Wie herkend dit? Staart erg hoog dragen!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:41

Ook ik begrijp even niet je antwoord

Ik heb ook aangegeven dar rust roest betekent. Dat merk ik ook duidelijk aan mijn verzorg IJslander. Hij wordt dan idd strammer
Hier het geluk dat ze alle drie hier 24/7 op het land kunnen staan
Mogelijk bij een boer bij jou in de buurt een optie

Rijden betekent met belast bewegen
Over longeren zullen we het dan maar helemaal niet hebben
Waarom niet gewoon wandelen aan de hand? Of met de fiets zodat hij ook goede stukken kan draven/galopperen
Dat is dus geen rust roest maar wel bewegen zonder ook nog eens het gewicht van de ruiter te moeten dragen

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:42

Perryx schreef:
Als hij beter gaat lopen worden er buigproefen gedaan en dan verder kijken.

En als hij hetzelfde blijft lopen dan is er dus niets aan de hand

Hou in je hoofd dat Metacam een pijnSTILLEND medicijn is dus neemt het niet alle pijn weg maar de scherpe randjes. Het zegt dus niks dat als hij hetzelfde blijft lopen dat hij dan niks mankeert. Het kan dus dan ook zo zijn dat het gewoon teveel pijn doet dat zelfs metacam geen verlichting geeft.

Hoe is hij gehuisvest?
Hoe staat hij op zijn hoeven?
Wat krijgt hij te eten?

Spat en Artrose hoeft echt het einde niet te zijn maar het heeft wel zijn beperking. Een paard met spat en artrose moet gewoon veel beweging krijgen, een paar uur op stal kan al funest zijn. Ook de stand van zijn hoeven kan een hoop schelen en natuurlijk het voer wat hem kan ondersteunen.

Maar wat wil jij? Als hij als recreatie paard prima kan leven met veel buiten en buiten ritjes en gymnastiseren van zijn lichaam door doel gericht te rijden en aangepaste verzorging dan kan hij prima oud worden. Maar wil jij de sport in dan is het gewoonweg niet eerlijk voor hem.

Ik heb zelf een paard gehad (Ik heb toen een manegepaard overgenomen) waar nogal 1 en ander aan mankeerde.. heeft mij veel geld/tijd tranen gekocht maar deed alles in mijn macht om hem zo'n pijnvrij leven te geven. tot het niet verder kon.. mijn paard was in zijn kop echt nog zo fris als een hoentje maar zijn lichaam was gewoon te kapot.

Probeer de commentaren niet te persoonlijk op te vatten maar leer ervan. en wees eerlijk tegenover jezelf maar vooral tegenover je paard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:45

Perryx schreef:
mnka schreef:
Ts, wat is het doel van dit topic? Je vraagt wat het hoog van de staart dragen kan zijn, ik zie allemaal bezorgde bokkers antwoord geven en ik zie jou heel geiritteerd antwoorden. Wat voor antwoorden had je zelf verwacht?

Mijn vraag was of iemand dit herkent. Ik vroeg niet om advies, en om via pb uitgescholden te worden voor van alles en nog wat. Want mensen gaan mij massaal haat berichten sturen. Zeer asociaal. Typisch bokt..

Ja, ik herken het.
Meestal zit het paard dan niet goed in zijn vel. Dan gaan ze ergens in het lijf compenseren en dat kan tot uiting komen in de staart. Toen mijn paard rugproblemen kreeg, ging hij zijn staart scheef dragen. Ook en compensatie.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:53

Als ik dit allemaal zo lees is hij altijd met zijn gezondheid aan het kwakkelen geweest!

Perryx @ [BEH] Wie herkend dit? Staart erg hoog dragen!!

Perryx @ [RT-V] Rijden gaat niet, snel onzeker.

[MD] Te dun?

Dees @ [BEH] Hoe paard helpen met spat in beide spronggewricht?

Arabesk @ [BEH] Wat heeft mijn paard?

geerke @ [VS] Wat voeren voor meer spieropbouw?

Is het geen optie om hem elders te stallen? waar hij 24/7 naar buiten toe kan?
Ik hoop oprecht dat jij een oplossing vindt om hem financieel te kunnen onderhouden.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:56

Goof schreef:
Perryx schreef:
Blijkbaar hebben jullie dus geen verstand van spat. Een paard met spat moet gereden-gelongeerd worden. Als je hem stil zet rust roest en is ie hartstikke stijf na een week. Geen optie dus.

Nee!
Een paard met spat en artrose moet beweging krijgen, dat staat niet gelijk aan rijden en longeren. Sterker nog, longeren is echt niet heel bevorderlijk bij gewrichtsproblemen. Lekker op de wei en lekker mee wandelen, dat is prima om hem soepel te houden. Bakwerk met deze gewrichten is niet heel goed en fijn voor je paard.

Wat Goof zegt wou ik ook posten, rust roest, maar bewegen moet aangepast zijn. Wandelen is veel beter en rechtdoor bewegen is veel beter, veel bochten/cirkels (door te longeren of pistewerk) maken is te belastend..

TS, het siert je dat je alles wilt doen voor je dier. Maar je moet eerlijk zijn tegenover jezelf en tegenover het dier. Je hebt financieel de middelen niet om op een correcte manier voor hem te zorgen.
Zelfs al lukt het je om ergens geld te lenen en de foto's zijn getrokken, daarna komen ook de kosten voor de behandeling of symptoombestrijding, dat kost handen vol geld, en je zult moeten betalen zolang hij leeft want dit gaat niet genezen. Het gaat alleen maar duurder en duurder worden.

Sterkte

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:59

Er zijn in dit verhaal maar 2 opties.

1. Geld sparen/lenen > paard helemaal laten doorlichten > behandelen/training aanpassen naar uitkomst

2. Stoppen met rijden/longeren paard op de wei zetten. Af en toe een wandeling aan de hand maar meer niet.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 05-11-18 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:01

Perryx schreef:
Blijkbaar hebben jullie dus geen verstand van spat. Een paard met spat moet gereden-gelongeerd worden. Als je hem stil zet rust roest en is ie hartstikke stijf na een week. Geen optie dus.

Ho even, ik heb wel degelijk ervaring met spat. Mijn merrie had het ook. Advies: minimaal een jaar rust in de zin van niet belasten. En ervan uit gaan dat het nooit meer wat werd met rijden. Na 1,5 24/7 buiten te hebben gelopen ging het weer beter en mocht ik haar rustig aan weer oppakken. Longeren is juist uit den boze bij een paard met spat net als teveel voltes rijden. Rustig stappen en wat draven zoveel mogelijk recht uit. Helaas heeft mijn paard door het ontlasten van de achterbenen klachten gekregen aan de voorbenen waardoor ze zoveel pijn had dat ik haar heb laten gaan. Want ook dat is houden van. Beseffen dat het beter is voor je paard om het le laten inslapen dan in leven houden omdat jezelf je kop in het zand steekt. Want dat is wat je doet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:12

Perryx schreef:

Hier een paard met spat gehad (ken er helaas wel meerdere).
Sommige kunnen (beperkt) bereden worden, geen zware dingen meer, maar lekker recreatief.
De mijne heb ik helaas moeten laten gaan.

Dus niet elk paard met spat blijft bruikbaar (en wordt pijnvrij).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:14

Perryx schreef:

En jij denkt dat elk geval van spat hetzelfde is?
En jij durft met droge ogen te zeggen dat je paard niet kreupel is terwijl je dierenarts duivelsklauw en metacam adviseert? Ik denk dat er maar 1 hier is die het niet goed snapt en dat ben jij.

Spat is heel pijnlijk. In het proces van het aan elkaar groeien van de gewrichtjes als dat al gebeurt. Want niet elk geval van spat loopt goed af. Jouw paard is duidelijk niet pijnvrij en dan is er maar 1 oplossing met spat en dat is een jaar op de wei en dan kijken of hij pijnvrij kan worden. En dan heb ik het echt nog alleen over de spat en niet over de slechte knie van je paard.
Longeren is echt uit den boze. Voor zowel de spat als de knie. Op de wei krijgt hij genoeg beweging. Aangepast beslag kan de pijn verlichten. Als je niet veel geld hebt is dit denk ik de enige keuze die je nog hebt. Op de wei en kijken of de spat zich goed gaat ontwikkelen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:32

Liesje1611 schreef:

1. Geld sparen/lenen > paard helemaal laten doorlichten > behandelen/training aanpassen naar uitkomst

2. Stoppen met rijden/longerenen paard op de wei zetten. Af en toe een wandeling aan de hand maar meer niet.

Ben het hier helemaal mee eens.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:48

ElviraKelan schreef:

Inslapen vind ik een stap te ver gaan[/quote]

Op zich vind ik dat alleen te ver gaan als het paard, zoals je zegt lekker op de weide kan staan met een wandeling aan de hand, daar geen pijn aan heeft. Maar ik kan even niet goed meer terughalen of het paard hele dagen door pijn heeft of dat dit niet zo is. TS kun je daar meer over vertellen? Ervaar jij dat hij nu ook pijn heeft zonder dat je er op rijdt. Dus de staart hoog dragen met longeren of in de weide rennen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:51

Liesje1611 schreef:

2. Stoppen met rijden/longerenen paard op de wei zetten. Af en toe een wandeling aan de hand maar meer niet.

Amber_anne schreef:
Ben het hier helemaal mee eens.

Optie 1 is denk ik niet nodig. Er is namelijk al een diagnose. Spat en een slechte knie. Ik vermoed dat er nog wel meer te vinden is maar dit is denk ik al genoeg. Verder is hij niet pijnvrij want stug en vast + staart in een vreemde houding. Gezien zijn leeftijd en alles wat hij mankeert denk ik niet dat het beter zal worden. De gewrichtjes hadden in 5 jaar tijd toch wel aan elkaar gegroeid moeten zijn.

Uit het andere topic van TS
Perryx schreef:
Het is als volgt.. Ik heb nu 5 jaar lang een Hongaars Volbloed ruin van 17 jaar, heel veel meegemaakt met hem. Om het kort te houden ik heb hem gered van de slacht, hij heeft spat in beide spronggewrichten en hoogst waarschijnlijk heeft hij op meerdere plekken wel artrose alleen dit is niet vastgesteld. De spat overigens wel.

In dit geval denk ik: had hem maar laten staan bij de slacht. Hij zal in dat geval niet veel hebben gekost maar 'redden van de slacht' doe je een paard zelden een plezier mee, tenzij je hem inderdaad als weidemaatje nog een aantal jaren een mooi leven wil geven. Maar als ik dat topic lees, "elke dag rijden", "trainingskamp" dan denk ik arm arm dier. |( |(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:54

maria1990 schreef:
Als ik dit allemaal zo lees is hij altijd met zijn gezondheid aan het kwakkelen geweest!

[MD] Te dun?

Ik hoop oprecht dat jij een oplossing vindt om hem financieel te kunnen onderhouden.

Och, och, och... echt intens verdrietig voor het dier...

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:57

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij babootje.
Zo'n paard is nog wat jaartjes fijn als weidemaatje, maar niet als rijdier.
Het stond niet bij de slacht omdat hij zo gezond was en rijden nog geweldig ging.
5 jaar later is zo'n paard er niet gezonder op.

Daarnaast lees ik enkele keren het is niet kwalijk dat je gen geld hebt om hem te onderzoeken.
Misschien geen aardig antwoord, maar ik vind dat wel kwalijk. Zeker als je nog wel prestaties van een paard wilt verwachten.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:10

maria1990 schreef:

[MD] Te dun?

Ik heb net ook allerlei posts van TS doorgelezen.
Wat mij opvalt is dat TS aangeeft onzeker te zijn en ze toch keihard in de aanval in alle topics terug reageert op de reactie van bokkers.
Ook staan er veel tegenstrijdigheden in.

Maar lieve TS, de bokkers zeggen dingen niet om je een rot gevoel te geven of om je neer te halen.
Wel is duidelijk dat je van (veelal) de verkeerde soort mensen begeleiding krijgt (welke zeggen verstand te hebben van), niet open staat voor kritiek en je denkt het goed te doen voor je paard omdat je eigenlijk niet beter weet en het heel moeilijk vind om je eigen visie aan te passen.
Anderzijds, wie weet neem je kritiek van de mensen met werkelijk verstand ook niet aan, gezien je op bokt ook zo fel op een ieder reageert.

Maar het is simpel, laat je paard eens op een kliniek uitgebreid onderzoeken.
Als je er geen geld voor hebt, zorg dan dat je gaat werken of op een andere manier eraan kan komen.
En kan dat ook niet, beslis dan het beste voor je paard: doe hem weg aan iemand die hem wel wil laten onderzoeken, laat hem inslapen of breng hem naar de slacht.

Ik heb ook geen liggende gelden en Ik heb ook slechtere tijden gekend, maar mijn pony stond echt op prio 1. Zodra ik het zelf niet kan opbrengen, ga ik zorgen dat ik zo veel mogelijk extra werk, ga ik proberen te regelen dat een familielid mij kan helpen zo nodig. Als dit niets oplevert, dan moet ik mijn eigen verlies pakken en toch voor het welzijn van mijn dier kiezen, hoe moeilijk bepaalde keuzes ook kunnen zijn.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:11

Witchcraft schreef:
ElviraKelan schreef:

Inslapen vind ik een stap te ver gaan

Op zich vind ik dat alleen te ver gaan als het paard, zoals je zegt lekker op de weide kan staan met een wandeling aan de hand, daar geen pijn aan heeft. Maar ik kan even niet goed meer terughalen of het paard hele dagen door pijn heeft of dat dit niet zo is. TS kun je daar meer over vertellen? Ervaar jij dat hij nu ook pijn heeft zonder dat je er op rijdt. Dus de staart hoog dragen met longeren of in de weide rennen?[/quote]
Hij kan best de staart hoog dragen in de wei maar volgens mij is ze al die tijd blijven rijden en longeren dus het zegt helemaal niets dan.
Dat kan je pas na langere tijd “stilzetten” zeggen

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:24

ElviraKelan schreef:
Witchcraft schreef:
[quot="ElviraKelan"]

Inslapen vind ik een stap te ver gaan

Op zich vind ik dat alleen te ver gaan als het paard, zoals je zegt lekker op de weide kan staan met een wandeling aan de hand, daar geen pijn aan heeft. Maar ik kan even niet goed meer terughalen of het paard hele dagen door pijn heeft of dat dit niet zo is. TS kun je daar meer over vertellen? Ervaar jij dat hij nu ook pijn heeft zonder dat je er op rijdt. Dus de staart hoog dragen met longeren of in de weide rennen?[/quote]
Hij kan best de staart hoog dragen in de wei maar volgens mij is ze al die tijd blijven rijden en longeren dus het zegt helemaal niets dan.

Dat kan je pas na langere tijd “stilzetten” zeggen[/quote]

Aha oke, dat wist ik dan weer niet ;) Ja dan zou mijn keus makkelijk gemaakt zijn. 24/7 buiten met recht toe recht aan wandelingen en op die manier van hem genieten en dan bekijken of hij altijd pijn heeft of juist niet. Denk dat dat de beste oplossing is in deze.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:14

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat weer op.
Wel met klem het verzoek respectvol met elkaar om te gaan. Dwing jouw mening of manier van handelen niet af en laat elkaar welke beslissing er ook genomen wordt in zijn of haar waarde :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:44

maria1990 schreef:

[MD] Te dun?

Ik zou opteren voor zijn laatste stal eigenlijk...Een paard is een vluchtdier en hoort niet met chronische pijn rond te lopen.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:52

TS, heb je inmiddels al besloten wat je gaat doen?

ikheetesmee

Re: Wie herkend dit? Staart erg hoog dragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:48

Toevallig kwam ik TS net tegen onder een post voor een win actie van een cross set op Facebook, ik zie dat ze die graag wilt winnen voor haar paard.
Ik wil absoluut niet vervelend overkomen, want het is ook puur toeval dat ik dit zie.

Ik hoop alleen dat TS dit wil winnen voor een ander paard, want met dit paard zou mijn hart gaan huilen als je daar gewoon mee wilt crossen en doen, zonder een gedegen onderzoek.. kies alsjeblieft voor je paard en ga opzoek naar een ander paard waar je dit mee kan doen!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 21:14

ikheetesmee schreef:
Toevallig kwam ik TS net tegen onder een post voor een win actie van een cross set op Facebook, ik zie dat ze die graag wilt winnen voor haar paard.
Ik wil absoluut niet vervelend overkomen, want het is ook puur toeval dat ik dit zie.

Ik hoop alleen dat TS dit wil winnen voor een ander paard, want met dit paard zou mijn hart gaan huilen als je daar gewoon mee wilt crossen en doen, zonder een gedegen onderzoek.. kies alsjeblieft voor je paard en ga opzoek naar een ander paard waar je dit mee kan doen!

Het gaat mij echt véél te ver dat ik nu zelfs op Facebook word gestalkt en in de gaten gehouden. Wat een stelletje zielige debielen zijn jullie.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 21:20

Echt heel ziek, ziek dat jullie zeggen dat ik maar 2 keuzes heb. Wie ben jij om dat voor mij te bepalen? Wie ben jij om te zeggen dat ik mijn paard moet laten afmaken? Stelletje amateurs achter hun schermpje en iedereen is te schijterig om bij mij langs te komen om het paard te bekijken!! Bovendien blijven jullie praten over het feit dat ik het paard van de slacht weg heb gekocht. Ik heb het paard niet eens bij de slacht gekocht, ik heb het paard van een stal gekocht.. en toen ik hem een half jaar had toen bleek helaas dat hij dus spat had. Ik kon hem dus nog inruilen omdat ik de man goed ken waar ik hem van heb gekocht! Maar dit paard kon ie niet door verkopen vandaar dat ie anders geslacht zou worden. Jullie vullen alles zelf in en ik word echt kapot moe van jullie en jullie domme gezeur!!!! Bah wat zijn jullie dom. Oordelen terwijl je het paard niet eens gezien hebt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:25

TS, ik ga niet in over wat ik denk dat het beste is voor je paard maar je wordt beoordeeld op de dingen die je schrijft.

Dat je wordt gevolgd op fb en dat hier wordt aangehaald vind ik ook niet netjes maar het paard redden van de slacht heb je toch echt zelf neergezet

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:27

Echt heel jammer TS, hier zeuren over de pb’s van mensen die jij krijgt, en vervolgens mij na een goed bedoelt bericht een hele lelijke pb sturen met dat ik je stalk en dergelijke. Joh ik kom je toevallig tegen op Facebook, en zie dat je dus toch van plan bent om met je paard te blijven rijden. Ik ga werkelijk niemand stalken, wat heb ik daar aan? Kost mij alleen maar energie wat ik hartstikke prima ergens anders in kan steken.

Net zoals jij overigens. Als je toch niks wil aannemen en alles als een aanval ziet, kan je beter geen topic openen.