Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:33

bigone schreef:
Tja, wanneer je een roofdier bij een paard in de wei zet zal het er inderdaad alles aan doen om in leven te blijven. Mensen handelen van uit rationaliteit, dieren van uit instinct. En heel eerlijk, ik word zo ontzettend moe van al die mensen die menselijke gedragingen aan een dier toeschrijven. Een dier beleeft niet het laatste uurtje en het laatste snoepje, juist omdat ze in het nu leven en niet in de toekomst. Ja natuurlijk, er is aangeleerd gedrag, onze paarden werden vaak al vrolijk wanneer de vlechten er in gingen. Ze wisten wat er ging gebeuren. Maar wanneer er een da komt om ze in te slapen zullen ze hem nog een knuffel geven om het volgende moment dood om te kiepen. Dit kun je ze dus niet aanleren dus stop met vermenselijking van dieren.

Goed gezegd!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:33

superpony schreef:
Een pssm paard is ziek. Dit paard blijft niet bij het baasje, maar moet verkocht. Het is pas 6, dus kan jaren overal terecht komen. Mensen hebben misschien geen idee hoe of wat en daar gaat dit beestje onder lijden.

Ja, en er is iemand die reeds een PSSM paard heeft en mogelijk het paard zou willen overnemen.
Die dus perfect weet hoe zo'n dier gehouden moet worden en wat de consequenties zijn.
En toch blijft iedereen roepen dat dood beter is.
Nee, dat snap ik inderdaad niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:35

Luckystory schreef:
superpony schreef:
Een pssm paard is ziek. Dit paard blijft niet bij het baasje, maar moet verkocht. Het is pas 6, dus kan jaren overal terecht komen. Mensen hebben misschien geen idee hoe of wat en daar gaat dit beestje onder lijden.

Ja, en er is iemand die reeds een PSSM paard heeft en mogelijk het paard zou willen overnemen.
Die dus perfect weet hoe zo'n dier gehouden moet worden en wat de consequenties zijn.

Omdat het geen garantie is dat het paard daar zal blijven. Dit baasje verkoopt het toch ook?! Een paard van 6 kan nog wel een aantal keren doorverkocht worden.

Luckystory schreef:
superpony schreef:
Dood is dood, daar merken ze echt niks meer van. Hoe vaak heb je bij het inslapen of afschieten gestaan??

Genoeg om te weten dat je het echt wel ziet wanneer een dier er zelf 'klaar' mee is. ;)

Ja hoor.....Ik geloof dat je echt te ver van de realiteit staat.

Maar prima, promoot het alles in leven houden, omdat mensen zich dan beter voelen. Voor dit zieke paard blijft een gezond paard ergens staan.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:36

Luckystory schreef:
Ze is afgelopen september nog op de keuring door 2 keurmeesters die eveneens DA zijn goedgekeurd als fokdier. (verplicht binnen het stamboek) Kreupel en wel en inclusief medische dossier.
Ik denk dus niet dat mijn mening zo afwijkend is. Als ze zelfs van het stamboek de stempel 'goedgekeurd' op d'r kont krijgt.

Dat zegt niet zoveel, ik zie zelfs bij het kwpn zo vaak merrie's met een veulen aan de voet die serieus kreupel zijn en daar wordt niets van gezegd................helaas.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:36

Luckystory schreef:
Ok 'en' ertussen uit dan. :+
Maar of ze zich kan voortplanten of niet, weet het dier niet.
Haar 'drive', haar instinct, hoe je het ook wilt noemen... blijft dezelfde. Dat zit erin gebakken.
Zelfbehoud om zich te kunnen voortplanten.
Als je een dier doodt ga je daar tegen in.
En daar valt uiteraard wel over te discussiëren. We kunnen veel redenen bedenken waarom dat gerechtvaardigd zou zijn. (voedsel oa.) Maar als dit je huisdier is, een dier waar je om geeft... Waarom dan zo makkelijk afnemen wat het belangrijkste is voor dat dier?

Dit bevestigt het, jouw merrie zal door haar 'drive', instinct willen blijven lopen. Tegen de tijd dat ze echt pijn begint te tonen zal ze hoogstwaarschijnlijk al flink veel pijn hebben. Waarom is het gerechtvaardigd om dan iedere keer met pijnstillers in de weer te gaan tot de volgende keer dat ze weer veel pijn heeft?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:38

Luckystory schreef:
superpony schreef:

Niet perfect aangezien elk PSSM paard anders is.

Ik ben blij dat wij mogen kiezen voor ons dier ipv afwachten net als bij een mens.

Ik werk met terminale mensen en geloof me, als er geen consequenties aan hadden gezeten had ik met alle liefde een kussen op sommige mensen gedrukt om verder lijden te besparen.

Dood is niet eng, dood hoort erbij.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:39

Luckystory schreef:
Genoeg om te weten dat je het echt wel ziet wanneer een dier er zelf 'klaar' mee is. ;)

Paarden die "vechten" tegen het inslapen hebben een veearts die bezuinigd op sedatie. Niets meer en niets minder.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:40

Luckystory schreef:
mooney schreef:
Haal de en maar weg, dat voortbestaan is geen doel op zichzelf. Deze merrie gaat in goede handen geen veulens meer krijgen. Haar 'succes' zal dus 1 nakomeling blijven. Daarmee is het biologisch gezien irrelevant of ze nu doodgaat of over 20 jaar.

Wat nu wel belangrijk is, is kwaliteit van leven inschatten onder de mogelijke opties. Dat is gelukkig een menselijk proces, want de natuur boeit het geen reet hoe rot het mogelijke leven van een organisme is

Ok 'en' ertussen uit dan. :+
Maar of ze zich kan voortplanten of niet, weet het dier niet.
Haar 'drive', haar instinct, hoe je het ook wilt noemen... blijft dezelfde. Dat zit erin gebakken.
Zelfbehoud om zich te kunnen voortplanten.
Als je een dier doodt ga je daar tegen in.
En daar valt uiteraard wel over te discussiëren. We kunnen veel redenen bedenken waarom dat gerechtvaardigd zou zijn. (voedsel oa.) Maar als dit je huisdier is, een dier waar je om geeft... Waarom dan zo makkelijk afnemen wat het belangrijkste is voor dat dier?

Alsof dieren denken: oh ik moet echt babies maken?!! Nou bel dan de dierenbescherming maar voor alle gesteriliseerde honden en katten. En oh gruwel...mijn merrie mag ook geen veulens krijgen,ze is vast diepongelukkig. Wat een geneuzel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:43

Ik promoot niks.

Ik erger mij aan de algemene nonchalance waarmee een leven wordt afgedaan als niet waardevol.
En het wantrouwen en de zwartgalligheid t.o.v. andere mensen.

Ironisch ook. Als je een leuke pup in huis haalt, krijg je heel bokt en fb over je heen dat je een kneus uit het asiel moet halen. Als je een paard met een probleem zou aanhouden, krijg je commentaar dat het de plek in neemt van een gezond veulen... Juist ja. 8)7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:44

Luckystory schreef:
belle_boef schreef:
Sterven hoort bij het leven. Het enige wat zeker is. Wanneer het gebeurd doet er alleen voor mensen toe. En als ik naar mezelf kijk heb ik bij alle dieren die ik heb in laten slapen de keuze altijd te laat gemaakt voor het dier ten bate van mezelf. Vorig jaar een 7 jarige merrie in laten slapen. Mijn gevoel zei al maanden dat er iets niet goed was maar de DA gaf het laatste zetje toen die zei dat ze chronisch pijn had en behandelingen geen garanties zouden geven.

Weten dat een dier ziek is, chronisch ziek en nooit beter zal worden, volgens mij kan je de keuze dan nooit vroeg genoeg maken. Waarom wachten tot de pijn zichtbaar voor ons wordt.

Ieder zijn grens ligt anders.
En ik wil zeker ook niet beweren dat iemand er een verkeerde beslissing in maakt. Dat weet je als eigenaar het beste. En wij weten hier online ook niet wat de praktische mogelijkheden zijn van de eigenaar en hoe die er emotioneel in staat.
Als je de paarden aan huis hebt staan, heb je bijvoorbeeld al andere mogelijkheden qua management en kosten dan iemand die afhankelijk is van een pensionstal.

Waar ik wel 'lastig' van word, is de huidige tendens waarin de dood wordt gepresenteerd als een oplossing voor elk probleem als het een ouder of niet helemaal gezond paard betreft.
Wat mij betreft is de dood een laatste optie, geen preventiemiddel.

Ik ben het hier mee eens, ik heb ook chronisch pijn..als ik een paard was dan was ik allang afgemaakt terwijl ik nog prima kan leven. Er zit een groot grijs gebied tussen pijn en lijden..en dan met name dat laatste en het vooruitzicht dat het niet meer beter kan worden. Dat is voor mij een reden om in te laten slapen. Een chronische peesblessure doet niet veel pijn..peesblessures doen alleen pijn als er een ontsteking zit.
Ieder leven is waardevol en ik vind soms ook dat er bij paarden wel erg makkelijk mee omgegaan wordt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:45

Onali schreef:
Ik werk met terminale mensen en geloof me, als er geen consequenties aan hadden gezeten had ik met alle liefde een kussen op sommige mensen gedrukt om verder lijden te besparen.

Je vergelijkt terminaal zieke patiënten met een dier dat 'een beetje stijvig' bleef in het werk en daardoor verdacht werd van een genetische aandoening?
Gekke vergelijking...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:50

Luckystory schreef:
Ik promoot niks.

Ik erger mij aan de algemene nonchalance waarmee een leven wordt afgedaan als niet waardevol.

Ironisch ook. Als je een leuke pup in huis haalt, krijg je heel bokt en fb over je heen dat je een kneus uit het asiel moet halen. Als je een paard met een probleem zou aanhouden, krijg je commentaar dat het de plek in neemt van een gezond veulen... Juist ja. 8)7

Nonchalance? Er wordt over het algemeen juist heel goed nagedacht over inslapen/slachten. En als jij het niet doet, doet de DA het wel.

Wantrouwen in deze sport is gerechtvaardigd. Een paard is aan het einde van de rit voor de slacht zelfs 300 euro waard (voor consumptie welteverstaan).

De kneuzen uit het asiel zijn normaliter gezond bevonden. Hebben hoogstens (behandelbare) problemen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:51

Luckystory schreef:
Onali schreef:

Je vergelijkt terminaal zieke patiënten met een dier dat 'een beetje stijvig' bleef in het werk en daardoor verdacht werd van een genetische aandoening?
Gekke vergelijking...

Ik vind het een prima vergelijking maar ik heb het idee dat jij alles veel te persoonlijk maakt en naar je toetrekt.

Verschillende mensen, verschillende meningen.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:55

Luckystory schreef:
Ik promoot niks.

Nonchalance? 99% van de paarden worden te laat ingeslapen en niet te vroeg. Er bestaat geen te vroeg.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:57

Luckystory schreef:
Onali schreef:

Gekke vergelijking...

Dit is geen vergelijking! Dit is de volledige reactie van Onali.
Onali schreef:
Niet perfect aangezien elk PSSM paard anders is.

Ik ben blij dat wij mogen kiezen voor ons dier ipv afwachten net als bij een mens.

Dood is niet eng, dood hoort erbij.

Het gaat hier puur over "mogen kiezen".
En dier is niet verdacht, dier is bewezen drager en heeft dus al symptomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:01

Malle1970 schreef:
Luckystory schreef:
Ik promoot niks.

Nonchalance? 99% van de paarden worden te laat ingeslapen en niet te vroeg. Er bestaat geen te vroeg.

Wie bepaald er wat er te laat is en wat er te vroeg is? een stervingsproces is ook een loslaat proces van het lichaam wat steeds minder kan.
Leven moet geen lijden worden (met vooruitzicht op nooit meer beter, of erger) en dieren hebben het "geluk" dat wij mensen dat hun kunnen besparen.
Maar dat betekent niet dat er achteloos met hun leven omgegaan moet worden omdat mensen hun paard bijv. kapot rijden en niet de verantwoordelijkheid willen nemen om voor het dier te zorgen waar ZIJ niks meer mee kunnen. En er maar een nieuwe moet komen..
Hier erger ik me aan..het is een levend wezen, geen wegwerpartikel.

Malle1970

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:10

Ik weet niet of je weleens op stallen komt, maar ik heel veel en ik zie daar maar weinig paarden die kapot gereden worden en dan direct dood moeten. Ik kom juist het tegenovergestelde tegen, dat de paarden kapot zijn en koste wat het kost moeten blijven leven.

Als ik ga tellen red ik het niet met 2 handen mbt paarden die nog net niet schreeuwen of ze aub dood mogen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:12

Al die probleem paarden zouden in de natuur niet overleven, dus we houden al alles kunstmatig langer in leven.

Niemand denkt makkelijk. Dat is juist makkelijk gezegd. Het laatste paard dat we vorig jaar hebben laten inslapen, hebben we echt alles voor gedaan om erachter te komen waar dingen vandaan kwamen.

Hij wist zelf vast niet wat hij mankeerde en waarom hij deed zoals hij deed. Hij had vast nog 20jr willen leven, maar pijn en daardoor zijn gedrag naar andere paarden, maakten zijn leven echt niet paardwaardig. ( + de schade die dit veroorzaakte natuurlijk )
Dat bespreek je met een veearts die er ook niet direct om staat te springen. Ook een veearts moet het kunnen verantwoorden dat hij een dier laat inslapen en leuk vinden ze het nooit. Maar ze zijn realistisch. Iets wat heel veel paarden eigenaren gewoon niet zijn, zoals je dus leest.

Net als elisa2 heb ik dagelijks veel pijn, moet medicatie gebruiken, heb beperkingen in bewegen etc. Als paard of hond was ik vast al ingeslapen. Is dat erg? nee, want als dier had ik niet de gedachtes bij de dood zoals nu.
Ik heb ''lotgenoten'' en er zijn echt wel mensen die op slechte dagen het niet meer zien zitten. Maar het zijn de menselijke gedachtes die je van de dood weg houden.

Wij worden ook niet verhandeld en zijn op die manier ook niet afhankelijk van steeds anderen. Wij kunnen voor onszelf opkomen, vertellen dat we pijn hebben, hoeveel etc. We kunnen ons eigen huis en leven aanpassen.
Maar door pijn heb je wel een ander leven. Je kan vaak of soms minder of dingen niet zoals je had gehoopt. Worden mensen daar vrolijker van? Ook niet altijd.

Genoeg mensen die in ons moderne land nog steeds problemen hebben om euthanasie geregeld te krijgen. Hoe vaak hoor je dan niet; een dier hoeft niet te lijden en ik mag hier creperen??

Als je niet begrijpt dat een paard met pssm niet een beetje stijf is en met wat voer en supplementen wel goed te houden is, dan moet je je eerst verdiepen, voor je wat zegt. Het is niet, kwak maar op de wei met vriendjes.

Leven is niet altijd meer waard dan de dood. Dat is menselijk. Dat is onze angst voor de dood. Dat zie je ook bij dieren, als zij afscheid nemen van elkaar en hoe wij rouwen. Heel groot verschil!!

Elk leven is waardevol en daarom moet je er netjes mee omgaan. Daarom mag je dieren die afhankelijk zijn van ons niet laten lijden. WE doen aan kunstmatig dieren houden. En geloof me, wanneer je een dier laat gaan, ben je vaak al te laat en heb je alles al 100x moeten uitzzoeken, overdenken, bespreken met de veearts etc etc. Het is vaak al een lange procedure waar het dier maar staat te staan. Compleet afhankelijk van ons.

Bij pssm kan iets simpels zoals de aankomende verhuizing al een nare aanval als gevolg hebben. Maar goed....soms is het praten tegen een muur.

Kinke

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:16

waarom een paard vergelijken met een mens? als wij iets mankeren kunnen we in ieder geval beredeneren wat er aan de hand is, dat het binnenkort weer beter zal gaan etc.
Een paard met pijn heeft gewoon pijn. Die denkt niet: oh vanavond krijg ik weer pijnstillers en dan gaat het weer beter.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:23

Luckystory schreef:
Percy schreef:
Heeft de merrie nu al echt pijn of is het nog goed onder controle te houden?

Dat varieert. Als ze de plek opnieuw blesseert/overbelast is het enkele weken erger.
Dat toont ze dan wel degelijk. En dan helpen we haar uiteraard met pijnstilling.

En ze wordt inderdaad als fokmerrie gebruikt. Ze is een uitstekende moeder.
Ze is afgelopen september nog op de keuring door 2 keurmeesters die eveneens DA zijn goedgekeurd als fokdier. (verplicht binnen het stamboek) Kreupel en wel en inclusief medische dossier.
Ik denk dus niet dat mijn mening zo afwijkend is. Als ze zelfs van het stamboek de stempel 'goedgekeurd' op d'r kont krijgt.

Die keurmeesters staan daar toch niet als dierenarts maar als exterieurjury? Neem aan dat je een attest vanje eigen dierenarts mee moest hebben als je paard kreupel was en dat dat de oorzaak moet vermelden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:26

Kinke schreef:
waarom een paard vergelijken met een mens? als wij iets mankeren kunnen we in ieder geval beredeneren wat er aan de hand is, dat het binnenkort weer beter zal gaan etc.
Een paard met pijn heeft gewoon pijn. Die denkt niet: oh vanavond krijg ik weer pijnstillers en dan gaat het weer beter.

Omdat mensen blijkbaar vergelijk nodig hebben om het te snappen? Of ze willen hun standpunt goedpraten?

Ondanks alle studies, onderzoeken en alles, weten we gewoon niet exact wat een dier denkt of voelt. We weten dat een dier waar mogelijk veel meer in overleven denkt en pijn veel erger is. Ze weten inderdaad ook niet hoelang dat duurt.

Maar pijn an sich is hier niet het probleem. Het gaat erom dat iemand een ziek paard wil verkopen en nu bij 1 ervaren iemand terecht kan komen, maar je niet weet wat dat voor de toekomst betekent. Nu als nog eigenaresse zijnde, moet je je verantwoordelijkheid nemen daarin.

Mensen weten nog te weinig van pssm en zien het te simpel.

Paarden worden na inslapen of slacht ook weleens ontleed en je wil niet zien wat voor ellende er ook naar voren komt, terwijl sommige paarden nog best aardig rondliepen. Maar wat moeten ze dan in onze omstandigheden? Ze hoeven niet 30km te lopen van eten naar eten en drinken en op de vlucht te gaan voor wild etc etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:28

Malle1970 schreef:
Ik weet niet of je weleens op stallen komt, maar ik heel veel en ik zie daar maar weinig paarden die kapot gereden worden en dan direct dood moeten. Ik kom juist het tegenovergestelde tegen, dat de paarden kapot zijn en koste wat het kost moeten blijven leven.

Als ik ga tellen red ik het niet met 2 handen mbt paarden die nog net niet schreeuwen of ze aub dood mogen.

Nee joh..nog nooit geweest :+ (jarenlang proff achtergrond in de paardenhouderij)

Ik mis gewoon de nuances, een kapot paard die echt lijdt. Ja die is dood beter af en ja, ik vind ook dat sommige mensen die te lang door laten lopen en het leven dan teveel lijden word.

Maar andere paarden met gebreken kunnen dan nog een paardwaardig en prima leven lijden, mits niet/minder/ ander belast bijvoorbeeld. En ik vind het jammer dat er dan ook gelijk geroepen word dat zo'n paard dood beter af is. Je kunt als eigenaar ook gewoon de verantwoordelijkheid nemen voor het dier wat je ooit aangeschaft hebt en hem nog een paar fijne jaren geven tot het niet meer gaat.

Voor mij valt of staat alles bij of ze wel of niet een paardwaardig leven kunnen lijden, kan dat met gebreken. Dan vind ik inslapen te vroeg..kan dat niet meer, dan is inslapen aan de orde.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:32

Rizette schreef:
Die keurmeesters staan daar toch niet als dierenarts maar als exterieurjury? Neem aan dat je een attest vanje eigen dierenarts mee moest hebben als je paard kreupel was en dat dat de oorzaak moet vermelden?