Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:41

Anya schreef:
Stalmanagement heeft zeker effect. De mate waarin ze andere paarden zien, afleiding hebben, de wei in kunnen et cetera. Bij mijn paard hielpen de zuurremmers in combinatie met stalmanagement wel. Net als de voerbak vervangen voor een rubber emmer in beugel (minder slijtage tanden). Er is niet één oplossing. Maar je kunt het wel degelijk verminderen. En daar gaat het toch om lijkt mij.

Het gaat mij erom dat de ervaringen met jou merrie niet de waarheid zijn. Ja..........jou waarheid. Maar er zijn meer luchtzuigers op deze wereld.

En velen krijgen toch echt koliek ervan. Bij velen werken de zuurremmers niet etc. etc.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:48

Tuurlijk zijn mijn ervaringen met mijn merrie de waarheid niet. Het is een waarheid. Maar dat geldt andersom ook. Er is nog nooit een arts geweest die vastomstaand luchtzuigen met koliek in verband heeft kunnen brengen. Omdat de groep waar daar onderzoek naar is gedaan ook te klein is. En omdat er legio luchtzuigers zijn die geen (gas)koliek krijgen. En omdat paarden sowieso gevoelig zijn voor (gas)koliek. Dat blijft dus enigszins koffiedik kijken. Bijvoorbeeld omdat we de goede meetinstrumenten nog niet hebben. Of niet met de goede vraagstelling kijken.

Zo hebben we jaren gedacht dat licht uit straling bestond. Daarna ontdekte men dat het met een ander meetinstrument uit deeltjes bleek te bestaan. Nu vinden ze dat allebei klopt. Tot ze weer iets anders verzinnen. Maar ieder stapje brengt de wetenschap wel dichter bij de waarheid. Als zuurremmers bij sommige paarden in ieder geval wel werken (significant), dan kan daar weer op doorgewerkt worden. Net zoals ze kunnen kijken waarom zuurremmers dan bij een andere groep niet werkt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:56

[color=#0040FF]Hallo, bij mij op stal staan ook 2 luchtzuigers. de 1 die zuigt behoorlijk erg lucht en doet dat vaak als ie gestresst is, en de andere eerder als hij zich verveelt, maar die 2e doet het heel gek. Hij zuigt de lucht naar binnen, en dan blaast hij het weer uit inplaatst van het weer in te slikken. Je krijgt dan een heel gek PLOP geluidje. Het kan in elk geval geen kwaad maar het is wel heel komisch als je het niet kent !! Haha! hij hoeft ook niet zijn tanden ergens aan vast te zetten, hij klappert gewoon met zijn lippen !!! Haha! vandaar dat PLOP geluidje denk ik.... Tong uitsteken

ik ken nog een ander komisch verhaaltje over een luchtzuiger. Dat was op een manege, en daar stonden 2 paarden naast elkaar, en in de muur zat dan een gat war de waterbak in zat, want die moesten ze samen delen. De 1 van die paarden was een luchtzuiger, en die zoog altijd lucht aan de drinkbak. tot hij naar een andere stal verhuisde (ook met een gedeelde waterbak) en daar ging hij daar dus gewoon mee verder, maar toen stond hij naast en hele felle merrie die dat geowon niet pikte !! die merrie beet hem gewoon iedere keer keihard in zijn neus en sindsdien heeft dat paard nooit meer lucht gezogen !!! Haha!

toen ik nog op een manege op les reed, was mijn lievelingspony daar ook een luchtzuiger. Die zoog zelfs zo erg lucht, dat er bij een stal een heel stuk metaal uit een spijl is gebeten door hem !! Haha!

Hij deed het volgens mij best wel erg en had ook zo'n anti-luchtzuighalster om, maar dat werkte niet. volgens mij bij geen enkele pony, trouwens.
[/color]

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:04

Citaat:
Volgens mij is het nog steeds stalmanagement bij een paard waarom hij/zij luchtzuigt. En als je dat goed voor elkaar hebt dan word het luchtzuigen vanzelf minder.

Hoe verklaar je dan dat een paard wat 24/7 op de wei staat, met andere paarden, ook word gereden en verzorgd....TOCH de hele dag staat te luchtzuigen?
Deze merrie zuigt al 13 jaar jaar lucht in dezelfde frequentie onder verschillende omstandigheden......

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:05

loveblacky schreef:
hoi!

ik lees steeds over een operatie aan de keel.
maar er bestaat ook en andere simpele operatie, die inhoud dat er aan weerskanten van de paardenmond een kleine blijvende opening word gemaakt.

ik citeer:

"deze openingen of 'fistels' geven geen grote ontsiering, en zijn alleen zichtbaar van zeer dichtbij. de fistels voorkomen de vorming van onderdruk in de mond, die nodig is voor luchtzuigen.
de operatie techniek is zeer eenvoudig. er wordt een 5 cm lange horizontale snede aangebracht, ter hoogte van de eerste kies,die tot in de mond reikt. het mondslijmvlies wordt aan de huid vastgehecht om de blijvende fistel te vormen. om het dichtgroeien van de fistel te verhinderen, wordt een kleine nikkelen canule er in vast gehecht die de eerste zes maanden blijft zitten. de operatie wordt aan beide zijden verricht.
het enige geringe nadeel is dat de patienten de eerste dagen moeite hebben met drinken maar zij passen zich snel aan. geen enkele is het meer gelukt lucht te zuigen."

dit komt uit het boek paardenziekten in woord en beeld van E.C. Straiton.
een vrij oud boek inmiddels.
Staiton noemt dat er in Nederalnd vrijwel geen ervaring is met deze methode, die voor het eerst is toepast in scandinavie, en erg succesvol is gebleken.
hij schreef erbij dat in Nederland wel een andere operatie wordt gebruikt, namelijk het doorsnijden van spieren in de hals, de operatie van Forsell.
die bedoelen jullie dus ook neem ik aan.

groetjes loveblacky

..nog maar es een keer, waarom reageerd niemand hierop?
ik vind het zelf niet erg diervriendelijk en ook een griezelig idee, maar het is wel een manier! en zal altijd beter zijn dan koliek ed.

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:43

getverdegetver......
Je gaat toch niet in een gezond SPORTpaard zijn keel lopen snijden..... dit paard is verslaafd....de rokers en (heavy) drinker, de blowers, spuiters en snuivers onder ons weten wat dat inhoud....deze (menselijke) verslaafden WETEN nog dat het slecht is, het paard heeft (door welke omstandigheden dan ook) dit heerlijke drugje ontdekt en snapt niet dat het niet goed is voor hem/haar......
De merrie bij mij op stal is verder gezond en heeft niet meer koliek dan een paard wat niet luchtzuigt.
Zolang de merrie kan luchtzuigen is ze gelukkig...net als ieder andere verslaafde...... Sigaar

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:37

Ik heb mijn reactie al gegeven. (Alle) luchtzuigeroperaties zijn in Nederland verboden (zie sit van ministerie). Ik ben er ontzettend tegen. Het is symptoombestreiding, geen oplossing van het probleem. Zoiets als mijn handen afhakken in een poging mijn roken te stoppen. Bovendien gaat het uit van de vooronderstelling dat luchtzuigers niet meekunnen in de sport (Tolstoi van Tyrza, toch ook een luchtzuiger bewijst het tegengestelde). Ook gaat het uit van de vooronderstelling dat luchtzuigers mager zijn en koliek krijgen. Legio luchtzuigers op bokt bewijzen het tegenover gestelde: eerder te dik en geen koliek gehad. Kortom: ik vind het een onzinoperatie. Nog los van wat je een paard ermee aandoet.
Laatst bijgewerkt door Anya op 31-03-05 07:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:49

Kim is ook nog steeds niet zielig en mager.
Ze heeft wel een paar keer koliek gehad,maar volgens de DA nog nooit door het zuigen Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:37

Fabi word nu wel mager vooral in de winter... ze zuigt lucht als een gek...

zzzzipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:17

Even over de luchtzuigoperatie. Ik heb een paard die deze operatie al had gehad voordat ik hem kocht. Hij doet nog wel de luchtzuig actie maar krijgt geen lucht meer binnen. Hij heeft nooit last van koliek en word er niet heel dun door, heeft wel een knik boven op zijn nek waar hij de spier elke keer aantrekt. Onder in de hals heeft hij wat littekens maar die zie je niet, voelt ze wel. Ik ben al lang blij dat hij geen lucht meer binnen krijgt en er niet ziek van word dus kan zijn actie wel vergeven. Zijn hals is er ook niet ielig en dun van geworden, met flink trainen heeft hij een mooie hals gekregen.
Soms is het beter door de operatie heen te gaan dan je paard te laten inslapen door koliek. Meeste mensen zien het niet eens en moet ik het aan ze laten zien. Voordat je zo'n operatie gaat laten doen zou ik misschien in Duitsland een goeie arts vinden die het vaak doet, zodoende minder litteken schade!

zzzzipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:45

En nu ik wat meer heb gezelen vind ik het belachelijk van Anya om zo tegen een operatie te zijn zonder het zelf te ervaren. Drugs gebruik is ook illegaal maar daarom gebeurt het nog wel. Laten we niet vergeten dat als een mens verslaafd is je er tegen kan praten over de oorzaak en dan met hun een weg vinden naar een oplossing, een paard praat niet! Hij zal ook niet denken, 'o dit is lekker maar het mag niet van mijn baas dus doe ik het niet.'
als zo'n operatie het enige is dat nog gedaan word zodat je paard niet om de week ziek is vind ik het heel zielig en benepen dat het in Nederland niet mag.
Chippen doen ze in Duitsland ook niet omdat er niet genoeg onderzoek naar is gedaan en in Nederland volgt iedereen elkaar met die chip. Iedereen heeft een mening en hun eigen onderzoeken!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:20

Ik ben ook tegen de doodstraf. En heb het nooit zelf ervaren Haha!
Overigens heb ik legio geopereerde luchtzuigers van dichtbij gezien. Ik woon nl. vlak aan de grens.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:42

ik meld me ook..

mijn drie jarige haflinger is sinds 2 dagen aan het luchtzuigen..

viewtopic.php?f=15&t=394379&p=8008324#8008324

wat adviseren jullie mij??

morgen bel ik naar de dierenarts toe..
om advies te vragen.maar misschien heb ik wat aan jullie tips !

paardje gaat over een maand dag en nacht naar buiten trouwens,
ik heb de hoop dat hij eht dan neit meer doet..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:03

Nu gelijk al dag en nacht naar buiten. Als dat niet kan: onbeperkt hooi in de stal. Band heel voorzichtig mee zijn. Kan beschadigingen opleveren.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:08

hij kan nog niet dag en nacht naar buiten..wei is net ingezaaid,over een maand gaan ze met de groep..
mijn paard springt uit de wei als hij alleen is..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:09

Ik bel trouwens morgen ochtend de dierenarts even op om te vragenw at ik het beste kan doen !

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:58

Vervelend voor je maar er is ook een leven met een luchtzuiger !! Haha!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:08

summie schreef:
Vervelend voor je maar er is ook een leven met een luchtzuiger !! Haha!

jah ik weet het,
het is niet het einde van de wereld !
maar ik vind het gewoon zo ontzettend jammer !

mocht hij zo blijven accepteer ik dit gewoon..wij mensen hebben ook vervelende eigenschappen natuurlijk..

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:23

Mijn merrie zuigt ook lucht.. We wisten dit toen we haar kochten..
Ze deed het niet er fel , alleen tijdens/na haar eten?
Nu heeft ze een veulen gehad ( was zwanger toen we haar kochten ) en toen deed ze het ff niet meer.. Nu trug wel, maar in nog mindere maten als ervoor?

renskejive

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:57

Mijn paard zuigt ook lucht!
vind dit heel vervelend!
In het begin niet ja een heel klein beetje zonder iets vast te pakken nu echt de hele tijd!
Hoop dat het minder wordt als ze straks de wei weer op gaan?

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:40

Mijn paard nu 14 zuigt lucht sinds zijn 4e, op stal heeft hij altijd een zuigband om en zolang hij hem op heeft doet hij het niet, hij heeft nog nooit koliek gehad en hij is zeker niet mager. Ook zijn sportprestaties lijden er niet onder we gaan binnenkort ZZ-Zwaar starten.
Ook als hij hem even niet om heeft gaat het goed, maar als hij hem een paar dagen niet om heeft gaat hij wel veel zuigen vooral met eten

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:59

geen idee of ik al eerder gereageerd heb maar mijn 20 jarige merrie zuigt sowieso al 17 jaar lucht (zolang kent de vorige eigenaar haar al) en tegen alle adviesen van naar buite in zeg ik, kies en stal wara je paard gelukkig is.
Annabel heeft vorig jaar zomer 6 maanden constant buiten gestaan (met een stal waar ze ook in kon als ze wilde) en begon stees meer te luchtzuigen, zelfs zonder iets vast te pakken en op een gegeven moment tijdens het rijden, daarnaast werd ze broodmager terwijl ze een heel vol weiland had en verder een baal hooi per dag at en natuurlijk he normale krachtvoer. dat was voor mij het teken om haar terug te verhuizen naar haar oude stal. Op deze stal komt ze maar max 4 ur per dag buiten en ik rijdt haar. maar het luchtzuigen doet ze alleen tijdens het eten en in stresssituaties dus is echt veel minder geworden. binnen zes weken was ze ook weer 100 kilo aangekomen en nu zit ze zelfs op het punt dat ik zeg niet dikker. het altijd naar buiten is dus niet voor elke luchtzuiger beter!
verder voor mensen die twijfelen of ze een paard wel moeten kopen omdat hij luchtzuigt, gewoon doen een luchtzuiger kan net zoveel bereiken als een niet luchtzuiger. en wbt koliek Annabel heeft in de twee jaar dat ik haar nu heb nog nooit koliek gehad (laat ik dat maar even afklopppen Knipoog )

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:27

Mijn pony zuigt nu sins 2 dagen...
Hij bijt zich niet vast op het hout, maar doet het gewoon in de lucht..als of hij gaapt...maar dan anders..af en toe hoor ik het 'geluidje' maar niet vaak..

Hij staat over dag de hele dag buiten...en doet het buiten ook gewoon !
En ook als hij binenn staat..

Iemand tips ?

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:33

Ook mijn paardje is een vervent luchtzuiger, maar in die 7 jaar dat ik hem heb heeft het nog nooit problemen gegeven.
Het beest heeft nooit koliek en is eerder altijd te dik dan te dun. (op de laatste maanden na dan, maar dat heeft een hele andere oorzaak) Hij heeft in die 7 jaar ook nooit een band gedragen en gelukkig wordt het ook niet erger.
Wel zorg ik ervoor dat hij zoveel mogelijk buiten staat en afleiding heeft. Ik merk ook duidelijk dat hij in de periodes dat hij minder buitenstaat (bijv. door mok ofzo) hij gelijk meer zuigt.

Luchtzuigen hoeft dus zeker geen probleem te zijn.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:17

amigootje schreef:
Mijn pony zuigt nu sins 2 dagen...
Hij bijt zich niet vast op het hout, maar doet het gewoon in de lucht..als of hij gaapt...maar dan anders..af en toe hoor ik het 'geluidje' maar niet vaak..

Hij staat over dag de hele dag buiten...en doet het buiten ook gewoon !
En ook als hij binenn staat..

Iemand tips ?

Mijn pony zuigt ook lucht, en doett sinds een paar maanden ook wat jij hier boven omschrijft. Zelf denk ik dat het een soort luchthappen is, maar je kan er niets aan doen.