dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 20:23

o ze krijgt ook muesli met luzerne vor diegene die het opperde

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:26

Allemachtig wat ziet dat paard eruit.

Niet meer op gaan rijden! Paard moet eerst aansterken. Lijkt me goed om er een dierenarts bij te laten komen. Paard zal meer meer uit de stal moeten komen. Wel belachelijk dat de eigenaren dit "niet zien".

Wat jij kunt doen is stoppen met leasen van dit paard. Zonde van jouw moeders geld.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:13

TS, ik heb je een PB gestuurd, volgens mij is er nog een 3e oplossing/aanvulling op een eerder genoemde oplossing denk ik. Maar dit bespreek ik liever eerst even met TS. <<)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:42

Schoolvoorbeeld van een depressief paard.
Maarja wat wil je als je 23en half uur per dag op stal staat, wordt bereden door onwetende manegeruiters die alleen maar aan rijden denken (Blijkt, want je opent een topic maar wilt/kunt niks veranderen, slaat alle adviezen in de wind, ziet alles als een aanval en bent stronteigenwijs), en een eigenaar die het blijkbaar vertikt om naar het welzijn van zijn dieren te kijken, en alleen maar aan geld vangen denkt.... 450?? Schandalig, daar heb je na 3 maanden een leuk eigen paardje voor.

Enige wat ik je kan meegeven, haal er z.s.m. een dierenarts bij, en stop er anders mee. (Als je een echte dierenliefhebber bent ga je hier namelijk niet mee door)

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:47

SweetVanille schreef:
Schoolvoorbeeld van een depressief paard.
Maarja wat wil je als je 23en half uur per dag op stal staat, wordt bereden door onwetende manegeruiters die alleen maar aan rijden denken (Blijkt, want je opent een topic maar wilt/kunt niks veranderen, slaat alle adviezen in de wind, ziet alles als een aanval en bent stronteigenwijs), en een eigenaar die het blijkbaar vertikt om naar het welzijn van zijn dieren te kijken, en alleen maar aan geld vangen denkt.... 450?? Schandalig, daar heb je na 3 maanden een leuk eigen paardje voor.

Enige wat ik je kan meegeven, haal er z.s.m. een dierenarts bij, en stop er anders mee. (Als je een echte dierenliefhebber bent ga je hier namelijk niet mee door)

Het is zo lastig dat dat beestje dan in de lessen gegooid wordt... Mja, dan komt ie in ieder geval wel meer de box uit....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:56

Als iedereen zo denkt houden dit soort toestanden natuurlijk nooit op.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:57

Beestje heeft ook rotstraal, vind ik ook niet heel vreemd moet ik zeggen, zo lang op stal. Ben heel benieuwd hoe die boxen er zelf uit zullen zien... (Rotstraal krijg je niet van een schone stal)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:09

Ik denk dat jij weinig kunt.
Het is niet jouw paard, je moeder wil niet aan verbetering meewerken en de manege sluit hiervoor haar ogen.

Hoezeer wij ook kunnen denken over wat het kan zijn, het beste blijft een dierenarts vragen, en wellicht een paar maanden de wei op, waarna ze terug zou moeten kunnen naar jou, op een andere stal.

Zoals ik begrijp is bovenstaande om verschillende redenen niet mogelijk. Zelfs 1 van deze dingen alleen al, is niet mogelijk.

Hoe vervelend ik het ook voor je vind, je kunt dan beter stoppen met dit paard. Je bedoelt het heel goed, maar je hebt weinig inbreng, en niet de mogelijkheid om verder te reizen.

Stoppen met dit paard betekent ook stoppen met meewerken aan stallen die dit mogelijk maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:04

Ts,
Ik weet hoe enorm machteloos je staat hier in. Je hebt als (minderjarige) leaser geen zeggenschap, en als je ouders je dan ook al niet willen geloven is er een logische oplossing als je het paard niet kan kopen:
Stoppen.
Je verdient beter dan dit en jij kan helaas niks aan deze situatie veranderen als het geen particulier paard is, en je het niet kan kopen.

Heb je face-to-face met de eigenaar gepraat over het eventueel afnemen van een mestonderzoek?

Succes in ieder geval, en houd je sterk tussen deze oude mutsen!
(Neem dat aub met een zwembad vol zout) ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:09

Met alleen rijden zal zo'n buik niet anders worden, daar kun je oefeningen voor doen met grondwerk / T-touch ed. Het paard zal daardoor ook anders in haar lijf komen, wat prettig is, en ze kan op andere manieren aan het werk ipv 'altijd weer in die bak of datzelfde rondje'.

Ik vind 450 Euro per maand erg veel geld, ik woon ook in de Randstad dus weet wat de kosten zijn. Op zich vind ik dit dier er niet slecht verzorgd uitzien, haar model is alleen afwijkend. En dat is combi van stukje aanleg, veulens gehad (maar als dat twee jaar of langer geleden is meot dat echt niet meer te zien zijn / nauwelijks te zien) en manier van trainen.

Wat ik nog dacht zuigt ze lucht of wat dan ook, dat kan ook zorgen dat ze zo bol is.
Kan me niet voorstellen dat ze last heeft van wormen, beetje manegebedrijf heeft dat echt wel onder controle want dat kost ze veel te veel geld (al die dieren die zich maar vol vreten maar geen ons aankomen).

En tja, dat slome, dat heeft elk dier wat manege werk / elke dag hetzelfde gewoon niet leuk vind. Veel afwisseling kan echt zoveel helpen.

Sterkte met je beslissingen. En ik hoop dat je als je zoveel wilt betalen voor een aantal dagen leasen je iets meer afwisseling kunt aanbrengen in wat je met haar doet, dat zal haar echt goed doen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:17

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat TS haar plan nu is, wbt onze tips e.d? :=

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:44

TS wel dapper dat je dit topic opent. Het is nog niet gesloten dus kan ik nog reageren.
Ik heb overigens niet alles gelezen.

Mijn merrie, wel een eigen paard, had dit ook. Mager aangekomen en binnen no time een dikke pens. Gebrek aan buikspieren en misschien ook wormen? (we kregen van de DA gelijk al een wormen spuit omdat hij der mest niet eens wilde onderzoeken)

Afbeelding
Dit is de een van de eerste keren dat ik erop zat nadat ze aangekomen was.
En dit is haar nu:

Afbeelding

2 jaar later.
Haar rantsoen:
Onbeperkt hooi,
Fiber force van calavlor (200 gr)
Slobber van Vitalbix (200 gr)
Luzerne (500 gr)
Verdeeld over 3 porties per dag.
Pas toen ik haar van het kuil afhaalde en op hooi zetten waarbij ze elke ochtend 30 minuten in de stapmolen stond werd het echt veel beter.
Maar met training was het al een heel eind opgeknapt. Met de training is het dan van belang dat ze echt der rugspieren lang maakt en de buikspieren aanspant. Als je deze spieren niet traint worden ze niet sterker en blijft de boel lekker hangen.

Biks zou ik echt niet meer geven teveel aan suikers etc. Maar eerder een voer wat de stofwisseling bevorderd met prebotica en Lijnzaad olie als toevoeging kan ook een verschil maken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:49

Stamper schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat TS haar plan nu is, wbt onze tips e.d? :=

Ik waag een gokje: niks.

Ziet er inderdaad veel beter uit, schirocco!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:54

Ik denk het zomaar ook inderdaad Nies!
Wauw, Schirocco, netjes verbetering! :)

Mag ik vragen van welk merk je Lucerne geeft?
Pony is daardoor heel erg aan het schuren nu ineens, zo erg dat ze haar Rambo dekens gesloopt krijgt! :(

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:00

Sneu voor dit paard, dat dit toegelaten wordt zelfs... :n
Kan goed zijn dat het jouw paard niet is, maar is wel egoïstisch om het paard te leasen en ermee te rijden. Enkel en alleen omdat jij daar zin in hebt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:04

HiFive5 schreef:
Sneu voor dit paard, dat dit toegelaten wordt zelfs... :n
Kan goed zijn dat het jouw paard niet is, maar is wel egoïstisch om het paard te leasen en ermee te rijden. Enkel en alleen omdat jij daar zin in hebt.

Ja, en plus dat het maar tot september is, dan nog is €450,- erg veel geld. En in mijn ogen ook weggegooid geld als ik eerlijk ben... :x

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:08

Dank jullie :o
Stamper schreef:
Ik denk het zomaar ook inderdaad Nies!
Wauw, Schirocco, netjes verbetering! :)

Mag ik vragen van welk merk je Lucerne geeft?
Pony is daardoor heel erg aan het schuren nu ineens, zo erg dat ze haar Rambo dekens gesloopt krijgt! :(

Momenteel krijgt ze luzerne van Vital Biks. Mijn paard is geen echte schuurder, maar schuurt wel wat aan der staart -O- Daarvoor was ik het regelmatig met skincalming shampoo en heb ik ook de skincalming lotion van Vital Biks (feral).

Ohja ik had het nog niet verteld, maar mijn merrie komt niet op het gras, krijgt uit het niets koliek en dat risico gaan we niet meer nemen. Nu hebben wij weiland genoeg, maar ze kan gewoon niet tegen gras. DA heeft er naar gekeken maar kan niks vinden. Maar Paard is heel gelukkig met der hooi op de paddock :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:14

Ik vraag me dan af waar die 450 heen gaat? Niet naar 't paard tenzij die brokjes met goud eet.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:14

Hoeveel eten en wat krijgt ze nu exact?
En waarom zou je het dier elektrolyten bijgeven? Moet ze soms hoge prestaties afleveren of zweet ze enorm hard? :=
Een paard krijgt geen spieren of vet bij van elektrolyten hoor...

Wel goed dat ze luzerne krijgt, maar krijgt ze wel voldoende?
Het dier heeft inderdaad bijna geen spieren, dus eiwitrijke voeding zoals luzerne en misschien merriebrok zou niet slecht zijn.
(nuja, dat alleen zal ook niet alles oplossen, diertje hoort inderdaad gewoon ook buiten te komen)

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:21

Vind 450 ook wel een beetje veel

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:24

Zinzi_jewel schreef:
Zo 9 pagina s over wel of niet een paard leasen
En wel of niet ver fietsen
Tegenwoordig wil de jeugd niet heel veel meer .
Ik fietste 30 minuten heen en even zoveel terug
Door weer en wind
En het was een eigen pony
Die we bewust op een gehuurd weiland buiten de stad hadden staan . Omdat ik wilde dat ze buiten liep ipv ophokken .
Het is maar wat je over hebt voor het dier .
De dikke buik kan diverse oorzaken hebben
Wormen , ander krachtvoer , kwaliteit ruwvoer ...
als je het goed wilt doen Kun je 2 dingen
Of je stopt met leasen
Of je koopt het paard en stalt het elders .
En begint van voor af aan

Ik fietste een uur. Dat hoorde er gewoon bij. Ik was ermee gestopt, dit soort stallen moeten we niet in stand houden. Hier in de omgeving zijn ook nog genoeg stallen waar de paarden niet buiten komen. Ik vind het ronduit schandalig. En er dan nog 450 euro voor betalen is helemaal van de zotte. Daar heb ik er drie voor.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 11:25

elektrolyten is voor het zweet. der stal is in de volle zon en koelt niet af als de zon even weg is. droogwrijven en 10 min later is het weer alsof ze is afgespoten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:29

Maar, wat heb je er nu verder aangedaan, of waar kies je voor?
Want dat ontwijk je weer, voor de zoveelste keer...... :=

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:32

Ik wou dat ik zo goed kon ontwijken/negeren...

TS lees alsjeblieft dit topic nog eens helemaal door en doe je voordeel met de goede tips die gegeven zijn!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:55

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik meerdere berichten verwijderd waarin niet op het onderwerp, maar op TS als persoon wordt gereageerd. Hierbij het verzoek dat niet te doen. Daarnaast staat het ts vrij om nog wel, of niet meer in een topic te reageren, of slechts op enkele posts. Alvast bedankt.