Paard met aanvallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:51

Spring_ev schreef:
Pandora2 schreef:
Maar staat ze nu in de inloopstal en weide toch ? Dacht dat je schreef dat dat voor eind vorige week voorzien was.
Dus ik begrijp niet goed het stukje over een andere box met of zonder traliewerk en met of zonder buren aan beide kanten :?

De bedoeling was haar in de weide te zetten die we klaar hebben gemaakt. Maar aangezien de da aangeeft dat we juist verder moeten gaan met rijden en de normale training blijft ze staan waar ze staat voor nu.

Oké, ik dacht dat je op dezelfde pensionstal bleef staan. Misverstand. :+
Bijzonder belangrijk is en blijft dat dit paard zoveel mogelijk buiten staat in het land denk ik.
Niet in een rijbak, niet in een paddock maar echt op de weide.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 10:53

Tieneke schreef:
Ok, dus buiten bloed/mest/klinisch onderzoek en echo is er nog niks gebeurd. Het advies van te gaan rijden vind ik persoonlijk bijzonder vreemd. Ik zou er niet aan denken om op dit paard te gaan rijden.

Persoonlijk vind ik het schokkend dat dit paard dus al een pakweg twee maanden met dit soort aanvallen moet leven, tot dus zesmaal toe op één dag, en dat het nog niet op de kliniek staat.

M.i. laat je ofwel dit paard binnenstebuiten keren op de kliniek. Dus daar laten. In observatie en een hele resem onderzoeken om het geheel op beeld te krijgen. Ofwel inslapen.

Als het allemaal nou zo makkelijk ging als dat jij denkt , waren we zeker al een heel stuk verder en hadden we misschien zelfs de oorzaak we al gevonden. Maar helaas is dat niet het geval. Grappig zo een reactie. Lekker kort door de bocht. Daar komt bij dat jij echt mij niet hoeft te vertellen wat ik moet doen. Wij doen namelijk alles voor mijn paard en dat is via een forum niet te zien :).

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 10:54

De bedoeling was haar in de weide te zetten die we klaar hebben gemaakt. Maar aangezien de da aangeeft dat we juist verder moeten gaan met rijden en de normale training blijft ze staan waar ze staat voor nu.[/quote]

Oké, ik dacht dat je op dezelfde pensionstal bleef staan. Misverstand. :+
Bijzonder belangrijk is en blijft dat dit paard zoveel mogelijk buiten staat in het land denk ik.
Niet in een rijbak, niet in een paddock maar echt op de weide.[/quote]

Dat snap ik. Dat doen we ook waar mogelijk.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:55

@Pandora2, idd. Zodat het echt kan ontspannen. Dan kan je echt uitsluiten idd dat het om iets mentaal gaat.

TS, ik wil echt best geloven dat je alles doet voor je paard. Ik kijk er naar uit om te horen wat de kliniek gevonden heeft of hoe het verbeterd is na x-periode aan wei.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:57

Mijn merrie kreeg deze aanvallen eerst bij het reizen, maar in de loop van de weken ook bij het opdoen van het tuig. Eerst dacht ik dus dat het een probleem met reizen was, maar het verspreidde zich naar alle situaties.

Ik vond rijden geen optie meer, omdat ze compleet 'buiten zichzelf trad' . Ze was niet meer te bereiken in zo'n aanval en ik wilde daar dan niet op of achter zitten. Ten eerste niet voor haar welzijn, maar ten tweede niet voor mijn en haar veiligheid :o .

Ik heb altijd gedacht dat het bij die van mij iets in de richting van de hersenen was.

Ik heb namelijk regumate geprobeerd en bijgehouden of het iets met de hengstigheid te maken had, maar dat was het niet.

Nu is mijn paard de jouwe niet, dus wil natuurlijk niet zeggen dat het hetzelfde is.

Heb je nu een soort ' route ' met de DA? Dus eerst weer rijden en als het dan niet weg is, wat is dan het advies?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:57

Ja dat dacht ik ook dat dat op dezelfde stal was. Als je er voor moet verhuizen is het natuurlijk al weer moeilijker, want dat geeft ook weer stress en hoe reageert ze daar dan weer op?

Maar heeft de kliniek niet aangegeven wat ze nu als volgend onderzoek belangrijk zouden vinden?

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 10:57

boemel schreef:
Vervelend dat dit een discussie aan het worden is. En ook nog een met behoorlijk scherpe randjes.

Dat heeft de topic starter niet verdiend. Ze heeft al zorgen genoeg.
Alternatieve kant van geneeswijze opzoeken of niet, dat is aan de eigenaar zelf .. en niet aan mede Bokkers.

Mijn ervaring is dat het een een het ander niet uit hoeft te sluiten. En dat het ook aanvullend kan werken, maar nogmaals dit besluit is aan de eigenaar van het paard.

Ja, waarschijnlijk moet dit paard nog verder binnenste buiten gekeerd worden, maar het is niet zo dat de eigenaar niets doet. Ook zij is zoekende en probeert dingen.
En als zij aangeeft dat de aanvallen in frequentie nu minder zijn en ook minder heftig, dan snap ik heel goed dat inslapen nu niet direct als optie gezien wordt.

Nogmaals, veel sterkte voor je paard! Optie regumate zou ik zeker proberen en nieren lijkt me ook het onderzoeken waard.

En aan de andere Bokkers .. blijf aub een beetje lief voor elkaar en respecteer ook andere meningen/richtingen dan waar je zelf achter staat.

Heel vervelend inderdaad. Ik ben namelijk op werk momenteel en volg dus niet alles gelijk. Bedankt voor jouw reactie in elk geval. Vooral voor je begrip en Het verder denken Xx

ImLucky

Re: Paard met aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:20

een stalgenootje van mij heeft ook een merrie die heel heftig is in haar hengstigheid. losse achterbeentjes, zuur met rijden, echt op het gevaarlijke af. ze heeft geen tumor ofzo, maar wel overactive eierstokken. lichaam laat dus dus mega veel eitjes los iedere keer. gaat nu op een hele zware regumare kuur om dat lijf te helpen schoonmaken, en word daarna chemisch gesteriliseerd.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:28

Tieneke schreef:
Voor degelijk medisch onderzoek. Absoluut geen reden om de alternatieve toer in de vorm van readings etc. op te gaan.

In dit geval heb je toch geen enkel idee waar je nu verder moet? Zit het in de hersenen? Maagzweer? In de eierstokken? Frustratie? pijn? Overtollige energie?

Ik zou liever een reading of iets laten doen en dan weten waar je regulier je aandacht op vestigt dan wekelijks naar de da moeten en klauwen met geld kwijt zijn om dingen uit te sluiten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:35

Bij een reading heb je een compleet onkundig persoon die maar wat gokt. Dat kan ik zo ook en bij mij is dat gratis :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:45

Ladygiroc schreef:
Tieneke schreef:
Voor degelijk medisch onderzoek. Absoluut geen reden om de alternatieve toer in de vorm van readings etc. op te gaan.

In dit geval heb je toch geen enkel idee waar je nu verder moet? Zit het in de hersenen? Maagzweer? In de eierstokken? Frustratie? pijn? Overtollige energie?

Ik zou liever een reading of iets laten doen en dan weten waar je regulier je aandacht op vestigt dan wekelijks naar de da moeten en klauwen met geld kwijt zijn om dingen uit te sluiten.

Volgens mij zijn er best opties en aanknopingspunten momenteel.

Het paard heeft de aanvallen niet dagelijks, wel meerdere malen op een dag indien de aanvallen zich voordoen. Tot nu toe zijn de aanvallen alleen op stal geobserveerd, niet op de wei.

- paard buiten laten en blijven observeren
- dagboek bijhouden met daarin oa cyclus, voeding, beweging, temperatuur, hartslag in rust en ademhaling
- afwachten tot de volgende aanval en dan direct op pijnstillers zetten (ik zou dan de DA bellen om te overleggen over de pijnstiller, en deze bij voorkeur iv laten spuiten)

Met de vergaarde informatie kun je bij de volgende aanval herijken en opnieuw bepalen wat je gaat doen. Wellicht is er een samenhang met de cyclus te vinden, dan kun je nog een keer scannen tijdens een aanval-periode.
Wellicht is die samenhang er niet, dan kun je een maagscopie doen (toch de enige methode om maag- en dunne darmzweren uit te sluiten), of miltnierbandkoliek pogen uit te sluiten.
Is het dat ook allemaal niet, dan ga je weer verder zoeken. Maar ik zou eea echt doen iom een goede kliniek die met je meedenkt en helpt om een lijst met differentiaal diagnoses op te stellen en deze vervolgens één voor één uit te sluiten cq te bevestigen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:52

Ladygiroc schreef:

Joh ik moest het zoeken in/bij de eierstokken van mijn paard (met een heel verhaal dat zij gezelschap miste van een man/ruin)... maar ja, bij een ruin gaat dat moeilijk.

Ik snap de vergissing.. had toen 3 merries aan huis en had een foto van mijn ruin (die nog niet aan huis stond) gestuurd en die had ik nog nergens online genoemd.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:53

Voer je ook krachtvoer? Mijn merrie kan daar niet tegen en vertoont dan dit gedrag ook, wel in veel mindere mate. Nu ik gestopt ben met brok voeren(het is een Fokmerrie, dus normaal voerde ik 2 kilo merrie brok tijdens de dracht en met het veulen aan de voet), is het als sneeuw voor de zon verdwenen. Ze krijgt nu alleen supplementen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:59

Brainless schreef:
Ladygiroc schreef:

Joh ik moest het zoeken in/bij de eierstokken van mijn paard (met een heel verhaal dat zij gezelschap miste van een man/ruin)... maar ja, bij een ruin gaat dat moeilijk.

Ik snap de vergissing.. had toen 3 merries aan huis en had een foto van mijn ruin (die nog niet aan huis stond) gestuurd en die had ik nog nergens online genoemd.

Briljant :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:19

Mensen laten we ajb onze meningen over wel of geen alternatieve route in het midden laten. Daar gaat dit topic niet over.
Mochten er mensen behoefte hebben hierover te discussiëren, open dan zelf een nieuw topic of gebruik de zoekmachine.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:48

Brainless schreef:
Ladygiroc schreef:

Hahahahahahahhahahahahaha

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:50

Ik volg dit topic uit interesse.

Ik vind het advies van de betreffende dierenarts heel bijzonder.

Ik zou eerst een gerenommeerde kliniek haar binnenstebuiten laten keren. En als dat niets oplevert zou ik toch eens bij de alternatieve kant gaan snuffelen. Baat het niet, schaadt het niet. Behalve voor je portemonnee dan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:51

kan je het paard niet ter observatie een aantal dagen/weken plaatsen op een kliniek?
Want uiteindelijk is deze merrie helemaal nog niet volledig onderzocht.
Dan kunnen ze direct scannen/bloedtrekken/echo uitvoeren op het moment van de aanval waardoor de kans groter is dat het gevonden wordt.

Dan kan je daarna altijd nog alternatieve geneeswijzen aanspreken...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:28

TS, waar ik benieuwd naar ben is of de kliniek nog aangegeven heeft welke mogelijkheden je verder hebt om te onderzoeken? Of is het nu afwachten tot ze weer last krijgt en dan monitoren? Lastig hoor, als je zo in het onzekere achter blijft.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:41

Ik weet het op bokt mag dit advies bijna niet worden gegeven maar ik zou met het paard naar Den Hoek gaan. Ik ben ook zo'n mafkees die op het punt stond haar headshaking paard te laten inslapen maar toch nog een andere weg wilde proberen voordat ik mijn beste maatje liet gaan. En nu staat ze weer heerlijk haar zelf te zijn zonder te headshaken. En voor mijn fries die al 14 jaar met zomereczeem staat, komt vrijdag ook een holistisch da. Misschien krijg ik hem op deze weg wel van de jeuk af want in het reguliere circuit is dit tot op heden nog altijd niet gelukt. Succes hoop dat er snel wordt gevonden wat het is via welke weg dan ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:51

Brainless schreef:
Ladygiroc schreef:

Hilarisch :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:56

Ja je hebt soms zelf niet in de gaten hoeveel sporen je achterlaat op internet voor een "handig" medium. :D :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:06

Misschien lees ik er al een paar keer overheen, maar heeft ze buiten een goede vriend(in) ?

En ben je nu echt naar huis gestuurd met; we zien niks aan de eierstokken, dus dit gedrag kunnen we niks aan doen?

Wij hebben ook weleens een zoektocht gehad en soms is het echt lastig als er bijv ergens oude schade is, paarden afwijkend gedrag vertonen en er niks uit standaard onderzoeken komt.

Mijn jonge hengst had toen pijnscheuten in een bepaalde houding, dus was super lief en andere moment aan het bijten. Het is vrij logisch dat je eerst van alles gaat uitsluiten en ook op een gegeven moment een beetje mazzel moet hebben met je veearts die of iets herkend, of verder denkt, kijkt etc

Toen hij op stal stond naast een super lieve ruin, was er toch een mis match en zijn er zelff spijlen gesneuveld tussen hun in. Daarop is hij in een losse stal apart gekomen en later dus geruind.

Weet je hoe dit paard voorheen gehouden is? Ik heb ook ex stalpaarden, maar sinds ze 24/7 samen buiten rondlopen is 1 opsluiten ook niet echt een optie.

Hoe is haar gedrag buiten? Zie je haar veel rennen en gek doen? Moet ze echt haar ei kwijt of komt ze juist tot rust? Zoekt ze andere paarden op?

Wij hebben afgelopen 2 weken ook wat moeten zoeken voor onze oude shet hoe en wat. Er kwam vanwege iets anders een andere kliniek en die zou ook alles van een andere kant bekijken, kan alternatief behandelen, osteopathie doen etc etc.
Maar...........ze luisterden heel slecht naar wat ik aangaf qua beeld. Hielden stug vast aan hun ideeën. Zonder onderzoek ulcer gold voorgeschreven vanwege vermoeden...........

Kwamen er niet uit en konden alleen nog osteopathie doen en anders spuitje erin. Het was voor ons een toevoeging in de zoektocht en onze eigen veearts is geweest die eigenlijk vrij snel de oorzaak van alles zag. Ik ga er verder niet te diep op in vanwege de bokt recherche die blijkbaar mensen hier grondig onderzoekt.
Maar soms is het fijn om even terug naar de basis te gaan en het paard eerst als paard te beoordelen, zonder er al teveel bij te halen.

Veeartsen zien het paard niet de hele dag of avond en moeten het met jouw verhaal doen. Waar ik me overigens ook niet kan voorstellen dat de pension eigenaar nu niet ingrijpt, want waar ik werkte hadden we wel grenzen.

Al zou dit paard wel fysieke problemen hebben, wat nog steeds aannemelijk is. Zou ik haar toch buiten zetten, omdat ze zichzelf daar minder kan beschadigen. Dat trappen is echt slecht. Net als in een kleine ruimte zoveel draaien, gekke bewegingen maken etc. Dan weet je nu niet wat ze mankeert, maar gaat ze sowieso wel andere problemen krijgen door haar gedrag in een box.

Je kan heel goed rijden op paarden die 24/7 buiten leven. Anders zouden heel veel mensen net zo goed geitjes kunnen houden natuuurlijk.
Nu gaan rijden, zou ik voorzichtig mee zijn. Met die jonge hengst waren we bezig met doorrijden en voor dat we wisten wat er aan de hand was, heeft mijn man echt een hele lelijke smak gemaakt.
Hij was super braaf, was ook al mee naar het bos. Maar het was net die ene verkeerde beweging die dus een pijnscheut gegeven zal hebben.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:12

Hallo Ts

Ik lees wat laat je topic. Heb het filmpje gezien. Dit komt overeen met het verhaal van mijn merrie.
Die sloeg zelfs haar hoofd tegen de muur.
Maar het bleek een combi te zijn van hormonen en pijn. Ze had een torsie in haar lijf wat zich ondermeer uitte in pijn in de rug.
Ze heeft een jaar spul gehad voor de hormonen , geen regumate, maar de variant voor paarden.
Verder gerichte behandeling door osteopaath en fysio na foto en onderzoek. We doen nu weer alles met haar. Moest na behandeling wel beginnen met buiten aan de hand doorgewezen. Wel rechtuit. Geen voltes. Ook longeren rechtuit langs de bakrand voor de draf en galop. Ook aan de hand op rechte lijn schouderbinnenwaarts en traver.Nu is ze de rust zelf. Ze had ook pijn aanvallen en dit is nu helemaal weg. De diagnose is gesteld bij het smdc in heesch.
Die van mij sloeg ook zo heftig tegen de muur met de hakken.

Heel veel succes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:45

Wat jammer dat er niets uit is gekomen... Of nou ja je kan iig wat dingen uitsluiten. Dat is ook wel wat.

Ik zou ook benieuwd zijn wat ze zou doen als ze op pijnstillers zou staan. Flinke dosis, iig een week. Wordt het dan minder, blijft het dan weg?

En ook zou het interessant zijn hoe ze 24/7 buiten zou doen. Naar mijn idee sluit 24/7 buiten werk etc absoluut niet uit, maar goed, ik ken de faciliteiten en stallen in jou buurt natuurlijk niet.

Den Hoek etc is ook fijn, maar ik zou eerst willen weten of het echt uit pijn voortkomt dat weggaat met pijnstillers, of dat het groter is.

Veel succes met het verdere traject en de vele kuezes die je hier in hebt... Niet altijd makkelijk een goede weg te vinden als er zoveel wegen en zoveel meningen zijn. Volg je gevoel :(:)