loveblacky schreef:hoi!
ik lees steeds over een operatie aan de keel.
maar er bestaat ook en andere simpele operatie, die inhoud dat er aan weerskanten van de paardenmond een kleine blijvende opening word gemaakt.
ik citeer:
"deze openingen of 'fistels' geven geen grote ontsiering, en zijn alleen zichtbaar van zeer dichtbij. de fistels voorkomen de vorming van onderdruk in de mond, die nodig is voor luchtzuigen.
de operatie techniek is zeer eenvoudig. er wordt een 5 cm lange horizontale snede aangebracht, ter hoogte van de eerste kies,die tot in de mond reikt. het mondslijmvlies wordt aan de huid vastgehecht om de blijvende fistel te vormen. om het dichtgroeien van de fistel te verhinderen, wordt een kleine nikkelen canule er in vast gehecht die de eerste zes maanden blijft zitten. de operatie wordt aan beide zijden verricht.
het enige geringe nadeel is dat de patienten de eerste dagen moeite hebben met drinken maar zij passen zich snel aan. geen enkele is het meer gelukt lucht te zuigen."
dit komt uit het boek paardenziekten in woord en beeld van E.C. Straiton.
een vrij oud boek inmiddels.
Staiton noemt dat er in Nederalnd vrijwel geen ervaring is met deze methode, die voor het eerst is toepast in scandinavie, en erg succesvol is gebleken.
hij schreef erbij dat in Nederland wel een andere operatie wordt gebruikt, namelijk het doorsnijden van spieren in de hals, de operatie van Forsell.
die bedoelen jullie dus ook neem ik aan.
groetjes loveblacky
..nog maar es een keer, waarom reageerd niemand hierop?
ik vind het zelf niet erg diervriendelijk en ook een griezelig idee, maar het is wel een manier! en zal altijd beter zijn dan koliek ed.