superpony schreef:Het is wel echt een hele lastige discussie.
Je kan zeggen hoe de perfecte quarter eruit hoort te zien, maar daar zijn ook varianten op EN dat wil ook wel veranderen door de jaren heen wat men graag ziet of juist niet.
Fokken blijft gokken, zelfs met 2 perfecte ouders. Je kan niet 100% voorkomen dat er ook minder perfecte paarden geboren worden. En soms zijn die niet zo perfecte paarden prima voor veel mensen die gewoon een braaf, leuk basis paard willen.
Ik ben op aardig wat DRHA shows geweest en kan nou niet zeggen dat ik daar alle paarden zo fijn vindt bewegen bijv. Ik schrik zelfs hoe sommige niet zo fijn bewegende paarden toch gepusht worden tot manouvres die het dier erg veel moeite kosten.
Maar waar is dat nou niet? Bij de rijpaarden, dressuur, spring, men, eventing etc kan je ook niet alleen maar de perfecte paarden fokken.
Dit paard is in slechte conditie qua voer/gewicht en bespiering, maar als dat er allemaal aan en op zit, toont het paard heel anders. Een goed en ervaren oog kijkt er doorheen, maar menig bespierde quarter, ziet er onder alles ook niet zo geweldig uit.
En dan nog. Ik vind mijn merrie perfect incl haar moeder en broers. Ik wilde uit die sterke, leuke lijn nog een nakomeling. En wij hebben gekozen voor een hengst die ons aan stond en wij vinden ons nu geboren veulen ook perfect.
Mijn ene ruin is misschien ook niet 100% ideaal, maar wel een fijn comfortabel paard. Heeft wel shows gelopen en mist wat om hoog te scoren. Toch wilden mensen pushen dat hij het wel ging doen. Maar hij is ook 23 en komt uit een andere tijd.
Als een merrie gezond is en pijnvrij, dus geen gebreken en de eigenaar is weg van de merrie, blijft het een vrije keus om ermee te fokken. Niet iedereen moet per se voor het ideaal of 70+ paard gaan. Ja, correct en gezond, maar karakter en fijne bewegingen zijn ook sterke overwegingen.
Wij hebben ook toch zelf gefokt, omdat we het niet eens zijn met veel mensen hun fokbeleid, opvoeding en opfok etc. Dat is ook een keuze. Wij betalen ook onze eigen rekeningen, moeten er zelf voor zorgen en niemand heeft daar last van.
Maar heel eerlijk Superpony, veel paardjes op de DRHA worden gereden door mensen die geeneens een fatsoenlijke bak met reining bodem tot hun beschikking hebben en geen lessen volgen en ook geen onderhoud aan hun dier plegen maar zo eens leuk een showtje mee pakken voor de gezelligheid. Beestjes zijn vaak vreselijk zuur zowel lichamelijk als geestelijk. Logisch ook!
En....ze willen/kunnen geen goed gereden sportpaard betalen.
Het doet mij ook vaak pijn aan mn ogen. Vooral wat ik in de rookie/limited klasses voorbij zie komen.