Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:56

Als er nog prut uit komt gaat het lichaam ook de wond weer groter maken, alle kapotte cellen weghalen etc. Nadat de infectie weg is. Het is best een uitputtingsslag :(:)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:02

Ik wilde net zeggen doe je cap op, maar dat is al geregeld :P.

Verder vind ik de wond er mooi uitzien. Ik zou alleen de haartjes net rondom de wond wegscheren en dan vooral die boven de wond. Gewoon met een simpel scheermesje en daarna de wond schoonmaken ivm losse haartjes her en der. Met de haarrichting meescheren geeft ook geen wondjes oid. Maar goed, het moet wel lukken zonder gevaar voor eigen leven :+.
En verder geven wij mensen in het ziekenhuis bij wonden vaak extra eiwitten. Het zal niet alles versnellen, maar alle beetjes helpen.
Succes! Dit komt goed

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:19

liever niet wegscheren, is nog een beetje eigen isolatie tegen drukkingen, en je maakt de huid weer schraal, hoogstens wat langere haren die in de wond prikken afkorten. En wat houvast tegen glijden haren zijn net ff wat stugger dan gladde huid

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 20:10

Been is nog steeds iets dikker, temp nog steeds aan de hoge kant. Arts wilt geen ontstekingsremmer meer geven maar aanzien of zijn lichaam het zelf afgevochten krijgt. Vooral omdat de wonde nog in orde is.
Hier ben ik het echter niet mee eens (hij krijgt al vanaf dat hij met die wonde staat dubbele dosis duivelsklauw), vooral omdat ze aangeraden heeft kurkuma bij te geven om het zo te ondersteunen. Op zich geen probleem mee, werk veel met kruiden ipv medicatie, echter heeft dat te lang nodig eer dat werkt.

Zolang het dus niet verergert ga ik geen andere arts bellen in het weekend voor spoed/weekend dienst, in nope heb ik nog 2 zakjes ontstekingsremmer over. Maar ga ik wel woensdag de arts bellen die afgelopen weekend is geweest (moet ma en di werken dit keer)

Afbeelding
Been voelt raar aan, zwelling is ook niet extreem, maar er is wel zwelling :j

Sintara schreef:
Als er nog prut uit komt gaat het lichaam ook de wond weer groter maken, alle kapotte cellen weghalen etc. Nadat de infectie weg is. Het is best een uitputtingsslag :(:)

Ik ben al blij dat desondanks de verdikking de wonde er nu zo zuiver uit ziet. Maar vooral: dat dat gaatje terug open is. Dat het vuil er terug uit kan. De uitputtingsslag heb ik mij bij neergelegd.

Diddykong schreef:
Ik wilde net zeggen doe je cap op, maar dat is al geregeld :P.

Verder vind ik de wond er mooi uitzien. Ik zou alleen de haartjes net rondom de wond wegscheren en dan vooral die boven de wond. Gewoon met een simpel scheermesje en daarna de wond schoonmaken ivm losse haartjes her en der. Met de haarrichting meescheren geeft ook geen wondjes oid. Maar goed, het moet wel lukken zonder gevaar voor eigen leven :+.
En verder geven wij mensen in het ziekenhuis bij wonden vaak extra eiwitten. Het zal niet alles versnellen, maar alle beetjes helpen.
Succes! Dit komt goed

Die tip had ik daarstraks ook al eens gekregen van iemand. Nu, hij is wel tonnetje rond (altijd al geweest) en ik heb voor mijn paarden die in training staan zowiezo eten hoog in vet en eiwitten. Maar ik ga nu idd wel even kijken of dat geen optie is voor hem, ofwel aanvullen met sojaschroot :j

Scheren durf ik niet meer, maar ik heb van de week de stukken dode huid die volledig zwart was (geen korst) en ook niet met zuurstof water zuiver te krijgen was, voorzichtig weg gesneden (ja dan is hij wel braaf de ezel). Dus is wel optie om te kijken of ik de haren eromheen weg geknipt krijg, of met zo chirurgisch mesje weg gesneden krijg. Scheren, zelfs simpel mesje trekt zijn huid gewoon echt kapot.

Heel zijn huid heeft een rare structuur. Op het onderbeen. Voelt net aan alsof elk moment dat been van binnenuit gaat openspringen
. Wondjes op onderbeen lijken ook van binnen uit te komen ipv door wrijving. Moeilijk uit te leggen, maar het zijn totaal andere soort wondes als op het bovenbeen.

speurneusc schreef:
liever niet wegscheren, is nog een beetje eigen isolatie tegen drukkingen, en je maakt de huid weer schraal, hoogstens wat langere haren die in de wond prikken afkorten. En wat houvast tegen glijden haren zijn net ff wat stugger dan gladde huid

Scheren durf ik dus idd niet meer, maar de haren eromheen moeten wel weg, aangezien deze met verschuiven in de wond komen elke keer. Daar heeft diddykong wel echt gelijk in :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:11

Ik vind zn andere been ook heel dik eigenlijk

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 20:17

Sintara schreef:
Ik vind zn andere been ook heel dik eigenlijk

Viel mij ook op, dunner als het gewonde been, maar dikker als normaal.
Hij heeft aanleg tot stal benen. Echter staat hij momenteel 24/24 buiten met dit weer

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:14

Misschien beweegt hij buiten met die warmte en met een zeer been ook minder, waardoor hij zelfs buiten stalbenen krijgt. Of het is door overcompensatie, linksachter toch last en/of pijn, waardoor rechts mee belast wordt en daar dus dikker van wordt.

Ik heb nog steeds heel veel respect voor je, je zit er mega goed bovenop! Goed dat je het zware deel niet meer alleen gaat doen en dat je een helm op zet, dat stelt mij ook wat meer gerust.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 02:53

Door de hoeveelheid wondjes die links achter van binnen naar buiten lijken te slaan ben ik eigenlijk wel zeker dat hij gewoon pijn heeft en links zoveel mogelijk ontlast. Heeft ookal sinds donderdag avond niet meer gelegen of gerold.
Vrijdag avond was de verdikking er samen met verhoging.
Exact 48h na stoppen ontstekingsremmer. Zoals nu terug tellend elke keer het geval is

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:09

Persoonlijk zou ik de situatie veiliger maken met sowieso een cap op, maar heb je ook al eens gedacht aan het opbinden/ kluisteren van 1 voorbeen omhoog zodat hij niet kan meppen ? Niet idealistisch maar wellicht voor veiligheid wel handig. Je kunt dat zelf ook met een touw doen ipv leren kluister banden (nood breekt wet denk ik dan…
Ik zal vast half bokt over mij heen krijgen dat t zielig is maar ik zie dat toch als mogelijkheid in dit geval.
Afbeelding

Afbeelding

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:48

Ben eerder bang dat hij dan valt en dat been ook nog breekt. Eigenlijk. :(

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 19:48

VillaNeusjes schreef:
Persoonlijk zou ik de situatie veiliger maken met sowieso een cap op, maar heb je ook al eens gedacht aan het opbinden/ kluisteren van 1 voorbeen omhoog zodat hij niet kan meppen ? Niet idealistisch maar wellicht voor veiligheid wel handig. Je kunt dat zelf ook met een touw doen ipv leren kluister banden (nood breekt wet denk ik dan…
Ik zal vast half bokt over mij heen krijgen dat t zielig is maar ik zie dat toch als mogelijkheid in dit geval.
[ [url=m/LmWaiR.webp]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jKRhqp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Absoluut niet zielig, dit trucje (maar dan iemand die het voorbeen vasthoud) passen we al 3 weken toe (als ik hulp heb) :j
Maar dan nog krijgt hij het klaar als ik aan de binnenkant van zijn benen bezig ben, alleen ben of de persoon die hem dan vasthoud goed bedoelt iets aan wilt geven.
Het is iets wat ik liever niet doe, vooral omdat zijn reactie fight of faint is, maar nood breekt idd wet.

ikkedus schreef:
Ben eerder bang dat hij dan valt en dat been ook nog breekt. Eigenlijk. :(

En dat is de reden waarom iemand het been vasthoud ipv touw of kluisteren, want ik zie hem er idd op los gaan als er niet direct gelost word bij paniek. Het moment dat hij belachelijk doet kan er voor iedereens, en vooral zijn, veiligheid los gelaten worden :j
En dat is toch een snellere lossing als touw of kluisteren.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:49

Sommige paarden zijn super atletisch of koppig . Een praam werkt ook niet altijd bij elk paard. ‍♀️

Lastig hoor, dat je niet kan uitleggen waarom t moet etc..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:15

Ik zou het paard op de wei zetten en er verder niets meer aan doen. Stappen aan de hand misschien samen met iemand anders. Op een gegeven moment, kan je er gewoon niets meer aan doen. Ik ben erg bang voor hoefbevangenheid in dit soort situaties, dit omdat de omstandigheden niet normaal zijn.
Suc 6 ermee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:27

Nikkel, kans op hb vergroot je dan misschien juist met op t land zetten? Zolang de da zegt nog verbindingen en of behandelen zou ik dat wel doen. Ook omdat je wildvlees of ontstekingen wilt voorkomen en dat laatste zit de kans er enk ik nog wel in als het been dik wordt en temp verhoogd is.

Goed dat mensen al de cap hebben opgeworpen. Idd gewoon dragen, beter safe than sorry.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:04

Het gras is op dit ogenblik niet rijk meer aan stoffen, die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken. Vandaar mijn opmerking.

◆ Supporting-limb laminitis, due to excessive weight-bearing on one
limb as a result of injury to the opposite limb (e.g., fracture); Dit wil je nm. voorkomen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:13

Wil je attenderen op wonderdust van Farnam.
Daar heb ik ook mooie resultaten mee gezien en je kunt het aanbrengen door in de fles te knijpen want het is een poeder. Helpt ook tegen de ontwikkeling van wild vlees want ik vind op de laatste foto die je deelde de eerste tekenen ervan te zien. Dat lichtroze vlakke beeld wat het wondbed daar heeft. Is alweer
Daar heb ik ook mooie resultaten mee gezien en je kunt het aanbrengen door in de fles te knijpen want het is een poeder. Helpt ook tegen de ontwikkeling van wild vlees want ik vind op de laatste foto die je deelde de eerste tekenen ervan te zien; dat lichtrozige fluffy beeld wat het wondbed daar heeft. Die foto is alweer van een paar daagjes terug natuurlijk, mss is er inmiddels iets ten goede veranderd! Ik hoop het voor jullie.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 20:23

VillaNeusjes schreef:
Sommige paarden zijn super atletisch of koppig . Een praam werkt ook niet altijd bij elk paard. ‍♀️

Lastig hoor, dat je niet kan uitleggen waarom t moet etc..

De praam werkt super bij hem, beter als verdoving, als je hem aan krijgt :')

nikkel schreef:
Ik zou het paard op de wei zetten en er verder niets meer aan doen. Stappen aan de hand misschien samen met iemand anders. Op een gegeven moment, kan je er gewoon niets meer aan doen. Ik ben erg bang voor hoefbevangenheid in dit soort situaties, dit omdat de omstandigheden niet normaal zijn.
Suc 6 ermee.

Na 3 weken zijn we rustig aan begonnen met opbouwen met een klein stukje wei en zo door naar gewoon de hele wei, iets meer als halve hectare, waar 3 jaar niets of niemand opgelopen heeft. Die halve hectare word met regen weer, langdurige droogte (zonder warmte) in 2 gesplitst, zodat 1 deel iets of wat gras kan behouden. Zolang er geen extreme hitte is zoals afgelopen dagen ‘s nachts binnen, door de dag buiten. Maw: het ritme wat hij op stal stond. Alleen dan aangepast natuurlijk aan mijn werkschema.
Hoefbevangenheid word/werd dus nauw mee in de gaten gehouden om die reden die je in in je vorige post uitlegde.

Tancreda4 schreef:
Nikkel, kans op hb vergroot je dan misschien juist met op t land zetten? Zolang de da zegt nog verbindingen en of behandelen zou ik dat wel doen. Ook omdat je wildvlees of ontstekingen wilt voorkomen en dat laatste zit de kans er enk ik nog wel in als het been dik wordt en temp verhoogd is.

Goed dat mensen al de cap hebben opgeworpen. Idd gewoon dragen, beter safe than sorry.

Cap word gewoon braaf gedragen nu :j

paars schreef:
Wil je attenderen op wonderdust van Farnam.
Daar heb ik ook mooie resultaten mee gezien en je kunt het aanbrengen door in de fles te knijpen want het is een poeder. Helpt ook tegen de ontwikkeling van wild vlees want ik vind op de laatste foto die je deelde de eerste tekenen ervan te zien. Dat lichtroze vlakke beeld wat het wondbed daar heeft. Is alweer
Daar heb ik ook mooie resultaten mee gezien en je kunt het aanbrengen door in de fles te knijpen want het is een poeder. Helpt ook tegen de ontwikkeling van wild vlees want ik vind op de laatste foto die je deelde de eerste tekenen ervan te zien; dat lichtrozige fluffy beeld wat het wondbed daar heeft. Die foto is alweer van een paar daagjes terug natuurlijk, mss is er inmiddels iets ten goede veranderd! Ik hoop het voor jullie.

Hier ga ik zeker naar kijken :j
Ben nog via via via aan vulketan geraakt, maar is maar voor 2-3x met de grote van deze wonde.
Tot nu toe krijg ik het wildvlees elke keer terug onder controle met aquacel ag en zilverzalf. Maar het viel me idd op dat wildvlees weer kwam opzetten.
Word morgen dus met da overlegd :j

even aan iedereen die zich aangesproken voelt:
Over het gewoon zo op de wei gooien en niets aan doen ? Dit is gewoon absoluut uit de boze. Als je de rest van het topic gevolgd hebt ? Heb je ook elke terugval gezien bij nog maar de kleinste vermindering aan zorg
- ontstekingsremmer die gestopt is/uitgegeven is Terwijl hij nog dubbele dosis duivelsklauw krijgt => dik been en stijgende temp.
- verband langer als 12h laten zitten: wonden doordat hij het los krijgt/het doet zakken
- alleen hypafix en geen compressiepak of drukverband: afstervende huid in de wonde
- 12h geen zilververband: wildvlees

Andere mogen misschien het risico nemen van gewoon op de wei gooien en zien wat het doet. Mijn mama had misschien dat risico genomen. Maar ik doe het absoluut niet. Hoe graag ik het ook zou willen, hoe makkelijk het het ook zou maken. En op dat advies reageer ik voortaan ook gewoon absoluut niet meer. Niet zolang dat gat in dat been niet van binnenuit dicht is.

Word ik met plezier geraakt ? Nee
Is onze band voor mijn plezier kapot aan geraken? Nee
Verdient hij de beste kans op 100% genezing ? Absoluut
Hef ik daarvoor, hoe zwaar en oliebol en pijnlijk (mentaal en fysiek) daarvoor elke dag opnieuw mijn hoofd op en ga ik door, hoe graag ik soms ook wil opgeven? Ja, en dat blijf ik ook doen.

Advies ivm wondzorg, ivm alternatieve, ivm wat dan ook overleg ik met alle plezier met da, of pas ik toe als het me handig lijkt. Maar het advies over gewoon de wei op en zien ? Nee, absoluut gewoonweg niet.

Ik ben oprecht enorm dankbaar en blij met alle adviezen en hulp in dit topic. Als ik er niets aan heb in deze situatie, andere misschien wel. Maar hij verdient de beste kans op genezing. En dat is niet de wei op, zonder drukverband/compressie of uitgebreide verzorging. Zeker niet als uit dat gat nog elke keer zoveel vuil uitkomt nu we het eindelijk terug open hebben.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:48

Ik heb echt enorm veel respect voor je!
En wil je even een dikke virtuele knuffel geven! Want man wat maak jij wat mee

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:36

TS : Sterkte in de strijd en bedankt voor je uitleg.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:26

Hou je het nog een beetje vol GustixBill??
Hopelijk zit er goed verbetering in.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 16:50

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Been is terug dunner, echter begint de wonde er weer slechter uit te zien. Gaatje waar de vuiligheid uit kwam is ook weer dicht. Temperatuur blijft stabiel, stijgt/daalt niet echt.

Dus maar weer over (dik tegen mijn zin, want been is nog niet genoeg genezen) naar vetwraps. Puur doordat hetgene wat nu het been gesmeerd is financieel niet tegen op te vervangen valt 2x daags.
Namelijk de intensieve zilverzalf op de wonde, aquacel Ag hydrofiel op de slechte stukken, zilverzalf van leovet op een mepilex ag kompres en dat daarover, flamazine op absorberend kompres daaroverheen.
Zilverzalf van leovet op absorberende kompressen op alle andere wonde, onderbeen ingesmeerd met flamazine en gewone kompressen.
Dit vast gezet met fixatie verband en hele hoop mefix (1/3e van been vrij, maar wel hele been van boven tot onder ingetapet met de vrije kant afwisselend vanvoor en vanachter).
Dan watten, met fixatie verband, mefix boven en onder (soepelere variant van hypafix), daar tensoplast overheen, en ook op de huid. Dan de vetwraps, en over de vetwraps vanboven tensoplast samen met linnenhoeftape.
Blijft wel al 48h zitten…
Wel de achterkant van de sprong volledig vrij gelaten. Oké, die kompressen heb ik vandaag dus wel in de wei gevonden. Maar moet toch vanavond vervangen worden…

Froukje_J schreef:
Ik heb echt enorm veel respect voor je!
En wil je even een dikke virtuele knuffel geven! Want man wat maak jij wat mee

Dank je wel <3

nikkel schreef:
TS : Sterkte in de strijd en bedankt voor je uitleg.

Met alle plezier en bedankt om het hb onder ogen te brengen (iets waarvan ik weet dat dat idd vaak vergeten word in dit soort gevallen :j )

Melzazu schreef:
Hou je het nog een beetje vol GustixBill??
Hopelijk zit er goed verbetering in.

Hoe de wonde er vandaag uit ziet is voor vanavond.
14/9 zag het er niet zo goed uit, dus met heel veel tegen zin toch terug aan de slag gegaan met tensoplast en vetwrap, zodat het 48h kon blijven zitten. Puur omdat ik weer met aquacel, zilverzalf, zilverkompres, absorberend kompres, flamazine over heel het been en kompressen over heel het been heb moeten werken.
En ik heb geen andere keuze als het vol te houden, ik ben dit traject ingegaan en zal het moeten doorzetten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:55

Ook al ben je nog niet tevreden, wat een verandering.

Dit paard heeft, ook al beseft ie dat niet, zijn leven te danken aan jouw moed en doorzettingsvermogen

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 17:06

Ergens wel blij dat ik gisteren bij een paard het verband en wondzorg ben gaan doen die zich wel gedraagt. Paardje had zelfde soort wonde als de mijne, alleen iets kleiner, en niet de diepte in.
In tegen stelling tot die van mij heeft deze ondertussen al 24h het verband aan en nog geen mm gezakt.
Ik had van thuis alles meegenomen, ligt dus niet aan het materiaal en niet aan mij dat het bij die van mij zo moeizaam gaat om te blijven laten zitten. Benieuwd hoe hun wonde gaat genezen nu.

Rocamor schreef:
Ook al ben je nog niet tevreden, wat een verandering.

Dit paard heeft, ook al beseft ie dat niet, zijn leven te danken aan jouw moed en doorzettingsvermogen

Ergens hoop ik echt gewoon dat dit niet voor niets is zodra we aan het hart onderzoek gaan beginnen. Daarom dat ik nu ook zo knok om het dicht te krijgen. Dat we zo snel mogelijk dat hart fatsoenlijk kunnen laten onderzoeken :)

Ik moet wel zeggen, hij is in omgang buiten de wonde verzorging wel stuk gemoedelijker en liever geworden naar mij. Ik heb hem eigenlijk gekocht als project voor de verkoop, hij is verkocht, aan mijn verloofde… Maar wij hebben dus nooit echt een super band gehad. Of nuja, de band was wel oké (anders kun je niet om 12h ‘s nachts mensen in het bos gaan zoeken, met alleen fiets lampjes en zaklamp, dat samen met de blauwe flikkerlichten van de politie), maar nooit zoals tussen hem en mijn vriend.
Terwijl nu loopt hij, desondanks dat ik hem altijd pijn doe, mijn vriend voorbij in de wei om bij mij aandacht te komen halen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:33

Poeh ik vind het toch al een heel stuk anders eruit zien hoor. Ik snap dat jij nog niet tevreden bent en ik heb er helemaal geen verstand van maar vind het zeker niet slechter eruit zien.

Wat fijn dat de temperatuur ook stabiel blijft tot dusver.

Ja ik snap het, je hebt geen keuze dan maar gewoon door te zetten.

Petje af hoor!! Geweldig hoe je maar zo door gaat.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:45

Hoe gaat het er inmiddels mee?