Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 21:54

Dat zou mooi zijn, ondanks dat ze dan zeggen dat het minder slijmt kun je dat waarsch opvangen door nog meer lijnzaad in grammen te voeren dan je zou doen met psyllium.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 23:36

Hannanas schreef:
Slmt9 schreef:

Als ze vanuit Utrecht al adviseren om het ongekookt te geven, dan hoef je je eigen hersens ook niet verder te kraken toch? ;)

Maar er worden al meerdere uitleggen gegeven over lijnzaad en psyllium koud, dus ik zal er over ophouden :)

Dan verliest een medium zoals bokt snel zijn kracht als niemand maar zijn hersens moet kraken en ja en amen buigt tegen elke prof. Nogal destructief zo’n reactie als de jouwe, slaat de uitwisseling volledig plat.

Heel lijnzaad heeft lang niet die mucolage als psyllium. Ook lees ik van Utrecht weinig over bijv het nut van standaard zoveel ml paraffine toevoegen bij een week kuur, of de Epsom salt toevoegen (welke genoeg genoemd wordt in medische artikelen over zand).

Ik bedoelde het niet aanvallend. Ik ben zelf juist iemand die na een advies er eerst idd zelf over nadenkt en niet klakkeloos een besluit op volg.

Soms is 1+1 gewoon 2, dat vind ik dus in dit geval. Waardoor ik dacht: scheelt jou ook hersens kraken :D

Het is ook niet alleen Utrecht he? Als je de bokt topics erover doorleest over de afgelopen 10 jaar komt de gemalen lijnzaad veel terug. Via bokkers die dit ook weer van eigen dierenartsen hebben.
Ik heb ook nog geen onderzoeken gevonden die zeggen dat het uitsluitend gekookt of ongekookt werkt.

Jij spreekt trouwens in je voorbeeld over heel lijnzaad, dat poepen ze idd in 1x uit. Ik heb bet over gemalen lijnzaad.

Slmt9

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 00:24

Ik zat nog even te googlen en vond nog de reactie van een Australische dierenarts. Ook wel interessant:
Citaat:
Psyllium is more efficacious than the flax seed but both provide for some degree of sand removal from the colon. Psyllium acts by actually picking up the sand and moving it through the colon, whereas flax see grounds provide for some lubrication of the sand with less amount of bulk to move the sand through the colon. Oil alone does nothing to move sand through the colon. Hope this helps

https://www.justanswer.com/horse-health ... llium.html

Vrije vertaling: psyllium voert zand af door de dikke darm mee te verplaatsen. Lijnzaad werkt als een soort glijmiddel/smeermiddel voor het zand, waardoor het als een minder grote massa verplaatst hoeft te worden.
Lijnzaadolie zou volgens hem niets doen.

Volgens een Amerikaanse dierenarts werken al deze supplementen niet en is de enige oplossing hooi. Zij zegt zich te baseren op onderzoeken.
https://foundationequineclinic.com/blog/2013/sand

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 02:14

Dat olie niks doet zijn de meningen dan over verdeeld. Een vorige veearts adviseerde juist hoge dosering bij vermoeden van zand als je al psyllium kuren geeft.

En paraffine is ook een soort olie.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:09

Kennelijk is er dus niet een methode dat hoe dan ook werkt.
Meten = weten, dus ik blijf gewoon zelf frequent testen. Zo lang er geen zand in zit, houd ik me aan de methode die nu voor ons werkt.
7 weken dagelijks gemicroniseerd lijnzaad, 1 week 5 dagen 100gr psyllium en een stop met lijnzaad en elke dag lijnzaadolie.

Gister in elk geval geen zand na dag 4 van de psylliumkuur.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:14

wat is dit lastig zeg,, ik wil gewoon niet nog eens een paard verliezen... dus ben er best mee bezig. Ik heb nu een week vlozaad gegeven 7 dagen, los over het voer 100 gram per dag verdeeld over 2 voermomenten... voor het geven iets natgemaakt maar meer omdat het dan aan het voer bleef kleven
toen een week niks
toen een week gekookte lijnzaad 20 minuten laten koken en 100 gram per dag verdeeld over twee voermomenten.
nu was mijn idee om 4 weken niks te geven en dan weer vlozaad ....

ik ontkom niet aan zandeten.. ze hebben onbeperkt hooi of staan max 1a 2 uur zonder aangezien we de voermomenten nu verdelen over de dag ( er zaten er een paar tussen die geen rem hadden) het eten krijgen ze op verharding maar ja er zijn paarden die graven en paarden die toch de grapjes vd kantjes plukken....

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:43

Maar 100 gram per dag voor een paard is veel te weinig

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:59

snorkel1986 schreef:

ik geef het dus als onderhoudt dan vind ik dit dus op internet terug.. ik vind het heel lastig hoor..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:51

Ook als onderhoud is dat dus te weinig, tenzij je paard 200 kg weegt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:13

Maar 100 gram husk is wel genoeg?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:37

Nog niet het hele topic gelezen maar ik dacht altijd dat paarden alleen zand aten bij honger of heel kort gras. Nu zag ik mijn pony laatst gewoon een grote hap zand (geel zand) nemen toen ze 1 seconden op de paddock stond nadat ze 4kg hooi had gegeten in de uren daarvoor -O- . Heb haar dit nog nooit zien doen.. dacht dat ze "verstandig" was en ik stond echt met open mond te kijken en het staat zelfs per ongelijk op film. Kan dit door een tekort komen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:09

Zijn de paarden die het and echt eten ook op bloed gecheckt? Ik zou zelf bijv willen weten of de mineralen op orde zijn.

Wat zou anders een oorzaak kunnen zijn? Verveling? Staan de paarden met maatjes?

Ik denk dat als je de oorzaak niet weet het dweilen met de kraan open is..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:15

Blaze1994 schreef:
Nog niet het hele topic gelezen maar ik dacht altijd dat paarden alleen zand aten bij honger of heel kort gras. Nu zag ik mijn pony laatst gewoon een grote hap zand (geel zand) nemen toen ze 1 seconden op de paddock stond nadat ze 4kg hooi had gegeten in de uren daarvoor -O- . Heb haar dit nog nooit zien doen.. dacht dat ze "verstandig" was en ik stond echt met open mond te kijken en het staat zelfs per ongelijk op film. Kan dit door een tekort komen?

Wellicht een mineralen tekort?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:07

Slmt9 schreef:
Zijn de paarden die het and echt eten ook op bloed gecheckt? Ik zou zelf bijv willen weten of de mineralen op orde zijn.

Wat zou anders een oorzaak kunnen zijn? Verveling? Staan de paarden met maatjes?

Ik denk dat als je de oorzaak niet weet het dweilen met de kraan open is..

Bij mijn zandlikker geen bloedtest laten doen.
Het is wel duidelijk gestopt na bijvoeren van kiezelaarde.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:13

Ja, ik moest ook denken aan het bijvoeren van silicium :j

Blue258

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:46

Afbeelding

Wow heftig!
Dit was mijn paard 1e kerstdag. Ook ontzettend ziek geweest. Hoop dat dit ons nooit meer overkomt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:56

Wow, dat is wel meer dan een 'klein puntje ' vol... was dit voor/tijdens of na het geven van een zandweg product?

Blue258

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:29

Hij had een week daarvoor een week lang een zandkuur gehad. Uit voorzorg omdat meerdere paarden zandkoliek kregen. dit mocht dus niet genoeg meer baten.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:24

Vind het schokkend om te lezen hoeveel zand er nog gevonden wordt na een zandweg product.. Ben nu bang dat het bijna schijn op wekt "oh ik zit safe want hij heeft een sandclear gehad" :\

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:48

lnvdh schreef:
snorkel1986 schreef:

ik geef het dus als onderhoudt dan vind ik dit dus op internet terug.. ik vind het heel lastig hoor..

Onderhoud is 50 gram per 100 kilo paard. Bij zand mag dat zeker verdubbeld worden. :j

Ik ga ook weer een lading bestellen, na een koliekoperatie door zand vorig jaar neem ik geen risico meer. :+
Ze kreeg toen al elke 2 maanden een kuur, maar ik gaf wat er op de verpakking stond. Denkende dat het genoeg was, maar dat was dus veel te weinig om iets te doen.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 21:49

Wow, heel heftig inderdaad die hoeveelheid zand en dat na een week zandkuur... Hoe veel had je hem gegeven?

Ik was er ook nog niet gerust op dus heb mijn paard na een week nog maar een tweede zandkuur gegeven (300 gr per dag). Over een maand weer.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:51

Hier vandaag begonnen met de kuur.
Paard is alleen wel heel erg de brokjes er tussenuit aan het vissen.. was andere jaren helemaal niet zo. Moet ze morgenochtend toch voeren dus dan even kijken of ze het op heeft. Iemand anders nog tips?

Blue258

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:36

Ik heb een jaarlinger en ik heb 400 kg gerekend voor hem. Dat waren geloof ik 2 schepjes.
Ik heb nu een andere zandkuur gekregen van de kliniek. Hopelijk werkt deze beter! Ik zal even een linkje sturen van de zand weg die ik gekocht had. Misschien niet de juiste????

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:37

Blue258 schreef:
Hij had een week daarvoor een week lang een zandkuur gehad. Uit voorzorg omdat meerdere paarden zandkoliek kregen. dit mocht dus niet genoeg meer baten.

Wow, dit vind ik ook schokkend.
Heb je toevallig tijdens de zandkuur ook gemeten?

Die van mij was zondag tijdens de kuur schoon. Maar 1 meting zegt niets, dus ik blijf meten.
Daarom ben ik benieuwd of er tijdens de kuur ook zoveel uit kwam.

Blue258

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:38