Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:51

sevke schreef:
Pumpkins schreef:
Ze ziet er prachtig uit! Rug lijkt ook mooi bij te trekken. Had je haar nog laten behandelen door fysio/osteo?

Die rug is nog altijd precies hetzelfde. Het paard ziet er wel al veel beter uit qua vetjes en vacht.

Kwa bouw zeker, maar ziet er wel gevulder uit. Blijft natuurlijk lastig te zien van een foto.

Fijn dat de bloedwaardes goed zijn!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:35

Ze is echt mooi geworden.Goed bezig !

Lyona

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 09:26

Bedankt iedereen! Ik zal straks even een standfoto van haar proberen (ben er zo slecht in, ik krijg het voor elkaar dat mijn haflinger mager lijkt op een standfoto) van haar maken!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:28

ja leuk ..hoeveel paarden heb je eigenlijk bofkont ?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 13:35

4... Mira, Maflinger Pablo aka Paap, Merens ruintje Shadow (toevallig vandaag nog leuke foto's van hem gemaakt, kan je hier zien [ITP] Mijn knappe man in het witte licht) en Shadow's zusje Kina.
In m'n profiel staan ook foto's..
Ik maak straks nog even die standfoto!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 14:24

Oke, hierbij de standfoto's. Wat op de foto's niet te zien is, is dat haar hals al wel een stukje breder is. Ze staat er totaal niet charmant op, maar ja.
In haar bouw zie ik nog weinig verschil, het lijkt wel of ze wat meer kont heeft.

Afbeelding
Afbeelding

En even een vergelijk tussen 3 weken geleden en nu.

Afbeelding
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:33

Ze ziet er in ieder geval fitter uit. De bespiering lijkt bijzonder. Het is waarschijnlijk verstandig om iemand te vragen die verstand heeft van quarters.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:45

@senna21: Zo hoort een quarter er niet uit te zien. TS heeft al heel goed werk verricht: paardje staat mooier in haar vacht, beetje vetjes op de ribben, maar qua bouw en bespiering schort er één en ander aan dit dier. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de uitslag van de PSSM2 test...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:33

Al vanaf van het begin van je topic lees ik mee en ben het toch niet helemaal eens met de meeste bokkers hier.
Ik snap werkelijk waar niet waarom al die onderzoeken nodig zijn als daar geen aanleiding voor is. Ik vind je merrie helemaal niet slecht lopen en buiten een heel arme bespiering en stereotype quarter bouw zie ik echt wel niets verkeerd aan haar.
Transport en veranderingen van stal en voermanagement zijn een aanslag op een paard. Zeker als deze bij een handelaar vandaan komt die wat minder voert. Dan ben je wel weken zoet met terug op gewicht en in conditie te krijgen. Ook het schrikkerige en vluchterige is best wel normaal in een heel nieuwe omgeving.
Zoals ik kon lezen ben je haar aan het inrijden op buitenrit omdat ze in de bak blokkeert. Mooi dat je het op die manier wel kunt oppakken.
Volgens mij kun je na het inrijden nog best veel plezier beleven aan je merrie en is fokken ook niet uitgesloten. Een neerwaartse bouw is geen handicap tenzij je dressuur op niveau wilt lopen.
Ik vind dat je goed bezig bent met haar en waarschijnlijk was het in eerste instantie niet meteen het paard die je verwachtte, maar ik geloof dat je met een beetje geduld en begeleiding (al zul je die in jouw regio misschien niet snel vinden) ze je verwachtingen nog kan overstijgen.
Weet verder niet wat je doelen zijn. Wil je western wedstrijden met haar rijden of enkel recreatief aan de slag ?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:41

@betadine: stereotiepe quarterbouw? Pardon? Ik denk niet dat jij een idee hebt hoe een goede quarter in elkaar hoort te zitten...
Een quarter moet ook gewoon correct gebouwd zijn. Met een normale, sterke, niet te lange rug, normaal aflopend kruis, mooie halsaanzet, benen recht onder het lichaam. Een karperrug, hunters bump en zwanenhals is ook bij een quarter een afwijkende bouw.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 18:16

Fijn dat jullie Mira er ook beter uit vinden zien! @sevke, zodra ik de uitslag van de pssm2 test weet, vertel ik het hier ook hoor! Mira ziet er idd niet uit als een normale quarter, maar ik weet niet of dit nog kan veranderen. Ik voel op haar kont eigenlijk nauwelijks spieren, dus als ze daar mooie ronde billen krijgt, zal ze er misschien ook al beter uitzien. Ze is wel wat doorgezakt waardoor haar rug er niet zo goed uitziet.

Ik heb haar trouwens vanmiddag ook voor het eerst opgemeten. Ze was bij de handelaarster opgemeten, en ze had toen gezegd dat Mira 145 half is. Blijkt ze in het echt 139 cm te zijn. Daar is ze dus ook al niet eerlijk over geweest. Ik vond haar altijd al zo'n ukkie, maar had geen meetstok om het te checken. Toch maar een gekocht. Mira is dus echt een ukkie.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:51

sevke schreef:
@betadine: stereotiepe quarterbouw? Pardon? Ik denk niet dat jij een idee hebt hoe een goede quarter in elkaar hoort te zitten...
Een quarter moet ook gewoon correct gebouwd zijn. Met een normale, sterke, niet te lange rug, normaal aflopend kruis, mooie halsaanzet, benen recht onder het lichaam. Een karperrug, hunters bump en zwanenhals is ook bij een quarter een afwijkende bouw.

Stereotype was misschien een verkeerde woordkeuze. Maar karperrug en zwanenhals vind ik bij dit paard nu ook niet echt zo zwaar uitgesproken. Die hals heeft geen spieren en dat vertekend ook.
Ik doelde er vooral op dat je in Nederland en België wel vaker dit type quarters tegenkomt die zwaar overbouwd zijn en niet meteen de beste lijnen combineert of ondoordachte inteelt bevat. Ik denk ook dat je een 7 jarige die je zo van bij een handelaar plukt met training wel tot een zeker punt kunt verbeteren. Ik vind in ieder geval dat dit paard nog niet meteen af te schrijven is voor fok of sportdoeleinden. De kwaliteit van een paard is gelukkig niet enkel afhankelijk van zijn bouw. Dan zouden heel veel paarden per direct de ring moeten verlaten.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:00

LyonaHorse schreef:
Fijn dat jullie Mira er ook beter uit vinden zien! @sevke, zodra ik de uitslag van de pssm2 test weet, vertel ik het hier ook hoor! Mira ziet er idd niet uit als een normale quarter, maar ik weet niet of dit nog kan veranderen. Ik voel op haar kont eigenlijk nauwelijks spieren, dus als ze daar mooie ronde billen krijgt, zal ze er misschien ook al beter uitzien. Ze is wel wat doorgezakt waardoor haar rug er niet zo goed uitziet.

Ik heb haar trouwens vanmiddag ook voor het eerst opgemeten. Ze was bij de handelaarster opgemeten, en ze had toen gezegd dat Mira 145 half is. Blijkt ze in het echt 139 cm te zijn. Daar is ze dus ook al niet eerlijk over geweest. Ik vond haar altijd al zo'n ukkie, maar had geen meetstok om het te checken. Toch maar een gekocht. Mira is dus echt een ukkie.

Ze ziet er echt al stukken beter uit en glimt je tegemoet. Ze zal er qua bouw nooit uitzien als een chique gebouwde quarter, maar he, dat boeit niet. Mee fokken zou ik nooit doen, maar je kunt er wel nog een leuk rijpaard aan hebben!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:13

Ts: Ik vond de oud eigenaar en fokker op de FB groep quarter horse Italië. Wellicht kun je hem via daar wel contacteren en wat meer informatie inwinnen.
Afbeelding

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:15

@betadine: sorry voor de misschien wat scherpe reactie, maar ik heb het persoonlijk een beetje moeilijk met mensen die blijkbaar vinden dat het normaal is dat een quarter er onvoordelig gebouwd bij staat. "oh, dat is normaal, das een quarter!" NEE, dat is NIET normaal! Een quarter hoort ook niet overbouwd te zijn, en hoort wel gewoon correct in elkaar te steken, net als elk ander sportpaard. Een quarter zal eerder overbouwd lijken door de overmatige bespiering op de achterhand, en sommige zijn het ook echt, maar ook dan vind ik het een afwijking op exterieur.
Bij dit paard is het vooral de zwakke rug en de hunters bump die mij zorgen baart. Beiden kunnen een teken zijn van een onderliggend (rug) of (spier) probleem. Ook het feit dat het dier staakt bij het werken in de bak leunt daarbij aan.
TS is wel een topper hoe ze met haar paardje bezig is, dat wel. +:)+
En zijn alle paarden in de wedstrijdring perfect gebouwd? Zeker niet. Maar ik zie dit paard niet direct in de wedstrijdring te geraken. Daarvoor heeft ze helaas iets teveel kwaliteiten moeten inleveren op haar bouw.
En waarom zou je fokken met een paard wat al zoveel minpunten heeft op bouw? Dan doe je net hetzelfde wat je zelf al aangeeft, namelijk ondoordachte teelt.
Wil je fokken? Begin dan met correcte ouderdieren. Zelfs dan gaat het al dikwijls genoeg mis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 01:55

Het is wel echt een hele lastige discussie.

Je kan zeggen hoe de perfecte quarter eruit hoort te zien, maar daar zijn ook varianten op EN dat wil ook wel veranderen door de jaren heen wat men graag ziet of juist niet.

Fokken blijft gokken, zelfs met 2 perfecte ouders. Je kan niet 100% voorkomen dat er ook minder perfecte paarden geboren worden. En soms zijn die niet zo perfecte paarden prima voor veel mensen die gewoon een braaf, leuk basis paard willen.

Ik ben op aardig wat DRHA shows geweest en kan nou niet zeggen dat ik daar alle paarden zo fijn vindt bewegen bijv. Ik schrik zelfs hoe sommige niet zo fijn bewegende paarden toch gepusht worden tot manouvres die het dier erg veel moeite kosten.

Maar waar is dat nou niet? Bij de rijpaarden, dressuur, spring, men, eventing etc kan je ook niet alleen maar de perfecte paarden fokken.

Dit paard is in slechte conditie qua voer/gewicht en bespiering, maar als dat er allemaal aan en op zit, toont het paard heel anders. Een goed en ervaren oog kijkt er doorheen, maar menig bespierde quarter, ziet er onder alles ook niet zo geweldig uit.

En dan nog. Ik vind mijn merrie perfect incl haar moeder en broers. Ik wilde uit die sterke, leuke lijn nog een nakomeling. En wij hebben gekozen voor een hengst die ons aan stond en wij vinden ons nu geboren veulen ook perfect.

Mijn ene ruin is misschien ook niet 100% ideaal, maar wel een fijn comfortabel paard. Heeft wel shows gelopen en mist wat om hoog te scoren. Toch wilden mensen pushen dat hij het wel ging doen. Maar hij is ook 23 en komt uit een andere tijd.

Als een merrie gezond is en pijnvrij, dus geen gebreken en de eigenaar is weg van de merrie, blijft het een vrije keus om ermee te fokken. Niet iedereen moet per se voor het ideaal of 70+ paard gaan. Ja, correct en gezond, maar karakter en fijne bewegingen zijn ook sterke overwegingen.

Wij hebben ook toch zelf gefokt, omdat we het niet eens zijn met veel mensen hun fokbeleid, opvoeding en opfok etc. Dat is ook een keuze. Wij betalen ook onze eigen rekeningen, moeten er zelf voor zorgen en niemand heeft daar last van.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 02:22

Ik zag toevallig dit filmpje voorbij komen via mijn tiktok en moest meteen aan dit topic denken.

https://vm.tiktok.com/ZML7DbYK1/ zou die vage bult op de achterhand wel verklaren. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:04

Het blijft een beetje vreemd dat ze op eerdere foto‘s de staart regio nog niet zo bloot had. Wellicht ook gewoon ontstaan door een zware bevaling.
Toch vind ik het hele beeld eruit zien als een ontlastingsstand. Op sommige foto‘s lijkt ze heel sabelbenig omdat ze zo onder staat en dat past wel bij die bespiering.

Echter ben ik het er ook mee eens dat het geen zin heeft om willekeurig te gaan zoeken. Eerst gewoon maar eens opbouwen en aankijken maar wel alert blijven. Ze ziet er in iedergeval heel veel bete uit nu.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:39

Ik snap de discussie wel, zo'n paard met een half jaar/ jaar goede training kan ook een wereld van verschil maken qua bespiering en uiterlijk. Toch denk ik bij twijfel dat uitsluiten altijd goed is, zeker ook gezien het staak gedrag en wat andere symptomen. Fokken zou ik er ook niet mee doen omdat ik het ermee eens bent dat het uitgangsmateriaal gewoon altijd goed moet zijn. Overbouwd kan zeker wel meer en grotere slijtage problemen geven aan de voorbenen dus ik denk daar ook iets minder simpel over.

Nu dan ontopic, ik vind haar er echt beter uit zien..vooral de glans is opvallend dat dit weer terug is. Zelfs de hals lijkt bovenop iets voller te worden, als er niks uit de testen komt kun je er vast wel een leuk gebruikspaardje van maken. (ik heb geen filmpje gezien even voor de goede orde dus ga alleen af op de foto's)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:15

Ze komt mooi bij :)

De bespiering is erg afwijkend en dat heeft niks met bouw of quarter te maken. Je paard is enorm aan t compenseren. Moeilijk te zeggen zo waardoor, maar het blokkeren in de bak en het uiterlijk van je paard met de iele nek, geven mij een hint dat het grootste probleem in de hals zit, maar dat is uiteraard een gok.

Als je dit paard “gewoon” gaat optrainen, ga je echt tegen problemen oplopen. Ik zou echt specifieke revalidatie gericht op de afwijkingen willen doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:28

superpony schreef:
Het is wel echt een hele lastige discussie.

Je kan zeggen hoe de perfecte quarter eruit hoort te zien, maar daar zijn ook varianten op EN dat wil ook wel veranderen door de jaren heen wat men graag ziet of juist niet.

Fokken blijft gokken, zelfs met 2 perfecte ouders. Je kan niet 100% voorkomen dat er ook minder perfecte paarden geboren worden. En soms zijn die niet zo perfecte paarden prima voor veel mensen die gewoon een braaf, leuk basis paard willen.

Ik ben op aardig wat DRHA shows geweest en kan nou niet zeggen dat ik daar alle paarden zo fijn vindt bewegen bijv. Ik schrik zelfs hoe sommige niet zo fijn bewegende paarden toch gepusht worden tot manouvres die het dier erg veel moeite kosten.

Maar waar is dat nou niet? Bij de rijpaarden, dressuur, spring, men, eventing etc kan je ook niet alleen maar de perfecte paarden fokken.

Dit paard is in slechte conditie qua voer/gewicht en bespiering, maar als dat er allemaal aan en op zit, toont het paard heel anders. Een goed en ervaren oog kijkt er doorheen, maar menig bespierde quarter, ziet er onder alles ook niet zo geweldig uit.

En dan nog. Ik vind mijn merrie perfect incl haar moeder en broers. Ik wilde uit die sterke, leuke lijn nog een nakomeling. En wij hebben gekozen voor een hengst die ons aan stond en wij vinden ons nu geboren veulen ook perfect.

Mijn ene ruin is misschien ook niet 100% ideaal, maar wel een fijn comfortabel paard. Heeft wel shows gelopen en mist wat om hoog te scoren. Toch wilden mensen pushen dat hij het wel ging doen. Maar hij is ook 23 en komt uit een andere tijd.

Als een merrie gezond is en pijnvrij, dus geen gebreken en de eigenaar is weg van de merrie, blijft het een vrije keus om ermee te fokken. Niet iedereen moet per se voor het ideaal of 70+ paard gaan. Ja, correct en gezond, maar karakter en fijne bewegingen zijn ook sterke overwegingen.

Wij hebben ook toch zelf gefokt, omdat we het niet eens zijn met veel mensen hun fokbeleid, opvoeding en opfok etc. Dat is ook een keuze. Wij betalen ook onze eigen rekeningen, moeten er zelf voor zorgen en niemand heeft daar last van.

Maar heel eerlijk Superpony, veel paardjes op de DRHA worden gereden door mensen die geeneens een fatsoenlijke bak met reining bodem tot hun beschikking hebben en geen lessen volgen en ook geen onderhoud aan hun dier plegen maar zo eens leuk een showtje mee pakken voor de gezelligheid. Beestjes zijn vaak vreselijk zuur zowel lichamelijk als geestelijk. Logisch ook!
En....ze willen/kunnen geen goed gereden sportpaard betalen.

Het doet mij ook vaak pijn aan mn ogen. Vooral wat ik in de rookie/limited klasses voorbij zie komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:24

Popstra schreef:
Maar heel eerlijk Superpony, veel paardjes op de DRHA worden gereden door mensen die geeneens een fatsoenlijke bak met reining bodem tot hun beschikking hebben en geen lessen volgen en ook geen onderhoud aan hun dier plegen maar zo eens leuk een showtje mee pakken voor de gezelligheid. Beestjes zijn vaak vreselijk zuur zowel lichamelijk als geestelijk. Logisch ook!
En....ze willen/kunnen geen goed gereden sportpaard betalen.

Het doet mij ook vaak pijn aan mn ogen. Vooral wat ik in de rookie/limited klasses voorbij zie komen.

Deels mee eens.

De DRHA is voor iedereen en oorspronkelijk voor alle rassen. Dus dat mensen voor hun plezier en hobby willen meedoen, moet kunnen. Dat zie je bij dressuur en springen bijv ook dat de basis er nog lang niet is, maar men toch wil meedoen.

Je hoeft ook niet elke dag in een reining bak te trainen om een fatsoenlijke proef te laten zien. Maar mensen zouden wel meer mogen investeren in meer en betere lessen. Je weet alleen zelf dat er ontzettend weinig goede trainers zijn.

Natuurlijk fok je een sportpaard op bouw, beweging, karakter en hoop je dat de match; merrie*hengst een goede is. Maar dat wil niet zeggen dat een gezond basis paard helemaal niet mee kan komen op shows.
De meeste mensen rijden slechter dan hun paard kan lopen. Dus ook een beter paard gaat nooit tot zijn recht komen.

Zelfde als ik mensen spreek die bepaalde hengsten voor hun merries kiezen vanwege naam en prestatie van de hengst. Prima, maar kijk eens naar de merrie. En kijk eens naar je eigen kwaliteiten. Heeft iedereen een million dollar hengst afstammeling nodig? De meesten gaan daar echt niet opeens mee scoren.

Ik zie liever dat iemand een correct rondje doet; dus met rust gereden, nette cirkels, relaxte speed control, gecontroleerde run downs, Correcte stops boven ver, goede correcte spin boven snelheid. En de roll backs.......Om te huilen vaak.

Het paard krijgt wel vaak de schuld. Hoe vaak starten mensen niet met hun "simpele" paard, komen in het wereldje en worden overgehaald om een ander paard te kopen? Vaak via de trainer natuurlijk.
Hoeveel mensen liggen niet krom ( of niet natuurlijk ) om een trainer hun paard te laten rijden en showen en zitten er zelf amper ooit op met hun gat?

Dat mensen dat willen, prima. Maar dat wil niet iedereen.

Gezond moet bovenaan staan als je wat wil. Of dat nou showen, serieus trainen, een bosritje of fokken is. Maar niet elk paard is perfect. Ook niet de paarden die scoren en ook niet de paarden waar soms fijne nakomelingen uit komen.
En er is ook wat persoonlijke smaak. Er zijn bloedlijnen vreselijk bekend en veel mee gefokt, waar ik er nooit eentje van zou willen.

Daar tegenover weet ik ook dat onze paarden niet voor iedereen geschikt zijn.
Overigens; ik heb moeder, zoon en dochter en alle 3 totaal anders. Broer en zus komen uit andere vaders, maar dat heeft ook mega verschillen gegeven. En zo ken ik nog een paar nakomelingen van mn oudste merrie. Soms heel herkenbare dingen, maar ook echt verschillen die bepalend zouden kunnen zijn voor de carriere. En dan ligt het er echt aan bij wie ze terecht komen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:04

@superpony: ik weet niet of je mij bedoelde, want ik heb een paard op training waar ik zelf nooit op kom, denk dat jij dat wel weet. Als ik dat nu fijn vind, naar mijn paard gaan kijken, terwijl het uitgebracht wordt door een trainer, dan is dat mijn zaak en mijn geld. Niemand anders heeft daar last van.
En ik zie persoonlijk daarvan de relevantie niet in deze discussie.
Noem nu gewoon man en paard. Vind JIJ dit paard (van TS) volwaardig fokmateriaal? Met deze bouw?
Over het karakter kun je nog niet veel zeggen. Ze heeft het dier nog niet lang genoeg in haar bezit om het goed te kennen. Bovendien is het verwaarloosd bij haar gekomen. Dieren die ondervoed zijn en slecht in hun vel zitten vertonen meestal niet hun echte karakter.
TS geeft aan dat het dier staakt bij het rijden in de bak. Dat vind ik ook al een teken. Op de filmpjes waar ze beweegt loopt ze onregelmatig.
Tel dit allemaal bij elkaar op en klinkt dit als een merrie die fijne, correcte en goed te rijden nakomelingen zal geven?
Ook voor een bosritje hoort een paard correct te lopen en goed in elkaar te zitten. In elk geval goed genoeg om pijnloos te kunnen bewegen. Dat er al zoveel kneusjes rondlopen is al erg genoeg, waarom er dan nog eentje bij maken? Voor een paar eurie meer koop je voor jezelf een leuk veulentje wat goed in elkaar steekt en correct en gezond is.
En over dat correcte rondje : ik zie dikwijls genoeg in de NRHA dat mensen daar niet in slagen. Of de ruiter is onbekwaam, of het paard is niet goed genoeg of over de zeik. In veel gevallen is het zelfs met lessen niet op te lossen. Niet zelden is het paard kreupel, of heeft het duidelijk ergens last van. In de inrijbak zie je niet zelden geruk en gepluk waar de ruiter duidelijk geen idee heeft waar hij mee bezig is, maar het 'zien doen' heeft bij de grote namen. ;(
Enfin, dat je geen million dollar sire nodig hebt om een leuk paard te fokken, daar ben ik het met je eens. Maar het is wel een teken dat sommige hengsten massaal veel nakomelingen hebben die het leuk doen in de sport, en dat je van andere hengsten nooit een nakomeling in de sport tegenkomt, ook al hebben ze massaal veel merries gedekt.
Waar ligt dat dan aan? Hebben ze slechte merries gedekt? Willen de eigenaren niet de sport in? Of ligt het aan de hengst zelf? Als een dergelijke hengst al redelijk wat nakomelingen heeft op rijdbare leeftijd, en je komt ze nooit ergens tegen, noch in de reining, noch in de allround, dan is dat voor mij een reden om niet met die hengst te fokken, ook al ziet hij er nog zo leuk uit.
Sommige hengsten worden inderdaad erg gehyped, en dat is nuttig als je fokt voor de verkoop, maar het is nu eenmaal een feit: reclame werkt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:08

TS had fok toch al uitgesloten?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 18:19

Ik heb weer een heleboel gemist zo te zien. Hoe komen we er nu op dat ik met Mira wil gaan fokken? Ik wou het heel graag, het is mijn grote droom om een nakomeling van Mira te hebben en zelf een veulen te fokken. Maar mede dankzij jullie advies heb ik die droom overboord gegooid. Dit wil ik niet voor het welzijn van mijn merrie en dat van een veulen, en het welzijn van mijn paarden gaat boven alles.
Dus hoe we hier op komen, geen idee. Ik vindt het ook niet leuk dat jullie elkaar dingen gaan verwijten die nergens op slaan en niet relevant zijn in dit topic. Doe dat maar lekker in PB, hier wil ik het graag gezellig houden en me focussen op hoe ik Mira snel gezond en happy krijg. :)
Ik zal binnenkort als jullie dat leuk vinden nog wat beweging video's van Mira maken, haar hoeven zijn nu op normale lengte, waardoor ze ook niet meer zo gevoelig loopt.
Dus graag weer ontopic :)