Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:27

Wat fijn! Ga je nog op meer laten testen of even aankijken hoe het nu verder loopt? Vind zeker dat je paardje te schraal is, maar zoals al eerder genoemd door meerdere mensen: dat kan echt zo bizar snel gaan. Gelukkig kan er met genoeg vulling (veel slobber en hooi) ook weer heel snel een mooie gevulde pony staan :) nog een tip voor wat extra’s, olie (lijnzaadolie of, nog beter om aan te zetten rijstolie) en rijstzemelen doen hier wonderen.

En inderdaad, ik zou ook mijn DA volgen en eventuele tips van bokkers meenemen. Ik hoop dat je paardje snel opknapt! 22 is mijns inziens nog niet heel oud dus hopelijk kan paard nog een aantal jaartjes mee in goede gezondheid!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:25

Fijn dat hij gemest heeft! En ook gedronken natuurlijk.
Hoe zijn z'n tanden en kiezen? Zijn die recentelijk nog nagekeken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:34

Naar de tanden heeft dierenarts gisteren gekeken. Deze waren ok en ze kon geen haken waarnemen. paard maakt verder ook geen proppen. Van het hooi of knoeit met zijn voer.

Aantal mesthopen is nog wel weinig. Maar al wel een stuk beter dan voorbije dagen komt toch ook al mooiere hopen uit ipv maar een paar bolletjes.

Hij ziet er ook al beter uit.
Merk wel op... Aan ene kant zweet hij. Heb dierenarts gebeld hiervoor en moet dit int oog houden anders komt ze sowieso terug het deken is echter niet nat

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:46

Hoe precies vind je hem er beter uit zien? Ik zie geen verschil tussen de foto van gisteren en vandaag.

Staat hij nu nog steeds zoveel in de schuilstal? En blijft hij wel apart staan of wat is je plan daarmee?
Het is fijn dat hij eet, drinkt, en mest. Ik twijfel alleen of de hoeveelheden wel ok zijn, maar dat kan ik van hieruit niet beoordelen natuurlijk. Heb je ook bij je DA nagevraagd ivm de PPID-test? Dat ging je nog doen dacht ik?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:52

Nou hij is aan de flanken toch duidelijk al wat voller? Als je dat al niet ziet, maar goed ik voel het ook he als ik hem streel.

Ik ga idd nog navragen voor PPID test ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:54

Het zal wel weer aan mij liggen ... Maar je hebt de DA toch gebeld ivm het zweten? Waarom heb je niet naar die test gevraagd dan? Je moet daar geen 3 dagen meer mee wachten want ik vraag me zelfs af of de test nu nog kan (moet volgens mij op een vers staal gebeuren) en dan kan het zeker niet meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:55

Misschien is de deken wel te dik? Zo koud is het niet en een paard heeft het snel warm. Zweten onder een deken is niet goed.

Verder wel fijn dat hij gemest heeft en gedronken. Je kan evt nog ander hooi proberen. Onze paarden vinden ook niet alle hooi lekker. Ene is zo weg en andere laten ze hangen.

Over uveitis wil ik wel zeggen; Ik heb dat zelf af en toe en dat is echt vreselijk pijnlijk. Heb meerdere ziekte's en ben vaak geopereerd, dus kan echt wel wat hebben. Maar bij een uveitis steekt het zo vies pijnlijk door mn hoofd als je in het licht kijkt. En dat kan echt alles zijn. Ook tv bijv. Oog/ogen dicht houden heeft geen nut, gaat zelfs door ooglid nog heen. Moet echt donkere lapjes dragen dan. Gelukkig is het meestal maar 1 en word altijd zelfde dag nog geholpen met druppels die snel werken. oa atropine is dan het wondermiddel. Pred forte helpt voor de ontstekingen.
Misschien is het voor een paard anders, maar als mensen het niet kennen of weten hoe het voelt, zou ik er niet heel licht over denken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:57

[***] schreef:
Het zal wel weer aan mij liggen ... Maar je hebt de DA toch gebeld ivm het zweten? Waarom heb je niet naar die test gevraagd dan? Je moet daar geen 3 dagen meer mee wachten want ik vraag me zelfs af of de test nu nog kan (moet volgens mij op een vers staal gebeuren) en dan kan het zeker niet meer.

Zover ik weet moet het direct gekoeld worden, dus gewoon bloed afname is al niet correct.
Dus de dierenarts zal er nu nog een keer voor terug moeten komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:58

Hij is niet voller, hij staat alleen iets minder opgetrokken.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:59

Sorry Art, maar hij is echt niet voller. Hij trekt alleen iets minder op. Pak nou eens een keer door en modder niet zo aan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:02

[quote="superpony]

Over uveitis wil ik wel zeggen; Ik heb dat zelf af en toe en dat is echt vreselijk pijnlijk. Heb meerdere ziekte's en ben vaak geopereerd, dus kan echt wel wat hebben. Maar bij een uveitis steekt het zo vies pijnlijk door mn hoofd als je in het licht kijkt. En dat kan echt alles zijn. Ook tv bijv. Oog/ogen dicht houden heeft geen nut, gaat zelfs door ooglid nog heen. Moet echt donkere lapjes dragen dan. Gelukkig is het meestal maar 1 en word altijd zelfde dag nog geholpen met druppels die snel werken. oa atropine is dan het wondermiddel. Pred forte helpt voor de ontstekingen.
Misschien is het voor een paard anders, maar als mensen het niet kennen of weten hoe het voelt, zou ik er niet heel licht over denken.[/quote]

Dat geld voor paarden net zo. Bij terugkerende uveitis wordt het oog wel eens verwijderd. Zeker als het zicht minder of nul is. Het discomfort van het oog weegt niet op tegen dat beetje zicht wat ze nog hebben. Ze kunnen er echt enorm naar van zijn, en door de pijn allerlei andere klachten krijgen. Zoals koliek, niet eten, vermageren, maagzweren, veranderd gedrag etc. Het is echt heel naar als ze er zoveel pijn van hebben. En helaas kunnen ze het zelf niet zeggen.

Er zijn ook nog wel andere oplossingen, waarbij het oog behouden kan blijven. Bijvoorbeeld een cyclosporine implantaat. Dat werkt soms erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:03

_Penotti schreef:
[***] schreef:

Zover ik weet moet het direct gekoeld worden, dus gewoon bloed afname is al niet correct.
Dus de dierenarts zal er nu nog een keer voor terug moeten komen.

Dat bedoelde ik dus ja, wist het nu niet meer zeker of het vers moest of echt meteen gekoeld. Ik weet in ieder geval dat je er geen dagen mee moet wachten, en dat het nu misschien ook al niet meer kan. Maar dat weet je pas als je het vraagt, en als je dan contact met de DA hebt over iets anders ... Zal wel weer te simpel denken :Y)

@ superpony : jammer dat je zelf die ervaring hebt met je oog! Lijkt inderdaad een zeer pijnlijk iets, al kan ik het mij niet echt voorstellen natuurlijk. Ik weet dat bij paarden atropine ook ingezet wordt, en daarnaast middelen met cortisone en er zijn nog wel wat opties om de reacties te verlichten en het oog te helpen (voor zover dat nog kan, hier was het dus al te laat).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:06

Ik heb het ook gehad en het is echt verschrikkelijk pijnlijk. En veroorzaakt enorm veel stress omdat je niet weet waar je het zoeken moet, want alles doet zeer.
Bij mijn hielp atropine ook erg goed, en ik kreeg antibiotica. En dan was het de volgende dag wat beter, maar je mag er ook absoluut niet mee doorlopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:06

Hij lijkt mij idd iets minder opgetrokken te staan, maar voller vind ik hem niet.
Dat gaat ook niet zo rap.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:10

Fijn dat hij gegeten, gedronken én gepoept heeft! Hii is niet bijgekomen, zo snel gaat dat (helaas) niet. Hij staat wel minder opgetrokken, en dat is ook een goed teken.

Het zweten is wel vreemd, maar zo te zien staat hij onder een dikke deken? Het is vandaag niet koud. Heeft hij geen koorts, hoe voelt hij verder aan?

Heb je met de DA verder nog een plan van aanpak eigenlijk?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:10

Tieneke schreef:
Hij is niet voller, hij staat alleen iets minder opgetrokken.

Ja dus ik snap dat TS dat als beter ziet. Hij is nog veel te schraal, maar t.o.v. gister een positieve verandering. Eerste stap van weet eten en meer vulling is volgens mij toch echt vollere flanken. Buik/ ribben volgt daarna (bij mijn pony in ieder geval).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:11

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:15

Ik wist niet zeker of het bekend is, of het bij paarden exact hetzelfde is. Maar dan is het dus hetzelfde en echt vresleijk pijnlijk.

Ik schreef het ook, omdat ik denk dat veel mensen er echt te licht over denken. Je ziet vaak niet echt iets aan het oog en als je een diagnose hebt en artsen niet gelijk ingrijpen, kan het wel gevolgen hebben.

Bij mij word ik dezelfde dag geholpen. Ze kijken in het oog, geven atropine en pred forte. Pred forte moet je later ook weer afbouwen. Als je niks doet, kan je verklevingen krijgen en zicht kan echt slechter worden.
Mijn laatste keer duurde lang en pas na het stoppen met pred forte kwam mijn volledige zicht ook terug. Maar mn ogen gaan na elke keer wel een stukje achteruit.
Zelf ben ik er niet ziek van, maar ik word gelijk geholpen en behandeld. Ik kan situaties vermijden en mezelf helpen. Kan je dat niet en moet je ermee rondlopen is het gewoon vreselijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:27

ik zie een vol buikje en dat is al mooi.
ik denk zelf toch dat gezien alles goed is aan waardes en temperatuur en gebit is er iets geweest is waardoor hij gewoon niet heeft gegeten wat hij moest...en dat nu wel,weer doet

ik heb in de loop der jaren op bokt wel vaker topics gezien van paarden die ineens panisch op de weide waren om wat voor reden dan ook en meestal loste zich dat vanzelf op.
hopelijk blijft dit ook goed gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:47

superpony schreef:
Ik wist niet zeker of het bekend is, of het bij paarden exact hetzelfde is. Maar dan is het dus hetzelfde en echt vresleijk pijnlijk.

Ik schreef het ook, omdat ik denk dat veel mensen er echt te licht over denken. Je ziet vaak niet echt iets aan het oog en als je een diagnose hebt en artsen niet gelijk ingrijpen, kan het wel gevolgen hebben.

Bij mij word ik dezelfde dag geholpen. Ze kijken in het oog, geven atropine en pred forte. Pred forte moet je later ook weer afbouwen. Als je niks doet, kan je verklevingen krijgen en zicht kan echt slechter worden.
Mijn laatste keer duurde lang en pas na het stoppen met pred forte kwam mijn volledige zicht ook terug. Maar mn ogen gaan na elke keer wel een stukje achteruit.
Zelf ben ik er niet ziek van, maar ik word gelijk geholpen en behandeld. Ik kan situaties vermijden en mezelf helpen. Kan je dat niet en moet je ermee rondlopen is het gewoon vreselijk.

Ik werd ook dezelfde dag nog geholpen :) dat moet ook, je mag er echt niet mee blijven lopen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:04

Dat eenzijdig zweten heb ik eerder gezien bij een beknelde zenuw. Maar kan ook een kenmerk zijn van cushing of een neurologische beschadiging.
Je zou ook nog eens kunnen kijken of je iets herkent in het Hornersyndroom. Ik zou ongeacht de leeftijd toch ook wel staan op meer onderzoek, dit vanwege zijn gedrag in combi met deze symptomen.
Veel sterkte!

Nog een vraagje, zie je hem weleens liggen ( slapen) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:16

Fijne update (op het zweten na dan..). Durft hij de stal ook weer wat uit te komen?

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:25

Waarom maak je niet 2 slowfeeders van een IBC vat? Die kosten iets van 30,- je hebt er maar 1 nodig om 2 slowfeeders te maken, door midden zagen, gaten in de onderkant boren en iets van een rooster erin en je bent klaar. Kan je voor een hele dag hooi in gooien :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:33

Toch zou ik ook de reactie van het andere paard op hem willen zien/weten? Het is natuurlijk een jong paard die misschien nog niet zo goed zijn rol kent, maar ik kijk bij ons echt naar de reactie van andere paarden.

Wij hebben oudjes en niet de oudste, maar mijn ruin van 22 kan dipjes hebben. Ik kijk vooral hoe hij in de groep ligt. Het is wel een hele vaste kudde hier die elkaar steunen en helpen, maar heb ook weleens gezien dat ze hem links lieten liggen na een tijdje toen hij kreupel was.

Maar als mijn oudje van 27 in het zonnetje gaat liggen komt hij direct naast haar staan waken en dan volgt langzaam de rest ook.

En zoals ik eerder zei; met oud en nieuwe, staan ze dicht op elkaar en bekijken het vuurwerk. Of zoals met de stormen, kiezen ze een open plek en staan in een soort positie samen.

Natuurlijk hou je ze nu even uit elkaar om deze te checken, maar je kan zoveel zien door de anderen vaak.

Ik weet een filmpje dat een paard met slecht zicht/blind geholpen werd door een vriendje. Eigenlijk wel vaker iets dergelijks voorbij zien komen. Als dat het enige probleem is, zou je dat echt zien.
In een stal blijven staan is in mijn ogen echt ander gedrag, want in een stal heb je juist geen overzicht en ik zie al jaren dat ze dat graag willen hebben.
Ook met slapen. Buiten veel veiliger dan binnen. Maar gaat hij wel liggen? Rolt hij? Zoals hij heeft gezweet zou hij toch willen rollen??

Maar ik zou zeker een dunnere deken op doen, sowieso overdag. Zweten is echt niet goed.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:48

Ik ben na de uitslag van het bloed en de komst van da ervoor gestopt met lezen, dus of dit allemaal al gemeld is aan ts weet ik niet.

Mij vallen een aantal zaken op;
Een oudje bij een puppy paard. Ik dacht ook altijd dat moet goed gaan als ze maar met zijn 2-en zijn, maar ook hier bleek dat geen succes te zijn, terwijl hier het toen puppy paard een grote schat is. Nu er dus een nog veel jonger puppy bij staat (helft zo klein ook nog eens, maar grootsheidswaanzin tot en met) zijn die 2 vrijwel direct vrienden voor het leven geworden. Terwijl het oudje, te tam, te onderdanig was, zelfs voor mijn vriendelijke vriend.

Wat mij verbaasd is dat en da en ts, de staar afdoen als niets ernstigs. Je zal maar als oud lijk net in een nieuwe omgeving komen en de helft al niet meer goed kunnen zien, licht inval, felle zon, dat kan allemaal schrikreacties opleveren. Koop gewoon als de wiederweerga een vliegenmasker met UV wering voor hem, zodat hij wat rust aan zijn ogen krijgt.

Waardoor ik dus ook gelijk zijn stress, angst en schrikreacties begrijp en zelfs het afvallen, als je naar de combinatie van bovenstaande kijkt.

Ook weet ik uit eigen ervaring dat ppid zeker wel stevige gedragsverandering en stress op kan leveren. Ik zou voor de zekerheid hier nu in deze periode juist even op laten testen, dan heb je dat iig uitgesloten of niet.

Gun het paard zijn rust als je hem niet terug wilt doen, creëer een eigen plek voor beide. Een touwtje ertussen zodat ze beide hun eigen deel schuilstal en wei hebben, zal zeker in deze eerste periode van bijkomen en wennen veel goed doen.

Je zou eventueel ook magnesium kunnen gaan bijvoeren. Veel paarden blijken hier vooral in de winter toch een tekort aan te hebben, wat zich ook kan uiten in "onverklaarbare" (expres tussen haakjes, want ik denk nog steeds dat zijn angst heel verklaarbaar is) angst en stress. Een soort Winterdip kan je het noemen.