Pony loopt kreupel.. wat nu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Pony loopt kreupel.. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:21

Ik zou ze gewoon laten lopen, zeker als het beter werd door beweging.

Wel kun je voor de zekerheid even contact opnemen met de DA en de situatie voorleggen, zeker als je het idee hebt dat het erger is dan voorheen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:36

Hoe is ze op stal? Het is misschien wel fijn voor haar om een paar uurtjes rust te kunnen pakken op een droge, zachte ondergrond. Geen idee of je die ook op de wei hebt? Maar ik kan me zo voorstellen als je al last van je lijf hebt dat ze koude, natte grond daar niet aan bijdraagt.

Rot trouwens om haar zo te zien. :(:)

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 10:41

Ze staat op zand. Ze is de "baas " over de andere pony's dus ze word niet opgejaagd. Ze heeft een inloopstal. Daar kan ze altijd gebruik van maken mocht ze dat willen. Maar ze staat liever buiten.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:11

Ik zou haar lekker buiten laten als ze wel weer beter wordt. Van in de stal staan wordt ze misschien ook alleen maar weer stijver.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 13:26

Dankjewel. Dan laat ik haar buiten staan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:37

Wanneer ze ineens zoveel slechter is geworden, lijkt het mij beter om de dierenarts in te schakelen.
Sterkte.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 10:14

senna21 schreef:
Wanneer ze ineens zoveel slechter is geworden, lijkt het mij beter om de dierenarts in te schakelen.
Sterkte.

Het is alleen na het slapen dat ze echt heel beroerd loopt.
Filmpje is vanochtend. Na zo'n 10 minuten loopt ze weer "normaal".
Ik vind het echt heel heftig om te zien

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:26

Ach gut, die heeft echt pijn. Inderdaad niet fijn om te zien.
Wat zegt de kliniek nu? Want persoonlijk zou ik dit echt geen dag langer meer aan kunnen/willen zien. Het duurt nu toch echt te lang en verbeteren doet ze niet. Ben benieuwd wat de Lingehoeve van de video zegt.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 10:33

Padoertje schreef:
Wat zegt de kliniek nu? Want persoonlijk zou ik dit echt geen dag langer meer aan kunnen/willen zien. Het duurt nu toch echt te lang en verbeteren doet ze niet. Ben benieuwd wat de Lingehoeve van de video zegt.

Het is echt alleen na het slapen dat ze loopt. En dan een minuut of 10. Daarna loopt ze "goed".

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:11

Annefleur200 schreef:
Padoertje schreef:

Het is echt alleen na het slapen dat ze loopt. En dan een minuut of 10. Daarna loopt ze "goed".

Ah oké, echt een stevig opstartprobleem zeg maar. Krijgt ze nu wel iets van pijnstilling of een supplement om e.e.a. soepeler te houden? Rust roest, dus ik zou haar ook lekker laten scharrelen buiten, maar ik snap dat dit aan je hart gaat om te zien 's ochtends.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:19

Annefleur200 schreef:
We zijn weer thuis. Onwijs trots op mijn meisje. Het was een lange dag maar wat was ze braaf.

Het bot wat ze op de foto hadden gezien heeft een verminderde botintensiteit. De vraag was waarom. Ze gebruik dat been dus minder waardoor haar bot zwakker word. Maar de grote vraag was hoe komt dat. Ze hebben de weke delen bekeken. Uiteindelijk zag ze in haar koothoolte haar sesambeentje wat een "warboel" was zoals ze zei. Ze kon niet met 100 procent zekerheid zeggen dat haar bot daardoor zo is. Maar voor nu ging ze daar wel van uit. Het plan is nu 2 maanden echt volledige rust. Als het dus echt aan dat sesambeentje ligt moet het over 2 maanden echt over zijn. Mocht ze na die 2 maanden ook maar een heel klein beetje nog kreupel lopen gaan ze een ct scan maken. Als ze na die 2 maanden goed loopt dan lag het dus daar aan en is het dus opgelost. Dusja. Blij dat we zijn geweest. Lekker rustig aan doen en veel verwennen. [ [url=m/9QqM6m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze loopt al sinds eind augustus kreupel. En nu nog steeds. Ze moest op volledige rust van de arts in de hoop dat ze na 2 maanden weer goed was, maar dat staat ze niet. Ik vind het wel erg lang duren, 5 maanden echt kreupel. Ik zou contact opnemen met de arts, of een second opinion doen.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 13:23

Nicje87 schreef:
Annefleur200 schreef:
We zijn weer thuis. Onwijs trots op mijn meisje. Het was een lange dag maar wat was ze braaf.

Het bot wat ze op de foto hadden gezien heeft een verminderde botintensiteit. De vraag was waarom. Ze gebruik dat been dus minder waardoor haar bot zwakker word. Maar de grote vraag was hoe komt dat. Ze hebben de weke delen bekeken. Uiteindelijk zag ze in haar koothoolte haar sesambeentje wat een "warboel" was zoals ze zei. Ze kon niet met 100 procent zekerheid zeggen dat haar bot daardoor zo is. Maar voor nu ging ze daar wel van uit. Het plan is nu 2 maanden echt volledige rust. Als het dus echt aan dat sesambeentje ligt moet het over 2 maanden echt over zijn. Mocht ze na die 2 maanden ook maar een heel klein beetje nog kreupel lopen gaan ze een ct scan maken. Als ze na die 2 maanden goed loopt dan lag het dus daar aan en is het dus opgelost. Dusja. Blij dat we zijn geweest. Lekker rustig aan doen en veel verwennen. [ [url=m/9QqM6m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze loopt al sinds eind augustus kreupel. En nu nog steeds. Ze moest op volledige rust van de arts in de hoop dat ze na 2 maanden weer goed was, maar dat staat ze niet. Ik vind het wel erg lang duren, 5 maanden echt kreupel. Ik zou contact opnemen met de arts, of een second opinion doen.

Toen ik pas bij Lingehoeve was werd er gezegd nog 2 maanden rust. Dus ze zou eind januari begin februari helemaal goed moet lopen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:27

Ik zou sowieso even telefonisch contact hebben met de arts. Ze is niet een beetje stijf na het slapen maar gewoon katskreupel.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:33

Oeh ja ik zou de kliniek meteen terugbellen. Dit is echt echt echt heel erg slecht…

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:38

Ik zou ook zeker even de filmpjes doorsturen naar de kliniek. Zowel an het opstaan als na die gezegde 10 minuten.
Vind het filmpje wel erg heftig voor alleen "opstartproblemen"...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:45

Oh wat verdrietig dat ze nog zulke slechte momenten heeft... Idd niet echt een simpel opstart probleem. Ik zou de beelden ook zeker naar de kliniek sturen. En eventueel een second opinion vragen bij een andere kliniek.

Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:53

Oei, dit is wel echt heel heftig en ook voor slechts 10 minuutjes kan dit echt niet.
Ik zou idd ook opnieuw contact opnemen met de kliniek en de filmpjes doorsturen.
En ook eventueel voor een second opinion gaan, want dit kan imo niet langer zo.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:01

Arme pony en arme jullie dit aan te moeten zien.
Het lijkt net of de heup uit de kom schiet (en misschien later weer normaal schiet).
Misschien kan ze door deze handicap ook niet meer goed rusten vanuit stand waardoor ze meer wil liggen.

Persoonlijk zou ik, als (wijlen) mijn shetlandpony er zo aan toe was, wel aan inslapen denken. Het zijn bewegingsdieren, de pony wordt er erg door beperkt. En die broosheid van het bot, ik zou dan te bang worden dat het tot een breuk leidt, en dan ‘liever’ de pony in laten slapen voordat het nog erger wordt en het inslapen acuut en onder stress moet gebeuren….

Wil je sowieso sterkte wensen met de situatie.
En de pony buiten laten zo lang ze 100% zeker niet wordt opgejaagd (en dus geforceerd) door de andere pony’s.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:29

Maak ook eens een filmpje na een half uurtje.
En dat laten zien aan de DA.
Dan hebben ze misschien een verklaring hoe dit zo kan zijn 's-morgens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:00

Ik herken deze vorm van kreupel lopen door een cyste...ik denk echt dat er iets echt niet goed zit hoor. Ik zou zeker verder onderzoek laten doen..pony kan haar been nauwelijks meer belasten.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:14

Annefleur200 schreef:
Padoertje schreef:

Er moet toch een reden zijn dat ze zo gruwelijk slecht loopt, 10 minuten. Er is iets duidelijk heel erg fout op dat moment, ik zou, als het om mijn dier ging, zo snel mogelijk willen weten wat er dan zo pijn doet op dat moment.
Dus toch terugkoppelen naar kliniek, dit is denk ik de aangewezen plek om hulp te krijgen voor je pony.
Succes.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 15:22

Bedankt weer voor alle reacties. Ik ga weer contact zoeken met de dierenarts.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:57

Och wat sneu zeg. Goed dat je de DA gaat bellen, dat had ik ook meteen gedaan.
Ik vind het voor jou ook heel sneu, sterkte!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:13

Elisa2 schreef:
Ik herken deze vorm van kreupel lopen door een cyste...ik denk echt dat er iets echt niet goed zit hoor. Ik zou zeker verder onderzoek laten doen..pony kan haar been nauwelijks meer belasten.

Ik heb dezelfde indruk. Botcystes bij een paard zijn ook nog eens eigenlijk geen ‘echte’ cystes als in een holte gevuld met (ontstekings) vocht, maar ze zijn gevuld met broos zwak bot en soms kraakbeen. Eigenlijk dus een plek met veel mindere botdichtheid, misschien dat de veearts het gewoon zo heeft omschreven en hetzelfde bedoelt als wij met cyste bedoelen?
Als ze er zo kreupel op gaan is dat vaak omdat de cyste net onder de oppervlakte ligt en er een scheurtje in is ontstaan waardoor de inhoudt als het ware naar buiten lekt.

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 16:20

Supertje schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb dezelfde indruk. Botcystes bij een paard zijn ook nog eens eigenlijk geen ‘echte’ cystes als in een holte gevuld met (ontstekings) vocht, maar ze zijn gevuld met broos zwak bot en soms kraakbeen. Eigenlijk dus een plek met veel mindere botdichtheid, misschien dat de veearts het gewoon zo heeft omschreven en hetzelfde bedoelt als wij met cyste bedoelen?
Als ze er zo kreupel op gaan is dat vaak omdat de cyste net onder de oppervlakte ligt en er een scheurtje in is ontstaan waardoor de inhoudt als het ware naar buiten lekt.

Ah oke dankje!
Is daar een goede behandeling voor?