Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 00:09

Misschien kan een crowdfunding uitkomst bieden.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 00:17

Paardenfann4 schreef:
Lastig, eerst morgen maar afwachten wat de dierenarts zegt denk ik? Aan de hand daarvan bekijken wat je kan doen. Als het beestje niet meer te redden is dan zou ik haar direct in laten slapen zodat ze niet meer bij die eigenaar terecht komt. En als er wel een behandeling mogelijk is en ze beter kan worden, dan toch die 500 euro maar betalen, al hoe zuur het ook is. Maar dan zou ik wel op de app of een papier willen hebben dat jij betaald hebt en het paard van jou is en zeker niet zonder paspoort betalen.

Ellendige situatie, denk je iets goeds te doen en dan gaat het zo, echt vreselijk. Nogmaals veel sterkte!

Dankjewel voor het bericht, ik heb inmiddels de staleigenaar op de hoogte gebracht van de situatie voor het geval dat de vorige eigenaresse morgenochtend al langs komt om haar op te halen voordat de dierenarts is geweest. Ze wil namelijk absoluut niet dat de pony bekeken wordt door de dierenarts en ik wordt nu bestookt met berichten.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 00:18

Boras schreef:

Dit zou eventueel een optie zijn voor de lange termijn, maar de vorige (huidige?) eigenaresse wil absoluut niet dat deze pony wordt bekeken door de dierenarts dus zegt ze nu dat ze de pony weer wil komen halen

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 00:19

AslanOrion schreef:
Wellicht kan je tegen de vorige eigenaar zeggen dat je las in de avond kan. Dan kan je in elk geval eerst de dierenarts afwachten.

Ik ben eerder bang dat ze de pony al komt halen terwijl ik niet aanwezig ben.. Ik heb daarom al de staleigenaar op de hoogte gebracht van de situatie

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 00:23

Moderatoropmerking:
*knip*

Dit zijn de berichten die ik heb gekregen, het laatste bericht is verwijderd maar daarin stond dat ze de pony weer kwam ophalen
Laatst bijgewerkt door Sica op 03-04-26 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het delen van privécommunicatie is niet toegestaan

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 00:24

YH05 schreef:
Paardenfann4 schreef:
Dat meen je niet :( Ook nog 500 euro moeten betalen voor die arme oude zieke pony. Ze mogen jou eerder 500 euro geven voor de kosten die je maakt om het beestje te helpen. Wat heb je er toch nare mensen bij! Ik zou echt niets betalen, dierenartsen vragen zelden naar een paspoort dus ik zou daar niet zelf over beginnen. Mocht het toch ter sprake komen dan kun je de situatie uitleggen.

Eerst morgen maar afwachten, mocht het euthanasie worden dan is dat paspoort toch niet meer nodig. Rendac haalt paarden gewoon op zonder paspoort, tenminste hier heb ik dat nooit hoeven laten zien en al meerdere keren ze hier gehad.
Mocht ze toch te behandelen zijn, dan stuur je de rekening van de dierenarts door naar de oude eigenaar en zeg je dat hij dat moet betalen, omdat hij jou een doodzieke pony wil verkopen die niets waard is en alleen maar geld kost.

Ik heb mijn mening bijgesteld, ik was eerst nogal kritisch omdat ik alleen de foto zag waarop de pony in bevangen stand stond, maar ik denk nu toch ook wel dat er meer aan de hand is en dat jij van goede wil bent. Heel veel sterkte en succes morgen!

Ik krijg zojuist een berichtje dat ik of morgenmiddag de 500 euro kan betalen samen met het paspoort of ze wordt vrijdagavond weer opgehaald zodat ze zaterdag weer mee kan in de les.

Ik ben bang dat ik hierin dus weinig opties zal krijgen.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik met deze situatie zou moeten doen, als iemand hier advies voor heeft hoor ik het heel graag.

Wat een luizestreek! Het paspoort zegt niets over wie de eigenaar van het paard is dit is puur administratief. Als nieuwe eigenaar het paspoort 'kwijt' is kun je per direct een nieuwe aanvragen bij de instantie die paspoorten uitgeeft. Daar heb je de oude eigenaar niet voor nodig.

Normaal is de verkoop overeenkomst bewijs van eigendom wat in jouw geval wat lastig is. Heb je ergens op schrift (email /app contact) waarbij je de overname van het paard heb besproken, wat als bewijs kan dienen? Anders zou ik zeker overwegen juridische advies in te winnen.

Verder kun je de de oude eigenaar er misschien op wijzen dat het paard gezondheidsklachten heeft en dat het feit dat ze het dier medische zorg hebben onthouden strafbaar is en dat jij genoodzaakt bent een voortzetting hiervan te melden. Dit kan bij noodnummer 144. Zij kunnen je mogelijk ook advies geven hoe in deze zaak te handelen, dus misschien eerst met 144 contact opnemen voordat je contact zoekt met de oude eigennaar.

Omdat het paard gebruikt wordt voor lessen ga ik ervan uit dat er waarschijnlijk sprake was van een bedrijfsmatige situatie? In dat geval zijn de NVWA en de LID ook verantwoordelijk voor de controle op welzijn van paarden. Ik weet niet hoe enthousiast de oude eigenaar is om deze instanties op bezoek te krijgen? Maar deze instanties kun je in elk geval ook benaderen voor advies.

Daarnaast helpt het misschien ook om de oude eigenaar te herinneren aan het feit dat de eigenaar van een paard verantwoordelijk is voor de medische kosten. (dit zou ik bij voorkeur ook pas na het veearts bezoek vermelden, het paard heeft tenslotte recht op medische zorg) Dus tenzij de oude eigenaar zelf wil opdraaien voor de medische kosten willen ze misschien de terugname van het paard herzien?

Bovenstaande zal je relatie met de oude eigenaar niet ten goede komen, maar heel eerlijk denk ik dat je bij dit soort mensen (dat duidelijk niet goed voor hun dieren zorgt) weinig te verliezen hebt. Mochten ze toch voet bij stuk houden dan zou ik persoonlijk sowieso de verschillende instanties inschakelen, ook in het belang van hun andere paarden omdat ik niet het idee heb dat dit een éénmalig situatie betreft, maar dat ook andere paarden waarschijnlijk regelmatig noodzakelijke medische zorg wordt onthouden. Maar dat is iets wat jijzelf het beste kunt inschatten. Sterkte met de hele situatie..

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 00:30

journee schreef:
Wat een luizestreek! Het paspoort zegt niets over wie de eigenaar van het paard is dit is puur administratief. Als nieuwe eigenaar het paspoort 'kwijt' is kun je per direct een nieuwe aanvragen bij de instantie die paspoorten uitgeeft. Daar heb je de oude eigenaar niet voor nodig.

Normaal is de verkoop overeenkomst bewijs van eigendom wat in jouw geval wat lastig is. Heb je ergens op schrift (email /app contact) waarbij je de overname van het paard heb besproken, wat als bewijs kan dienen? Anders zou ik zeker overwegen juridische advies in te winnen.

Verder kun je de de oude eigenaar er misschien op wijzen dat het paard gezondheidsklachten heeft en dat het feit dat ze het dier medische zorg hebben onthouden strafbaar is en dat jij genoodzaakt bent een voortzetting hiervan te melden. Dit kan bij noodnummer 144. Zij kunnen je mogelijk ook advies geven hoe in deze zaak te handelen, dus misschien eerst met 144 contact opnemen voordat je contact zoekt met de oude eigennaar.

Omdat het paard gebruikt wordt voor lessen ga ik ervan uit dat er waarschijnlijk sprake was van een bedrijfsmatige situatie? In dat geval zijn de NVWA en de LID ook verantwoordelijk voor de controle op welzijn van paarden. Ik weet niet hoe enthousiast de oude eigenaar is om deze instanties op bezoek te krijgen? Maar deze instanties kun je in elk geval ook benaderen voor advies.

Daarnaast helpt het misschien ook om de oude eigenaar te herinneren aan het feit dat de eigenaar van een paard verantwoordelijk is voor de medische kosten. (dit zou ik bij voorkeur ook pas na het veearts bezoek vermelden, het paard heeft tenslotte recht op medische zorg) Dus tenzij de oude eigenaar zelf wil opdraaien voor de medische kosten willen ze misschien de terugname van het paard herzien?

Bovenstaande zal je relatie met de oude eigenaar niet ten goede komen, maar heel eerlijk denk ik dat je bij dit soort mensen (dat duidelijk niet goed voor hun dieren zorgt) weinig te verliezen hebt. Mochten ze toch voet bij stuk houden dan zou ik persoonlijk sowieso de verschillende instanties inschakelen, ook in het belang van hun andere paarden omdat ik niet het idee heb dat dit een éénmalig situatie betreft, maar dat ook andere paarden waarschijnlijk regelmatig noodzakelijke medische zorg wordt onthouden. Maar dat is iets wat jijzelf het beste kunt inschatten. Sterkte met de hele situatie..

Ik denk dat er na de berichten die ik heb gekregen (en eigenlijk is dit ook gewoon chantage) sowieso geen relatie meer kan voortzetten. Ik vind het wel heel bizar. 114 bellen is dan denk ik mijn enige optie, als ze de pony niet voor die tijd al komt halen.

Als het paspoort niets zegt over wie de eigenaar is, zou ik dan niet gewoon een nieuw paspoort kunnen aanvragen voor haar morgen? En zou de dierenarts eventueel meldplicht hebben voor dierenmishandeling en dat dat de reden is dat ze niet onderzocht mag worden?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 00:31

Lastig, maar probeer voet bij stuk te houden en zeg dat je die 500 euro morgen komt betalen en meteen het paspoort dan mee wil nemen. Dan hou je ze wellicht even koest. Ik begin te vermoeden dat zij hier meelezen, dus deel maar even geen verdere informatie. Deze pony is absoluut niet in staat om lessen te lopen en gaat dat nooit meer zijn. Die heeft rust en/of pensioen verdiend. Desnoods bel je 144 dat is de dierenpolitie en leg je de situatie uit. Als je alleen de foto erbij doet waarin ze zo naar voren staat met de hoeven, dan komen die wel in actie. Ik heb zelf ook wel eens pony's aangegeven die er zo al langere tijd bij stonden. Ik wil eventueel ook wel een melding doen als dat mocht helpen.

Probeer je niet te laten manipuleren, dat is moeilijk, maar deze pony is er echt heel slecht aan toe. Dus zeg dat je de (dieren) politie in gaat schakelen als ze de pony willen ophalen. Zij zijn erg nalatig geweest en dat mag ook best een consequentie hebben. Ik vind dit heel sneu voor jou en voor de pony.

Een crowdfunding is misschien wel fijn als de pony wel weer wat op kan knappen. Dat gaat waarschijnlijk veel geld kosten, dus ik zou dat zeker overwegen. Maar als ik zie hoe ze erbij staat zo mager en dan ook nog niet kunnen liggen en slapen, dan vrees ik dat het gewoon einde oefening is. Dit arme dier is gewoon op gebruikt en dan willen die eigenaren er nog een slaatje uit slaan. Hoe slecht ben je dan wel niet over de rug van een onschuldig dier en iemand die het beste probeert te doen...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 00:36

Je kunt zeker een duplicaat paspoort aanvragen hoor. Mocht dit escaleren dan de (dieren) politie inschakelen, het nummer is 144 en niet 114. Indien nodig denk ik dat hier wel meerdere bokkers een melding willen doen bij de dierenpolitie over deze pony. Hoe meer, des te beter. Dit beestje mag gewoon nooit meer werken, alleen nog genieten of eeuwige rust. Wat een verschrikkelijke mensen zijn dit zeg! Daar heb je toch geen woorden voor? Arme pony en arme jij....

Ga ervan uit dat ze hier meelezen en post verder niks meer over de pony tot je zekerheid hebt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 00:58

YH05 schreef:
[ Afbeelding ]

Dit zijn de berichten die ik heb gekregen, het laatste bericht is verwijderd maar daarin stond dat ze de pony weer kwam ophalen

Weide gang zegt niets over hoefbevangenheid, ook zonder kan een paard bevangen raken. Doordat de oude eigenaar het paard aan jou heeft geleverd en nu ook een geldbedrag eist, heb je naar mijn idee wel juridisch bewijs van de afspraak tot overdracht van eigendom van het het paard. (Dit zou ik zelf nogmaals bevestigen via de app:"we hadden afgesproken dat ik het paard gratis zou krijgen, waarom wil je nu opeens €500,- hebben?" Mocht de oude eigenaar het paard toch dreigen op te halen dan zou ik zeker melden dat het niet verlenen van medische zorg strafbaar is. Dat jij als nieuwe eigenaar daar nu verantwoordelijk voor bent, maar dat het weer hun verantwoordelijkheid zou zijn als ze het paard zouden terug halen. Dat er verschillende mensen inmiddels op de hoogte zijn van de noodzaak tot medisch zorg en hoe graag zij verschillende instanties op hun terrein wensen te ontvangen? Best kans dat ze dan eieren voor hun geld kiezen..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 02:15

YH05 schreef:
Boras schreef:

Dit zou eventueel een optie zijn voor de lange termijn, maar de vorige (huidige?) eigenaresse wil absoluut niet dat deze pony wordt bekeken door de dierenarts dus zegt ze nu dat ze de pony weer wil komen halen

Precies dat bedoel ik; je verhaal wordt vreemder en vreemder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 05:23

Die mensen hebben weinig kaas gegeten van paarden. Zoveel onzin in zo'n klein stukje tekst schrijven is gewoon knap.

Een pony in zo'n belabberde staat laten staan en weg geven aan iemand anders die wel haar verantwoordelijkheid neemt is al zwaar dubieus. En dan nu nog het lef hebben om geld te vragen. Wauw dan ben je echt heel laag. Ze zouden jou juist moeten bedanken dat jij wel je verantwoordelijkheid neemt om goed voor deze pony te zorgen. Dat hebben zij duidelijk niet gedaan. Als ze meelezen dan zeg ik bij deze: schaam je kapot.

Heb je mensen in je omgeving vertelt over de situatie (dit hoef je niet hier te delen hoor, voor als ze meelezen). Maar dat kan altijd als steunbewijs dienen. Of mensen die erbij waren toen je de pony ophaalde/ze gebracht werd. Ik zou zo veel mogelijk bewijs verzamelen.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 06:54

Boras schreef:
Precies dat bedoel ik; je verhaal wordt vreemder en vreemder.

Oké? Ik snap niet wat ik daar mee te maken heb.. Er staat hier gewoon een foto van de berichten die ik heb gekregen van de vorige eigenaar dus het is toch echt zo

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:01

Ik weet niet of floortjem hier nog op bokt zit. Volgens mij is zij hippisch juridisch onderlegd...
Wat een rotsituatie zeg...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:16

Betaal die 500 euro en laat ze weten dat als de pony niks mankeert, ze dus ook niets te vrezen hebben, maar dat je graag even een check gedaan hebt.
Succes vandaag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:25

Die app is mooi! Heel mooi!
Daar geeft ze aan dat ze hem aan jou heeft gegeven voor nog een mooi pensioen.

Dus dan is hij van jou.
De overdracht van de pony heeft al plaats gevonden.

Het paspoort is géén eigendomsbewijs.

Vraag de da voor het uitlezen van de chip zodat je een nieuw paspoort kunt aanvragen

Tenminste zo zie ik het. Maar ben niet juridisch onderlegd

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:27

In die app staat nog steeds niet dat het dier nu van ts is. Er staat dat het pensioen daar mocht zijn.
Ga je de dierenarts nog wel laten komen ?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:28

Die komen die pony echt niet ophalen, dit is gewoon dreigen. Waarom zou je zoveel moeite steken in een pony laten verhuizen? Zij weten ook prima dat er veel dierenarts kosten en herstel aan zitten te komen. Als ze echt nog goed genoeg was om in de lessen te lopen dan hadden ze haar toch nooit gratis weggedaan?
En wat als je nu €500,- betaald en ze zegt volgende week dat het €1000,- was?
Nee hoor, laat ze maar met bewijzen komen dat de €500,- was afgesproken. En ondertussen het paspoort als kwijt melden, dan krijg je gewoon een duplicaat.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:37

Ik zou dat paspoort lekker laten zitten en een duplicaat aanvragen. No way dat ze die 500 euro krijgen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:02

Ik lees de app heel anders van de (oud) eigenaar en heb het idee dat haar kant van het verhaal totaal niet overeen zal komen met het verhaal van ts.

Op basis van deze app stellen dat de (oud)eigenaar haar heeft weggegeven lijkt mij dat je juridisch niet heel sterk zal staan.
Neem aan dat er meer app verkeer is geweest?

Hoe ik de app lees zijn er andere afspraken gemaakt en als zij nog beweert de zeggenschap te hebben denk ik eerder aan een bruikleen constructie waar ze dus niet mee eens is dat de pony ingeslapen wordt.

Ik zou even het veearts bezoek afwachten en kijken wat daaruit komt en dan verder een plan van aanpak bekijken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:04

Ik zou de politie erbij halen op moment dat zij op je erf komt.
Zij heeft de pony toch zelf gebracht? Dat is genoeg bewijs lijkt mij. Je hebt ook redelijk wat bewijs met al je mailcontact naar de dierenarts, daar was je al mee bezig voor je de pony had toch?
Wat een vreselijke situatie zeg.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:11

cinniz123 schreef:
Ik lees de app heel anders van de (oud) eigenaar en heb het idee dat haar kant van het verhaal totaal niet overeen zal komen met het verhaal van ts.

Op basis van deze app stellen dat de (oud)eigenaar haar heeft weggegeven lijkt mij dat je juridisch niet heel sterk zal staan.
Neem aan dat er meer app verkeer is geweest?

Hoe ik de app lees zijn er andere afspraken gemaakt en als zij nog beweert de zeggenschap te hebben denk ik eerder aan een bruikleen constructie waar ze dus niet mee eens is dat de pony ingeslapen wordt.

Ik zou even het veearts bezoek afwachten en kijken wat daaruit komt en dan verder een plan van aanpak bekijken.

Als het een bruikleen constructie is, dan is het inderdaad anders maar dan is er ook een contract lijkt me? Of op z’n minst uitgeschreven afspraken.
En waarom zou er dan €500,- betaald moeten worden? Het is ontzettend vaag.
Maar wel een wijze les om in dit soort gevallen altijd afspraken duidelijk op papier te zetten en verwachtingen vooraf aan elkaar uit te spreken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:19

Ik zit je berichten nog eens terug te lezen maar ze willen dit dier in de les laten lopen? Zelfs als je de medische problemen weg denkt dan is dat bizar. Het dier is veel te dun om te laten werken.

Ik snap dat je het dier wil helpen en dat siert je. Maar ik zou die 500 euro zelf niet willen betalen. Het is idd chantage. Persoonlijk zou ik de dierenarts afwachten en alles wat die vandaag zegt goed vastleggen (vraag of je mag filmen of geluid mag opnemen en laat hem zijn bevindingen op papier zetten en ondertekenen met datum erbij. En dan zou ik afwachten of ze idd de pony komen halen. Als ze dat doen zou ik sowieso 144 bellen om melding van verwaarlozing te maken eb melding dat ze een veel te dun paard in lessen gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:27

Als ze de laatste maanden bij TS zou doorbrengen in een bruikleenconstructie..waarom dan ineens die e500,- moeten betalen?

Ik zou vandaag even afwachten en als de pony te slecht is laten inslapen, klinkt cru maar is denk ik beter voor het dier dan terug gaan naar de vorige eigenaar en dan is het gewoon klaar. E500,- betalen voor zo'n oud ding waar allemaal financieel opknapwerk aan zit lijkt me nogal niet gewenst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:29

500 is belachelijk. Dier is eigen rijp voor de slacht. Dit is puur chantage. Eigenlijk zou je moeten zeggen, prima haal maar op. Want zelf heb je er niks meer aan.
Maar ja, dan speelt de emotie op natuurlijk. En daar wordt nu gebruik van gemaakt. Laag.