Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:52

rien10 schreef:
eshz schreef:
Soms doen zulke paarden het nog wel goed voor de wagen. Mocht je toch nog iets willen proberen.

En als je helemaal niks aan mennen vind?

In mijn geval is de kwestie andersom, ikzelf kan niet meer goed rijden maar heb een paard dat nog redelijk gezond is en wel echt de beweging nodig heeft om gezond te blijven.

vroeger was ik echt ruiter, recreatief en dressuurmatig, mennen was iets voor andere maar toch heb ik 4 jaar geleden de over stap gemaakt naar mennen en nu genieten we alsnog van elkaar maar dan op de bok ipv erop.

Mijn vorige paard had ook KS en in zijn geval speelde er er nog meer lichamelijke factoren waardoor ik hem hij uiteindelijk op 15 jarige heb laten inslapen, maar als ik toen wist wat ik nu weet wat betreft mennen, had ik het zeker overwogen en uitgezocht of het een optie was voor hem.

Maar mijn ervaring opzij, ik snap ook de keuze als men een paard zo jong met deze gradatie van KS laat gaan, het is niet niks, en als je de middelen niet heb om een paard aan te houden als grasmaaier (als dat voor het paard ook een pijnloze optie is) is hemelen het meest humane imo

In elk geval heel veel sterkte toegewenst TS

hwn

Re: Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:17

Wat ik me wel afvraag: als dit paard nu nog niet volgroeid is, is er dan geen kans dat hij - zeker als hij bijv. wat leert correct te bewegen aan de hand - dat het nog beter wordt? Ik weet niet of hier ervaringen van bekend zijn?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Kinke schreef:
Gini schreef:
Als een paard pijnvrij en paardwaardig paard kan zijn, waarom niet is dan de vraag.

Je bent al de 2de die geen antwoord geeft op mijn vraag. En je zegt 'een' paard. Maar het gaat om het paard van de TS. Waar al door meerdere professionals een diagnose is gesteld

Oké, je hebt een punt. Vervang 'een paard' door 'dit paard'.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

hwn schreef:
Wat ik me wel afvraag: als dit paard nu nog niet volgroeid is, is er dan geen kans dat hij - zeker als hij bijv. wat leert correct te bewegen aan de hand - dat het nog beter wordt? Ik weet niet of hier ervaringen van bekend zijn?

Door dat te proberen ging hij juist helemaal uit zijn plaat is in de berichten van TS te lezen.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

FriesWytske schreef:
hwn schreef:

Door dat te proberen ging hij juist helemaal uit zijn plaat is in de berichten van TS te lezen.

Paard ging uit zn plaat bij het rijden, en dan voornamelijk toen er meer werd gevraagd. Het is onduidelijk of hetzelfde gedrag ook wordt getoond vanaf de grond.

Hoe dan ook, ik blijf bij mijn standpunt. Zegt de dierenarts dat dit paard nooit volledig pijnvrij kan leven, inslapen. Zegt de dierenarts dat met minder werk (niet meer rijden) of als weidemaatje een pijnvrij leven wel mogelijk is, dan prutsmuts eerst naar kijken.

Opnieuw, geen idee of dat uberhaupt mogelijk is. Ik zeg alleen als het mogelijk is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

@ Paardje02 Als je dit hebt gelezen en alle andere berichten van ts in dit topic. Weet je ook dat er al 3 dierenartsen het hebben gehad over inslapen. Dus dan is er geen sprake van een pijnvrij leven.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Paardje02 jij wilde het paard toch overnemen als dit pijnvrij kon leven? Of was het alleen maar grootspraak?

Inmiddels pagina 10 en mensen begrijpen nog steeds niet dat aanhouden voor TS geen optie is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

Als 3 dierenartsen inslapen een reële optie vinden, zeker in deze tijden waar zoveel mogelijkheden zijn, dan zegt mij dat genoeg.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Klopt. Maar dat wordt niet begrepen in dit topic. Sterker nog, sommige mensen reageren al voor ze goed en wel gelezen hebben dat het dier door 3 dierenartsen beoordeeld is.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Leuk deze discussies, maar wat vind TS er nu van?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Maar kan mij ook voorstellen als ze voor inslapen kiest dat niet gaat melden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Vond vele posts erg nuttig, maar wat een gedram van sommige hier , zeg.
3 d.a hebben het bekeken en dan maar doordrammen, dat ie heus wel op de wei of voor de wagen kan.

TS neemt imo haar verantwoording over een paard waar anderen maar graag vanaf wilden.

Kan me helemaal vinden in de meeste posts op de vorige pagina, ben t eens met oa Ibbel.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Beemsterkaas schreef:
Paardje02 jij wilde het paard toch overnemen als dit pijnvrij kon leven? Of was het alleen maar grootspraak?

Inmiddels pagina 10 en mensen begrijpen nog steeds niet dat aanhouden voor TS geen optie is.

Geen grootspraak, sta ik gewoon achter hoor

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Het enige waar wat mij betreft nog naar gekeken zou kunnen worden is de vraag of er maagzweren spelen. Ik heb een (destijds nog jonge) ruin gehad met KS. Hij was ook echt gevaarlijk als je er op zat. De behandeling van de ks met inspuiting en aangepaste training hielp nauwelijks. Iemand anders heeft mij toen geadviseerd om naar de maag te laten kijken. Mijn paard bleek inderdaad maagzweren te hebben. Toen die beter onder controle kwamen, kon mijn paard op de juiste manier worden getraind en heb ik hem nog jaren onder het zadel gehad. Hij is uiteindelijk op zijn 19de vanwege hartproblemen ingeslapen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Ik wens TS veel kracht toe, ongeacht welke beslissing ze neemt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Ts heeft dit paard gratis gekregen . Ik vind dat gulle gevers eerlijk moeten zeggen wat er mankeert aan een paard zodat de ontvanger vantevoren kan nadenken of zij\hij dit aan zou kunnen. Anders wordt het een toxisch geschenk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

Er is volgens mij geen dierenarts te vinden, die gaat verklaren dat het dier in de toekomst pijnvrij gaat zijn. Maar ik kan mij vergissen. Anjali, de gulle gevers hebben, voor zover ik het lees niet alle informatie gegeven. Men heeft de problemen en de bijbehorende kosten doorgeschoven.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

De "gulle gevers" hebben precies gedaan waarvan TS zich afvraagt of dat wel het juiste is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

Als die gulle gevers dat paard op de foto hebben gehad (wat zo lijkt te zijn) is het een hele nare streek om te zeggen dat de rug goed is.

Naar naar het paard toe.
Naar naar ts toe die van het paard houd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

Maflinger_S schreef:
De "gulle gevers" hebben precies gedaan waarvan TS zich afvraagt of dat wel het juiste is.

Zulke paarden laat je als verantwoordelijk eigenaar enkel dood uit handen gaan. En dat geldt voor zowel gevaarlijk gedrag als ongeneeslijke aandoeningen als KS (of ppid, hb, enz.) Als je gratis een paard krijgt, dan ken je elkaar toch wel een beetje lijkt mij. En dan heb ik mijn twijfels bij de motieven van een gevaarlijke kostenpost weggeven aan een bekende.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Getup schreef:
Vond vele posts erg nuttig, maar wat een gedram van sommige hier , zeg.
3 d.a hebben het bekeken en dan maar doordrammen, dat ie heus wel op de wei of voor de wagen kan.

TS neemt imo haar verantwoording over een paard waar anderen maar graag vanaf wilden.

Kan me helemaal vinden in de meeste posts op de vorige pagina, ben t eens met oa Ibbel.

Ik zie dat zo ongeveer niemand doen hier.

Ik zie alleen een 4 tal personen die zeggen: er is best nog wat onbekend. Wat betekend dit bijvoorbeeld:

Citaat:
Ik kan hem de juiste zorg, behandeling of operatie niet bieden, ik heb daar de financiële middelen niet voor.

Citaat:
Ik heb andere dierenartsen en professionals geraadpleegd en de prognose is niet goed. Humane euthanasie is een optie gezien zijn extreme gedrag en jonge leeftijd.

(hoeft TS overigens wat mij betreft alleen voor zichzelf te beantwoorden, hoeft ze voor mij helemaal niet in dit topic te doen)

Daar is meer grijs tussen dan veel mensen die wat korter door de bocht gaan in hun oordeel lezen.
Financiën en mogelijkheden zijn blijkbaar ook factoren. En inslapen is een optie. Maar zijn er meer opties besproken?

Ik vind het prima dat er mensen pleiten en opkomen voor TS. Want die heeft het vast niet makkelijk en verdient begrip. Maar dat er een paar mensen de kant van het paard er óók bij halen: zijn er opties besproken waarbij het dier een fijn leven kán hebben? (let vooral op het vraagteken) Kun je toch ook niet bepaald schandalig noemen op een paarden forum.

Ik zie 3 mensen heel specifiek oproepen om NIET te sterk een oordeel te geven. Niet over inslapen en niet over in leven houden.
Je eigen afwegingen ervaringen en vragen delen lijkt mij iets behulpzamer voor TS én paard.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Oef wat een heftige keuze TS...

Ik heb vluchtig het topic doorgelezen en ga even niet in op de negativiteit maar geef mijn persoonlijke mening:
Juist omdát ik paarden soms te lang heb aangehouden maar ook omdat ik paarden soms misschien 'te makkelijk' heb laten gaan. Ik heb van beiden spijt gehad en ben over beiden tevreden geweest. Er is haast geen goede keus. Hoewel ik wel sta achter "een paard weet niet als hij te vroeg is gegaan, maar wel als hij te laat is gegaan".
Weidegang als in 20 jaar dag in, dag uit in hetzelfde weitje, is niet zaligmakend. In tegendeel, vaak misdragen paarden zich enorm na een paar weken helemaal niks doen en leggen zich er daarna bij neer, aangeleerde hulpeloosheid. Een paard weet niet of hij 1 jaar, 5 jaar of 20 jaar erbij heeft gekregen. Is het niet pijnvrij zou ik hem direct afmaken, heel duidelijk. Is het wel pijnvrij maar mag hij niet rennen, spelen, spannende dingen doen ook afmaken. Kan hij volledig pijnvrij zijn en nog wel wat dingen doen, kun je hem eventueel wel aanhouden mits je het uitdagend/leuk en vooral veilig genoeg kan maken voor een jong/energiek paard en jezelf. Anders afmaken. Opereren zou ik niet doen, want de revalidatie is niet grappig en de slagingskans van het geheel is klein. En de kosten....

En laten we niet hypocriet zijn, de meesten hier eten in de avond het vlees van een koe die perfect gezond was en nog geen 2 jaar oud was... Van dit dier is in elk geval nog gehouden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Bonita_Bon schreef:
Oef wat een heftige keuze TS...

Ik heb vluchtig het topic doorgelezen en ga even niet in op de negativiteit maar geef mijn persoonlijke mening:
Juist omdát ik paarden soms te lang heb aangehouden maar ook omdat ik paarden soms misschien 'te makkelijk' heb laten gaan. Ik heb van beiden spijt gehad en ben over beiden tevreden geweest. Er is haast geen goede keus. Hoewel ik wel sta achter "een paard weet niet als hij te vroeg is gegaan, maar wel als hij te laat is gegaan".
Weidegang als in 20 jaar dag in, dag uit in hetzelfde weitje, is niet zaligmakend. In tegendeel, vaak misdragen paarden zich enorm na een paar weken helemaal niks doen en leggen zich er daarna bij neer, aangeleerde hulpeloosheid. Een paard weet niet of hij 1 jaar, 5 jaar of 20 jaar erbij heeft gekregen. Is het niet pijnvrij zou ik hem direct afmaken, heel duidelijk. Is het wel pijnvrij maar mag hij niet rennen, spelen, spannende dingen doen ook afmaken. Kan hij volledig pijnvrij zijn en nog wel wat dingen doen, kun je hem eventueel wel aanhouden mits je het uitdagend/leuk en vooral veilig genoeg kan maken voor een jong/energiek paard en jezelf. Anders afmaken. Opereren zou ik niet doen, want de revalidatie is niet grappig en de slagingskans van het geheel is klein. En de kosten....

En laten we niet hypocriet zijn, de meesten hier eten in de avond het vlees van een koe die perfect gezond was en nog geen 2 jaar oud was... Van dit dier is in elk geval nog gehouden.

Ik niet hoor. Ik ben al sinds 1967 vegetarier. En ik dood niet eens een vlieg of mug. Maar daar heeft ts niets aan.Ik begrijp haar dilemma heel goed. Als je graag wilt rijden en amper 1 paard kunt onderhouden , dan is het heel zuur om een nog pas 4-jarige arbeidsongeschikte in de kost te hebben. De schuld ligt eigenlijk bij degene die haar het paard heeft gegeven, tenzij ts het paard kende en er zelf om gevraagd zou hebben. Als dat niet het geval zou zijn, dan zou ze kunnen proberen het paard terug te geven. Omdat het niet gaat. Als je er een koopt en het gaat niet, dan probeer je toch ook om hem terug te geven.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Hartelijk dank voor al het advies. Ik heb dit paard gratis gekregen vanwege zijn gedragsproblemen. Mij werd verteld dat hij er op de röntgenfoto's volkomen normaal uitzag. Dat was een leugen.

Misschien zou ik het paard terug geven, aan de gulle gever. Dit omdat de bijgegane informatie " niet geheel" juist is.
Laatst bijgewerkt door nikkel op Gisteren, 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

nikkel schreef:
Hartelijk dank voor al het advies. Ik heb dit paard gratis gekregen vanwege zijn gedragsproblemen. Mij werd verteld dat hij er op de röntgenfoto's volkomen normaal uitzag. Dat was een leugen.

Misschien zou ik het paard terug geven, aan de gulle gever. Dit omdat de bijgegane informatie niet geheel juist is.

Dat zou ik ook doen.