hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:33

sannie1984 schreef:
*

4. Het veroorzaakt stofwisselingsproblemen door eiwit-imbalans met huid-, lever- en nierproblemen tot gevolg.

16. Het maakt de vroege opsporing van het overschrijden van de biologische limieten van een paard onmogelijk.

Kan iemand me deze twee punten duidelijker en onderbouwend uit kunnen leggen?

normaal wordt een grote hoeveelheid van het opgenomen eiwit gebruikt voor opbouw van de hoef, bij ijzers is dit sterk vermindert, dus moet het lichaam meer werk verichten om al het eiwit te verwerken.

Doordat de doorbloeding in de hoef slechter is, voelt het paard minder. Dat is een van de voordelen, en de reden waardoor het paard meestal gelijk goed loopt als het op ijzers gezet wordt. Maar het is ook een nadeel, als er veel schade aan de hoef is, merk je het ook niet, waardoor het er meestal pas uitkomt, als het veel erger is.
je gaat dan dus over de biologische limieten van het paard heen, terwijl je zonder ijzers allang gemerkt had dat er iets aan de hand was.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:45

Citaat:
normaal wordt een grote hoeveelheid van het opgenomen eiwit gebruikt voor opbouw van de hoef, bij ijzers is dit sterk vermindert

En kan dan iemand eens reageren over mijn opmerking over het uitstekend groeien en groter (breder) worden van de hoeven van mijn paard (op ijzers van maat 1 naar 3 in 4 jaar tijd)
Ik wil natuurlijk bekappen niet afbranden met deze opmerking ben alleen benieuwd hoe dat kan in jullie visie.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:59

pol013 schreef:
Quote:
En kan dan iemand eens reageren over mijn opmerking over het uitstekend groeien en groter (breder) worden van de hoeven van mijn paard (op ijzers van maat 1 naar 3 in 4 jaar tijd)
Ik wil natuurlijk bekappen niet afbranden met deze opmerking ben alleen benieuwd hoe dat kan in jullie visie.

Ik kan er zo geen verklaring voor geven. Heb wel een paar vragen. Hoe dik is de witte lijn? Hoe stijl zijn de hoeven? Lopen ze bijna recht naar beneden of worden ze breder onderaan? Hoe lang staat ze al op ijzers? Hoe groot is het verschil tussen maat 1 en 3? (sorry, van maten weet ik niets Tong uitsteken )

Groeten Alline

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:01

met gecontraheerde hoeven wordt het in verhouding kleiner worden van de straal en achterkant van de hoef bedoelt. De hielen worden naar elkaar toegedrukt, wat er voor zorgt dat weefsels in de hoef meer bijeen gedrukt worden. Bij natuurlijk bekappen haal je als het ware alles wat overbodig is van de hoef af, die hoeven worden dus wel heel wijd, maar zien er ook heel klein uit. Als je iets wat wijd uitloopt langer laat worden, dan wordt de oppervlakte ook groter, maar dat betekent niet dat de hoeven niet gecontraheerd zijn. Ik zal als ik tijd heb, wel eens plaatjes laten zien wat ik bedoel.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:06

Ik (en nog een paar) hebben al veel nadelen van ijzers en voordelen van blootvoets genoemd. Nadelen die bewezen zijn. Ik ben dus wel benieuwd wat de voordelen van ijzers zijn, (alleen Sannie heeft dat geprobeerd) en wat de redenen zijn dat je paard op ijzers staat. Ik begin wel Tong uitsteken

Brokkels en scheuren: Komt puur door slechte bekapping. De hoefwand is te lang gelaten en de hoef gaat dit zelf opknappen door te gaan brokkelen en een slechtere hoefwand aan te maken. Door de hoefwand gelijk met de zool te laten is dit probleem opgelost.

Op de straal lopen: Is de bedoeling van de straal

Gevoelig lopen: Heeft altijd een reden. Met een ijzer haal je alleen de gevoeligheid weg, maar je lost het probleem niet op.

Voor de sport: Vreemde reden om je paard op ijzers te laten lopen.

hoop dat jullie nog meer redenen hebben..

Groeten Alline

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:20

Afbeelding

Afbeelding

de eerste is de hoef van het paard van arabesk, de tweede is een hoef van de site van www.hoofcare.nl, dit is een hoef met een kneuzing, maar dat maakt hiervoor niet veel uit.

De tweede hoef is ook heel breed, maar gecontraheerd, wat te zien is aan de kleine straal. Het gecontraheerd zijn, hoeft dus niet te maken te hebben met de breedte van het onderoppervlakte van de hoef.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:16

*
He, had ik net een enorm bericht getypt... looptie vast tijdens het plaatsen Boos!
Maargoed, nogmaals een poging;

*
Alline en Sanne 83, bedankt voor de uitleg.

Alline,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt bij het corrigeren van de beenstand bij jonge paarden.
Volgens mij doel je op de hoefvorm.
Wat ik bedoel is de beenstanden. (Bijvoorbeeld franse stand enz.)
*Beenstanden zijn overigens alleen te corrigeren bij paarden t/m 3 jaar oud.
Dit heeft te maken met de groeilijnen van de botten die dan gestabiliseerd zijn.
Een paard zal na die leeftijd bij correcties de gewrichten te eenzijdig gaan belasten.

De gang van het paard bevorderen bedoel ik op de volgende manier:

Door het gewicht van de ijzers, zal het paard ruimer gaan lopen.
Het paard gooit zijn voeten als het ware naar voren (zo gaat dat altijd) en door extra gewicht zal dit effect groter worden.
Verder kan dat de gang van een paard ook bevorderd kan worden bij bepaalde afwijkingen met speciaal/ therapeutisch beslag.

Grip (door gebruik van kalkoenen) zegt het eigenlijk al.
Zonder ijzers zal een paard uiteraard minder uitglijden dan met ijzers.
Maar waar ik op doelde was het gebruik van kalkoenen.
Een paard zonder ijzers+kalkoenen zal naar mijn idee niet uitglijloos een springconcours op gras lopen.

Wat verder geschreven wordt over de straal, wil ik het volgende over zeggen.
Als paarden “gewoon” bekapt worden, kan ik me een klein beetje vinden in jullie uitspraken.
Ik vind dat een straal ook een beetje mee moet dragen, om de doorbloeding te bevorderen.
Maar niet teveel.
Er wordt ook genoemd dat de zool gelijk gemaakt wordt met de draagwand?
Ik vind dat de draagwand het grootste gedeelte van het dragen op zich moet nemen.
De draagwand heet niet voor niets zo. Knipoog
Ik vind dat de zool niet mag dragen.
Als de zool wel meedraagt heb je veel kans op kneuzingen en eventueel daardoor ook kans op hoefzweren.
Nou zal ik misschien wel begrijpen dat als je alles rustig opbouwt, dat je na verloop van tijd de zool sterker kan maken.
Maar het ligt me gewoon niet zo lekker.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:20

Alline schreef:
Hoe groot is het verschil tussen maat 1 en 3? (sorry, van maten weet ik niets Tong uitsteken )

Groeten Alline

Ik zal deze vraag vast beantwoorden. Knipoog

De lengte van maat 1 is 30 cm, maat 3 is 34 cm.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:29

de zool van mijn paard is na 9 maanden ijzerloos als beton zo hard, daar krijgt ie echt geen kneuzingen meer op.
Hij heeft met de vorst ook buiten gestaan op bevroren modder, alle andere paarden stonden op stal en kwamen hun box niet uit, de mijne stond buiten (jullie willen niet weten wat voor commentaar ik kreeg Clown )

@Sannie jij haalt zeker ook nooit iets van de steunsels af?
Dat heb ik nu al aan een aantal smeden gevraagd en ze halen geen van allen ook maar iets van de steunsels af als ze een paard bekappen die niet op ijzers gaat

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:22

sannie1984 schreef:
*
Wat verder geschreven wordt over de
straal
, wil ik het volgende over zeggen.
Als paarden “gewoon” bekapt worden, kan ik me een klein beetje vinden in jullie uitspraken.
Ik vind dat een straal ook een beetje mee moet dragen, om de doorbloeding te bevorderen.
Maar niet teveel.
Er wordt ook genoemd dat de zool gelijk gemaakt wordt met de draagwand?
Ik vind dat de draagwand het grootste gedeelte van het dragen op zich moet nemen.
De draagwand heet niet voor niets zo. Knipoog
Ik vind dat de zool niet mag dragen.
Als de zool wel meedraagt heb je veel kans op kneuzingen en eventueel daardoor ook kans op hoefzweren.
Nou zal ik misschien wel begrijpen dat als je alles rustig opbouwt, dat je na verloop van tijd de zool sterker kan maken.
Maar het ligt me gewoon niet zo lekker.

Het grote verschil tussen natuurlijk bekappen en regulier bekappen is ook dat je de hoefwand, zie je, de hoefwand heeft ook een andere naam gekregen ,de NB ers noemen het de hoefwand en de reguliere bekappers de draagwand.!

Bij NB is het echt de bedoeling dat je de hoefwand terug raspt tot aan de zool , en de straal moet de grond raken.

Dit is voor sommige mensen nogal raar, omdat het vroeger precies andersom ging! Ik snap je reactie wel hoor!

Maar er is in Amerika veel onderzoek gedaan hoe een wilde paardenhoef eruit zag en bij natuurlijk bekappen probeer je dit zoveel mogelijk na te bootsen!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 02:25

Wat alleen jammer is bij het nabootsten van een "wilde paarden hoef" is dat een wild paard geen 20 uur per dag op stal staat, geen oncoursen loopt, geen mens hoeft te dragen, niet op beweging en capaciteiten en een door ons bepaald exterieur wordt gefokt, niet voor een wagen loopt en een hele andere samenstelling van voer heeft.

Je kan een wilde mustang ongeveer zo goed met een KWPN sportpaard vergelijken als een ezel met een sportpaard. Back to nature met je paard is prima hoor. Het paard van Smurf bijvoobeeld hoef geen proeven te lopen en niet over hindernissen te springen, hij wordt recreatief gereden en ingespannen dan sta ik 100 % achter (natuurlijk) bekappen en ben ik geen voorstander van ijzers. Als je zonder ijzers kan moet je ze er lekker aflaten hoe je ook wil bekappen.

En ik wil echt graag iemand lezen die op niveau in de sport rijdt en ervaringen heeft met natuurlijk bekappen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:02

mensen die natuurlijk bekappen hebben 9 van de 10 keer géén stalpaard dat 20 uur per etmaal op stal staat en rijden meestal geen concoursen.
Het slagen van natuurlijk bekappen staat of valt bij een andere manier van paarden houden dan Riant hier schetst, daarom hoor je ook zo weinig "succesverhalen" van mensen die met op deze wijze bekapte paarden hoog dressuur rijden of hoog springen.......

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:18

Ik doe pride ook zelf. Toen hij ruim 1,5 jaar geleden bevangen was kreeg hij ijzers met zooltjes in de kliniek maar dat vond ik niks. Na een paar weken liet ik ze eraf halen, printte de info uit van PN en ging zelf aan de slag. Uiteraard was het commentaar niet van de lucht Knipoog Het is het beste wat ik voor hem heb kunnen doen. De straal werd weer breder, raakte de grond weer en ook de zool begint zich nu terug te trekken. En nooit meer last gehad van brokkelhoeven etc.
Maar... alhoewel het steeds minder voorkomt waren er soms dagen dat hij wat gevoelig liep. Zomer dressuurwedstrijden hier op de kleigrond zag ikd aarom afgelopen jaar niet zitten. Als er dan een hard stukje klei lag dan kon hij daardoor een paar passen wat slechter lopen. Ook endurance reden we daarom met schoenen.
Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb weleens gedacht om er toch weer ijzers onder te doen. Hij zou dan direkt stukken beter lopen en ik zou hem weer volledig kunnen gebruiken voor de sport. Want jawel, het paard is er ook voor mijn plezier.
Maar toch, ik weet ook dat ik mij daarbij niet helemaal prettig zou voelen, ik wil gewoon geen ijzers meer bij mijn paarden.
Ik heb gewoon volgehouden en jawel, sinds 3 maanden ofzo gaat het ineens heel hard. De zool trekt zich ineens terug en hij loopt nog maar sporadisch wat slechter op het harde. Ik ga zelfs proberen om de endurance blootvoets te rijden ( dus zonder schoenen ) en de dressuur ga ik deze zomer ook proberen.

Mijn jaarling merrie had wat lange tenen dus die heb ik 1 x door een reguliere hoefsmid laten bekappen. Nou, wat een drama. Hij vond het nodig om haar te 'corrigeren' ?? maar dat hield vooral in dat de hielen heel lang zijn gelaten, toon kort dus zeer steil.
Ik heb vorige week de vijl erover gehaald en ik kwam al allerlei kneuzingen tegen in het hielgedeelte. Dus tja, dan ga ik die ook maar gewoon zelf doen Knipoog De straal raakte ook de grond niet dus er zit nog wel wat werk aan.
(overigens bedoel ik niet hiermee dat alle hoefsmeden zo zijn maar dit is wel een apart geval. Maar de manier van bekappen zie je zo wel vaak en daar ben ik het niet mee eens )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:25

Er zijn wel degelijk mensen die wedstrijden rijden op natuurlijk bekapte paardjes. Kijk maar op de site van hoefnatuurlijk.nl

Daar staan: een draver, endurance, ZZ springen en dressuur!!

Dus dat is geen argument. Wat wel klopt is dat wanneer je paard 23/7 op stal staat natuurlijk bekappen erg lastig wordt omdat de hoeven zwak zullen blijven.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:33

Sluit me bij Arabesk aan.
En een paard 20 uur op stal vind ik ook neigen naar dierenmishandeling. Maar dat is mijn mening.

Onze beide paarden staan zonder ijzers en zeker de oudere merrie is hierdoor tredzekerder gaan lopen. De ruin gaat zolang als het gaat zonder ijzers endurance wedstrijden lopen. Dat moet zeker in NL goed zonder ijzers kunnen.
Rijden in het buitenland is door de harde ondergrond vaak erg belastend voor de hoeven, en derhalve ook noodzakelijk om met ijzers te lopen.
Maar iedereen in NL die niet op asfalt hoeft te lopen, zou feitelijk (mits de hoef kwaliteit het toelaat), zonder ijzers kunnen lopen.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:11

Ruudjw schreef:
Rijden in het buitenland is door de harde ondergrond vaak erg belastend voor de hoeven, en derhalve ook noodzakelijk om met ijzers te lopen.
Maar iedereen in NL die niet op asfalt hoeft te lopen, zou feitelijk (mits de hoef kwaliteit het toelaat), zonder ijzers kunnen lopen.

Op hoefnatuurlijk staat een heel verhaal over mensen die in Portugal wonen. Ze rijden altijd met hun paarden over steentjes, harde ondergrond. De paarden hebben nergens last van.
Met ijzers is zijn de trillingen meer en hoger. Met ijzers gaat de schokdemping zowiezo met 75% verloren. Dus ook dat lijkt me beter blootvoets.

Nog een vraag voor Sannie. Waarom lateen jullie een paard op de hoefwand lopen, niet op de zool en minder op de straal. Ik weet wel waarom ik een paard juist wel op de straal en op de zool en alleen het ongepigmenteerde deel van de hoefwand wil laten lopen. Kan zo een heel rijtje voordelen opnoemen. De straal heb is al genoemd. Wanneer een paard alleen op de hoefwand loopt gaat die brokkelen en scheuren, omdat ie de hoefwand weer gelijk wil maken met de zool. Maar ik weet niet de voordelen van jou manier van bekappen.

Groeten Alline

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:13

Oei oei dan mishandel ik mijn paard. Hij gaat 's winters drie uur in de wei en ik rij hem dagelijks een uur. Komt neer op 20 uur (overigens probeer ik de beweging zo veel mogelijk over de dag te verspreiden)
Om te beginnen is er in Nederland niet genoeg plek om alle paarden 24 uur in het land te zetten aangezien het maar een klein landje is.
Daarnaast wil ik eens aankaarten hoeveel tijd dat jullie paard daadwerkelijk beweegt als hij buiten staat. Kan je namelkijk vertellen dat mijn paard (zekere bij slecht weer) gerust 3 uur lang bij de draad blijft staan totdat ze hem binnen komen halen. Ik vind evengoed dat hij naar buiten moet maar dan vooral omdat ik dat nodig vind. De helft van de dagen is mijn paard het zeker niet met mij eens. Hierdoor zou zijn (voor) voet ook nooit sterk genoeg kunnen worden om natuurlijk te bekappen en hoefijzers zijn dan dus ideaal

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:20

pol013 schreef:
Daarnaast wil ik eens aankaarten hoeveel tijd dat jullie paard daadwerkelijk beweegt als hij buiten staat. Kan je namelkijk vertellen dat mijn paard (zekere bij slecht weer) gerust 3 uur lang bij de draad blijft staan totdat ze hem binnen komen halen. Ik vind evengoed dat hij naar buiten moet maar dan vooral omdat ik dat nodig vind. De helft van de dagen is mijn paard het zeker niet met mij eens. Hierdoor zou zijn (voor) voet ook nooit sterk genoeg kunnen worden om natuurlijk te bekappen en hoefijzers zijn dan dus ideaal

Als ik een uur eerder dan normaal kom, dan lopen ze gewoon weg. En bewegen doen ze behoorlijk tijdens het grazen. Verder is de buitenlucht nu eenmaal een stuk beter (op de Veluwe dan), dan in de stal. Ze zolang op stal laten staan, zou de merrie volledig over de z**k helpen, die moet gewoon buiten zijn.

Dat nederland te vol is ben ik geheel met je eens, daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:56

NL vol? Kom hier eens kijken in de Wieringermeerpolder *echo*. Daar is land genoeg!

Afbeelding

De boeren het land uit en er is land genoeg voor de paardjes Haha! . Dat beetje voedsel dat ze produceren importeren we wel weer Clown .
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-02-05 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:01

nee nee nee ben ik het niet mee eens. Ik wil koeien en gewassen in het land zien!
Ik kom daar niet wonen hoor. Het ziet er uit of het daar waait! brrrr Doe mij maar brabantse bossen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:04

De boompjes planten we wel aan we moeten natuurlijk wel een bos hebben om in te rijden Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:05

Land is hier rond om Epe ook voldoende, alleen de boeren willen het niet afstaan of verhuren. Maar koeien moet ik wel blijven zien hoor. Koe

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:47

Citaat:
Doe mij maar brabantse bossen

met dazen, die heb ik dus vrijwillig ingeruild voor een winderige polder zonder dazen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:55

Ruudjw schreef:

Je kunt hoeven trainen om ze blootvoets over het asfalt te laten gaan.

Ik rijd dagelijks een uur over het asfalt, blootvoets.

Ik vijl iedere week, want de hoeven groeien nogal hard! Clown

Ardennen zou nu net een graadje te erg zijn voor mijn Artrose haf, maar hij gaat al steeds beter over kei paadjes heen.

paarden passen zich aan aan de omstandigheden! In de Ardennen zit Les Olivettes, vakantie bedrijf met Merensen en daar lopen er een heleboel onbeslagen.
Ze zijn het gewend daar.

Je krijgt pas problemen als je een pony uit de Nederlandse klei trekt, niet getraind is op andere ondergrond dan kei en daarmee blootvoets wilt gaan lopen in de Arndennen. Niet doen dus.

Maar in Nederland is voldoende asfalt en daar is je paard prima op te trainen om dit blootvoets aan te kunnen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:17

Citaat:
Ik (en nog een paar) hebben al veel nadelen van ijzers en
voordelen van blootvoets genoemd. Nadelen die bewezen zijn. Ik ben dus wel benieuwd wat de voordelen van ijzers zijn, (alleen Sannie heeft dat geprobeerd) en wat de redenen zijn dat je paard op ijzers staat. Ik begin wel Tong uitsteken

Brokkels en scheuren:
Komt puur door slechte bekapping. De hoefwand is te lang gelaten en de hoef gaat dit zelf opknappen door te gaan brokkelen en een slechtere hoefwand aan te maken. Door de hoefwand gelijk met de zool te laten is dit probleem opgelost.

Ook scheuren tot bijna in de kroonrand? Dit is bij mijn pony het geval geweest, oplossing was een ijzer waardoor de hoef niet ging spleiten dat het niet verder ging scheuren bij het aangroeien...

Citaat:
b]Op de straal lopen:[/b] Is de bedoeling van de straal

Denk niet dat het de bedoeling is dat mijn pony, die nadat die enorme scheur uit haar hoef was weer op blote voeten ging, na drie maanden nog gevoelig liep op de stralen...

Citaat:
Gevoelig lopen: Heeft altijd een reden. Met een ijzer haal je alleen de gevoeligheid weg, maar je lost het probleem niet op.

Inderdaad bleek het achter af een reden te hebben, o.a. een oude peesklap, aan beide voorbenen, hko en artrose/spat. Dit alles is met speciaal beslag toch echt opgelost, pony loopt nu, na 3 jaar, weer met gewoon beslag, blootvoets wil gewoon echt niet lukken, haar hoeven groeien heel slecht en beginnen direcht weer te scheuren. Nu met rondom ijzers groeit het net zo snel als zonder ijzers alleen scheuren ze nu niet)(doordat de doorbloeding in haar benen zo slecht is groeien de hoeven dus zo langzaam, helaas is 24/7 de wei op ook geen optie meer gezien ze de laatste jaren van lucht al dik schijnt te worden en overgewicht voor nog meer problemen gaat zorgen, wel komt ze zo veel mogelijk haar stal uit)

Citaat:
Voor de sport: Vreemde reden om je paard op ijzers te laten lopen.

Mijn andere paard loopt inderdaad op ijzers voor de sport, zomers springen we veel op het gras en dan is het best lastig zonder kalkoenen, hoefschoene hebben we ook geprobeerd, blijven perfect zitten, totdat je net die ene scherpe bocht draait.

Code
hoop dat jullie nog meer redenen hebben..

Nou zal het laatste waarschijnlijk niet een goede reden zijn, maar ik ben er tevreden en het is immers mijn paard. Vind zelf dat ik voor mijn pony goede redenen heb om haar op ijzers te hebben, diegene die vinden van niet wil ik graag uitnodigen om haar hoeven te komen bekijken en wat uitleggen over hoe het eventueel anders zou kunnen.