Stuk van sesambeentje gebroken.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bamii

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 23:02

Ik duim ook voor jullie!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:19

Sterkte Celine, ik duim voor je voor wat dat betreft goed nieuws!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:31

Veel sterkte alvast met je beslissing nemen vandaag.
Mijn duimen draaien.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:55

Stond ze al op pijnstilling? Anders is het een idee om dat eens te proberen, verandert ze dan en wordt ze heel vrolijk dan kun je concluderen dat ze pijn heeft. De mate van pijn is altijd zo moeilijk te beoordelen. Dit is een manier om het te zien.
Sterkte weer vandaag.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 16:02

Wordt toch woensdag ochtend, hij had vandaag weinig tijd.

Pijnstilling zou ik het ook over kunnen hebben ja.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 06:53

Jammer dat het gisteren niet lukte om het te bespreken, maar goed, dan morgenochtend, dat kan ook natuurlijk. Die pijnstilling: ik zou dan wel voor een stevige pijnstiller gaan en geen Metacam. Dan kan je goed verschil zien als ze pijn heeft, Metacam is wat dat betreft een lichte pijnstiller en als je dan geen verschil ziet denk je nog dat ze geen pijn heeft Een week geven en dan zie je bij pijn wel een groot verschil als het goed is.
Nogmaals sterkte hoor!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:20

Ik zou idd dan ook buut proberen, goedkoper en efectiever. Dan weet je of er pijn is, als ze erg veel pijn heeft zie je echt het verschil wel. Ik vind de mate van pijn beoordelen bij paarden zonder zoiets te proberen altijd een slag in de lucht. En ik weet zeker als ik het zo lees dat jij Famke goed genoeg kent om dit te kunnen beoordelen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:31

Vala schreef:
Ik zou idd dan ook buut proberen, goedkoper en efectiever. Dan weet je of er pijn is, als ze erg veel pijn heeft zie je echt het verschil wel. Ik vind de mate van pijn beoordelen bij paarden zonder zoiets te proberen altijd een slag in de lucht. En ik weet zeker als ik het zo lees dat jij Famke goed genoeg kent om dit te kunnen beoordelen.

Ik zou ook voor de buut gaan :), hoop op een wonder voor
je TS, maar ik denk dat jij diep van binnen helaas het antwoordt
wel weet :(:) Wat een onwijze domper!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 09:16

Een wonder zal zeker niet gebeuren, helaas, al zal het wel leuk zijn....

Maar als ze alleen nog op een landje kan staan (en dus zónder ondraaglijke pijn), ben ik al tevreden.. Nu is ze op de wei ook gewoon vrolijk, lekker eten, stappen (zuiver).
Gister aan de hand was ze ook super hyper. Snel stappen en steeds aandraven. Toen ik hooi kwam brengen kwam ze keihard aanrennen.

Feit is wel dat je nooit weet voor hoe lang het kan, maar dat gaan we ook bespreken mocht dit allemaal lukken. Of dit gaat verslechteren of dat het nu zo blijft als het is.

Als zij aangeeft dat het niet meer gaat is het klaar, dat lijkt mij vanzelfsprekend.

Nu is ze voor mijn gevoel gewoon té gezond en té vrolijk en levendig om in te slapen. Het is alleen dat stomme voetje...

Maar goed, daar zullen we komende tijd nog meer antwoord op krijgen!

Bedankt voor alle tips etc! Super fijn zoveel steun en adviezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:32

Weet je wat het lastige is TS.. Wanneer is het het juiste moment. Mijn dierenarts gaf destijds aan dat je in zulke blessures nooit te vroeg kan zijn met inslapen maar wel te laat.

Ik zou als ik jou was een week of 2 op buut zetten en kijken wat er gebeurd. Verandert het gedrag dan is er toch pijn. Ik heb dit ook gedaan ondanks dat er niks te zien leek maar het gedrag veranderde toch.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:46

Ik snap heel erg dat je zegt ze is nog heel vrolijk en geniet nog van alles! Maar besef wel dat paarden hard zijn voor zichzelf, mijn paard had een gebroken bekken en was ook heeel vrolijk, gaf soms nog een bok en genoot volop van de wei, hij was nog zo levendig in zn hoofd! Maar kreeg op den duur te veel pijn, en ondanks de pijn bleef hij nog steeds vrolijk en jolig!

Hiermee wil ik zeggen dat het vrolijk zijn niet altijd alles zegt, probeer daar soms doorheen te kijken!

Nogmaals heel veel sterkte , deze keuze is vreselijk om te maken! Ik heb er zelf ook heel lang over gedaan totdat de keuze definitief was!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:57

Blijf kijken, objectief, naar je paard, dat is echt heel moeilijk en soms moet je daarvoor emotioneel een stapje terug doen.
Mijn pony had ook pijn, heel veel pijn. Ik heb hem op de buut gezet en in eerste instantie knapte hij op en doordat hij meer ging bewegen voelde hij zich lekkerder. Echter na een tijdje wilde ik de buut afbouwen en werd hij direct een stuk slechter. Ik ben de buut weer gaan verhogen maar blijkbaar was de dosis buut niet meer voldoende om de ergste pijnen af te vlakken.
Ik wilde hem absoluut niet kwijt, ik wilde alles doen wat binnen de mogelijkheden lag om hem langer bij me te houden (11 jaar oude pony met een progressieve tumorvorming in zijn hersenen die drukte op zijn zenuwbanen naar met name de achterhand).
Op een bepaald moment keek ik naar hem vanaf een afstandje en toen kwam het besef keihard binnen dat we dit niet konden winnen en dat dit ook geen paardwaardig leven meer was voor hem en ben toen gestopt met alles en hij is dezelfde dag nog ingeslapen, op mijn schoot....
Deze keuze is 1 van de moeilijkste die je ooit moet maken, geef jezelf even de tijd en kijk goed naar Famke en hoe zij eventueel op de pijnstilling nog reageert. Je kunt haar ook niet chronisch op een hoge dosis zware pijnstilling houden.
Heel erg veel sterkte en heel erg veel wijsheid, dit hele traject doet pijn en moet een plek krijgen. Neem daar de tijd voor en geef jezelf de kans om achter je keuzes te staan. Dat heb je nodig om verder te kunnen...om het uiteindelijk te kunnen accepteren.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 12:01

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ga zeker niet zonder goed te onderzoeken haar ergens op een landje zetten en er maar vanuit gaan dat ze niet te veel pijn heeft.

Natuurlijk wil ik deze optie wel open houden en goed onderzoeken voor ik een definitieve beslissing maak om haar in te slapen, want die keuze kan je maar 1x maken en niet terugdraaien... Dus ik ga nog even (kort) het 'traject' in om te onderzoeken hoeveel pijn ze nou heeft. Of het slechts 'vervelend' is of echt constant een last.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:10

Ik zou niet weten waarom ze niet nog als weidepaard kan. Zo schokkend vind ik je filmpjes niet. Sterkte.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 15:14

Jord schreef:
Ik zou niet weten waarom ze niet nog als weidepaard kan. Zo schokkend vind ik je filmpjes niet. Sterkte.

Daarom inderdaad, in stap loopt ze gewoon zuiver en vind het 'zonde' om zo een gezond en vrolijk paard in te laten slapen.. Het is echt puur alleen dat voetje.

Maar we gaan het in ieder geval onderzoeken zodat het duidelijk wordt. Want ik wil geen twijfels meer hebben.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:22

Maar blijft je paard ook blij in de wei?

Ik vraag dit omdat mijn vorige paard hier dus helemaal niet blij van werd, zodra hij op rust werd gezet werd hij steeds vervelender en chagarijniger, ook naar andere paarden toe.
Op het moment dat hij weer wat mocht doen werd hij weer een blij. Dat paard de rest van zijn leven in de wei te zetten (dat was mijn optie toen, rijden kon niet meer na een aantal blessures) zou betekenen dat alhoewel pijnvrij hij wel weg zou staan te kwijnen. Dat wilde ik hem niet aandoen en ik heb hem naar de slacht gebracht.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:24

Dat moet voor TS dan nog blijken of haar paard, mits ze daarvoor kiest om haar op de wei te zetten, blij blijft op de wei. Inslapen kan dan altijd nog, toch?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:27

Het gaat nu toch ook al weken goed zo in de wei?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 15:47

Ze staat al bijna 10 weken op de wei ondertussen. Dat gaat prima. Ze is vrolijk.

Maar dat zal dan (als we groen licht krijgen) inderdaad vanzelf blijken. Als het niet gaat kunnen we altijd nog inslapen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:16

Niks mis met een paard in de wei, die van mij is ook veredelde grasmaaier. Prachtige weidevulling (ook een fries) :D Hij is daar heel gelukkig en blij, ik denk dat TS wel kan beoordelen of dat Famke ook blij houdt of niet.
Inderdaad kun je de definitieve keuze maar 1 keer maken en daar moet je toch echt zelf 100% achter staan. Voor het paard maakt het dan niet meer uit, maar jij zelf moet door en zolang je twijfelt is het gewoon nog niet het juiste moment. Volg je verstand en hart, moeilijk maar een mens kan dat, er komt een moment dat beide op 1 lijn liggen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:57

Mijn geblesseerde paard was in eerste instantie ook blij toen ze weer op de wei kwam. Echter stopte ik ook met de intensieve zorg (2x pd stappen 30 min, koelen etc) en kwam ik 'nog maar' 1x per dag. Na enkele weken werd ze ongelukkig en glipte ze met anderen mee door het hek. Het werd zelfs zo erg dat een stalgenoot haar paard niet uit de wei kon halen omdat ze dan over het draad sprong. Ze bleef zeker niet alleen over maar ze wilde blijkbaar meer doen. We maakten een paar keer per week al een wandelingetje aan de hand.
In overleg met mijn DA ben ik er voorzichtig aan weer op gaan stappen en het gedrag was van de ene op de andere dag verdwenen..

Ik had absoluut niet verwacht dat zij zo ongelukkig kon zijn op het land. Dit geldt zeker niet voor alle paarden, maar ik wil je er wel op wijzen.. Er zijn luie paarden die je geen groter plezier kan doen, echter zijn er ook paarden die wat willen doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:24

Bij Ts speelt een stuk van een sesambeen dat afgebroken is. De kans is aanwezig dat dit ook gevolgen heeft voor de pezen die in dat gebied lopen. Mijn vorige paard had een peesblessure die niet meer genas. Een tussenpees die half van het bot afgescheurd was. Het genas niet, de kans was groot dat de pees verder zou afscheuren. Ze draafde nog wel wat in het land, sprong nog greppeltjes, maar de kans dat de pees helemaal zou afscheuren was groot. Het was een KWPN-er van 19, half Gelders, ik heb haar naar Nijkerk gebracht voordat de pees zou afscheuren.

Ik heb geen idee in hoeverre er pezen betrokken zijn bij het stuk sesambeen dat afgebroken is, ik weet wel dat er pezen tussen de sesambeentjes doorlopen. Ik zou als ik TS was, daar ook naar vragen, in hoeverre in te schatten is hoe het met de pezen is op die plek en of er kans is dat het daarmee plotseling mis zou kunnen gaan. Je moet er niet aan denken dat jij je paard een fijn pensioen gunt en dat het op een gegeven moment echt op drie benen loopt vanwege een pees door deze blessure.

Celine, heel veel sterkte en succes morgen hoor, ik hoop[ dat ze ngo lekker een tijdje op de wei kan, zodat je rustig afscheid kan nemen. Ik zou haar niet al te ver weg zetten, zodat je toch regelmatig bij haar kan gaan kijken en kan zien of het nog goed is voor je lieve Famke!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 23:05

Klopt Jet, dat is ook een van de grootste redenen dat wij nog in gesprek wilden met de dierenarts hierover. Haar pees heeft namelijk dat stukje bot eraf getrokken. Dus zit haar pees nog gedeeltelijk vast aan het sesambeentje en gedeeltelijk aan het stukje dat los zit.

Dus we gaan het sowieso hebben over hoe hij de toekomst in ziet. Of het nu vrij 'stabiel' is, maar gewoon nooit beter wordt dan dit, of dat het komende tijd gaat of kan gaan verslechteren. Natuurlijk is die kans er altijd; maar we hopen dat hij een beetje kan inschatten hoe groot die kansen zijn met deze blessure. Dat is natuurlijk per blessure verschillend, maar ook nog eens per individueel..
Dus dat zullen we morgen ochtend allemaal te horen krijgen!

Voor de mensen die de röntgenfoto nog niet hadden gezien, die staat in de beginpost!

Ze gaat sowieso niet ver weg staan, ik wil er nog dagelijks heen kunnen!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:31

Hoe is het gegaan vandaag?
Heb je antwoord op je vragen gekregen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:13

Niet te snel opgeven, ondanks wat de dierenartsen zeggen. Ik heb 4 paarden gehad die alle vier afgeschreven werden door dierenartsen, waarvan er 3 volledig zijn hersteld en 1 haar verdere leven als fokmerrie is ingezet. Ik ga dan ook heel eigenwijs nooit op advies van dierenartsen in maar kijk goed naar mijn paarden en volg mijn eigen weg. Bij alledrie heb ik geen operaties laten uitvoeren maar mijn eigen ding gedaan waarvan ik dacht dat het goed was, en tot nu toe is dat altijd goed uitgepakt. De blessures waren: een lastig gebroken hoefbeen (heeft een jaar geduurd voordat de kreupelheid helemaal weg was), hoefbeenkanteling tot op de zool met tegelijkertijd een onbekende blessure aan het achterbeen (paard liep op 3 benen stokkreupel, is in 1,5 jaar hersteld en uiteindelijk op 22 jarige leeftijd aan koliek overleden) een afgescheurde diepe buigpees in het hoefkatrolgebied (heeft ook 1,5 jaar geduurd in totaal), en een compleet middendoor gebroken straalbeen. Bij dit laatste paard (4 jarige Paint merrie) is het nooit helemaal genezen omdat dat niet mogelijk was omdat de diepe buigpees over het straalbeen loopt. En heel vaak heb ik (na een jaar revalideren) op het punt gestaan om haar in te laten slapen omdat ze weer op drie benen door de wei hobbelde. Maar ze bleef zelf zo optimistisch (galoppeerde vrolijk op 3 benen door de wei alsof het zo hoorde!) en er kwam iedere keer na een bepaalde behandeling toch weer verbetering en uiteindelijk bleef het stabiel en leek ze zo goed als pijnvrij. Helaas kon ik haar zelf niet houden en heb haar verkocht als fokmerrie en ze heeft heel veel mooie veulentjes op de wereld gezet. (is alweer 11 jaar geleden :o)

Zoals je ziet heeft het bij elk paard wel meer dan een jaar geduurd, maar ik ben heel blij dat ik het geduld heb gehad en dat het bij allen goed uitgepakt is. Als je goed luistert naar je paard weet je of dat je door moet gaan of niet, ga op je gevoel af. Inslapen kan altijd nog!