Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:14

Ach laat je niet gek maken.
Je doet het prima :j

Ik hoop voor je dat deze man je pony kan helpen

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:28

Ik hoop echt dat je niet opgeeft tot je de oorzaak/oorzaken gevonden hebt.
Mochten de financieën een probleem zijn, zou je eventueel een gofundme aan kunnen maken.
Je verdient op z'n minst kans om te weten wát het is, ook al is het niet te genezen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:29

mvdende schreef:
En een natuurgeneeskundig therapeut geloof ik niet in, zeker niet als deze man "diagnoses" gaat stellen die door de reguliere geneeskunde al uitgesloten zijn, zoals ppid.

Waar staat dan dat deze man deze diagnose stelt?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:32

Ik duim dat je een vast kerkbankje nodig hebt over een tijdje, succes met Fred!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:47

Fika schreef:
Mochten de financieën een probleem zijn, zou je eventueel een gofundme aan kunnen maken.
Je verdient op z'n minst kans om te weten wát het is, ook al is het niet te genezen.

Om bij Fred de onderste steen boven te krijgen en tot een echte diagnose te komen, ga je 1000den euro's nodig hebben. Want dan ga je moeten kijken naar een MRI en/ of CT scan, en waarschijnlijk ben je er dan nóg niet.

Niet realistisch voor de ts, want geen budget daarvoor en met een gofundme ga je óók niet het volledige bedrag binnen enkele dagen bij elkaar halen.

Daarnaast wat heb je aan een diagnose als de uitkomst (zéér waarschijnlijk inslapen) hetzelfde blijft?

Er is al zó veel gedaan, geprobeerd en getest bij Fred, dat het totaal een onlogische actie zou zijn om hiermee door te gaan, behalve als je een pot geld klaar hebt liggen en het niet uitmaakt of je €5000 kwijt gaat zijn.

Soms moet je gewoon accepteren dat er geen diagnose is en dat er (waarschijnlijk) geen toekomst meer is voor een dier.

(En als laatste, er bestaan verzekeringen om dit soort kosten te dekken! Wél optijd afsluiten en niet pas als er al problemen zijn, ipv voor van alles en nog wat een gofundme op te zetten)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:01

Citaat:
En een natuurgeneeskundig therapeut geloof ik niet in, zeker niet als deze man "diagnoses" gaat stellen die door de reguliere geneeskunde al uitgesloten zijn, zoals ppid.

?
Ik las in het bericht van TS een serie hormonale verstoringen, maar geen ppid, dus ik snap het niet.
Citaat:
Pony is véél te slecht voor een milde onbalans..

... ik las meerdere onbalansen.
Citaat:
dus in dit geval kan die man diagnoses stellen wat ie wil, er klopt geen bal van, want meerdere dingen zijn al uitgesloten door reguliere da.

{... hoe goed kun je dit vanaf bokt beoordelen?
>;)
Het voelt voor mij als 'ik vind het niets en zoek op laag water of er spijkers liggen...'}

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:02

Ik hoop van harte dat over een paar weken blijkt dat je ongelijk hebt ;)

Sinds het moment dat ze mijn paard handerhalve week lang, met 7 verschillende dierenartsen en een bult assistenten intensief hebben behandeld voor compleet de verkeerde klacht, me naar huis hebben gestuurd met een rekening van een paar duizend euro en nog een refrenen paard met een trauma, en vervolgens zonder diagnose of oplossing, terwijl het gewoon een pssm aanval blijkt te zijn geweest (wat ik zelf heb moeten uitvinden) , ben ik een beetje minder overtuigd van het halleluja altijd regulier dierenartsen om hulp vragen geloof…

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:04

Elisa2 schreef:
Er zijn ookal twee zaken die overeenkomen, twee verschillende mensen die zeggen dat zijn lever en nieren niet goed werken.

Geef het een kans, er is nog zoveel wat de reguliere geneeskunde nog niet weet.
We hoeven ook niet alles te begrijpen, zolang de oplossing maar wel werkt. En op die paar maanden maken een paar weken ook niet uit. Het gaat wel over een leven hier, niet iets om lichtzinnig over te denken.

Laat ik nou bij al die diagnoses altijd horen : Problemen met de lever.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:08

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:
Er zijn ookal twee zaken die overeenkomen, twee verschillende mensen die zeggen dat zijn lever en nieren niet goed werken.

Geef het een kans, er is nog zoveel wat de reguliere geneeskunde nog niet weet.
We hoeven ook niet alles te begrijpen, zolang de oplossing maar wel werkt. En op die paar maanden maken een paar weken ook niet uit. Het gaat wel over een leven hier, niet iets om lichtzinnig over te denken.

En in dit geval ook méér dan logisch, aangezien pony al langdurig op pijnstillers stond. En daarvan is bekend dat dat niet zo gunstig is voor lever en nieren.

Dus ik verwacht eerder dat die "leverproblemen" een bijwerking is van de pijnstillers dan dat het de oorzaak gaat zijn van de problemen. ....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:12

Citaat:
Ja, en...?

Om on topic te blijven: Freddie heeft helaas nog al wat medicijnen nodig gehad,
ik kan me levendig voorstellen dat dat gedoe met de lever geeft.

En ik heb ooit Erik Laarakker horen zeggen dat hij er wel eens van baalde, dat mensen vaak pas bij hem kwamen als een laatste optie.
... dus tja: vaak leverproblemen, "dat kun je zo hebben".

(Ik vind het nul argument. Zo van 'dat zeggen ze allemaal, altijd - is dus uit de duim gezogen...')

En nog zo'n malle: ik heb niet bij TS gelezen 'dat de leverproblemen DE oplossing gingen worden'.
Bij een degelijk onderzoek checkt zo iemand ook de leverenergie en vervolgens wordt benoemd dat die niet ideaal is.
(Ergens anders op bokt loopt een discussie over onbeschoft gedrag. Ik moet even gaan opletten deze twee niet door elkaar te halen.)

On topic: steun ivm ziek dier.
TS benoemt het als laatste optie, ik vind het nergens voor nodig om de laatste optie "per definitie" de grond in te boren "omdat jijzelf er niet in gelooft".
(Uit je geloof lekker op een ander topic, niet hier.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-02-24 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:14

Dat ze dat allemaal zeggen wil dat dan ook zeggen dat dat niet waar kan zijn? Als ik zie wat het gemiddelde paard in z’n leven te eten krijgt ect zou ik het niet heel raar vinden dat dat probleem er ook gewoon echt is..

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:17

Ik vind gewoon dat jij het heel goed doet allemaal hoor TS. Jij ziet hem iedere dag en er zijn ook mensen die met pijn rondlopen en toch ook nog plezier halen uit het leven dus als het in jouw ogen redelijk is dan is dit nog een kans geven helemaal niet zo gek denk ik.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:06

Inderdaad.. ik leef al 10 jaar met pijn en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer veel anders worden. Als je mijn mri en diagnose had gelezen dat had je mij hoogst persoonlijk een spuitje gegeven…

En nee dat praat niet goed dat je een paard maar jaren met pijn laat lopen zonder iets te doen. Maar dat doet ts niet. Ze heeft kosten nog moeite gespaard en wil dit nog een kans geven. Hulde aan jou ts! Laat je alsjeblieft geen schuldgevoel aanpraten.. jij ziet hem dagelijks en als je het humaan vindt om dit de tijd te geven dan is het niet aan ons om daar wat van te vinden. We hebben hem zelfs nooit gezien..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:17

Fika schreef:

En tot die tijd moet de pony maar dooremmeren met pijn?

TS, je doet het goed en ik snap je keus om dit als laatste optie te zien echt volledig!
Hopelijk ben je straks inderdaad gewoon een vaste kerkganger :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:29

Is het gek dat ik met mn wenkbrauwen trok toen ik las dat de man gezegd heeft Fred te kunnen genezen?

Ik had al eerder gezegd dat ik bewondering heb in hoever je al bent gegaan, maar nu denk ik wel, is het niet gewoon klaar?
Ook voor jezelf, dat je tegen jezelf hebt gezegd, aan mn doorzettingsvermogen heeft het niet gelegen maar het mocht gewoon niet zo zijn. Ik zou kapot gaan van de onrust en stress die het met zich mee brengt, als je al zó lang bezig bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:47

mvdende schreef:
Rizette schreef:

En in dit geval ook méér dan logisch, aangezien pony al langdurig op pijnstillers stond. En daarvan is bekend dat dat niet zo gunstig is voor lever en nieren.

Dus ik verwacht eerder dat die "leverproblemen" een bijwerking is van de pijnstillers dan dat het de oorzaak gaat zijn van de problemen. ....

Dat is ook benoemd dat het een van de bijwerkingen van medicatie kan zijn. Waarop jij er zelf nog meer medicatie in wilde stoppen..

TS, fijn dat hij nog steeds de leider is van de groep en zich mentaal goed voelt. Ik heb wel gezien dat als ze lichamelijk echt heel slecht en zwak worden dat ze die rol kwijt raken dus ik zie dat als iets positiefs.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:15

Cayenne schreef:
Fika schreef:

En tot die tijd moet de pony maar dooremmeren met pijn?
Pijnstillers bestaan niet meer?
Misschien is Buut niet het juiste middel voor deze pony, maar iets als Metacam moet mogelijk zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:22

Fika schreef:
Misschien is Buut niet het juiste middel voor deze pony, maar iets als Metacam moet mogelijk zijn.

Lees anders even de berichten van TS terug en respecteer haar keus.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:00

Ik vind eigenlijk niet dat er in een topic, waarin zo duidelijk naar voren komt dat ts duidelijke doelen gesteld heeft, er nog zo gehamerd moet worden op 'wat andere mensen zouden doen'. Ik denk dat het beter en fijner is als we TS steunen in de komende dagen. En tips en ideeën zijn vast altijd welkom, maar laat die botte bijl aub achterwege. Het is al moeilijk genoeg.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:14

Iris82 schreef:
Ik vind eigenlijk niet dat er in een topic, waarin zo duidelijk naar voren komt dat ts duidelijke doelen gesteld heeft, er nog zo gehamerd moet worden op 'wat andere mensen zouden doen'. Ik denk dat het beter en fijner is als we TS steunen in de komende dagen. En tips en ideeën zijn vast altijd welkom, maar laat die botte bijl aub achterwege. Het is al moeilijk genoeg.

EENS!!
Wauw, heel veel respect voor jou TS. Veel sterkte de komende dagen! Jij hebt absoluut alles gedaan wat je kon.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:30

Allereerst heel veel respect voor de TS voor wat je allemaal voor Fred doet.

Misschien off topic maar wil je graag wat delen, een eigen ervaring.
12 jarige pony overgenomen als weidemaatje (ik kende de pony, had hem als 3 jarige gereden). Deze pony was al op meerdere klinieken geweest en als laatste in Emmeloord. Na een peesblessure, aan een ander been HKO nu weer kreupel zonder de oorzaak te kunnen vinden. Ze konden allemaal scans gaan doen, misschien dat ze het dan konden vinden wat er mis was maar het kunnen oplossen was nog een ander verhaal. Dit ging natuurlijk veel kosten en vanwege het eerdere blessureleed hadden ze besloten hier niet mee verder te gaan.

De pony is in maart bij mij op stal gekomen, is 1x bij een holistische arts geweest, bleek verwaarloosde blaasontsteking te hebben. Is hiervoor behandeld en ik heb hem binnen een paar maanden naar het M toe gereden tussen de paarden. Is daarna klinisch gekeurd zonder enige op of aanmerking en is toen naar een nieuw huisje gegaan waar hij inmiddels alweer 2 jaar is en nooit meer ergens last van heeft gehad.

Het was niet alleen de blaasontsteking maar hij was ook heel scheef en traag gereden. Daar zat dus ook nog een stukje werk aan maar niemand die had verwacht dat hij helemaal zou genezen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:49

Goed TS dat je dit nog probeert. Je bent nuchter genoeg om er realistisch naar te kijken en fijn dat je je niet in de hoek laat drukken door de uitroepteken-brigade hier. Ik denk dat je goed weet wat je doet en wat de speelruimte nog is. Ik duim ook voor een kerk abonnement voor je.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:01

Ik duim ook mee.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:18

Hier ook iemand die mee duimt! Ik lees al vanaf het begin van je topic mee.
Mooie ervaring littleroosie. Interessant om te lezen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:48

Ik hoop voor jou en je pony op een wonder. Toi toi, TS.