Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 08:10

Bij mij ziet het er nu zo uit:

Afbeelding

Na een nacht op stal wel licht verdikt, maar volgens mijn arts was dat niet zorgwekkend. Zakt heel goed af met beweging.

Als ik fotos zie van waar ik weg kom en waar ik nu ben, ben ik erg dankbaar dat het nu zo voorspoedig gaat.
Afbeelding

Christadk

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:19

Dat ziet er goed uit Petra! Grote kans dat je daar binnenkort niks meer van ziet!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:34

Ja Petra jouw paard is ongeveer wel vergelijkbaar met die van mij. Ziet er mooi uit :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:43

Je zou dat paard toch eens in bubbeltjesplastic willen inpakken... wilde opstappen voor een buitenritje zie ik dat dr achterbeen wat dik is en een wond op de kogel heeft... grr klap gehad in de wei. Gelukkig bleek ze niet kreupel. Zucht

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:10

Ahh balen zeg Harmany! Gelukkig niet kreupel. Hopelijk is het snel weer over.

Ik heb het idee dat de bult bij mijn paard toch afneemt qua dikte.. Heel blij mee! Heeft het toch effect om op zachte ondergrond te stappen.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:02

Mijn paard is begin november op de scan geweest en heeft ook een blessure aan het checkligament, pees is bijna door. Ik heb sinds kort de ice vibe boots in gebruik. Verder zijn we aan het stappen. Binnenkort wil ik beginnen met laseren. Paard is 22.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:37

Loopt hij er kreupel op Spokey? Bij mijn paard is de pees ook bijna helemaal door. Echter is de prognose nog steeds gunstig maar hij is wel een aantal jaar jonger dan die van jou. Gaat dat nog uit maken voor herstel?

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:04

Christadk schreef:
Loopt hij er kreupel op Spokey? Bij mijn paard is de pees ook bijna helemaal door. Echter is de prognose nog steeds gunstig maar hij is wel een aantal jaar jonger dan die van jou. Gaat dat nog uit maken voor herstel?

Hij trok een klein beetje in draf maar inmiddels loopt hij weer goed. Ik ben ook begonnen met supplementen.
De plek is gunstig, kan wel lang duren maar zijn leeftijd is ongunstig. Hij zit wel goed in zijn vel en ziet er goed uit.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:45

spokey schreef:
Christadk schreef:

Hij trok een klein beetje in draf maar inmiddels loopt hij weer goed. Ik ben ook begonnen met supplementen.
De plek is gunstig, kan wel lang duren maar zijn leeftijd is ongunstig. Hij zit wel goed in zijn vel en ziet er goed uit.

Dat hij niet kreupelt is wel positief. Hopelijk herstelt hij voldoende!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:11

Ik had met mijn dierenarts gesproken over supplementen. Hij was daar 'tegen'. Hij zei beter geld stoppen in shockwave oid.
Zijn reden om 'tegen' supplementen te zijn is dat supplementen opgenomen worden in het bloed. En nu zijn pezen zeer slecht doorbloed dus dat de supplementen dan niet doen wat ze beloven. Hij zei dat supplementen voor bijvoorbeeld artrose o.i.d. wel iets kunnen doen.
Ik heb in bij de eerste blessure Tendi protec en prele gegeven 2 kuren achter elkaar. Geloof 140 euro lichter. Maarja bewijs of het wel of niet iets gedaan heeft heb je niet. Bij blessure 2 heb ik niks gegeven, heeft ze ook geen box rust gehad en had bij de eerste controle in beide gevallen hetzelfde resultaat...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:53

Ik heb in het traject met de peesblessure gemerkt dat er ook bij dierenartsen zo veel verschillende methodes en denkwijzes zijn.
De een adviseert supplementen, de ander behandelingen zoals laser, shockwave of PRP en anderen zoals onze chirurg vinden dat al die dingen misschien 10% bijdragen en verder niet genoeg bewezen zijn :Y) .

Je zou er zo maar compleet gestoord van kunnen worden 8)7 .
Het enige waar iedereen het over eens is, is stappen, rustig opbouwen en véél geduld :D !
Verder is mijn mening nu gewoon doe iets met het advies waarbij je je het beste voelt.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:10

Klopt hoor, een les genootje van mij met dezelfde blessure (2 weken na elkaar gebeurd) is alweer volop aan het rijden en springen. Dat mocht van de kliniek waar zij is geweest. Waar ik ben geweest is wat voorzichtiger met de opbouw.

Ik heb nu wel het idee dat mijn paard toe is aan de volgende stap. We doen nu stap, draf en galop en het gaat nog steeds goed. We rijden zomaar al een minuut of 40/50, met stappen mee.
Maar weet niet zo goed wat de volgende stap nu is. Ik hoef namelijk ook niet meer terug te komen op de kliniek. Kleine voltes wil ik vermijden, en de zijgangen zoals appuyeren/travers ook. Wil binnenkort wel weer een keertje wijken meepakken of schouderbinnenwaarts. En ik wil graag in januari weer eens een sprongetje meepakken.

Ze ontploft namelijk dagelijks in de paddock, dat ik echt denk oh nee nu zal het wel mis zijn. Maar het blijft (gelukkig) goed gaan. Dus het been kan het wel aan.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 13:44

Tierania_ schreef:
Klopt hoor, een les genootje van mij met dezelfde blessure (2 weken na elkaar gebeurd) is alweer volop aan het rijden en springen. Dat mocht van de kliniek waar zij is geweest. Waar ik ben geweest is wat voorzichtiger met de opbouw.

Ik heb nu wel het idee dat mijn paard toe is aan de volgende stap. We doen nu stap, draf en galop en het gaat nog steeds goed. We rijden zomaar al een minuut of 40/50, met stappen mee.
Maar weet niet zo goed wat de volgende stap nu is. Ik hoef namelijk ook niet meer terug te komen op de kliniek. Kleine voltes wil ik vermijden, en de zijgangen zoals appuyeren/travers ook. Wil binnenkort wel weer een keertje wijken meepakken of schouderbinnenwaarts. En ik wil graag in januari weer eens een sprongetje meepakken.

Ze ontploft namelijk dagelijks in de paddock, dat ik echt denk oh nee nu zal het wel mis zijn. Maar het blijft (gelukkig) goed gaan. Dus het been kan het wel aan.

Ik heb echt precies hetzelfde. Ik heb over 2 weken de laatste controle en daarna mag ik galop meepakken.

Vind het dan wel eng om “alleen” verder te gaan zeg maar. Mijn paard ontploft ook elke keer in de paddock, dus heb haar nu even niet meer los.. Ik wil voor mn eigen gevoel eerst nog even de laatste scan afwachten voordat ik haar los laat.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:38

Mijn veearts adviseerde MSM en eventueel lasertherapie. Nu heb ik zelf gekozen voor magneetveld therapie en hij is heel erg benieuwd naar het resultaat bij de volgende scan. Ook krijgt mijn paard een homeopathisch middels op advies van een klassiek homeopaat die bij mij op stal staat. Daar staat mijn veearts ook voor open.

Het is inderdaad heel erg per veearts verschillend. DAP Bodegraven gebruikt ook magneetveldtherapie en zijn daar erg te spreken over.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:17

Ik geef nu ook de tendi en dan samen met de equus. Volgende week starten we met laseren. Jammer dat je niet even snel kan kijken of er binnenin iets gebeurt.DA zei over 3 maanden weer scannen. Dus afwachten maar.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:18

Spokey, die van mij is 20, bijna 21 en geneest prima. We zitten nu in opbouw op ruim 1 uur stappen met 1 of 2 drafjes op de rechte stukken. Morgen weer scannen en indien het goed gaat (ga ik eigenlijk vanuit, slinkt langzaam, mooi koel been, ook na het werk), Ga ik de bochtjes weer oppakken en daarna galop toevoegen. Dus leeftijd zegt niets en bij die van mij was hij zeker 60% ingescheurd.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:44

Ik heb direct na de eerste scan bij mijn kliniek (DAP Bodegraven) naar ondersteunende behandelingen gevraagd zoals laser, PRP etc. Dat is mij toen afgeraden, DA was er niet van overtuigd dat het daadwerkelijk positief invloed zou hebben op het herstelproces. Hij zei dat uit zijn ervaring bleek dat behandelde paarde even veel tijd (3-4 maanden) nodig hadden als paarden waar niets mee gedaan werd behalve koelen en gecontroleerde beweging. Hij zou eventueel PRP overwegen als de vooruitgang na 6 weken stappen tegen zou vallen.

Ik heb hier zelf niet echt een mening over, vooral gezien hoe mager de wetenschappelijke onderbouwing van sommige van die methoden is, en ben voorlopig van plan om gewoon DA zijn advies te volgen. Elke blessure is ook net anders en hij heeft er zeker meer van gezien dan ik ;)

Middelen en behandelingen uit het alternatieve circuit, of het nou homeopathie is, supplementen of helende trillingen vind ik persoonlijk onzin en geldklopperij.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:28

Ik heb dan niets met jullie blessure, maar wel met een tussenpees.
En loop bij de raaphorst die aangaf dat shockwave wel degelijk invloed heeft op herstel.
Laser therapie niet, dat heb ik dan ook niet gedaan.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 11:29

Lasertherapie heeft bij de blessure van mijn paard echt zijn vruchten afgeworpen! Maar elke blessure is uiteraard anders en heeft ook een andere aanpak nodig.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:00

ivy_power89 schreef:
Ik heb dan niets met jullie blessure, maar wel met een tussenpees.
En loop bij de raaphorst die aangaf dat shockwave wel degelijk invloed heeft op herstel.
Laser therapie niet, dat heb ik dan ook niet gedaan.

Ik loop ook bij de Raaphorst en die raadde mij juist lasertherapie aan ipv shockwave ivm de plek waar de blessure zit. Zo zie je maar dat elk paard/blessure anders is en elke dierenarts ook anders denkt. Ik heb er overigens voor gekozen het gewoon bij rust en gecontroleerde beweging te houden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:02

Enige zinnige wat ik zelf over lasertherapie kan zeggen is dat de zwelling/gallen als sneeuw voor de zon verdwijnt na enkele behandelingen, maar enkele weken na het stoppen met de laserbehandelingen weer terug was.

Verder heeft de chirurg die mijn pony geopereerd hetzelfde advies gegeven als die van Fly_high en heb ik vooral gestapt en gekoeld.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:15

Uiteraard wat er nog speelt is mate en soort van beschadiging, leeftijd van het paard, voorgaande blessures, je kan zo relevante factoren blijven noemen.

Wat ik zelf problematisch vind wat betreft de keuze tussen wel of geen extra behandeling is dat er geen mogelijkheid bestaat om te kijken hoe hetzelfde paard zou herstellen bijv. met en zonder laseren. Dus je kan nooit 100% zeker weten wat doorslaggevend is geweest voor de korte hersteltijd, de behandeling of iets aan het paard zelf.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:28

Fly_high schreef:
Uiteraard wat er nog speelt is mate en soort van beschadiging, leeftijd van het paard, voorgaande blessures, je kan zo relevante factoren blijven noemen.

Wat ik zelf problematisch vind wat betreft de keuze tussen wel of geen extra behandeling is dat er geen mogelijkheid bestaat om te kijken hoe hetzelfde paard zou herstellen bijv. met en zonder laseren. Dus je kan nooit 100% zeker weten wat doorslaggevend is geweest voor de korte hersteltijd, de behandeling of iets aan het paard zelf.

Ik wil hier wel even op inhaken. Mijn paard heeft nu 5 peesblessures gehad. De 1e 4 zijn allen behandeld, hetzij met stamcellen, prp , laser en shockwave. Allen waren ze mooi genezen en ook relatief snel. Maar bij de laatste blessure heb ik besloten niet meer te behandelen omdat de prognose voor mijn paard niet zo heel denderend meer was. Na 8 weken controle scan en gewoon weer super mooi genezen. Ik heb toen aan mijn arts gevraagd of hij nu op de echo echt verschil in het weefsel kon zien tussen wel en niet behandeld en gaf toen heel duidelijk aan dat dat niet het geval was. Waar ik voorheen direct zei spuit maar in denk ik daar nu dus heel anders over.

Lang verhaal kort: bij mijn paard is er dus absoluut geen verschil in genezing tussen wel en niet inspuiten. (Het betrof bij mijn paard trouwens iedere keer de tussenpees)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:08

Hier ook 0 behandelingen gehad en ook na 6 weken was het gat alweer opgevuld zonder boxrust en van 7 tot 19.00 weidegang.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:25

Ik weet zeker, dat als die van mij op de wei was blijven staan, het niet goed was gekomen. Want als hij de kans krijgen het gaat half, dan gaat hij gewoon uit zijn plaat. Vandaar er bij hem wel voor gekozen om op een kleine paddock te zetten, als hij overdag naar buiten ging.
Hopelijk morgen weer goed nieuws, ondanks zijn rare fratsen.