Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
safina schreef:Mooi dat jullie al zoveel doen en dat er zoveel mogelijk is.
Vitalbix is een mineralenbrok. Daar krijg je hem echt niet dikker mee. Speedibeet is een ruwvoeraanvulling. Daar worden ze wel dikker van. Twee heel verschillende dingen dus. En ze laten zich trouwens prima combineren.
Shanna schreef:Wat ook misschien nog een optie zou kunnen zijn, is om het hooi te stomen?
[VS] Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)
cinniz123 schreef:Ja klopt dat weet ik maar dat ben ik gaan voeren omdat er ook voedsel allergie in mn hoofd speelde.
Maar voordat ik weer voeding ga omgooien/bijvoeren wil ik eerst zn testen afwachten.
Hij staat nu toch nog niet op de wei.
Met het oog op stel dat dat ook meespeelt dan maak ik het juist weer erger en het is nu even iets rustiger
Shanna schreef:Zolang de temperatuur hoog genoeg is gaan ze wel dood lijkt mij, net als andere bacterieën die je met stomen dood krijgt.
Nog iets wat ik in jou geval zou willen weten, de pony heeft het "spontaan" gekregen, kan het ook weer over gaan? Of zou hij altijd, de rest van zn leven, een verzorgings-boekje met zich mee dragen?
Dat laatste is vooral in het geval van verkoop (niet perse nu, maar misschien ooit in de toekomst) erg belangrijk om te weten, en in dat geval zou ik er ook zeker een aantekening van de diagnose in zn paspoort willen hebben.
safina schreef:cinniz123 schreef:Ja klopt dat weet ik maar dat ben ik gaan voeren omdat er ook voedsel allergie in mn hoofd speelde.
Maar voordat ik weer voeding ga omgooien/bijvoeren wil ik eerst zn testen afwachten.
Hij staat nu toch nog niet op de wei.
Met het oog op stel dat dat ook meespeelt dan maak ik het juist weer erger en het is nu even iets rustiger
Ja, dat snap ik. En daar is ook wat voor te zeggen. Anderzijds voer je hem nu iets waarvan je al zeker weet dat hij er allergisch voor is: droog hooi. Daar schiet hij ook niks mee op.
Qua nieuwe dekens: ik laat m'n gloednieuwe beddengoed ook geen wekenlang op m'n bed liggen, want dan krioelt het van de huisstofmijt. Naar paardendekens is onderzoek gedaan: het is een plek waar huisstofmijten graag wonen. https://kppusa.com/tips-and-topics/dust ... -blankets/
Misschien ben je in dat opzicht gebaat bij een stoomcleaner, voor het reinigen van je dekens, stal en borstels?
cinniz123 schreef:Dus dat zou betekenen dat hij geen dekens meer op kan? Want elke keer zn outdoordeken laten reinigen is gewoon gegarandeerd lekkage daar zit ik niet op te wachten!
Citaat:Wat hooi betreft wat moet ik dan?
Nat hooi eet hij niet tot nauwelijks.
Zit er in kuil dan geen mijt?
Of klink ik nu heel dom?
safina schreef:cinniz123 schreef:Dus dat zou betekenen dat hij geen dekens meer op kan? Want elke keer zn outdoordeken laten reinigen is gewoon gegarandeerd lekkage daar zit ik niet op te wachten!
Tsja, als uit onderzoek blijkt dat dekens stofmijten huisvesten, lijkt het je dan verstandig? Tenzij je natuurlijk een manier vindt om dat te beperken. Misschien die stoomcleaner of een goede stofzuiger?
Qua Engels: linkje gewoon in Google translate plakken. Kom je heel ver mee.
Citaat:Wat hooi betreft wat moet ik dan?
Nat hooi eet hij niet tot nauwelijks.
Zit er in kuil dan geen mijt?
Of klink ik nu heel dom?
Nee, je klinkt verre van dom. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. In onze voordroog zit minder stof dan in hooi. Maar het is inderdaad zeker niet stofvrij. En echt natte kuil is misschien wel meer stofvrij, maar niet geschikt voor paarden.
Maar gelukkig is hooi niet de enige manier om ze op gewicht te houden. Daarvoor zou je dus naar speedibeet kunnen kijken. Met speedibeet erbij is het niet zo'n ramp als hij wat minder hooi eet. En je hebt kans dat hij op den duur de dekens dan ook wat minder snel nodig heeft. Bietenpulp is namelijk behoorlijk vezelrijk. De darmen zetten dat om naar onverzadigde vetzuren. Daar wordt een paard dikker van. Maar bij dat proces in de darmen komt ook warmte vrij, waardoor een paard zichzelf makkelijker op temperatuur kan houden als het koud is.
Het is eigenlijk prima spul om paarden op gewicht te houden in de winter. Het enige dat je wel even in het oog moet houden is dat de calcium-fosfor verhouding niet optimaal is bij bietenpulp. Maar dat gaat pas een rol spelen als je hele grote hoeveelheden gaat voeren (4 kilo per dag of meer).
Je zou ook kunnen overwegen om olie toe te voegen aan zijn rantsoen, maar als hij weinig nat hooi eet dan krijgt hij met olie te weinig vezels binnen. En dat is voor de darmen niet zo gezond.
Wanneer krijg je de uitslag? Ik ben benieuwd wat er verder nog naar voren komt.
Shanna schreef:Is zonder deken geen optie voor hem?
Voor mensen bestaan er ook hypo-alergene dekens. Misschien is dat een optie voor hem?
Of dat je zoiets zelf maakt/ laat maken?
Hilary schreef:Ik vind je helemaal niet dom klinken, het zijn goede vragenIk vind ook dat je goed op zoek blijft naar mogelijke oplossingen
Wat betreft nat hooi niet willen eten: mijn merrie vertikte het in het begin ook. Stond me aan te kijken alsof ze vond dat ik het zelf maar moest eten. Ik heb stug volgehouden en nu eet ze het wel (heeft een week gekost destijds). Maar misschien heb je het al drie maanden geprobeerd en eet hij het dan nog niet; in dat geval heb ik niks gezegd