Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:53

Padoertje schreef:
oji schreef:
Ik zit daar toch wat anders in. Ik vind dat een jong dier van 4 jaar die nog niets/weinig gedaan heeft gewoon linksom en rechtsom onbelast goed moet zijn. Wat dat betreft vind ik klinisch veel belangrijker als X-ray.
Als er een aantoonbare reden is waarom hij die dag niet goed was, is het een ander verhaal. Maar anders zou ik niet herkeuren.

Sommige dieren kunnen ook voorzichtig zijn op het harde, waardoor de natuurlijke scheefheid benadrukt wordt en het paard iets korter kan lopen Zijn er genoeg die de eerste ronde niet door komen en met een ijzertje eronder vlekkeloos door de keuring komen. Maar als ze echt kreupel zijn, dan hoef ik de XR's niet eens meer te zien en hoeft de arts wat mij betreft de keuring niet eens meer af te maken. Althans, niet op mijn kosten :')

Dit inderdaad, als ze echt kreupel zijn dan zijn ze dat vaak ook op de buigproef.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:20

Wat vinden jullie van chipjes en Frans/toontredend?

Elisa2

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:40

Frans geen probleem, toontredend liever niet.

Chip afhankelijk of het ingekapseld is of niet en prognose van de DA. Als verwacht wordt dat het paard er geen last van krijgt dan is het voor mij geen probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:11

Frans ken ik anders toch ook strijkers van die de kogels kapot liepen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:20

DuoPenotti schreef:
Frans ken ik anders toch ook strijkers van die de kogels kapot liepen.

Strijken is dan ook niet enkel gezien bij toontreders. Het is een afwijkende bewegingafloop
Die sneller voorkomt bij toontreders, maar dat zegt niet dat het niet voorkomt bij andere beenstanden :)

Ik persoonlijk heb liever geen toontreders en ook geen andere (stand) afwijkingen in het fundament. De kans op blessures vergroot in mijn ervaring door de afwijkende bewegingsafloop en daarbij horende slijtage

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:49

ik had het niet over toontreders :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:04

DuoPenotti schreef:
ik had het niet over toontreders :D

Lees even goed :)

Elisa geeft aan liever geen toontreders te willen waarop jij zegt dat je óók “Fransen” kent die strijken. Daarmee suggereer je dat Elisa geen toontreder wil in verband met strijken. Daarop reageer ik door te zeggen dat strijken niet enkel voorkomt bij toontreders, maar ook bij andere beenstanden.

De vraag is of Elisa geen toontreder wil i.v.m. Eventueel strijken, of om een andere reden :) volgens mij heeft ze het daar niet over gehad

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:21

doe niet zo moeilijk zeg :Z

Frans geen probleem zegt ze
waarop ik zeg: Frans ken ik anders toch ook strijkers van die de kogels kapot liepen.
Ik zeg niet dat toontreders de kogels kapot lopen, ik zeg dat er ook problemen zijn bij franse stand.

Maar weet je, jij gaat op de foei, word altijd geïrriteerd van jou manier van schrijven.
Zal vast aan mij liggen, maar ik heb daar dus geen zin meer in. Dus voor mijzelf beter

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:56

DuoPenotti schreef:
doe niet zo moeilijk zeg :Z

Frans geen probleem zegt ze
waarop ik zeg: Frans ken ik anders toch ook strijkers van die de kogels kapot liepen.
Ik zeg niet dat toontreders de kogels kapot lopen, ik zeg dat er ook problemen zijn bij franse stand.

Maar weet je, jij gaat op de foei, word altijd geïrriteerd van jou manier van schrijven.
Zal vast aan mij liggen, maar ik heb daar dus geen zin meer in. Dus voor mijzelf beter

Ja en ik zeg dat je strijkers bij iedere beenstand hebt :+ maar dat mag je best moeilijk vinden. Je mag me ook best foeien als jij dat fijner vindt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:59

Horseloverl schreef:
Ik laat ze staan als er klinisch iets niet goed is, dat vind ik het belangrijkst. Rontgen ligt eraan wat het is. Kocht een 3 jarige met lichte artrose in de hoefkatrol. Dit wist ik voordat ik ging kijken al dus heb me er goed in in kunnen lezen en met veel weidegang en de juiste ondersteuning kon dit nog over gaan omdat ze jong is. Dit kon ik bieden en nu bijna 2 jaar later is ze zo goed als schoon op dr hoefkatrollen. Mn keuringsarts kijkt wat nodig is qua keuren en wat hij niet vertrouwd gaat op de foto. Voorbenen zijn bij die van mij op de foto geweest en voor de rest niks. Heb nog nooit een paard gehad waar ik zoveel plezier aan beleef. Mocht die artrose toch op een bepaalde leeftijd een issue worden dan ga ik een veulentje fokken bij haar.

Nou dat lijkt me niet verstandig. HKO heeft een erfelijke component.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:02

Alles waar mijn veearts een negatief aankoopadvies op geeft laat ik staan.
Afwijkende beenstanden, of ongelijke voeten ook.
Heel klein beetje Frans achter vind ik niet erg (maar dan ook maar een klein beetje).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:08

996981 schreef:
Wel grappig dat pees blessures hier een aantal keer voorbij komen. Laten jullie dan ook peesscans maken bij een aankoop keuring? :)

Zeker als daar aanleiding voor is. Bij een keuring voelt de veearts de elasticiteit van de pezen en kan ook voelen of daar weefselschade zit of heeft gezeten. In ieder geval, als ie het goed doet :+
Bij een ouder paard vind ik het niet onverstandig. Ook een bronchoscopie zou ik niet raar vinden.
Een hoester kopen is echt niet leuk.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:25

En wat vinden jullie van een perfecte klinische keuring maar met een paar dinges op de röntgenologische?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:45

Phonix schreef:
En wat vinden jullie van een perfecte klinische keuring maar met een paar dinges op de röntgenologische?

Dat ligt geheel aan de aard en ernst van die dingetjes :) als het dingen zijn die in de toekomst naar verwachting problemen geven laat ik hem staan. Als het gaat om schoonheidsfoutjes zonder risico niet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:59

Phonix schreef:

Nou nee, ik wil geen paar dinges. Ik wil helemaal geen dinges op de röntgenfoto. Of in ieder geval alles in klasse 0, 1 of 2. Geen bemerkingen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 00:05

Ik zou een paard wel meenemen bij een kleine röntgenologische belarling als hij klinisch goed is en al enige tijd zonder problemen op een bepaald niveau (wat hangt af van wat ik met het paard wil aanvangen) loopt. Ik zou een onbeleerd paard met een 3 of 4 op iets niet meenemen, wie weet hoe dat zich gaat ontwikkelen als het dier belast wordt.

Een Franse zou ik niet laten staan omdat hij Frans is. Wel zou ik het paard in alle gangen extra laten controleren op te kijken in hoeverre hij zijn voeten correct neerzet, compenseert, strijkt… Er zijn ook Frans staande paarden waarbij je het zo goed als niet of niet terugziet in de beweging. Ongelijke hoeven zou ik erger vinden.
Een toontreder die niet strijkt zou ik ook meenemen.

Zouden jullie een excemer kopen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:27

Nee ook niet. Ik heb 2 eczemers op stal gehad, een Fries en een Shetlander. Was echt een ramp. Sneu voor die dieren ook. Bij de Shetlander kon ik het redelijk onder controle houden omdat het vooral staart was maar de Fries schuurde ook met de manen en duwde haar kont onder de houten omheining. Zo heeft ze ook houtsplinters gekregen door dat schuren en dat gaf weer ontstekingen en abcessen.
Nee die keuze zou ik nooit maken. Misschien alleen als je aan zee zou wonen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:40

Phonix schreef:

Ligt er aan wat.
Heb eens een paard laten keuren en op de rechterachter kogel zat een chipje. Zat daar dat het niets anders zou beschadigen en kwam volgens de DA best vaak voor op die plek. Operatie was daar gemakkelijk maar raadde hij niet aan omdat hij er nooit problemen mee zag.
Maar hij moest het wel op het rapport zetten.
Rest was allemaal prima.
Daar zou ik dus geen moeite mee hebben.
Maar dan heb je het dus al niet over een paar dingetjes.

Een eczemer zou ik niet kopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:46

Ik zou ze oa op oogklachten laten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:14

Ik heb al veel toontreders vroegtijdig afscheid zien nemen vanwege been problemen veroorzaakt door de afwijkende stand. Dat is mijn overweging, dat lijkt bij een franse stand minder erg te zijn..hoewel extreem afwijkende beenstanden natuurlijk altijd meer risico geven. Ongelijke voeten is echt een no-go. Maaien of strijken heb ik even niet meegenomen in m'n overweging.

Rontgen een paar dingetjes ligt echt aan de dingetjes, ken er genoeg met een ocdtje waar ze nooit last van hebben gehad.

Excemer heb ik nu en als ik dat had geweten bij aankoop dan denk ik dat ik het niet had gedaan. (of wel omdat ik altijd graag projectjes en zielige gevallen mee naar huis neem haha) Ik vind het vooral voor het paard erg, niet voor mezelf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:43

Je kijkt naar de stand, maar ook naar het bewegen natuurlijk. En dan ligt het eraan; Is een paard goed bekapt? Staat het op speciaal beslag? Dat zijn toch dingen waardoor er wel of niet alarmbellen gaan rinkelen.

HKO zou ik in eerste instantie laten staan als ik wil rijden. Maar stel voor recreatief of de fok, ligt het aan een heleboel dingen. Hoe is het paard gehouden, gereden, hoefonderhoud en welke bloedlijnen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:48

HKO moet je niet mee willen fokken, komt echt alleen maar ellende van...recreatief kan mits klinisch goed maar ze moeten wel echt netjes gereden en goed rechtgericht worden is mijn ervaring.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:51

Elisa2 schreef:
HKO moet je niet mee willen fokken, komt echt alleen maar ellende van...recreatief kan mits klinisch goed maar ze moeten wel echt netjes gereden en goed rechtgericht worden is mijn ervaring.

Inderdaad... Ik snap ook niet waarom men denkt dat bij een recreatiepaard bepaalde gebreken niet erg zijn. Zodra je op een paard gaat zitten, recreatief of wedstrijdgericht, moet het IMO gezond zijn. Een recreatiepaard wordt anders, maar niet per definitie minder belast.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:52

HKO paard heb ik gereden. Nooit kreupel gelopen, dus dat is anders dan 1 die dat wel is.
Z dressuur M springen.
Dus niet alleen recreatie. Al is door het bos klossen op ongelijke ondergrond zeker zo zwaar dan sport.
Ik zou die alleen durven kopen als ik die al lang zou kennen, maar dat heb ik wel bij meer bemerkingen.
Rechtrichten is zeker het sleutelwoord, maar ik denk wel bij heel veel paarden bij heel veel blessures grondslag zijn van scheef op de voorhand lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:54

Maar was het echt HKO of alleen slechte straalbenen?

Mee eens wbt rechtrichten en scheef op de voorhand lopen. Juist recreatie paarden worden vaak wat "minder" gereden waardoor bestaande kwalen sneller verergeren. Al zal een keer in de week een uurtje hobbelen niet zoveel uitmaken denk ik.