Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Paardenfann4 schreef:Lastig, eerst morgen maar afwachten wat de dierenarts zegt denk ik? Aan de hand daarvan bekijken wat je kan doen. Als het beestje niet meer te redden is dan zou ik haar direct in laten slapen zodat ze niet meer bij die eigenaar terecht komt. En als er wel een behandeling mogelijk is en ze beter kan worden, dan toch die 500 euro maar betalen, al hoe zuur het ook is. Maar dan zou ik wel op de app of een papier willen hebben dat jij betaald hebt en het paard van jou is en zeker niet zonder paspoort betalen.
Ellendige situatie, denk je iets goeds te doen en dan gaat het zo, echt vreselijk. Nogmaals veel sterkte!
YH05 schreef:Paardenfann4 schreef:Dat meen je nietOok nog 500 euro moeten betalen voor die arme oude zieke pony. Ze mogen jou eerder 500 euro geven voor de kosten die je maakt om het beestje te helpen. Wat heb je er toch nare mensen bij! Ik zou echt niets betalen, dierenartsen vragen zelden naar een paspoort dus ik zou daar niet zelf over beginnen. Mocht het toch ter sprake komen dan kun je de situatie uitleggen.
Eerst morgen maar afwachten, mocht het euthanasie worden dan is dat paspoort toch niet meer nodig. Rendac haalt paarden gewoon op zonder paspoort, tenminste hier heb ik dat nooit hoeven laten zien en al meerdere keren ze hier gehad.
Mocht ze toch te behandelen zijn, dan stuur je de rekening van de dierenarts door naar de oude eigenaar en zeg je dat hij dat moet betalen, omdat hij jou een doodzieke pony wil verkopen die niets waard is en alleen maar geld kost.
Ik heb mijn mening bijgesteld, ik was eerst nogal kritisch omdat ik alleen de foto zag waarop de pony in bevangen stand stond, maar ik denk nu toch ook wel dat er meer aan de hand is en dat jij van goede wil bent. Heel veel sterkte en succes morgen!
Ik krijg zojuist een berichtje dat ik of morgenmiddag de 500 euro kan betalen samen met het paspoort of ze wordt vrijdagavond weer opgehaald zodat ze zaterdag weer mee kan in de les.
Ik ben bang dat ik hierin dus weinig opties zal krijgen.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik met deze situatie zou moeten doen, als iemand hier advies voor heeft hoor ik het heel graag.
journee schreef:Wat een luizestreek! Het paspoort zegt niets over wie de eigenaar van het paard is dit is puur administratief. Als nieuwe eigenaar het paspoort 'kwijt' is kun je per direct een nieuwe aanvragen bij de instantie die paspoorten uitgeeft. Daar heb je de oude eigenaar niet voor nodig.
Normaal is de verkoop overeenkomst bewijs van eigendom wat in jouw geval wat lastig is. Heb je ergens op schrift (email /app contact) waarbij je de overname van het paard heb besproken, wat als bewijs kan dienen? Anders zou ik zeker overwegen juridische advies in te winnen.
Verder kun je de de oude eigenaar er misschien op wijzen dat het paard gezondheidsklachten heeft en dat het feit dat ze het dier medische zorg hebben onthouden strafbaar is en dat jij genoodzaakt bent een voortzetting hiervan te melden. Dit kan bij noodnummer 144. Zij kunnen je mogelijk ook advies geven hoe in deze zaak te handelen, dus misschien eerst met 144 contact opnemen voordat je contact zoekt met de oude eigennaar.
Omdat het paard gebruikt wordt voor lessen ga ik ervan uit dat er waarschijnlijk sprake was van een bedrijfsmatige situatie? In dat geval zijn de NVWA en de LID ook verantwoordelijk voor de controle op welzijn van paarden. Ik weet niet hoe enthousiast de oude eigenaar is om deze instanties op bezoek te krijgen? Maar deze instanties kun je in elk geval ook benaderen voor advies.
Daarnaast helpt het misschien ook om de oude eigenaar te herinneren aan het feit dat de eigenaar van een paard verantwoordelijk is voor de medische kosten. (dit zou ik bij voorkeur ook pas na het veearts bezoek vermelden, het paard heeft tenslotte recht op medische zorg) Dus tenzij de oude eigenaar zelf wil opdraaien voor de medische kosten willen ze misschien de terugname van het paard herzien?
Bovenstaande zal je relatie met de oude eigenaar niet ten goede komen, maar heel eerlijk denk ik dat je bij dit soort mensen (dat duidelijk niet goed voor hun dieren zorgt) weinig te verliezen hebt. Mochten ze toch voet bij stuk houden dan zou ik persoonlijk sowieso de verschillende instanties inschakelen, ook in het belang van hun andere paarden omdat ik niet het idee heb dat dit een éénmalig situatie betreft, maar dat ook andere paarden waarschijnlijk regelmatig noodzakelijke medische zorg wordt onthouden. Maar dat is iets wat jijzelf het beste kunt inschatten. Sterkte met de hele situatie..
YH05 schreef:[ Afbeelding ]
Dit zijn de berichten die ik heb gekregen, het laatste bericht is verwijderd maar daarin stond dat ze de pony weer kwam ophalen
YH05 schreef:Boras schreef:Misschien kan een crowdfunding uitkomst bieden.
Dit zou eventueel een optie zijn voor de lange termijn, maar de vorige (huidige?) eigenaresse wil absoluut niet dat deze pony wordt bekeken door de dierenarts dus zegt ze nu dat ze de pony weer wil komen halen
cinniz123 schreef:Ik lees de app heel anders van de (oud) eigenaar en heb het idee dat haar kant van het verhaal totaal niet overeen zal komen met het verhaal van ts.
Op basis van deze app stellen dat de (oud)eigenaar haar heeft weggegeven lijkt mij dat je juridisch niet heel sterk zal staan.
Neem aan dat er meer app verkeer is geweest?
Hoe ik de app lees zijn er andere afspraken gemaakt en als zij nog beweert de zeggenschap te hebben denk ik eerder aan een bruikleen constructie waar ze dus niet mee eens is dat de pony ingeslapen wordt.
Ik zou even het veearts bezoek afwachten en kijken wat daaruit komt en dan verder een plan van aanpak bekijken.