweer, en krijgt ze een halve kilo merriemuesli (ivm zogen van veulen), 2 appels en 1 wortel waarvan ze het een en ander moet afstaan aan de kleine die eet namelijk graag mee.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:01

Hallo IngLio,

Dat ziet er mooi uit zeg! Gaat gelukkig al een stuk beter dus. Hopelijk blijft ze straks mokvrij.
Ik hoop het echt voor jou en je paard!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:02

Thanx! Dat hoop ik ook. Het paard van een vriendin van me zat vorig jaar onder de mok, zelfs in het voskleurige van haar benen! Zij gebruikte ook deze methode en heeft er dit jaar bijna geen last van. Soms een minuscuul plekje dat met 2x zalf smeren weer verdwijnt.
Daar hoop ik nu dus ook op voor volgend jaar

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:01

@ Inglio, ondanks dat het er al een stuk beter uitziet vind ik het er pijnlijk uit blijven zien, Sam heeft zwarte voetjes, dus bij hem kun je het eigenlijk niet zo goed zien als bij die van jou, je ziet hooguit wat grijzige plekjes en kleine korstjes.

Even nog een tip (denk vooral dat het wat voor Jeannine kan zijn)
Wij hadden bij Sambal een Flex wraps bandages omgedaan (dat is zo'n zelfklevende bandage, vaak gebruikt door de DA of bij een cross ofzo)
Deze bandages zijn ook waterafstotend.
Eerst het beentje helemaal droog gemaakt, dan droogzetter (kan natuurlijk ook een ander zalfje zijn ) erop gedaan, dikke zwachtel erop gelegd en toen die bandages er omheen gedaan, ook over zijn hoefballen en nog een stukje boven de mok zodat het echt goed vast zat zo kan er buiten geen viezigheid, of water als het nat is bijkomen, Sam begon alleen heel raar in het land te doen en toen zijn ze af gegaan (waren ook al ouwe dus minder plak) maar nieuwere zouden het zeker (langer) volgehouden hebben.

Heb trouwens even in de Divozagids gekeken en ze staan op pagina 9 bij de in prijs verlaagde producten

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:01

..zo op de bovenstaande foto's zagen de benen van mn paardje er vorig jaar ook uit..verschrikkelijk gewoon, heb nu weer een klein plekje ondekt en wil het eerst nu eens gaan proberen met ochtend urine(ik pies wel)..eens kijken hoe dat werkt, vorig jaar echt van alles geprobeert maar niets werkte, mokzalf heb ik gelijk weggegooid(wat een drama spul)...antibiotica spuiten(10 dagen lang)..hielp niet!..ander cremé 'tjes...werd er gek van..toen maar om de dag gewassen met betadine, korstjes moest ik eraf halen en dan insmeren met 1 of ander vaag goedje...tja, na weken!!!!!!..hielp het, maar het was geen succes..nu dus eerst maar eens zo, stond al een merrie met mok, hebben we hetzelfde bij gedaan en ja hoor!..het is weg, geen gekloot met korstjes ofzo, gewoon eroverheen gieten en meer niet..ik ben benieuwd..ik wacht het zoals gezegt een week af en ik zal zeker het resulaat hier neerzetten!!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:40

Hello...hier ben ik weer effe mijn verhaal melden.
Vanochtend vroeg heengeweest om het aftespoelen en schoon te maken.
We gaan altijd met goede moet heen. En de eerste keer die spons erbij gaat wel...maar daarna...pffff. Hij laat me er gewoon niet bij..er is geen beginnen aan.
Dus wilde ik een praam gebruiken . Tis niet anders...
Nou, dat wist hij ook nog van de vorige keer...dus dat ging niet...
Hij doet niet vuil...maar hij is listig en gewoon sterker.... En ik wil hem ook niet bang maken ....
OOhhh..als hij nou eens slim nadacht en door had dat het voor zijn eigen best wil is...
Ik kan er zo niets mee beginnen...
Ook niet aan die voeten waar geen mok zit... Hij is er echt klaar mee....
Ik kan niet alle korsten er afhalen...daarvoor moet ik hem knock out slaan ben ik bang... Maar toch ziet het er al beter uit..
Iglio...bij de jouwe ziet het er idd ook al mooi uit....

Ik ga nu weer naar mijn monster om het weer te proberen....

En anders gewoon.....in de worst ermee...

Doeiiiiiiiii

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:23

Hoi viefdepief(hihi...mijn paardje noem ik soms zhiefepief haha)
Nou, dat met die bandages...ik weet het niet... Ik kom er niet eens met mijn handen aan. De Da had het ook over eventueel verbinden...als deze zalf niet helpt.
Ik denk idd dat de zalf niet gaat helpen...want ik kan het er amper op krijgen. Het zou geweldig zijn , wanneer hij doorhad...dat ik dit doe om heb beter te maken.
Net ging het al wat beter. Want als ik in mijn eentje het probeer is hij rustiger, dat wanneer we met zijn tweeen er omheen staat te dansen. Maar ik heb eigenlijk nog een arm extra nodig
Hij liet me nu wel zijn been aaien maar die plek aanraden...dat never...
Maar de aanhouder wint...hij zal er gewoon aan moeten wennen....
Hij is niet de enige die er last van heeft gelukkig.....
Nou...ik ga nu naar mijn bedje...
Tot morgen