Zou je een ziek paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

git

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:39

Ik zou een ziek paard kopen. Ligt er natuurlijk wel aan wat het dier precies mankeert en wat er voor betaald moet worden. Als ik het verhaal lees van jouw paard zou ik daar niet aan durven beginnen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:07

Ik snap je vraag en ook je pure wanhoop. Misschien als je iemand het paard cadeau deed zou een barmhartige samaritaan het dier mss willen verzorgen. Maar de kans bestaat dat iemand dan toch niet zo barmhartig is en haar door verkoopt. Ik snap dat je graag wil dat de verzekering uitkeert, maar ik denk dat als je het zelf in de hand wil houden je dat geld moet laten gaan. Ik heb zelf een oud paard en 20 jaar premie betaalt, maar paard werd na 20 jaar uit de verzekering gegooid en heb dus alle jaren voor mijn gevoel voor niks premie betaalt. Paard is nu 26 jaar, maar als ze overlijdt krijg ik ook niks.
Als je geen barmhartige samaritaan kan vinden zou ik haar op haar eigen vertrouwde plekje haar de rust en de hemel geven....Heel veel sterkte en wijsheid :knuffel:

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:18

appiesjappie schreef:
Nog een keer.... het paardenfonds wil haar overnemen zodat ik het geld krijg wat ik 18 jaar lang heb betaald. Maar dan zou ze naar een handelaar of slacht gaan. Nu vraag ik mij af mensen zo n paard dan zouden kopen

Heel kort antwoord op jouw vraag:
Nee ik geloof niet dat iemand het paard nog gaat kopen zoals jij haar omschrijft.

Maar of je die gok wilt nemen.... Puur om het geld dat jij dan uitbetaald krijgt van het schadefonds...
Ik zou die gok in elk geval niet nemen.
Als het mijn paard was zou ik haar zelf in laten slapen.

Sterkte met je beslissing TS
Ik begrijp dat dit lastig is

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:28

appiesjappie schreef:
Nog een keer.... het paardenfonds wil haar overnemen zodat ik het geld krijg wat ik 18 jaar lang heb betaald. Maar dan zou ze naar een handelaar of slacht gaan. Nu vraag ik mij af mensen zo n paard dan zouden kopen

Nog een keer... het paardenfonds zal haar alleen verkopen als jij ermee akkoord gaat. Dat staat gewoon in hun voorwaarden.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:01

Nee. Ik denk niet dat iemand met goede bedoelingen en verstand van zaken zo'n paard zou kopen.

Heb je al gebeld met het fonds om de mogelijkheden te bespreken (heb niet alles nagelezen)? Waarschijnlijk kan je gewoon thuis inslapen en dan een wat lager bedrag ontvangen.
Laatst bijgewerkt door Schapenwol op 22-12-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:02

Even een vraag: Om hoeveel geld gaat het eigenlijk dat het Paardenfonds uit zou betalen als je het paard wel aan hun geeft?

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:10

Buiten dat ik vind dat TS verantwoordelijkheid moet nemen als eigenaar (en mij persoonlijk dat rotgeld niets zou kunnen schelen, als mijn paard maar geen pijn heeft): er zijn zeker mensen die dit soort paarden kopen met maar 1 doel: zo snel mogelijk cashen, en dat betekent meestal direct naar de slager.
Dat vertellen ze dan niet rechtstreeks aan jou, ze zeggen tegen jou wat je wilt horen, dat ze als grasmaaier of gezelschapspaard een fijne oude dag krijgt. Alles voor die € 100,- winst, want veel zal het niet zijn wat voor een ziek paard wordt betaald, en afhankelijk van de slachtprijs maken zij een calculatie. Kortom, wees niet naïef, hak die knoop door en zorg voor een waardig afscheid. En nee, dat is niet makkelijk maar wel het enige juiste. Sterkte ermee.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:39

Schapenwol schreef:
Even een vraag: Om hoeveel geld gaat het eigenlijk dat het Paardenfonds uit zou betalen als je het paard wel aan hun geeft?

Hij is verzekerd voor 1900,00 (ik las in andere topic mee).
Als ze paard dus aan hen geeft. Zij kunnen dan doen wat ze ermee willen…

Als ts bewijs van da voor inslapen aan hen laat zien, kan ts met hen overleggen om paard zgn terug te kopen.
Bij “overkopen” is dat dus 1900,00 - slachtwaarde (die zij “berekenen dus zal iets meer dan normaal zijn ivm winst voor hen).
Ts zal dan wel iets dienen te ondertekenen dat zij het paard niet meer mag verkopen maar haar dus wel als grasmaaier een oude dag kan geven of dan kan laten inslapen (op eigen terrein zodat paard niet meer op trailer hoeft).
Eerlijk? Tja, dat zijn verzekeringen …
Weet je als je erbij gaat.

En tja, persoonlijk zou ik het dus raar vinden (als je toch verzekerd bent en in deze situatie zit) om dat uitgekeerde geld te laten liggen ; je hebt er toch ieder jr voor betaald.
Waarom heb je hem dan anders verzekerd?

Voor ts: als jouw da het niet weet, dan eventueel al je verslagen opvragen en andere da laten komen?
En nee, als antwoord op je vraag van dit topic.

Verder veel sterkte , het is en blijft een verdrietig lastig iets maar handel in het belang van je paard …

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:48

Krijgt ze leidingwater of grond / slootwater?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:01

Kimmie1974 schreef:
Buiten dat ik vind dat TS verantwoordelijkheid moet nemen als eigenaar (en mij persoonlijk dat rotgeld niets zou kunnen schelen, als mijn paard maar geen pijn heeft): er zijn zeker mensen die dit soort paarden kopen met maar 1 doel: zo snel mogelijk cashen, en dat betekent meestal direct naar de slager.
Dat vertellen ze dan niet rechtstreeks aan jou, ze zeggen tegen jou wat je wilt horen, dat ze als grasmaaier of gezelschapspaard een fijne oude dag krijgt. Alles voor die € 100,- winst, want veel zal het niet zijn wat voor een ziek paard wordt betaald, en afhankelijk van de slachtprijs maken zij een calculatie. Kortom, wees niet naïef, hak die knoop door en zorg voor een waardig afscheid. En nee, dat is niet makkelijk maar wel het enige juiste. Sterkte ermee.

_/-\o_

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:43

Wellicht is het al genoemd, maar bestaat er geen mogelijkheid haar over te nemen van de verzekering?
Ik heb dat zelf ooit kunnen doen. Paard was ongeneeslijk ziek en ik wilde zelf voor ‘het laatste stukje in zijn leven ’ zorgen. Ik moest toen slachtprijs + een beetje betalen en kon toen zelf beslissen hoe/wat.
Verzekering betaalde mij vervolgens het verzekerde bedrag uit.

Ik zou nagaan of dit mogelijk is.

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 08:04

Goedemorgen allemaal sorry dat ik even niet meer reageerde. Ik was even tijd nodig om alles te verwerken. Het was zoveel, zoveel reacties, rot reacties en hele lieve reacties. Ik heb het paardenfonds proberen te bellen. Het fonds zelf kreeg ik te pakken. Degene die er over ging heb ik niet te pakken gekregen ook weer zo fijn....

Ze krijgt gewoon hooi

Ze krijgt grondwater uit de bron

Er zijn meerdere dierenartsen geweest

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:16

Geef haar eens leidingwater in plaats van grondwater

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:42

Ninx schreef:

Dit inderdaad. In grondwater zit vaak heel veel ijzer. Daar heb ik er al meer heel ziek van zien worden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:46

TS wat een verschrikkelijke situatie zit jij in!

Persoonlijk zou ik wel een ziek paard over nemen, met grenzen natuurlijk. Een paard op deze leeftijd met deze problemen zou ik zelf niet aan beginnen.
Ik denk persoonlijk ook zoals ik begrijp uit jouw berichtjes dat "normaal" het paardenfonds na uitbetalen/overkopen de keuze maakt om zo'n paard of naar een handelaar te brengen of te slachten. Ik denk dat in dit geval ze het paard niet meer naar een handelaar brengen maar direct door naar de slacht omdat ik denk dat zij ook wel weten dat een paard op deze leeftijd met deze problemen gewoon niet te verkopen is en ze er waarschijnlijk meer voor krijgen als het geslacht word.

Uit jouw berichtjes begrijp ik ook goed dat jullie alles in jullie macht geprobeerd hebben en dat ook de dierenarts dat rieel in ziet. Ik zou toch wel nog proberen te kijken of je via het fonds de voorwaarden nog eens kan krijgen van het contract. Misschien staat daar nog iets in waar je gebruik van kan maken om deze onmogelijke situatie voor jouw paard en jouwzelf zo goed mogelijk te kunnen laten eindigen.

In een van de eerste pagina's had iemand het over de fase van rouw waar je onderhandeld. Dit is echt zo'n moeilijke om doorheen te komen. Ik hoop heel erg voor jou dat je toch aan de voorwaardes nog kan komen zodat jij in jouw onderhandelingen met jezelf de voor jullie beste keuze kan maken.

Heel veel sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:53

Dreamboy schreef:
Ninx schreef:

Dit inderdaad. In grondwater zit vaak heel veel ijzer. Daar heb ik er al meer heel ziek van zien worden.

Het is alleen wel dat paard dit haar hele leven al krijgt als ik TS goed begrijp en de problemen pas ontstaan zijn na de koliekoperatie. Ik denk eerder een verklevingen/ ontstekingen etc. daar binnen.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:55

TS je kunt je grondwater laten testen. Als er teveel ijzer in zit kunnen ze daar heel ziek van worden. Dit is een proces van jaren want het ijzer stapelt zich op. De symptomen die jouw paard heeft passen bij een ijzervergiftiging. Dus testen en tot die tijd kraanwater geven.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:56

Elisa2 schreef:
Dreamboy schreef:

Het is alleen wel dat paard dit haar hele leven al krijgt als ik TS goed begrijp en de problemen pas ontstaan zijn na de koliekoperatie. Ik denk eerder een verklevingen/ ontstekingen etc. daar binnen.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk![/quote]

Ijzervergiftiging is een proces van jaren dus het zou zo maar kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:58

Het lijkt mij sowieso de moeite van het uitsluiten waard. :-)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 10:49

Dreamboy schreef:
Ninx schreef:

Hebben wij ook al geprobeerd op advies van de dierenarts en maakte geen verschil

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:50

Elisa2 schreef:

Op mijn stalling is alleen maar grondwater en ik vind inderdaad dat dat een vreemde ijzerlucht heeft. Maar ik zou niet weten hoe er dan voor te zorgen dat hij voortaan leidingwater zou krijgen. Dan zouden die leidingen veranderd moeten worden. Als je ergens huurt dan kan dat niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:52

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Op mijn stalling is alleen maar grondwater en ik vind inderdaad dat dat een vreemde ijzerlucht heeft. Maar ik zou niet weten hoe er dan voor te zorgen dat hij voortaan leidingwater zou krijgen. Dan zouden die leidingen veranderd moeten worden. Als je ergens huurt dan kan dat niet.

Dan zouden de andere paarden ook klachten moeten hebben en dat is blijkbaar niet zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:04

Nee dat hoeft niet.
Mijn merrie reageert ook snel op grondwater (met de weide besproeien) alle andere paarden die ik gehad heb niet.
En dat gaat dan maar om eens een enkele keer.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:08

Ik zou haar zeker niet over doen naar het paardenfonds. Je weet dat haar dan een ellende weg staat te wachten. Zelf de beslissing nemen om haar op jullie kosten te laten inslapen. Of weggeven. Na grondig onderzoek van de persoon naar wie ze toe gaat. Soms zijn er fokkers/ rasliefhebbers met een dikke beurs die het wel willen proberen. Maar geef haar niet weg aan Truus om de hoek die er mee gaat aan klooien. Dan liever inslapen.

Succes met deze lastige beslissing.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:09

DuoPenotti schreef:
Nee dat hoeft niet.
Mijn merrie reageert ook snel op grondwater (met de weide besproeien) alle andere paarden die ik gehad heb niet.
En dat gaat dan maar om eens een enkele keer.

Zit ook weer wat in.