WesternWay schreef:Citaat:Dat met die ijslander lopen enz heeft geen nut want als meneer geentertained wordt doet hij ook niet debiel. Het is enkel wanneer hij moet wachten en de ijs werkt dat hij flipt. Als de ijs moet wachten en hij werken is er niks aan de hand. Beide werken is ook geen probleem.
Hoezo moet ik aan mezelf werken. Hij is het probleem, niet ik. Als ik het paard neerzet en er nooit meer naar omkijk vertoont hij alsnog dat gedrag, ook al bevind ik mij 100km verderop. Dus dit heeft niks met mij te maken
Jij en de ijslander en hij vormen een kudde.
Jij + ijslander gaan “weg”= Paard denkt dat hij alleen achter blijft.
Jij+paard gaan weg en ijslander staat verderop= Paard blijft niet alleen achter. Want hij is met jou, zijn leider.
Dat is natuurlijk paardengedrag. Onzekere types willen niet alleen blijven die willen een leider bij zich. (En geen borstel naar hun kop)
Je zou met hem er aan kunnen gaan werken dat hij zekerder van zichzelf word in zulke situaties. En ja dat kost tijd. Ik weet dat het helpt omdat ik precies eenzelfde neuroot heb.
Ik denk dat heel veel gedrag van paarden voortkomt uit onzekerheid (van mensen trouwens ook, maar weer ander verhaal).
Maar in dit geval, ik weet het niet.
Als ie zo onzeker is in z'n eentje, waarom breekt ie de trailer niet af als ie alleen mee moet?
Of als ie alleen mee is zonder de Ijslander, kan TS hem dan wel even vast laten staan op vreemd terrein zonder dat de wereld vergaat?
Want het lijkt hem echt om de Ijslander te doen.
Als je alleen met de Ijslander weg gaat is het dan minder erg dan dat hij ZIJN Ijslander bij andere paarden in de buurt ziet?