Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:42

Vaak is het een kwestie van uitproberen, klinkt misschien cru maar als je iets probeert en het wordt daarna erger dan weet je dat het niet goed is maar heb je wel meer info over waar het probleem kan zitten.

Dan heb ik al vaker meegemaakt dat paarden nog heel lang door kunnen lopen als ze goed dressuurmatig op niveau worden getraind en dat het dan mis gaat als ze uit die training komen en/of in handen van minder kundige mensen.

En paarden communiceren zeker wel ohz en in de training, denk maar aan staken en bepaalde oefeningen niet uit kunnen of willen voelen. Het is altijd belangrijk om voorzichtig te blijven maar het toch ook goed te interpreteren en dat kan heel lastig zijn, zelfs voor dierenartsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:15

Elisa2 schreef:
Vaak is het een kwestie van uitproberen, klinkt misschien cru maar als je iets probeert en het wordt daarna erger dan weet je dat het niet goed is maar heb je wel meer info over waar het probleem kan zitten.

Dan heb ik al vaker meegemaakt dat paarden nog heel lang door kunnen lopen als ze goed dressuurmatig op niveau worden getraind en dat het dan mis gaat als ze uit die training komen en/of in handen van minder kundige mensen.

En paarden communiceren zeker wel ohz en in de training, denk maar aan staken en bepaalde oefeningen niet uit kunnen of willen voelen. Het is altijd belangrijk om voorzichtig te blijven maar het toch ook goed te interpreteren en dat kan heel lastig zijn, zelfs voor dierenartsen.

Maar dat uitproberen doe je dan toch als je qua onderzoeken e.e.a. hebt gedaan/uitgesloten? Van wat ik begrijp is er enkel een röntgenfoto gemaakt, niks anders dat de pezen in beeld brengt, ook is er niet verder gekeken dan de benen. Dan is erop gaan zitten imo geen goede stap.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:46

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Maar dat uitproberen doe je dan toch als je qua onderzoeken e.e.a. hebt gedaan/uitgesloten? Van wat ik begrijp is er enkel een röntgenfoto gemaakt, niks anders dat de pezen in beeld brengt, ook is er niet verder gekeken dan de benen. Dan is erop gaan zitten imo geen goede stap.

J kunt niet alles zien en dierenartsen weten niet alles.
Als het paard slechter wordt kunnen ze wellicht gerichter zoeken.
Stuk is hij al, het is de moeite waard om te proberen, je merkt snel genoeg of hij er beter of slechter van wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:54

Esther schreef:
_San87_ schreef:

J kunt niet alles zien en dierenartsen weten niet alles.
Als het paard slechter wordt kunnen ze wellicht gerichter zoeken.
Stuk is hij al, het is de moeite waard om te proberen, je merkt snel genoeg of hij er beter of slechter van wordt.

Nee, je kunt niet alles zien. Maar met een echo of scintigrafie al weer meer dan met een röntgenfoto. En er is alleen maar een röntgenfoto gemaakt, verder is er niet gezocht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:10

Het gaat er hier wel erg fel aan toe richting ts! Dat lijkt mij niet nodig!

Ze doet haar best ook al pakt ze het anders aan dan sommige anderen zouden doen

Dat er na de röntgenfoto's, tweemaal inspuiten en orthopedisch beslag al binnen 8 maanden gekozen wordt voor een zenuwsnede is m.i. vrij vlot.
De dierenarts heeft ook nog gedacht aan een peesprobleem (bij de hoefkatrol, denk ik?).
Als dat het geval is ben je zo maanden met herstel bezig.

Maar ik neem aan dat ze dat allemaal heeft gedaan op advies van een dierenarts.

Wat raad de dierenarts nu aan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:41

fransje23 schreef:
Het gaat er hier wel erg fel aan toe richting ts! Dat lijkt mij niet nodig!

Ze doet haar best ook al pakt ze het anders aan dan sommige anderen zouden doen

Dat er na de röntgenfoto's, tweemaal inspuiten en orthopedisch beslag al binnen 8 maanden gekozen wordt voor een zenuwsnede is m.i. vrij vlot.
De dierenarts heeft ook nog gedacht aan een peesprobleem (bij de hoefkatrol, denk ik?).
Als dat het geval is ben je zo maanden met herstel bezig.

Maar ik neem aan dat ze dat allemaal heeft gedaan op advies van een dierenarts.

Wat raad de dierenarts nu aan?

Volgens mij geven mensen hier gewoon hun mening over de informatie die ze in dit topic krijgen. Daar is niets te persoonlijks of te fel aan.
Gelukkig roept het verontwaardiging of emotie op als het om het welzijn van een dier gaat. Waarom zou dat niet gewoon mogen gebeuren?

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:39

Wellicht zou je met thermografie eens kunnen laten onderzoeken waar het probleem precies zit? Dan kun je in ieder geval al gerichter gaan zoeken dan nu.
Bij een merrie die ik heb gehad, heeft dat toen veel opgeleverd. Kijk wel uit wie je laat komen ondat er veel beunhazen tussen zitten. Goede thermografie beelden leveren is ook een vak apart

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:42

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Het liefst doe je dat onder toeziend oog van een DA ja en samen met een DA.

Geven veel DA's zelf ook aan bij vage problemen vaak.

Gericht onderzoek kunnen doen is belangrijk om financieel niet volledig leeg te lopen.

Change3x

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:11

Er kan aan dit paard nog een hoop onderzocht worden met dit niet volledige beeld. Echter kost dat wel geld en als dit voor TS niet gaat, kun je niks behalve écht rust geven - dus ook niet rijden en ook geen ‘actief pensioen’. Wellicht kan ze dan doorsparen voor verder onderzoek zoals bijvoorbeeld een MRI.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:12

Nikass schreef:
Volgens mij geven mensen hier gewoon hun mening over de informatie die ze in dit topic krijgen. Daar is niets te persoonlijks of te fel aan.
Gelukkig roept het verontwaardiging of emotie op als het om het welzijn van een dier gaat. Waarom zou dat niet gewoon mogen gebeuren?

Ik zou graag zelf bepalen of ik het fel vind of niet!

Als iemand gaat roepen dat ts paarden kapot rijdt is dat toch echt persoonlijk!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:30

Vind dat ook te ver gaan!

Uit ervaring weet ik dat paarden ook erg kunnen verslechteren als ze geen dressuurmatige beweging meer krijgen. Vooral bij artrose kan het dan snel gaan

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:36

Goh. Ik vind wel wat van het uitvoeren van een neurectomie aan beide voorbenen. En dan ook nog zonder diagnose. En dan druk ik me vriendelijk uit.

Dat terzijde.

Persoonlijk zie ik drie keuzes:
- uitzoeken wat er nou echt aan de hand is en dan verder kijken of het behandelbaar is of niet.
- echt op pensioen en dan niet alsnog weer erop kruipen omdat je dat zelf nou zo leuk vindt. Je schrijft zelf dat hoe meer hij moet doen, hoe minder blij hij is. Laat dat arme beest dan gewoon staan als je zelf niet het geld wilt/kunt uitgeven om verder onderzoek te doen. Wat je nu doet vind ik persoonlijk echt niet eerlijk naar je paard toe.
- inslapen.

En eerlijk gezegd zou de 2e optie niet eens op mijn lijst staan als het mijn paard was. Want op dit moment heb je geen idee of rust goed of slecht voor hem is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:03

fransje23 schreef:
Nikass schreef:

Ik zou graag zelf bepalen of ik het fel vind of niet!

Als iemand gaat roepen dat ts paarden kapot rijdt is dat toch echt persoonlijk!

Zet er dan even bij dat jij het vindt. Een ander bepaalt ook graag zelf of iets te ver gaat of te fel is.

Die opmerking vraagt om een toelichting vind ik, dus daar heb ik ook om gevraagd. Vooralsnog geen antwoord helaas. Een opmerking zo droppen vind ik ook niet ok, maar dat is wat anders dan wat jij stelt.
Ik vind het jammer dat als er in een topic een beetje emoties doorklinken, dat er dan altijd meteen weer zo'n brave Hendrik moet roepen dat iedereen aardig tegen elkaar moet blijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:44

Nikass schreef:
Zet er dan even bij dat jij het vindt. Een ander bepaalt ook graag zelf of iets te ver gaat of te fel is.

Ik schrijf "dat lijkt MIJ niet nodig.
Dat lijkt mij voldoende om aan te geven dat het mijn mening is!

Nikass schreef:
Die opmerking vraagt om een toelichting vind ik, dus daar heb ik ook om gevraagd. Vooralsnog geen antwoord helaas. Een opmerking zo droppen vind ik ook niet ok, maar dat is wat anders dan wat jij stelt.
Ik vind het jammer dat als er in een topic een beetje emoties doorklinken, dat er dan altijd meteen weer zo'n brave Hendrik moet roepen dat iedereen aardig tegen elkaar moet blijven.

Met aardig zijn bereik je meer! In ieder geval dat een ts het topic blijft lezen en misschien er ook in blijft posten.
Gekat en felle opmerkingen roepen enkel weerstand op en dan is het effect nul.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:58

Ik zou paard een welverdiend pensioen geven of het paard laten inslapen als het blijft kreupelen, maar ik zou geen medische ingrepen meer laten uitvoeren. Je kunt alles op de foto laten zetten en scannen en dan kun je nog zonder diagnose blijven.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:09

Mazida schreef:
Ik zou paard een welverdiend pensioen geven of het paard laten inslapen als het blijft kreupelen, maar ik zou geen medische ingrepen meer laten uitvoeren. Je kunt alles op de foto laten zetten en scannen en dan kun je nog zonder diagnose blijven.

Als je op die manier denkt, kun je beter geen enkel paard laten onderzoeken. Je kunt pas iets doen als je weet wat er is. Bij deze is alleen naar de onderbenen (correct me if i’m wrong) gekeken door middel van röntgenfoto’s (wellicht ook echo’s) en niet de rest van het lichaam. Valt nog veel te behalen als TS er uiteindelijk toch voor open staat.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:03

Volgens mij is het belangrijk om uit te zoeken of het paard pijn heeft hoe dan ook en dan maar geld uitgeven een paard kreupelt niet voor niets en als je hem wel rijd als hij kreupel is heb ik geen goed woord voor over

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:08

Fransje het effect is 0? Wat is jouw doel dan? Misschien niet hetzelfde als dat van een ander. En gekat? Heb ik niet gezien. Misschien heb ik erover heen gekeken. Dus als je iets wil beweren, quote dan even de kattige opmerking en geef aan waarom je hem kattig vindt. Dán heb je een inhoudelijk gesprek.
Wat heeft zo'n algemene opmerking droppen voor effect volgens jou?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 06:03

Nikass schreef:
Fransje het effect is 0? Wat is jouw doel dan? Misschien niet hetzelfde als dat van een ander. En gekat? Heb ik niet gezien. Misschien heb ik erover heen gekeken. Dus als je iets wil beweren, quote dan even de kattige opmerking en geef aan waarom je hem kattig vindt. Dán heb je een inhoudelijk gesprek.
Wat heeft zo'n algemene opmerking droppen voor effect volgens jou?

Als ik het zo lees bedoelt Fransje dat je 0 bereikt met gekat en felle opmerkingen. Het doel is TS te helpen en in advies te voorzien. Natuurlijk is het persoonlijk wat je als kattig en fel opvat, maar ik ben het met Fransje eens dat sommige opmerkingen van een aantal pagina’s terug behoorlijk fel en in mijn ogen onnodig hard geformuleerd zijn. Sindsdien heeft TS ook niet meer gereageerd, al kan dat natuurlijk ook een andere rede hebben.
En nee, ik ga die opmerkingen niet quoten want daar gaat dit topic niet over.

Ik hoop voor TS en het paard dat het duidelijk kan worden waar het probleem nou precies zit, als tip wil ik toch e kliniek in Heesch aanraden, die kunnen al heel veel zonder grote en dure onderzoeken. Gewoon eerlijk aangeven dat je niet alles financieel haalbaar is, dat is gewoon realistisch en geen taboe.

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:59

Volgens mij is TS afgegaan op de mening van dierenartsen m.b.t. het laten uitvoeren van een zenuwsnede. Ik geloof eigenlijk niet dat n dierenarts dat wel effe doet, zonder daar echt een goedereden voor te hebben. Ik ben dus ook benieuwd naar de exacte motivatie om aan beide benen een zenuwsnede uit te voeren. En ook met welk " doel" voor dit paard; als in pijnvrij pensioen, recreatiepaard of wel echt met sport in het achterhoofd( lijkt mij niet, aangezien zenuwsnedes verboden zijn).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:00

Dat bedoel ik inderdaad, ilse_123 :j

Verder ga ik ook niet quoten, dit topic is geen discussie over al dan niet kattige opmerkingen. Het helpt ts ook niet verder.

:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:12

fransje23 schreef:
Dat bedoel ik inderdaad, ilse_123 :j

Verder ga ik ook niet quoten, dit topic is geen discussie over al dan niet kattige opmerkingen. Het helpt ts ook niet verder.

:)

Dat is zo, en ik zal er ook over ophouden. Maar ik vind als je niet gaat quoten, en het er eigenlijk niet over wil hebben (prima opzich) dan hoef je ook niet zo'n opmerking te plaatsen. Want daarmee zet je juist zelf iets in gang. (ook al is dat misschien niet je bedoeling)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:57

Fortitude schreef:
Goh. Ik vind wel wat van het uitvoeren van een neurectomie aan beide voorbenen. En dan ook nog zonder diagnose. En dan druk ik me vriendelijk uit.

Dat terzijde.

Persoonlijk zie ik drie keuzes:
- uitzoeken wat er nou echt aan de hand is en dan verder kijken of het behandelbaar is of niet.
- echt op pensioen en dan niet alsnog weer erop kruipen omdat je dat zelf nou zo leuk vindt. Je schrijft zelf dat hoe meer hij moet doen, hoe minder blij hij is. Laat dat arme beest dan gewoon staan als je zelf niet het geld wilt/kunt uitgeven om verder onderzoek te doen. Wat je nu doet vind ik persoonlijk echt niet eerlijk naar je paard toe.
- inslapen.

En eerlijk gezegd zou de 2e optie niet eens op mijn lijst staan als het mijn paard was. Want op dit moment heb je geen idee of rust goed of slecht voor hem is.

Ik kan nauwelijks geloven dat een dierenarts dat zou willen doen. Ken er zelf geen die dat gaat doen zonder onderzoek.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:42

Het lastige met dit soort situaties vind ik ook wel weer dat je als eigenaar een emotionele band hebt met je dier en er het beste voor wilt. Dan worden ze een keer wat onregelmatig en je wilt niet meteen hysterisch worden dus lijkt het even aan iom je instructeur. Als het te lang duurt neem je toch contact op met je dierenarts. En die doet onderzoek en zet een behandeling in. En je mag als eigenaar er ook wel vanuit gaan dat je dierenarts niet zomaar iets doet. Zeker als dat gebeurd in een kliniek. Dat is een weg die is ingeslagen en die ik ook echt wel kan begrijpen. TS heeft ook een second opinion laten doen. Een dierenarts heeft blijkbaar besloten tot een zenuwsnede maar op basis waarvan is niet duidelijk. Hij/zij zal richting TS de indruk hebben gewekt dat dat het beste was. We lezen ook niet exact alle DA verslagen en bevindingen hier.
Dat dit een heel moeilijke situatie is geworden voor TS dat snap ik heel goed en dat je tot het gaatje zou willen gaan voor een oplossing snap ik ook. Als een DA je hoop geeft dan hou je je daar heel graag aan vast. Als je portemonnee hierdoor leeg raakt en het paard nog steeds kreupel is, is het des te erger. Het is ontzettend k*t als je paard wat je al zo lang hebt pijn blijft houden. Ik hoop voor TS dat ze door de bomen het bos blijft zien en iets heeft aan de gegeven tips en adviezen hier.
Ik ken genoeg paarden waar DA’s maar door blijven ‘behandelen’ en dit echt niet altijd in het belang is van het dier. Dan wil de eigenaar kost wat kost maar doorgaan. Soms komt dat besef achteraf en zoals we weten; achteraf is het mooi wonen….
Weet niet wat hier uiteindelijk de situatie is maar het is vaak complexer dan we hier vanaf het schermpje zien.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door paars op 04-01-24 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:46

Mee eens paars!

En ook dierenartsen maken fouten helaas, als de DA er van overtuigd was dat het probleem in de ondervoet zat en de zenuwsnedes heeft gedaan..terwijl dat het niet blijkt te zijn. Ja..dan kom je in dit schuitje terecht.

Paard is nog steeds kreupel dus de oorzaak zit ergens anders.