Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ayasha schreef:Riskeren jullie je dieren er aan? Want dat is wel wat je dan van een opfok vraagt.
nikkel schreef:996981, ik zou biedt jezelf aan om het probleem op te lossen. Je schijnt het allemaal aardig te weten. Het ka makkelijk zijn, dat er iemand rondloopt die het met paard zou kunnen vinden, mits het dier gezond zou zijn en geen streepje los heeft. Dat wil overigens nog helemaal niet zeggen, dat TS de persoon zou zijn om verder te gaan met het dier. Daarnaast Ayasha heeft gewoon gelijk.
996981 schreef:Ayasha schreef:Riskeren jullie je dieren er aan? Want dat is wel wat je dan van een opfok vraagt.
Dieren houden is altijd een risico, waarbij de opfokperiode de meest risicovolle. Niet alleen omdat ze elkaar kunnen molesteren, maar ook omdat er tijdens het groeien vanalles fout kan gaan, ze door draden kunnen gaan etc. Etc.. Ben je niet bereidt het risico van de opfokperiode te lopen moet je imo überhaupt geen jonge dieren nemen of fokken. Er is er altijd eentje de baas. Nadat die van ts eruit gehaald is er een ander opgestaan, die ook risico’s veroorzaakt. Dat is gewoon hoe het werkt.
Ayasha schreef:er is een verschil tussen normale opfok dieren en eentje die al bewezen heeft andere paarden te molesteren. Als je opfok hebt heb je ook paarden van anderen onder je verantwoordelijkheid. Die rekenen op jou als houder dat je een zo veilig mogelijke omgeving biedt. Een 2,5 jarig stuk crapuul in de groep gooien en er het beste van hopen is níet verantwoordelijk om gaan met een groep.
996981 schreef:Ayasha schreef:er is een verschil tussen normale opfok dieren en eentje die al bewezen heeft andere paarden te molesteren. Als je opfok hebt heb je ook paarden van anderen onder je verantwoordelijkheid. Die rekenen op jou als houder dat je een zo veilig mogelijke omgeving biedt. Een 2,5 jarig stuk crapuul in de groep gooien en er het beste van hopen is níet verantwoordelijk om gaan met een groep.
Wat weten we feitelijk van de verwondingen die hij andere paarden heeft aangebracht?
Paard is als jaarling al uit de groep gehaald. Had toen prima opnieuw ingeschaard kunnen worden. Nu is het lastig ja. Zéker als het paard al een jaar lang bevestigd is in z’n gedrag en er keer op keer mee wegkomt.
Ayasha schreef:Wat je nú weet is het enige dat telt. Je kan nl niet terug naar toen hij een jaar was. Dit dier zou ik niet in een opfok groep laten. Hem nu in een opfok willen is gewoon egoïstisch. Dat wordt ‘m niet. Nú spreken we over: riskeer jij je paard aan deze?
Als het antwoord nee is kan je dat ook niet van een ander vragen.
Ayasha schreef:[
Wat je nú weet is het enige dat telt. Je kan nl niet terug naar toen hij een jaar was. Dit dier zou ik niet in een opfok groep laten. Hem nu in een opfok willen is gewoon egoïstisch. Dat wordt ‘m niet. Nú spreken we over: riskeer jij je paard aan deze?
Als het antwoord nee is kan je dat ook niet van een ander vragen.
996981 schreef:Ik heb het toch nergens over in training bij een amateur? Of bij jou specifiek? Dat moet per definitie bij een prof imo.
Ik heb het over eventueel verkopen. Er zijn echt wel mensen die met dergelijke paarden om kunnen gaan. Zeker als het paard gewoon gezond is hoeft hij echt niet ingeslapen te worden omdat hij nu, als 2,5 jarige lastig is.
anjali schreef:Dat paarden zodanig gedrag vertonen dat ze echt gevaarlijk zijn voor andere paarden en mensen, dat is echt niet normaal. Al vinden sommigen hier dat kennelijk wel.
Cioccolato schreef:Sommigen zijn gevaarlijk (dit zijn er niet perse heel veel gelukkig) en sommigen worden gevaarlijk gemaakt inderdaad.
Niks ten nadele van ts maar achter n schermpje is het moeilijk beoordelen.
Suzanne F. schreef:Ik ken daadwerkelijk wel een jonge hengst met zulk soort gedrag die in de opfok een leeftijdsgenoot atactisch heeft geslagen. Iets in zijn rug of hals geraakt en het was klaar. Dat wil je gewoon niet.
996981 schreef:Suzanne F. schreef:Ik ken daadwerkelijk wel een jonge hengst met zulk soort gedrag die in de opfok een leeftijdsgenoot atactisch heeft geslagen. Iets in zijn rug of hals geraakt en het was klaar. Dat wil je gewoon niet.
Ja dat gebeurd. Ze kunnen ook atactisch worden na vastliggen op stal. Of doordat ze over de kop slaan in de wei. Paarden houden is risicovol