Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:05

En gebruik het restant om hem te casteren

Bullebeest

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:15

Niks meer betalen en hup de dierenarts bellen voor castratie. Verkoopster wil hem niet terug en heeft geld niet en Verkocht onder valse voorwendselen.
Juridisch juist? Vast niet. Echter denk ik voor alle partijen beste oplossing. Verkoopster is particulier. Koopster ook. Koopster heeft onderzoekingsplicht. Dan is alles anders dan met bedrijfsmatige verkoop.

Zelf ooit mijn oude paard verkocht. Meegegeven aan info waar ze op moest letten en koopster geen keuringen etc gedaan. Heeft ze niet gedaan. Paard ging dus van alles mankeren wat voorkomen had kunnen worden. Eiste ook dat ik paard terug nam en geld terug gaf. Contact gehad met hippisch advocaat. Die barste in lachen uit en vertelde dat koopster geen poot had om te staan. Uiteindelijk heeft ze het paard door eigen slechte zorgen moeten laten inslapen helaas. Bij ts zijn sommige zaken heel anders, maar wel identiek is de situatie van verkoop, van een particulier door een particulier.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:19

Als je zomaar niets meer betaalt, neem je het risico dat dit verhaal een flink staartje krijgtop juridisch vlak. Is het mogelijk met een advocaat een ingebrekestelling op te stellen?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:34

Citaat:
Als je zomaar niets meer betaalt, neem je het risico dat dit verhaal een flink staartje krijgtop juridisch vlak. Is het mogelijk met een advocaat een ingebrekestelling op te stellen?

Klopt. Mooie zou zijn als beide partijen dit o feeling kunnen overeenkomen. Verkoopster heeft afstand gedaan door te zeggen ik wil hem niet terug nemen. Verkocht onder valse voorwaarden. Ts gaat zsm castreren en verkoop neemt verlies in verkoopbedrag. Is het beessie het meest mee geholpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:45

DuoPenotti schreef:
Maar de verkoper wil hem niet meer.
Dus gaat echt niet terug eisen. Die is denk ik eerder blij er vanaf te zijn en daarom betaling in delen goed gevonden. Als hij maar weg was.

Dit denk ik ook.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:22

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar de verkoper wil hem niet meer.
Dus gaat echt niet terug eisen. Die is denk ik eerder blij er vanaf te zijn en daarom betaling in delen goed gevonden. Als hij maar weg was.

Dit denk ik ook.

Tot de verkoopster hem wel terug wil. En dan moet ‘ie in originele staat terug, dat wordt toch lastig als hij intussen gecastreerd is..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:25

Als verkoopster per mail of app heeft laten weten het paardje niet terug te willen, het geld niet heeft van wat ze al wel heeft ontvangen en ook nog eens heeft ontkend dat het een klophengst is, staat zij er zelf ook niet heel positief voor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:34

Een paard in termijnen betalen is jezelf voor de gek houden, dan heb je gewoon het geld er niet voor. Jullie zitten krap bij kas en ik weet niet hoelang jullie de pony al hebben? Dan is hij misschien gekocht in jullie krappe tijd. Een pony kan zo opeens wat mankeren en daar moet je wel rekening mee houden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:34

Ik denk dat je best aangetekend kunt schrijven dat de pony of terug genomen en het al betaalde aankoopbedrag terug gestort word of het nog te betalen bedrag ingehouden word om de onvoorziene medische kosten te dekken die de pony nodig heeft.
Je kunt op je aangetekend schrijven aangeven dat je indien je voor datum xx.xx geen reactie hebt ontvangen je deze castratie laat uitvoeren en het resterende bedrag als overeenkomst tussen beide partijen hierbij gebruik word. Op die manier dek je jezelf in. Het enige risico is dat de verkoopster alsnog het bedrag terug betaald en de pony trug neemt, maar daar twijfel ik aan. Waarschijnlijk kiest ze eieren voor haar geld en kun je het nodige doen. Kun je alsnog de pony houden of verkopen als ruin.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:37

Ik zou dan per aangetekende brief aan de verkoopster de situatie uitleggen.En dat, als ze hem niet wil terugnemen, dat hij dan gecastreerd zal moeten worden en dat de verkoopster daarna geen rechten meer heeft of in elk geval daar niet over kan gaan reclameren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:56

Vanillia schreef:
Tot de verkoopster hem wel terug wil. En dan moet ‘ie in originele staat terug, dat wordt toch lastig als hij intussen gecastreerd is..

Dit zou nog kunnen vallen onder een noodzakelijke medische ingreep.

Maar goed zou me daar niet aan branden.

Terug. Of duidelijk op papier dat de rest van het geld niet meer word voldaan omdat het paard niet voldoet aan hoe hij is verkocht. En om de castratie te betalen. Maar als het daarna dan nog geen kinderpaard is ook niets meer om terug te vallen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:00

Super naïef van de verkopers om een zogenaamde ruin in afbetaling te verkopen. Waar ik benieuwd naar ben TS; wat heb je op papier staan? Is er een verkoopcontract? Eerlijk gezegd, ik zou 'm ruinen en niet afbetalen maar de kosten van de afbetaling aftrekken.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 21:05

Het is opgelost! Dus ik laat wat meer los.

Paard in delen terug betalen was puur gekozen omdat onze auto ineens kapot was en we een compleet nieuwe motor moesten kopen. En een week ervoor hadden we een kar gekocht voor onze andere tinker. Daarnaast hebben we ons paard laten beleren voor de kar. Poef weg spaarcentjes. (Allemaal aan luxe in principe) En we wilden ook geen paard kopen. Paard is min of meer door mijn strot geduwd en een op het allerlaatste moment besloten. Eigenaar was geen bekende. Maar er zat een tussenpersoon tussen die ik graag mag en als vriendin beschouw. Die tussenpersoon heeft een contract opgesteld omdat ze het geld voor schoot en wist niet dat het een klophengst was. Paard was vroeger wel in haar bezit. Maar mogelijk waren de testosteron waarden toen zo laag dat het niet tot uiting kwam. Hij liep mee in kinderlesjes en was ontzettend braaf. Vandaar ongezien gekocht ik kende hem van vroeger. Dus op papier was zij aansprakelijk. Mijn man was hard en zei we staan in ons recht. Punt. Ik voelde me klote. Vriendin kan er niks aan doen. Eigenlijk is de oorspronkelijke eigenaar fout. Ik probeerde vooral te kijken of de oorspronkelijke eigenaar gepakt zou kunnen worden op haar verkoop naar tussenpersoon via de rechtsbijstand die ik ook advocaat noem soms omdat dit voor mij logischer voelt als leek. Daar zijn we voor verzekerd dus dat kost ons niks.

De huizen in Hellevoet waar ik woon lopen helaas niet. Ons huis kwam serieus op de markt op de dag dat de oorlog begon. We hebben 2 kijkers gehad in 100 dagen tijd. Snap niet dat ik dit moet verdedigen overigens. Enkel starterswoningen lopen redelijk goed. We hebben meer een doorstroom woning.

Ik heb vooral het idee dat de eigenaar hem niet terug wilt omdat ze dondersgoed weet hoe het zat. Ze heeft ook grote schulden bij de veearts. Dus die was maar al te blij dat hij zijn verhaal kwijt kon en wilde daarom ook meewerken. Aldus gegevens opvragen verhaal.

Maar de oplossing. De tussenpersoon vriendin heeft afgesproken met een handelaar die ze goed kent en vertrouwt. Ze heeft het verhaal uitgelegd en hij koopt Black voor 1000 euro en laat hem castreren. Zij ruilt een leuke ruin bij hem in om te verkopen en probeert dan zo haar verlies eruit te krijgen. Vriendin en ik delen de schade.
Het is een hele nette oplossing.

Ik ben alleen ontiegelijk ontiegelijk verdrietig dat hij naar een handelaar gaat. Dat gaat zooo ontzettend in tegen mijn gevoel.

Maar we hebben een veulen van een paar maanden straks rondlopen, een peuter en ik wil nog een embryo die op ons wacht in de vriezer terug laten plaatsen.

Ik heb uren gesproken met een oud stalgenoot die rechten studeert en hier veel over weet (ik weet dat je meeleest love you!!) en die zei ook kies voor je gezin. Is dit het waard?

Daarnaast ook uren gesproken met een collega die paardenarts is. En die zei doe het niet. Het is Russisch roulette. Straks blijft hij wel agressief. Wat dan??

Dus we zijn na lang wikken, wegen, tranen, praten, rondje lopen op onze nieuwe boerderij, en nog eens praten akkoord gegaan.
We nemen Black mee in ons hartje maar niet onze boerderij. En dat doet verschrikkelijk veel pijn. Ik hoop dat hij een fantastisch huisje vindt. Dat verdient hij gewoon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:15

Ik hoop dat het dier goed terecht komt..
Laatst bijgewerkt door purny op 04-06-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 21:18

purny schreef:
Dit is alles behalve eerlijk naar het paard toe. Paard zit volledig met zichzelf in de knoop en dit zal alleen maar meer schade toebrengen.
Sorry maar meer kan ik er niet van maken...

Vertel dat aub aan de oorspronkelijke eigenaar. :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:19

Sharmila schreef:
purny schreef:
Dit is alles behalve eerlijk naar het paard toe. Paard zit volledig met zichzelf in de knoop en dit zal alleen maar meer schade toebrengen.
Sorry maar meer kan ik er niet van maken...

Vertel dat aub aan de oorspronkelijke eigenaar. :Y)

Ik had eerst niet goed gelezen sorry

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:19

Handelaar kan gezien de prijs het risico nemen van castratie en bij niet verbeteren heeft hij genoeg afstand om hem op te laden naar de slager. Ja het blijft een gok dat er mits castratie werkt er een fijne eigenaar voor komt, maar dier krijgt nu de kans bij iemand die weet wat hij doet en geen risico's gaat nemen ivm zakelijk en koper heeft bij handelaar meer bescherming qua wet.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:24

tamary schreef:
Handelaar kan gezien de prijs het risico nemen van castratie en bij niet verbeteren heeft hij genoeg afstand om hem op te laden naar de slager. Ja het blijft een gok dat er mits castratie werkt er een fijne eigenaar voor komt, maar dier krijgt nu de kans bij iemand die weet wat hij doet en geen risico's gaat nemen ivm zakelijk en koper heeft bij handelaar meer bescherming qua wet.

Grootste kans dat die handelaar m zo over de grens heen trapt met dikke winst. Ik zou de illusie niet hebben dat die hem laat opereren

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 21:27

Balko schreef:
tamary schreef:

Grootste kans dat die handelaar m zo over de grens heen trapt met dikke winst. Ik zou de illusie niet hebben dat die hem laat opereren

Dat kan. Mijn naam staat in zijn paspoort als ex eigenaar. Ik ga het nieuwe adres erbij schrijven en mijn telefoonnummer. Dat is het enige wat ik kan doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:30

Raar verhaal alsnog... Tussenpersoon is sowieso niet aansprakelijk voor de aankoop ben je alsnog zelf. En je zult hoe dan ook als het allemaal echt zo is het volledige overige bedrag aan verkoper moeten betalen.

Maargoed rare wending en geloof er nog steeds bar weinig van.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:41

Sharmila schreef:
Dat kan. Mijn naam staat in zijn paspoort als ex eigenaar. Ik ga het nieuwe adres erbij schrijven en mijn telefoonnummer. Dat is het enige wat ik kan doen.

Nee ts, dat is niet het enige wat je kunt doen.
Je kunt dit dier laten castreren, opvoeden en er dan een goed tehuis voor zoeken. Je was toch zo aan hem gehecht?
Je wou hem toch per se houden?
Sorry, maar je hele verhaal staat vol met tegenstrijdigheden, er komen steeds meer lijken uit de kast en jij kiest nu voor de makkelijkste weg.
Daar is niets mis mee overigens, maar ga dan niet schijnheilig lopen doen over hoezeer het je aan het hart gaat.
Niet heel geloofwaardig meer ;-)
De handelaar gaat echt niet castreren, dat weten we allemaal. Laten we hopen voor het dier dat het of snel uit zijn lijden wordt verlost of dat het terecht komt bij mensen die wel de verantwoordelijkheid voor een dier kunnen en willen dragen.
Triest dit.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:42

Ik zou bijna de popcorn erbij pakken. Als ik die had.
Het wordt hoe langer hoe vager.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:47

Vind er niks netjes aan!
Gezeul met dat arme dier...
Mensen moesten zich eens schamen zo makkelijk en inpulsief beesten aan te schaffen en weer te lozen!
Geen goed woord voor over zulke types als de TS!!
Je bent geen dieren waard!!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 21:53

Jongens het boeit me niet. Ik heb het netjes opgelost voor mijn gezin voor vriendin. Wat dan een pony die mijn dochter ondersteboven loopt als ik even niet snel genoeg ben als ik straks zwanger ben.

Nee hij gaat naar iemand die meer verstand van zaken heeft dan ik. Ik wilde een brave ruin. Om die reden.

Verkopen is ALTIJD gokken. Ook naar een particulier.

Ik ben altijd goed voor mijn dieren. En nee ik was niet gehecht aan hem. Ik heb hem hoogstens 1 maand gehad. Maar de situatie van de pony ging me aan mijn hart. Ik houd van dieren. Ook als ik ze niet ken.

Ik heb deze keus gemaakt ook voor de vriendin. Het was haar idee. We hebben het van alle kanten bekeken. En voor ons als gezin is het beter. Voor ons veulen is het beter. Voor onze ruin is het beter. Voor onze honden die altijd los lopen beter. Voor onze oude Siamese kat is het beter. Etc etc.

Maar weet je 1 ding gaat voor alles. En dat is mijn gezin en andere pony die ik al 11 jaar heb.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:56

Ik begrijp het ergens van jou uit, maar van het arme dier gaat zo niets terecht komen. Die krijgt dadelijk nog een paar eigenaren in een paar jaar en staat uiteindelijk bij de slager.
Vreselijk sonde dat niemand de verantwoording pakt hem op zijn minst te castreren voordat hij de handel in verdwijnt.