Ervaringen met zomereczeem-middel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:45

ik heb de blikken in de manen en staart hangen, als het helpt laat ik het jullie weten

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:28

Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

geen uitleg nodig zeker

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:33

staat een paadrje bij ons op stal, een oudere merrie die ontzettend wordt opgevreten door alle vliegen.
heel sneu, eigenaar wil er verder niks aan gaan doen behalve knoflook voeren.
ondertussen heeft de mijne eigenlijk nog steeds nergens last van..

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:32

Ben al best lang gestopt met die pilletjes geven, ze helpen toch niet.... Zakje 1 staat nog altijd opzij in de kast. Blijkt dat men paard ondertussen last heeft van de lever(>>>kinesist geweest) en dan ga kzeker ni gaan prutsen met die bolletjes. Ik heb via kennissen dan een tip gekregen om bij de apotheek een speciale zalf te gaan halen. Deze wordt speciaal gemaakt en bevat wel een klein beetje cortisonen, maar het helpt goed. De huid is minder geirriteerd en ziet er veel gezonder uit. Elke dag een heel klein beetje goed inwrijven en ik bezorg mijn paardje aangenamere zomerdagen... OK dan!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:01

Wat voor een zalf is dat Nieke??? Misschien is dat ook wel in Nederland te koop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:39

ik bedenk me ineens dat die louis wel gezegd heeft dat er paarden zijn waarvan de lever niet goed werkt en dat ze daardoor meer last hebben van de zomereczeem...
zou dat bij jouw paard ook het geval zijn?

en weet je ook waardoor de lever niet goed functioneerd?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:42

IwanLuver schreef:
Wat voor een zalf is dat Nieke??? Misschien is dat ook wel in Nederland te koop.

tuurlijk wel, cortisonehuidzalf kan je bij iedere apotheek krijgen, er zijn verschillende namen en merken, maakt niet zoveel uit.

waar je wél moet om denken is dat langdurig cortisone aanbrengen op de huid zeer nadelig kan zijn. die wordt er dunner en kwetsbaarder door. dus een lange-termijn-optie is het écht niet.

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:30

ellepel schreef:
ik bedenk me ineens dat die louis wel gezegd heeft dat er paarden zijn waarvan de lever niet goed werkt en dat ze daardoor meer last hebben van de zomereczeem...

Dat is al veel langer bekent en heel logisch ook.De lever is er onder andere samen met de nieren verantwoordelijk voor dat afvalstoffen goed uit het lichaam worden verwijdert.Gebeurd dat niet goed dan maken die afvalstoffen je paard veel aantrekkelijker voor insecten en voeren ze het gif wat die inspuiten niet goed af.Een dubbel probleem dus.
Helaas ben ik in het bezit van een paard waarvan zowel de lever als de nieren niet goed werken, hij heeft dan ook heel erg veel last van zomereczeem.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:32

IwanLuver schreef:

Het is gewoon te verkrijgen bij de apotheek. De kennis waar ik het over had brengt die mee voor mij. Wat er juist allemaal in zit, weet ik niet. Hij gebruikt dit al twee jaar voor zijn pony. Wanneer ze begint te schuren(in april of mei) doen ze er elke dag wat aan, tot rond oktober dacht ik. Die pony heeft ondertussen een bos manen, ongelofelijk. Echt heel gezond zal het niet zijn. Maar het helpt in alle geval een beetje en das het belangrijkste. Mijn paard liep voortdurend gestressed rond van die jeuk en dat is nu véél minder...

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:38

ellepel schreef:

en weet je ook waardoor de lever niet goed functioneerd?

Ik had de kinesist een keer langs laten komen omwille van zijn spieren en zijn rug. Tis echt wel een probleempaardje dat ik heb. Zij kon vaststellen dat hij ongelofelijk veel stress heeft, te voelen aan zijn spieren en ook dat de lever dus niet goed werkt. Normaal moet die een beweging maken of zo Verward , maar dat deed die niet of niet genoeg. Dus alles zal inderdaad wat samenhangen, als de lever niet goed werkt en de afvalstoffen dus niet goed wegraken, is de kans op zomereczeem verhoogd. Ze heeft me wel verteld dat de kans heel groot is dat ze alles goed krijgt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:15

ik denk nog steeds dat de spijsvertering heel veel te maken heeft met het wel of niet krijgen van eczeem
ik zou dan ook bij een eczemer eerst naar de voeding kijken en eventueel iets geven ter ondersteuning van de spijsvertering

kijk dat het erfelijk is ben ik het deels wel mee eens, maar er zijn ook genoeg paarden waarvan geen van de ouders/voorouders eczeem heeft en het dier zelf het wel heeft
die kunnen logisch gezien bijna niet erfelijk belast zijn......

ellepels behandeling klinkt mij trouwens ook goed/logisch in de oren
verschillende middelen/kruiden die bevordelijk zijn voor de spijsvertering
en bloedzuiverend werken

in de nieuwe ijslandse paarden staat ook een heel stuk in over eczeem
staan ook wel interessante dingetjes in
bij interesse wil ik het wel op bokt zetten in grote lijnen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:15

is trouwens geschreven door een veterinair natuurgeneeskundige

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 01:44

draumpje schreef:
is trouwens geschreven door een veterinair natuurgeneeskundige

jaja alle hulp is welkom Huilen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 02:20

oké
dit is wel een samenvatting hoor
mij iets te veel tekst om het helemaal te gaan overtiepen Tong uitsteken
--------------------------------------------------------------------------------------
wat is zomereczeem: het is een jaarlijks terugkerend seizoensgebondenhuidaandoening die niet besmettelijk is
in principe hebben de betreffende paarden er van maart tot oktober last van
er is een tendens dat het steeds later begint en later ophoud, de weersomstandigheden zijn hier ook van invloed op
in de eerste 2 a 3 levensjaren komt de aandoening vrijwel niet voor maar het kan in elk levensjaar beginnen
in principe verergeren de klachten jaarlijks

de schrijfster vertelt in het stukje ook dat ze denkt dat de mug niet zozeer DE oorzaak van de eczeem is , maar dat de mug de druppel is die de emmer doet overlopen

facrtoren die van invloed zijn : vaak denkt men dat zomereczeem erfelijk is , Mijn eigen visie is dat de aandoening op zich niet erfelijk is maar 1 of meer van de voolgende oorzaken kunnen dat wel zijn

1: verstoorde stofwisseling, bij paarden met een verstoorde eetlust die geen eczeem ontwikkelen zie je vaak andere klachten , zoals weinig werklust, vocht in de benen, hoefbevangenheid, of overgevoeligheid(nervositeit) voor invloeden van buitenaf

2 : verstoorde darmflora, de darmflora raakt gemakkelijk verstoord door bijvoorbeeldeen verstoorde stofwisselingt(zie punt 1 ), bedorven voer(schimmel, gist) en antibiotica

3 : verstoorde spijsvertering. Door een langdurig verstoorde darmflora raakt de hele spijsvertering van slag

4 : stress, stress is iedere verandering op het mentale, fysieke en emotionele vlak die de lichamelijke balans verstoren

5 : vaccinatie

behandelingswijzen regulier:
*corticosteroiden(inwendig of in smeersels verwerkt)
*insecticiden
*insectenwerende middelen
*antihistaminica
*desensibillisatie

het grootste nadeel van reguliere middelen is dat deze vaak ongewenste bijwerkingen hebben, inwendige vervuiling stapelt zich op waardoor met name overbelasting van de lever onstaat

natuurgeneeskundige mogelijkheden
* minder vaccineren
* zorg liever voor een goede weerstand, ook antibiotica gebruik en andere allopathische middelen dienen met enige terughoudendheid toegediend worden
*voerrantsoen bekijken en eventueel aanpassen
*weidebeheer eventueel aanpassen
*bepaalde tijden op stal houden
*speciale deken
*het paard naar zee verhuizen
* borstelframe voor het dier om veilig te kunnen schuren

middelen voor inwendig gebruik

*reinigingskuur om inwendige vervuiling kwijt te raken en de darmwand te verstevigen
* probiotica om goede darmbacteriën toe te voegen waardoor er een betere voedsel vertering kan plaatsvinden
*anti oxidanten, helpen bij de afbraak en afvoer van afvalstoffen
*kruiden , om de weerstand te verhogen , nier en lever te ondersteunen, om bloedzuivering te bevorderen en om de stofwisseling en totale spijsvertering te stimuleren
*homeopathie, kan met 1 goed gekozen middel het paard in zijn totaliteit beter in balans brengen

bachbloesem remedies, kunnen de gemoedstoestand positief beinvloeden waardoor bijvoorbeeld stress vermindert kan worden

aanbevelingen:
* werk zoveel mogelijk met natuurlijke(niet giftige/belastende)middelen
* gebruik uitwendig een middel wat de symptomen verzacht of wegneemt
* zoek naar inwendige oorzaken
* bekijk welke maatregelen en middelen verbetering kunnen brengenbij deze oorzaken en pas deze toe
* schakel een natuurgeneeskundige in , hij/zij neemt alle tijd om uw paard met al zijn aspecten te onderzoeken (als je een goeie hebt dan toch)

(dit komt uit het artikel in ijp geschreven door Mariélle de vries, behrens, zij heeft haar afstudeer scriptie aan dit onderwerp gewijd)
-------------------------------------------------------------------------------------

maar komt er dus op neer ,
kijk naar je paard zijn voeding en pas deze zo nodig aan

gebruik een verzachtend middel om de jeuk /pijn te verzachten en eventueel de huid te helpen om te genezen(silitch, sweet itch, D itch, cojosol etc)

en pak het van binnenuit aan door de spijsvertering te ondersteunen/stimuleren
en bloed te zuiveren
daarbij denk ik aan brandnetel, zeewier, appelazijn, biergist etc.
en kant en klaar middelen zoals cullivetsem en allergitum
dermatal, cojosol, ökozon etc

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:16

In het bovenstaande stuk staat vermeld dat je je paard naar zee kunt verhuizen.Dat heb ik al vaker gehoord, bij zee zouden de mugjes minder of zelfs helemaal niet vorkomen.Mijn paard staat ongeveer 3 kilometer van zee vandaan,hij heeft het in hele erge mate en hier in de buurt komen steeds meer paarden die zomereczeem krijgen.Als je dit dus eventueel van plan bent zorg ervoor dat je dan HEEL DICHTBIJ de zee komt te staan ! En je paard geneest niet van de verhuizing,mocht je hem weer weghalen van de zee dan begint de ellende weer opnieuw.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:19

Valt mij wel op dat Louis nu nergens meer te bekennen is! Die heeft zijn geld binnen zeker?

deLinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:27

Ik denk ook dat het belangrijk is om de algemene gezondheid van het paard via voeding, gezonde weide, kruiden, ... op punt te stellen.
Alleen is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wat is goed voor jouw paard? Volgens mij verschilt dit sterk van dier tot dier en kan het misschien nodig zijn om een erkende natuurgeneeskundige zoals vb Marielle de Vries te raadplegen.

Als uitwendig hulpmiddel helpt het dagelijks insmeren van manen en staart (voornamelijk aan de wortel) met zonnecréme ook heel goed!
De jeuk ontstaat vooral wanneer de huid (allergisch voor speeksel van mugjes en eventueel belast met afvalstoffen) in contact komt met UV-straling (zon). Zonnecréme beschermt tegen deze straling.
De afvalstoffen zouden zich voornamelijk in de huid van manen en staart opstapelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:49

als een paard er aan zee npg last van heeft zou er waarschijnlijk meer aan de hand kunnen zijn dan alleen een allergie tegen die mugjes,

ik denk wel dat bij een deel van de eczeempaarden de mugjes idd de druppel zijn die de emmer doet overlopen

en idd ieder dier is anders en zal dus ook iets anders behandelt moeten worden ,

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:19

Die van mij staat ook vlak bij zee en heeft ook veel last. Ik heb d'r 2 nachten buiten gehad en gister met die regen weer binnen en jahoor weer heel erg schuren, d'r staart leek wel touw.
De middeltjes die hielpen helpen nu niet meer. Vraag me af of ik nog moet doorgaan met die pilletjes. Kunnen ze nog gaan helpen, ik geef ze nu ongeveer een maand die korreltjes.
Het is zo'n zielig gezicht als ze zo aan het schuren is. Denk erover om de stal maar te gaan bkelden met vloerbedekking ofzo. Ze heeft nu van die stenen muren waar ze natuurlijk lekker op schuurt.

Mirjam

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:20

Bekleden bedoel ik.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:37

Wat doen jullie qua voeding eraan?.

Mir.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:37

mirtje27 schreef:
Wat doen jullie qua voeding eraan?.

Mir.

ik laat mijn fjord Pieke van stal (want ze voeren van stal 1 voer) vrij weinig geven en voer hem zelf PreAlpin light bij
soor tgeperst gras lijkt het wel
eiwitarm zoveel mogelijk

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:28

Inderdaad, zo weinig mogelijk eiwit. Hoe meer eiwit mijn paard krijgt, hoe meer hij gaat schuren.Hij staat nu ook op een redelijk schrale wei. Bovendien voer ik hem appelazijn om te helpen bij het afvoeren van afvalstoffen, en dat helpt toch wel iets -bij mijn paard, wil niet zeggen dat ieder paard daar goed mee geholpen is, wat bij de een helpt heeft soms bij de ander niks geen effect.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 10:26

Mijn fries krijgt gedroogde brandnetel, Stop Itch kruiden en een handje eiwitarme muesli. Overdag staat ze in een niet bemeste wei en ze draagt een Boett deken. Ik heb haar nu bijna 2 jaar en haar manen zijn zo'n 20 centimeter gegroeid Lachen Het gaat (voorlopig?) zo goed met haar dat ik haar nu 24 uur per dag buiten kan laten, met deken uiteraard.
Hoe kom je er precies achter hoe het gesteld is met lever en nierfunctie? Via de veearts? Het lijkt me zowiezo goed om dat te weten.
groeten,
Marina

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 14:02

de lever en nieren etc zorgen dat bepaalde waardes in het bloed binnen de norm blijven , ze verwerken stoffen en zetten stoffen om tot bruikbare elementen en zetten stoffen om naar dingen die een dier kan afvoeren via de blaas en darmen
en ze produceren stoffen die ervoor zorgen dat die dingen kunnen gebeuren

via bloedonderzoek kun je een hoop dingen te weten komen