Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:56

Verwarring alom in het topic zie ik, maar idd ben ik niet de TS, echter heb ik slechts gereageerd omdat mijn geval wel werd aangehaald door iemand anders en velen de oproep op FB en de veulencentrale hebben gelezen :) Ik heb in ieder geval het topic niet willen kapen.

Volgens Utrecht is het echt een zeldzame aandoening en zien zij het al nooit bij Haflingers. Nou, hier de eerste dan wellicht :o

IK heb haarstalen liggen en die gaan naar Gent. Zij doen momenteel onderzoek naar erfelijkheid en aangezien het veulen van mijn eigen hengst was en die uiteraard ook andere merries dekt, vind ik het belangrijk om hieraan mee te werken.

Iedereen bedankt voor de steun en fijne reacties.
De match met het Friese hengstje is geslaagd in ieder geval <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:05

Wat fijn te horen dat de match is geslaagd met het Frieze hengstje Mirranda <3 . Hopelijk kun je zo toch nog een beetje genieten! En heel veel sterkte nog met het verlies van je eigen veulen :knuffel: . Een hele moeilijke, maar juiste beslissing!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:10

Mirranda schreef:
De merrie is gisteren dan ook gekoppeld aan een fries hengstveulentje en heeft hem liefdevol geadopteerd *\o/*

Heet dat hengstveulen toevallig Toffe Peer (grappige naam trouwens, benieuwd wat zijn roepnaam wordt) :D ? Ik las net een ander topic hierover, vandaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:24

hwn schreef:
Mirranda schreef:
De merrie is gisteren dan ook gekoppeld aan een fries hengstveulentje en heeft hem liefdevol geadopteerd *\o/*

Heet dat hengstveulen toevallig Toffe Peer (grappige naam trouwens, benieuwd wat zijn roepnaam wordt) :D ? Ik las net een ander topic hierover, vandaar.

Ja ik las het ook! Ik denk dat de roepnaam Peer is? Dat zou ik doen in ieder geval.

KootMiraDrum

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:50

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:09

ik ken ook een verhaal van een vriendin , die heeft dit ook mee gemaakt . De veearts zei we moeten hem inslapen , omdat dit niet fijn kan zijn later . Ze heeft gezegt ik moet er over na denken . Na 2 dagen heeft ze besloten om het veulen een levens kans te geven . Wand ondanks de ogen was hij kern gezond . Ik volg haar nog steeds en het paard is onderhand al 9 jaar en doet dressuur en buiten ritten

een paard zonder ogen kan gewoon een leuk leven hebben een blind paard kan makelijk bereden worden , Wand als je als ruiter er op zit dan bestuur jij het paard

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:12

amber15 schreef:
Respect voor je dappere keuze, Miranda. Een blind leven is geen leven voor een veulen. Maar wat verdrietig als je lang naar een dier uitkijkt, alles lijkt goed te gaan en dan zoiets.. Sterkte
Fijn om te lezen dat je merrie een ander veulen kan helpen.

een veulen die blind geboren word kan gerust een leuk leven lijden . er zijn bewijzen genoeg dat dit mogelijk is

ik zeg aan de ts laat hem leven wand een blind paard kan ook bereden en een leuk leven hebben

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:12

Lalahorse schreef:
ik ken ook een verhaal van een vriendin , die heeft dit ook mee gemaakt . De veearts zei we moeten hem inslapen , omdat dit niet fijn kan zijn later . Ze heeft gezegt ik moet er over na denken . Na 2 dagen heeft ze besloten om het veulen een levens kans te geven . Wand ondanks de ogen was hij kern gezond . Ik volg haar nog steeds en het paard is onderhand al 9 jaar en doet dressuur en buiten ritten

een paard zonder ogen kan gewoon een leuk leven hebben een blind paard kan makelijk bereden worden , Wand als je als ruiter er op zit dan bestuur jij het paard

En als jij er niet op zit, heeft ie dan ook een leuk leven?

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:14

Mars schreef:
Get wat sneu… blind dier en dan nog verplaatsen naar die Norma. Die vrouw heeft maar 1 belang en dat is zichzelf neerzetten als grote dierenredder.

Had hem dan in laten slapen.

norma is een hele goede hier in , ik volg haar en ze doet goed werk ze heeft zelf ook een blind paard jenay en die is heel vrolijk en is ook gewoon paard zoals een paard hoort te zijn ondanks een beperking mensne die blind zidjn geboren worden ook niet ingeslapen

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:18

Een mens is nog steeds geen paard, rare vergelijking.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:26

akishino schreef:

maar een paard heeft net zoveel levens kans als een mens

een blind paard die kerngezond is kan ook spelen en rijden . als je onderzoek gaat doen zijn er veulens die uitgegroeit zijn tot een sterk en vrolijk paard

ik heb dus iemand leren kennen die heeft een blind paard . veulen wilde ze ook inlaten slapen . omdat die gene daar op tegen is hereft ze het paard dus gratis overgenomen . ze is bij ons op de manege geweest , ondat ze vakantie met haar paarden wilde hebben . de stal is voor 3 weken lang aangepast en zacht gemaakt voor het paard , haar weide maatje mocht ook mee , die wert niet bereden door dat ze een aandoening had aan de rug . dus werd het haar maatje en daardoor kon ze ook in de weide en spelen ., het paard met de rug hield haar bij sloten en draden vandaan . ze had haar blinde paard een belletje gegeven zodat ze elkaar konden herkennen , ze is met het paard naar de zee geweest en het paard vond het leuk en was heel entosjast dat ze het water aanraakte , was echt leuk om te zien , ook springt ze met het paard . ze heeft hem aangeleert dat als ze bepaalde geluiden maak dat ie dan er over heen kan en ik kan je zeggen dat paard kan springen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:38

Lalahorse schreef:
akishino schreef:

een blind paard die kerngezond is kan ook spelen en rijden . als je onderzoek gaat doen zijn er veulens die uitgegroeit zijn tot een sterk en vrolijk paard

ik heb dus iemand leren kennen die heeft een blind paard . veulen wilde ze ook inlaten slapen . omdat die gene daar op tegen is hereft ze het paard dus gratis overgenomen . ze is bij ons op de manege geweest , ondat ze vakantie met haar paarden wilde hebben . de stal is voor 3 weken lang aangepast en zacht gemaakt voor het paard , haar weide maatje mocht ook mee , die wert niet bereden door dat ze een aandoening had aan de rug . dus werd het haar maatje en daardoor kon ze ook in de weide en spelen ., het paard met de rug hield haar bij sloten en draden vandaan . ze had haar blinde paard een belletje gegeven zodat ze elkaar konden herkennen , ze is met het paard naar de zee geweest en het paard vond het leuk en was heel entosjast dat ze het water aanraakte , was echt leuk om te zien , ook springt ze met het paard . ze heeft hem aangeleert dat als ze bepaalde geluiden maak dat ie dan er over heen kan en ik kan je zeggen dat paard kan springen

Fijne dierenliefhebber dat... Een blind paard en een paard met rugproblemen (pijn?).
Heel eerlijk gezegd geloof ik er geen barst van :n dat springen al helemaal niet.

en fatsoenlijk foutloos Nederlands schrijven zit er ook niet in

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:45

Lalahorse schreef:
akishino schreef:

Fijne dierenliefhebber dat... Een blind paard en een paard met rugproblemen (pijn?).
Heel eerlijk gezegd geloof ik er geen barst van :n dat springen al helemaal niet.

en fatsoenlijk foutloos Nederlands schrijven zit er ook niet in [/quote]

dislectie weet je
het blinde paard loopt met een weide maatje
het weide maatje heeft een rug probleem en WORD NIET BEREDEN

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:48

Dat wil niet garanderen dat het paard geen pijn heeft.

Rug problemen kunnen ook voor paarden erg pijnlijk zijn,ook al zie jij dat niet.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:58

Daan13 schreef:
Dat wil niet garanderen dat het paard geen pijn heeft.

Rug problemen kunnen ook voor paarden erg pijnlijk zijn,ook al zie jij dat niet.

Het meisje in kwestie heeft het paard grondig laten keuren en daar uit is gebleken dat ie zonder pijn kan leven . Alleen niet meer bereden mag worden . Daarom heefr ze hem als weide maatje voor haar blinde paard

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:04

Lalahorse schreef:
dislectie weet je
het blinde paard loopt met een weide maatje
het weide maatje heeft een rug probleem en WORD NIET BEREDEN

Ook met dyslexie kun je een spellingscontrole gebruiken. Of leestekens.

Fijn dat het paard met een maatje loopt. En dan is volgens jou alles goed?
Om toch even te vermenselijken... Ik ben het grootste deel van mijn leven slechtziend geweest en ik kan me niet voorstellen hoe het is om dan te springen. Nou ja, ik weet het wel, je gaat op je snufferd. Want je kunt op geen enkele manier een goede inschatting maken van een sprong als je niet goed ziet. Met één goed oog wil dat zeker wel, maar zonder ogen kan het gewoon niet.
Iedere ongelijkheid, alles is dan een gevaar. Daarom lopen blinde mensen dan ook veelal met een hond en/of stok. Het leven is daardoor ook heel intensief en vraagt veel energie. De hond kan ook maar een beperkt aantal jaar mee, omdat het ook van de hond heel veel vraagt. Als hij met zijn mens is, heeft hij namelijk eigenlijk nooit rust.
Datzelfde geldt voor het maatje van het blinde paard, die heeft nooit rust, want het blinde paard moet overal in begeleid worden en ziet het gevaar niet aankomen. Dat is nogal wat. In een kudde kunnen de paarden die verantwoordelijkheid delen, maar in jouw voorbeeld ligt dat dus bij één ander paard. Een paard dat zelf ook niet optimaal is, en wellicht zelfs pijn heeft (en ja, ook als je er niet op zit kan een paard gewoon rugpijn hebben).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:06

In de natuur was zo'n veulen hapje nummer 1.
Kan niet mee met de groep want dondert al over elke greppel of boomstam. Kan niet vluchten.
Dus zo'n dier in leven houden is puur vermenselijken.
En zo'n dier kan nooit echt paard zijn, want lekker ravotten in een grote wei zit er niet bij.
"fijn" dat wij mensen ons pleziertje er uit halen om te rijden...hoe egoistisch kunnen we zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:12

Ik geloof dat het topic te veel welles nietes aan het worden is.

Iedereen mag met zijn eigen paard, pony of veulen zijn eigen keuze maken. Het is al moeilijk genoeg om welke keuze te maken.

Iedereen is ook vrij een eigen mening te mogen hebben of vormen.

Je hoeft gelukkig niet blind 1 mening of richting te volgen

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:12

Ik lees dit topic nu een tijdje mee maar ik moet toch ook eerlijk zeggen dat een compleet blind paard ik egoïstisch vind om dat in leven te houden. Dat doe je voor jezelf, niet voor het paard.

Mensen die dan vervolgens over de rug van zo'n paard een heilige wil worden verklaard vind ik eigenlijk nog erger. Oke, elk mens en elk dier verdient een kans. Maar er zijn grenzen en kwa gezondheid als blindheid mensen met paarden vergelijken is gewoon niet relevant want het is niet te vergelijken. Wij mensen zijn jagers, paarden zijn prooidieren om maar mee te beginnen.

Een blind paard kan vast gelukkig zijn, maar ten koste van wat en voor wie doe je het dan? Want als eigenaar ga je het paard niet 24/7 begeleiden dus leg je die zorg op iemand anders. Dus voor wie doe je het dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:18

XxLiEsJuHhxX schreef:
Maar er zijn grenzen en kwa gezondheid als blindheid mensen met paarden vergelijken is gewoon niet relevant want het is niet te vergelijken. Wij mensen zijn jagers, paarden zijn prooidieren om maar mee te beginnen.

Een blind paard kan vast gelukkig zijn, maar ten koste van wat en voor wie doe je het dan? Want als eigenaar ga je het paard niet 24/7 begeleiden dus leg je die zorg op iemand anders. Dus voor wie doe je het dan?

Wat mij betreft is de vergelijking helemaal niet zo gek, maar het probleem is dat veel mensen geen idee hebben wat het is om blind te zijn! Het wordt enorm onderschat. We hebben er nota bene een muzieum voor nodig om mensen dat te laten ervaren.
Als je eenmaal beseft wat blind zijn betekent en dat vervolgens vertaalt naar het leven van een prooidier... Dan heb je deze discussie denk ik nooit meer :n dat is namelijk geen leven.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:46

Dit onderwerp doet me denken aan een vlog van een blind geboren persoon, die zei iets in de trant van ‘ik heb geen gebrek, jullie hebben gewoon iets extra’s’. In hoeverre is iets een gemis als je het nooit hebt gehad?

Zeker, een vluchtdier vertrouwt op alle zintuigen om veilig te blijven. Maar hoe ligt de oorzaak-gevolg? Er meen ik wel wat studies uitgevoerd die bij wilde dieren laten zien dat het wegnemen van een prikkel, stressreacties dempt (en dat het effect groter wordt naarmate dieren langer in gevangenschap leven). Is het ontbreken van de mogelijkheid tot visuele waarneming dan ook meer berusting?

Gelukkig heb ik geen ervaring met deze situatie, en het lijkt me ook erg lastig hier een keuze in te maken. Dat er zowel een herplaatst als geeuthanaseerd veulen voorbij komt vind ik dan ook niet meer dan logisch. Zijn deze paarden verder gezond? Ogen ontwikkelen zich in een vroeg stadium toch? Ik ben ook heel benieuwd naar de ervaringen op lange termijn, moeilijke kwestie om het juiste in te vinden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:51

Dat wilde ik er ook eigenlijk mee zeggen ja. Ik heb zelf ook echt geen enkel idee hoe het is om blind te zijn. Maar als ik zie wat een mens nodig heeft om te kunnen leven als blind persoon, wat voor hulp enz nodig is en dan nog niet eens gekeken of dat mens daarmee zo gelukkig is, en je dan gat kijken wat een paard allemaal nodig heeft om een beetje levenskwaliteit te hebben betekend dat eigenlijk geen leven in mijn ogen. Helemaal als prooidier niet.

Ik zal niet zeggen dat de mensen die een blind paard hebben niet goed voor hun paard zijn of dierenmishandeling daarmee doen, maar als ik voor de keuze zou komen te staan is het makkelijk gemaakt hoe mooi, gezond en verder perfect het dier ook is. Het zal echt niet makkelijk zijn met onze menselijke emoties maar voor mij persoonlijk wel de enigste optie, voor mij is het geen leven voor zo'n paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:58

Ik ken een blind persoon en ze heeft het goed voor elkaar. Mooi gezin.
En ik heb diep respect voor haar. :j Heel diep respect.
Ze is daar niet zonder slag of stoot gekomen. Ze heeft altijd en vast nog, maar zie haar nu niet meer vaak, altijd hard moeten knokken om te te komen in de maatschappij.
Ik heb haar frustratie gezien als kind, waar ze tegen de dingen aanliep wat voor kinderen zo gewoon is.
Spelen met andere.
Het naar school wandelen/fietsen, even een pak melk halen bij de buurtsuper. Dat gaat niet zomaar.
Een film waar andere het over hebben. Een boek dat andere bespreken maar zij in braille niet kon vinden.
Maar ook haar omgeving moest altijd rekening houden, in huis kon echt niet iemand een tas laten slingeren of een kussen van de bank laten vallen. Want dan viel ze er overheen.
Er zal altijd rekening gehouden moeten worden met haar beperking. En ja in ons menselijke bestaan kan dat. Maar paarden doen dat niet. Totaal niet te vergelijken.