Verkoop paard kissing spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alpha89

Re: Verkoop paard kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:14

wat een raar vergelijk. Een paard is toch je maatje, je kind, een levend wezen? Die zet je toch niet zomaar bij het oud vuil of in de schuur? Je kiest ervoor in goede EN in slechte tijden, onvoorwaardelijke liefde. Althans, bij mij wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:17

Dat dus.

En we weten het niet, misschien had ts hem ook verkocht als hij gezond was door een zeer veranderde situatie.

Maar 9 van de 10 keer lees je de pijn in mijn hart advertenties, maar staat er wel alweer een jonge klaar.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:18

Daarom zou ik het paard laten inslapen (of indien mogelijk in Frankrijk zetten) als het zo'n ernstige en permanente blessure had, dat heb ik eerder ook aangegeven.
Wegdoen en iemand anders verantwoordelijk maken vind ik niet oké.

Een tijdelijke blessure met zicht op verbetering is natuurlijk anders. Daarvoor zou ik een dier niet weg doen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:20

Loslaten is juist houden van als je paard echt kissing heeft zadel er niet iemand anders ermee op en laat hem inslapen. Dan heeft hij geen pijn meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:20

Dan zeggen we inderdaad hetzelfde maar praten langs elkaar heen. :j

Denk dat wij je vorige berichtje op namen van als nou als je niet meer kunt tennissen doe je hem maar lekker weg :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:27

Konstantine schreef:
Daarvoor zou ik iemand geen schuldgevoel aanpraten.
Als ik morgen een zeer gecompliceerde elleboogbreuk oploop en het vooruitzicht is dat ik een jaar niet mag tennissen zeg ik de tennisclub ook op tot dat wel weer mag.
Mijn hobby is tennissen, niet contributie betalen.
Als je een paard hebt is de hobby paardrijden, niet stalling betalen of stront scheppen. Dat neem je erbij omdat je ook de leuke zaken hebt.

Je zegt het verkeerd. Als je hobby paardrijden is en niet stront scheppen moet je bij de manege gaan rijden. En vooral geen eigen paard nemen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:28

Tja ik snap het wel wat ze zegt, ik had paarden ook om op te rijden, niet om naar te kijken. Daarvoor zijn ze te duur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:33

En dan geef je ze weg en verwacht dat het voor een ander niet te duur is :D

En precies wat jullie nu zeggen, want klopt zo staan er veel mensen in (geen verwijt naar jullie)
Maar precies daarom komt een paard als die van ts dan in de handel.
Mensen willen rijden.
Paard loopt niet zichtbaar kreupel, dus morgen staat hij bij een nieuwe eigenaar op mp als recreatiepaard voor 5000,-

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:35

Nouja, dat wat Earth zegt ja.
Ik heb en zoek inderdaad geen paard trouwens, maar ik zie de "gouden huisje" advertenties wel vaak voorbij komen, zelfs zonder er ooit op te zoeken.
En de topics van mensen die zo'n tijdelijk opgelapt / platgespoten paard vervolgens onwetend hebben gekocht zie ik ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:39

DuoPenotti schreef:
Dan zeggen we inderdaad hetzelfde maar praten langs elkaar heen. :j

Denk dat wij je vorige berichtje op namen van als nou als je niet meer kunt tennissen doe je hem maar lekker weg :)

Dat berichtje las ik wel wat anders. Paardrijden is je hobby en omdat je op een paard kunt rijden heb je een paard. Valt dat rijden definitief weg (dus ik heb het niet over een blessure die tijd kost om te herstellen), dan kan ik me voorstellen dat iemand er voor kiest om het dier weg te doen. Want het stalgeld is natuurlijk wel een hoge kostenpost en je bent op dat moment je hobby kwijt. Je hebt dan nog wel het paard, maar voor hetzelfde geld heb je ook een ander paard in onderhoud waar je wel op kunt rijden.
Op bokt zegt dan iedereen dat ze het dier houden ook al kun je er niet meer op rijden, maar ondertussen staat het internet vol met advertenties waarbij de eigenaar gewoon weer een ander rijpaard zoekt of al heeft. Dat is de waarheid, dat is de mens. Misschien hard, liefde voor het dier is er alleen zolang het dier je plezier terug kan geven met rijden, maar het is wel hoe mensen in elkaar zitten.
En ook gewoon veel bokkers, maar die schrijven het hier niet.
Ik vind die eerlijkheid wel netjes.

Zelf heb ik gelukkig nog geen paard weg hoeven doen omdat er wat aan mankeert. Dus ik heb de keuze nooit hoeven maken. Wel heb ik gekozen om het meest talentvolle paard te verkopen toen 2 paarden te veel werd qua kosten.

Maar wie van de bokkers zou nog een paard hebben als je er niet op zou kunnen rijden? Als de wensen van die groepen als dier en recht doorgang zouden vinden, dan mag een paard alleen nog maar geborsteld worden en weidevulling zijn. De meesten hier zouden dan echt geen paard meer hebben hoor, gewoon omdat het dan niet meer de hobby is zoals die was.

En ik ben heel eerlijk, ik koop geen paard als ik er niet op kan rijden. Een veulen wordt later een rijpaard, dus dan wacht ik netjes, maar een paard overnemen met gebreken, nee, dat ga ik niet doen.

Maar als iemand de ruimte heeft om het paard van de ts over te nemen en er gewoon op gaat rijden en kijkt hoe het gaat, dat is dan eigenlijk geen slechte keuze. Het infuus is gegeven in februari, dus dan kun je nog 5 maanden kijken of terugkeer als rijpaard een optie is. Maar ik wil dan wel graag weten wat er gebeurt als de ts nu gaat rijden, is het alleen stress? Ok, dat train je er wel uit. Of wordt het paard gevaarlijk met bokken? Dan wordt het een ander verhaal. En als een wat handiger ruiter dan zo'n paard gewoon weer om kan toveren tot rijpaard en dan verkoopt? Is het dan de handel in? Ja, maar is dat dan oneerlijk? Nee, want op dat moment is het paard gewoon een rijpaard.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:42

Nou er zijn ook genoeg mensen die hun paard wel hebben om naar te kijken. Ik kan al bijna 15 jaar niet meer rijden, maar heb mijn paard nog steeds en krijgt alle zorg die hij nodig heeft en nog wat meer.
Ik krijg van hem ontzettend veel, hij is mijn rots. Dus het niet meer kunnen rijden hoeft niet automatisch exit te betekenen.
Hij gaat dood bij mij.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:46

Ik zei de gek. Ja, ik heb een paard hier staan waar niet meer op gereden kan worden vanwege een blessure. Geen haar op mijn hoofd die dit diertje de handel in zou doen. We vinden de lol in andere bezigheden. Hij staat verder op de paddock en op de wei met de twee andere paarden en heb niet de indruk dat hij dat erg vindt.

In geval van TS; denk asjeblieft goed na, eenmaal weg is weg en zoals velen voor mij je al gewaarschuwd hebben is er een heel grote kans dat jouw paard in de handel terecht gaat komen. Dat wil je toch niet voor zowel haar als voor de risico's die het met zich mee gaat brengen voor toekomstige ruiters?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:47

Earth schreef:
Tja ik snap het wel wat ze zegt, ik had paarden ook om op te rijden, niet om naar te kijken. Daarvoor zijn ze te duur.

Daarvoor zijn maneges :) Dan kun je gebruik maken van een dienst zonder verantwoordelijkheid af te moeten leggen aan het dier zelf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:48

Germie, dan laat je een paard inslapen als je er niet meer naar wilt kijken.
Uiteraard een gezonde verkoop je, maar daar gaat het hier niet om.

Ja internet staat er vol van, maar dat maakt het nog niet oke.

Toen mijn sjimpie 10 was (meen ik) kreeg hij op pensionstal een glijder in de wei.
Ik reed toen nog fanatiek sport. En dat ging niet meer.
Recreatief ging nog wel, maar daar lag toen mijn doel niet.

Maar nooit heb ik overwogen hem weg te doen. En die stond toen toch ook met binnenbak.
Maar het was verder ook een stal met goed welzijn, dus ook niet verhuisd.
Ben toen weer sportpaarden van een ander gaan rijden.

Er zijn echt wel oplossingen te verzinnen als je graag wilt rijden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:52

Konstantine schreef:
Daarvoor zou ik iemand geen schuldgevoel aanpraten.
Als ik morgen een zeer gecompliceerde elleboogbreuk oploop en het vooruitzicht is dat ik een jaar niet mag tennissen zeg ik de tennisclub ook op tot dat wel weer mag.
Mijn hobby is tennissen, niet contributie betalen.
Als je een paard hebt is de hobby paardrijden, niet stalling betalen of stront scheppen. Dat neem je erbij omdat je ook de leuke zaken hebt.

Dus jij zet je paard naast je tennisracket in de berging tot ... wanneer? Tot het paard is overleden door verwaarlozing?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:04

Nee Lieser, een permanent geblesseerd paard zou ik bijvoorbeeld in Frankrijk stallen of als de blessure pijnlijk is / heel veel nauwkeurig management kost laten inslapen.
Een korte blessure met uitzicht op genezing zou ik natuurlijk (laten) behandelen.

Ik wilde alleen maar aangeven dat ik begrijp dat als je je hobby niet meer kunt uitvoeren, je de kosten liever ook niet meer wilt dragen, of dat als je maar geld hebt voor 1 paard ik snap dat je dan een rijdbaar paard wilt.

Germie heeft heel duidelijk omschreven wat ik ook bedoelde te zeggen :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:31

Konstantine schreef:
Ik wilde alleen maar aangeven dat ik begrijp dat als je je hobby niet meer kunt uitvoeren, je de kosten liever ook niet meer wilt dragen, of dat als je maar geld hebt voor 1 paard ik snap dat je dan een rijdbaar paard wilt.

Maar pensioen in Frankrijk is toch niet gratis?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:31

DuoPenotti schreef:
en daar spreekt ts niet over behalve jaarlijks.

En daar spreken honderd andere nooit over als je zo de weggeef paarden bekijkt.

En dan ook aan jou de vraag, wat ts niet beantwoord. Waarom zou een ander wel stalgeld en in jou hypothese nog extra kosten?

Daar kan ik niet op antwoorden want ik ben TS niet en ik doe geen paard weg die er medisch niet ok aan toe is. Ik doe zelfs sowieso geen paard weg.

En ik heb wel ervaring met maandelijks + 200 euro aan medicijnen alleen (bovenop stal, voer, hooi, hoefsmid etc) en dit al ruim 5 jaar voor mijn once in a lifetime horse die ook niks meer kan maar zolang zij gelukkig is, is dat wat telt voor mij.

Volgens mij had TS het ook niet over stalgeld en kosten betalen maar iemand zoeken die haar paard voor haar kan revalideren.
Ik meen te lezen uit TS haar berichten dat ze juist wel de gewoonlijke kosten zoals stalgeld etc kan betalen maar niet de éxtra kosten aan revalidatie én dat ze nét daarvoor iemand zocht die daar misschien bij kon helpen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:32

prompter schreef:
Little_Gift schreef:
Omdat het met niet meer bruikbaar vaak niet over de stalprijs gaat maar alle andere managementkosten en medische kosten.

Ik heb andere ervaringen om me heen gezien in de loop der jaren. Mensen willen een paard om op te rijden. Als dat niet meer kan, is de stalling "ineens" te duur terwijl die voor het nieuwe paard wel weer op te brengen is.

Klopt, dat zie je ook.
Beide zijn mogelijk maar het ging mij nu specifiek over het vergelijken dat als dit paard gezond was, ze hem wel kon betalen.
Dat is nogal wiedes, want dan komen alle andere kosten er niet ook nog bij natuurlijk.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:40

Lieser schreef:
Konstantine schreef:

Klopt, maar het kost wel minder dan de gemiddelde zorgverzekering in Nederland. Dat had ik er toen wel voor over :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:42

Elin_ schreef:
Lieser schreef:

Klopt, maar het kost wel minder dan de gemiddelde zorgverzekering in Nederland. Dat had ik er toen wel voor over :)

Precies :j Een stuk betaalbaarder dan de gemiddelde pensionstal in Nederland, zeker als je uit de Randstad komt. En veel meer ruimte voor het paard, als je de topics hier op bokt ziet. Win-win dan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:50

DuoPenotti schreef:
Germie, dan laat je een paard inslapen als je er niet meer naar wilt kijken.
Uiteraard een gezonde verkoop je, maar daar gaat het hier niet om.

Ja internet staat er vol van, maar dat maakt het nog niet oke.

Toen mijn sjimpie 10 was (meen ik) kreeg hij op pensionstal een glijder in de wei.
Ik reed toen nog fanatiek sport. En dat ging niet meer.
Recreatief ging nog wel, maar daar lag toen mijn doel niet.

Maar nooit heb ik overwogen hem weg te doen. En die stond toen toch ook met binnenbak.
Maar het was verder ook een stal met goed welzijn, dus ook niet verhuisd.
Ben toen weer sportpaarden van een ander gaan rijden.

Er zijn echt wel oplossingen te verzinnen als je graag wilt rijden.

Maar als het paard nog recreatief gereden kan worden is het ook geen schande om het te verkopen.

Recreatief is ook mijn doel niet en ga mijn paarden waar ik de sport niet ( meer) mee in kan daar ook niet voor houden. Die staan dan uiteindelijk weg te kwijnen in zowel stal als wei want helemaal niks doen op relatief jonge leeftijd is ook geen reet aan voor die dieren.
Daar kan een ander juist nog veel plezier mee beleven.

Een paard boeit het echt niet bepaald veel welke hand hem voert uiteindelijk al denken wij dat ze alleen gelukkig zijn bij ons..
Liefde gaat door de maag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:52

Lieser schreef:
Konstantine schreef:

Dat is tegenwoordig zelfs goedkoper dan wanneer je hier in eigen land een paard aan huis hebt staan

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:53

Recreatief is echter vaak belastender voor de paarden dan sport.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:56

@postra
Klopt.
Maar ook bij hem was er dan zeker een een kans op overvragen.
Recreatie was voor hem niet belastender als je wist waar op te letten.

Dus hetzelfde als hier. Een kapotte doe je niet weg.
Want zien deed je het ook niet direct.
Met wel een leuke bloedlijn plus al de nodige winstpunten was dat vragen om er ellendig leven in de toekomst.