Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:02

pol013 schreef:
Babootje: juist bij een oudje kan rontgen beoordelen ook een uitdaging zijn. Als je geen beeld uit het verleden hebt blijft het vaak ook gissen. Tenzij je echte extremen gaat vinden op de foto's. Natuurlijk heeft een ouder paard artrose. Maar bij milde klasseringen is dat toeschrijven aan een ongemak wel moeilijk.

Artrose is met beeldvorming goed te zien. En ik wil ook niet zeggen dat je een paard met artrose per definitie moet afschrijven. Paarden met artrose kun je vaak een heel stuk beter krijgen door een goed management. Dat kan bv met hoefbeslag zijn; een behandeling met inspuiten, anders trainen en een osteopatische behandeling.
op zn tijd. Wil je goed en gericht behandelen moet je weten waar de oorzaak van de kreupelheid ligt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:11

Ik ben best fan van osteopaten, maar ik weet ook dat de bovenlijn helemaal vast kan gaan zitten door beenproblemen.

Daarom zeg ik ook bij deze, eerst een fatsoenlijke diagnose bij de DA..ook vanwege de filmpjes en het soort kreupelheid wat het paard daar liet zien. (duidelijk belastingskreupel)

Pas als de benen weer goed zijn, mits mogelijk..of als je weet wat er aan de hand is dan een vervolg stap de osteo zijn. Nu denk ik dat het weggegooid geld is, en er wordt nog steeds niets aan beeldvorming gedaan. Paard heeft ook nog een grote bult boven de kogel zitten RV.

Babootje

Re: Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:58

Ik ben ook fan van osteo en chiro, Maar ook wel van het inzetten op het goede moment.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 16:32

Elisa2 schreef:
Ik ben best fan van osteopaten, maar ik weet ook dat de bovenlijn helemaal vast kan gaan zitten door beenproblemen.

Daarom zeg ik ook bij deze, eerst een fatsoenlijke diagnose bij de DA..ook vanwege de filmpjes en het soort kreupelheid wat het paard daar liet zien. (duidelijk belastingskreupel)

Pas als de benen weer goed zijn, mits mogelijk..of als je weet wat er aan de hand is dan een vervolg stap de osteo zijn. Nu denk ik dat het weggegooid geld is, en er wordt nog steeds niets aan beeldvorming gedaan. Paard heeft ook nog een grote bult boven de kogel zitten RV.

Op de laatste foto’s die ik pas na het bekappen getrokken heb, bedoel je ? Want normaal zou de zwelling weg zijn volgens de dierenarts na het geven van die Bute.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 16:38

pol013 schreef:
Ik sta echt een heel stuk neutraler tov de leeftijd en werkgeschiedenis van dit paard. Aan de hand van die gegevens worden deze kreupelheid wel heel snel in het dramatische getrokken. Zeker zonder (rontgen)beeld niet perse nodig..
TS: ik heb een 27 jarige die ook echt veel gelopen en gesport heeft. Dressuur, eventing alles. Tot op zijn 25e liep die gewoon nog over het crossterrein en in de springring. En dat was een paard die versleiten over het algemeen sneller. Daar hoeft echt niets dramatisch of schadelijk aan te zijn. Laat je daar niet té snel gek over maken. Kan ook juist heel gezond zijn.

Daarbij vind ik het algemene onderzoek van je dierenarts van de zomer ook helemaal niet vreemd. Ja, je kunt iets sneller doorpakken maar iets afwachtender zijn is ook echt niet problematisch. Met rust en matige beweging wordt nou eenmaal heel veel vanzelf wel opgelost. En als het zich dan niet vanzelf oplost weet je ook dat er echt meer aan de hand is dan een stomme verstapping of gevoelige voet en dat verder zoeken inderdaad aan de orde is.
Het is misschien niet hetzelfde als wat sommige zouden doen maar zeker niet verkeerd daarmee.

Wel is het waarschijnlijk verstandig om regelmatig een kundig iemand even mee te laten kijken naar je pony omdat je zelf wat minder goed ziet hoe ze echt beweegt.

En alle opmerkingen over de oorzaken: Dat kán allemaal. Maar kunnen ook 100 andere veel simpelere problemen zijn die wel weer over kunnen gaan.

Zo heb ik dat meegemaakt met mijn oudje. Na 4 weken afwachten na met een milde kreupelheid die aan bleef houden. (Ik begon al te denken dat hij misschien afgeschreven was) Hebben we hem onder het mom van baat het niet schaadt het niet, een osteopathie behandeling gegeven (door een goede! osteopaat) en die loopt sinsdien al weer jaren fluitend in de rondte. 27 en nog steeds met veel plezier onder het zadel. En dan niet voor sjok ritjes.
Dat kan ook nog altijd een scenario zijn bij jou.
En het toont aan dat de route niet perse altijd via rontgen of scans hoeft te lopen. Andersom kán ook werken (maar zou nooit een doodlopende weg moeten zijn imo, terug naar regulier moet je net zo makkelijk doen)

Dus niet te veel panikeren. Maar wel contact opnemen met je DA voor het vervolg.

Ik zoek mijn osteo bij voorkeur via zo'n beroepsverenging op: https://nvdierosteopathie.nl/ledennvdo/

Babootje: juist bij een oudje kan rontgen beoordelen ook een uitdaging zijn. Als je geen beeld uit het verleden hebt blijft het vaak ook gissen. Tenzij je echte extremen gaat vinden op de foto's. Natuurlijk heeft een ouder paard artrose. Maar bij milde klasseringen is dat toeschrijven aan een ongemak wel moeilijk.

De dierenarts die ik liet komen is eentje die veel eigenaarspaarden in de Manege waar ze gestaan heeft behandeld , dus ik ga er inderdaad vanuit dat hij toch wel geen risico zou nemen zeker aangezien ik hem liet komen omdat hij een mobiel apparaat heeft voor die foto’s te maken. Maar we zaten nu al aan een hoge som dus hij stelde voor om dit eerst te testen. Het vreemde is dat ze in de manege ( waar we wekelijks lessen volgen) zeggen dat ze nu niks meer aan haar zien ( de grond is daar wel zachter dus mss ligt het daaraan…)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:51

Dus ondanks dat je paard klachten heeft rij je elke week nog les met hem? En je hebt het over kosten, vervelend maar dat is het nadeel van dieren houden. Kost geld, soms meer dan je lief is.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 00:33

BigOne schreef:
Dus ondanks dat je paard klachten heeft rij je elke week nog les met hem? En je hebt het over kosten, vervelend maar dat is het nadeel van dieren houden. Kost geld, soms meer dan je lief is.

Nee ik heb toch nergens gezegd dat zij wekelijks les moet meelopen? Ze moet wel iedere week meegaan want ik kan haar hier alleen niet achter laten dan loopt ze zich te pletter. Wij hebben maar twee paardjes dus ze moet meegaan in de trailer. Maar mijn andere (jongere) pony wordt wel gereden en na de les heeft mijn lesgeefster al eens gekeken naar hoe de oude pony aan de lounge loopt en zij ziet er niks meer aan zegt ze. Maar wij werken met lesabonnementen van telkens 10 à 12 weken en omdat ze in de vorige reeks kreupel liep heb ik ze voor deze periode niet ingeschreven om mee te doen dus al is ze terug in orde, dan nog moet ze wachten tot begin september ongeveer om terug ingeschreven te kunnen worden.

En wat is er zo abnormaal aan het feit dat we toch ook rekening houden met de kosten ? We rijden recreatief en hebben een gewone doorsnee job, een huis af te betalen en kinderen om te onderhouden dus we moeten wel kijken welke keuzes we maken. Ik kan niet meteen naar een kliniek rijden en eindeloos onderzoeken laten uitvoeren . Mijn man is van mening dat als de eigenaresse van de manege zegt dat ze terug normaal loopt en de pony voorlopig toch niks doet, de dierenarts en de smid geweest zijn en een afspraak vastligt bij de osteopaat, dat ze dan toch wel de nodige basiszorgen krijgt. Ze krijgt ook de nodige supplementen en voeding die werd aanbevolen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:27

woemp schreef:
Elisa2 schreef:

Op de laatste foto’s die ik pas na het bekappen getrokken heb, bedoel je ? Want normaal zou de zwelling weg zijn volgens de dierenarts na het geven van die Bute.

Ja, is die zwelling ook weg?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:14

woemp schreef:
En wat is er zo abnormaal aan het feit dat we toch ook rekening houden met de kosten ? We rijden recreatief en hebben een gewone doorsnee job, een huis af te betalen en kinderen om te onderhouden dus we moeten wel kijken welke keuzes we maken. Ik kan niet meteen naar een kliniek rijden en eindeloos onderzoeken laten uitvoeren . Mijn man is van mening dat als de eigenaresse van de manege zegt dat ze terug normaal loopt en de pony voorlopig toch niks doet, de dierenarts en de smid geweest zijn en een afspraak vastligt bij de osteopaat, dat ze dan toch wel de nodige basiszorgen krijgt. Ze krijgt ook de nodige supplementen en voeding die werd aanbevolen.

Laat dat "meteen" er maar af want dit duurt al een tijdje. En betert niet met rust.
T.o.v. het eerste filmpje is de pony in het tweede filmpje echt niet verbeterd.

Je had de pony toch uit de manege gekocht? En de dierenarts die je nu hebt doet ook veel manegepaarden?
En je kunt nu niet lessen dus heeft de manege eigenaresse minder inkomsten?
Misschien heb ik een beetje teveel van het gezonde wantrouwen, maar stel dat de manege eigenaresse je nu een pony heeft verkocht die rijp is voor de slager. Denk je dat je dan van de manege eigenaresse en de betrokken dierenarts een eerlijk antwoord gaat krijgen? "Wiens brood men eet diens woord men spreekt." komt echt heel veel voor in de paardenwereld.
Dat ze bute geven zegt ook al genoeg. Je kunt het best eens doen bij een onduidelijke kreupelheid die moeilijk te vinden is, maar jouw pony loopt kreupel genoeg om een diagnose te stellen. Bute is een pijnstiller maar neemt de oorzaak niet weg.
In de paardenhandel wordt door handelaren nogal eens kwistig gebruik gemaakt van bute.
Daarom moet je bij het klinisch keuren bij aankoop ook altijd een bloedonderzoek laten doen om te weten of een paard bij de keuring pijnstillers heeft gehad.

Een eerlijk antwoord krijg je alleen van een dierenarts die onafhankelijk is van de manege eigenaresse waar je je pony hebt gekocht. En beeldvorming (foto of echo) hoort nu eenmaal bij het stellen van een goede diagnose.
Klopt dat een dierenarts geld kost en de uitkomst kan ook nog wel eens negatief uitvallen. Even aankijken kan ook best, maar dat heb je eigenlijk al gedaan.

Ik hoop dat je wel het besluit neemt om je paard te brengen naar een kliniek voor een goede diagnose.
Anders wordt dit het zoveelste topic dat ik ontstip omdat er maar wordt door gereden op een kreupel dier. Daar kan ik echt heel verdrietig van worden.
Bij basiszorg hoort nu eenmaal dat het dier dat je onder je hoede hebt geen pijn heeft. Daar kun je beter je geld aan uitgeven dan aan supplementen.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:40

Babootje schreef:
woemp schreef:

Laat dat "meteen" er maar af want dit duurt al een tijdje. En betert niet met rust.
T.o.v. het eerste filmpje is de pony in het tweede filmpje echt niet verbeterd.

Je had de pony toch uit de manege gekocht? En de dierenarts die je nu hebt doet ook veel manegepaarden?
En je kunt nu niet lessen dus heeft de manege eigenaresse minder inkomsten?
Misschien heb ik een beetje teveel van het gezonde wantrouwen, maar stel dat de manege eigenaresse je nu een pony heeft verkocht die rijp is voor de slager. Denk je dat je dan van de manege eigenaresse en de betrokken dierenarts een eerlijk antwoord gaat krijgen? "Wiens brood men eet diens woord men spreekt." komt echt heel veel voor in de paardenwereld.
Dat ze bute geven zegt ook al genoeg. Je kunt het best eens doen bij een onduidelijke kreupelheid die moeilijk te vinden is, maar jouw pony loopt kreupel genoeg om een diagnose te stellen. Bute is een pijnstiller maar neemt de oorzaak niet weg.
In de paardenhandel wordt door handelaren nogal eens kwistig gebruik gemaakt van bute.
Daarom moet je bij het klinisch keuren bij aankoop ook altijd een bloedonderzoek laten doen om te weten of een paard bij de keuring pijnstillers heeft gehad.

Een eerlijk antwoord krijg je alleen van een dierenarts die onafhankelijk is van de manege eigenaresse waar je je pony hebt gekocht. En beeldvorming (foto of echo) hoort nu eenmaal bij het stellen van een goede diagnose.
Klopt dat een dierenarts geld kost en de uitkomst kan ook nog wel eens negatief uitvallen. Even aankijken kan ook best, maar dat heb je eigenlijk al gedaan.

Ik hoop dat je wel het besluit neemt om je paard te brengen naar een kliniek voor een goede diagnose.
Anders wordt dit het zoveelste topic dat ik ontstip omdat er maar wordt door gereden op een kreupel dier. Daar kan ik echt heel verdrietig van worden.
Bij basiszorg hoort nu eenmaal dat het dier dat je onder je hoede hebt geen pijn heeft. Daar kun je beter je geld aan uitgeven dan aan supplementen.

hier sluit ik me volledig bij aan.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:49

Heb je nog een recent filmpje? Ik hoor vaker dat er ‘niks te zien is’ terwijl het paard duidelijk niet goed loopt. Zeker als het paard altijd al niet 100% loopt.

Zeker (ex) manegepaarden lopen vaak toch niet 100% terwijl er door instructrices wordt gezegd dat er niks aan te zien is. Als je een filmpje hebt kunnen onafhankelijke ogen een eerlijke mening geven.

Zou ook schelen om een 2nd opinion aan te vragen aan een totaal andere dierenarts.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:32

Osteopaten zijn ook niet goedkoop, voor dat geld kun je ook een dierenarts raadplegen, een andere dan of gewoon wel naar een kliniek gaan, daar heb je veel meer aan.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 15:36

Veraaaaah schreef:
Heb je nog een recent filmpje? Ik hoor vaker dat er ‘niks te zien is’ terwijl het paard duidelijk niet goed loopt. Zeker als het paard altijd al niet 100% loopt.

Zeker (ex) manegepaarden lopen vaak toch niet 100% terwijl er door instructrices wordt gezegd dat er niks aan te zien is. Als je een filmpje hebt kunnen onafhankelijke ogen een eerlijke mening geven.

Zou ook schelen om een 2nd opinion aan te vragen aan een totaal andere dierenarts.

Ik heb momenteel geen recent filmpje meer omdat ze niet meer is bereden sinds ze kreupel stond. Hier thuis ga ik geen nieuw maken want de ondergrond is hard maar ik kan wel volgende week eentje maken als ze terug meegaat want daar kan ik haar in een vrije piste even longeren waar de bodem wat zachter is