De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 14:49

Ik ben zelf salbutamol gebruiker (krijgt Mick ook naast de flixotide) dus weet al te goed wat de hartkloppingen zijn :j.
Slijm heb ik zelf wat minder last van na het puffen. Nu is salbutamol vooral voor of tijdens/na inspanning dus adem ik juist een stuk gemakkelijker daarna.

Heb zelf ook gedacht dat het wellicht logisch kan zijn dat het los komt maar inderdaad hij hoest niet.
De wandeling gister was overigens voor het vernevelen.

Super pony mijn pony staat 24/7 buiten met een open stal waar geen bodembedekking in ligt.

Mijn da heeft niets gezegd over het wandelen na het vernevelen of niet direct mogen voeren?
Ik zal vanavond na het vernevelen eens een stukje lopen met m..

Hoe lang denk jij dat er tussen het vernevelen en voeten moet zitten?

De voerbak hangt niet gek hoog. De gemiddelde voerbak hangt hoger, echter heb ik wel zelf al aangegeven in het topic dat hij imo wat hoog hing maar men vond het wel prima zo :)

Maar hij kan altijd lager hoor geen probleem.

Waar vernevel jij mee?
En nogmaals je geeft aan dat die van jou hoesten. Dat doet die van mij dus niet.

Nog even een edit. Hij krijgt pro of pre? biotica supplementen erbij. Ook heeft hij nu een dieet samengesteld door de DA.
hij krijgt yea sacc poeder en combigold olie.

Nog steeds ruzie met YouTube dus even met een schuin hoofd kijken sorry.

superpony

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:59

Die van ons staan ook 24/7 buiten en niks in de stallen.

Wij hebben er 2 met luchtweg problemen nu, dus vandaar de miscommunicatie misschien. De ruin hoest droog, de merrie niet. Die gorgelde vooral en is nu benauwd.

Wij kregen te horen na het vernevelen echt flink tijdje te stappen. Ze staan natuurlijk buiten, maar bewegen relatief toch weinig daar en zijn ook altijd erg rustig.
Nu doen we het vaak zo; mn man mest de paddock, ik vernevel 1 paard. dan gaat hij daarmee lopen en pak ik de volgende. Dan gaat hij daarmee lopen en maak ik het eten klaar.

Ik zie bij de merrie dat ze rustiger ademt als ze uit het ibc vat hooi staat te eten en haar voer uit de bak op de grond. We hebben van die flexi tubs en zetten die op de grond. Maken het eten wel altijd nat.

de merrie hoest niet. de ruin wel met eten. Bij ons ook onderzoek gedaan en alle reguliere medicatie wel gehad.

Ik ga kijken naar die prebiotica, want heb nu die van puur en er zit maar 150gr in zo een potje. De merrie komt wel uit verwaarlozing en heeft het deze winter duidelijk zwaar gehad.

Succes.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 20:00

Bedankt.

Waar vernevel jij mee?
Die combi gold is wel echt gold volgens mij. Nondeju wat een prijs voor een liter.
Maargoed we gaan er maar even braaf mee door.

Vanmorgen 5 minuten gestapt na het vernevelen en net 11 minuten.
Maar wandelen met Mick is bij mij synoniem aan rollende tranen.. man man wat een drama (met dit weer)
Hoop gauw wat terug te krijgen van de DA.

Heb filmpjes gestuurd.

Overigens toch de bak iets lager gehangen :Y)

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:11

Wij vernevelen nu met alleen zoutoplossing. Ze hebben erg veel medicatie gehad en wil eerst kijken of het vernevelen op zichzelf iets doet.

Ik heb gisteravond verneveld en toen stond er een lekker windje, dus wilden ze allebei wel even lopen daarna. Midden op de dag begin ik nu niet eens aan.

Hoe gaat het tijdens het eten als hij met zijn hoofd laag staat? Het valt me bij de merrie op, dat ze rustig is tijdens het eten. Probeer met vernevelen ook haar hoofd wat laag te houden, maar ze wil van alles zien. Staan net op nieuwe plek, dus tja...

Ik heb ook bij Utrecht gelezen dat zij een paard na vernevelen wel een tijd in de stapmolen zetten. Het is heel rot, maar je moet er misschien even doorheen? Onze merrie wilde vd week even niet verder tijdens lopend verhuizen. Maar daarna was ze 2 dagen rustiger qua ademen. Ik nam wel even de tijd voor rust en loop niet te hard, maar zet toch even door.

Het is vreselijk naar. We hebben al 30 jaar eigen paarden en eigenlijk heb ik amper ooit een paard met luchtwegproblemen gehad. Nu dus 2. Die ene stond stil vanwege een peesblessure. Dat is ook erg en rot, maar als ze het zo moeilijk hebben, voel je je echt goed rot en machteloos soms. Je doet alles, maar krijgt zo weinig effect. Ben wel blij dat ik verhuisd ben, want op de pensionstal kreeg je ook geen begrip en wel roddels zonder dat mensen ons ooit iets hebben gevraagd. Ruim 1000 euro verder en doen alsof je er niks aan doet.

Sterkte!!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 01:50

:(:) :(:) :(:) , hoop dat je snel reactie krijgt op je filmpje. En anders gewoon bellen ik heb toen ook een keer gehad dat het niet (niet goed in spambox of zoiets) was terecht gekomen.

Heb je toevallig het nieuws gezien vanavond? Er was iets over uitstoot fijnstof bij kippen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:31

Wat rot ts.. Ik begrijp je gevoel..

Wat is de prognose? Moet het zo ver verbeteren dat hij zonder het vernevelen kan? Of is dit zoals de rest van zijn leven zal verlopen?

Sterkte!! Hopelijk is hij komende dagen iets beter..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:26

superpony je wil niet weten hoeveel duizenden euro's ik verder ben := :=
Maargoed dat weet je als je paarden hebt, dat dit risico er in zit. Als je er niet voor wil vechten moet je imo geen dieren nemen maar dat ben ik :o

Ik wandel nu inderdaad na het vernevelen. In de ochtend is het wel een uitdaging, want in de paddock wil meneer niet lopen :') en om nu om 5 uur sochtends op en neer langs het slaapkamer raam van oom en tante te lopen is ook niet heel vriendelijk. En .. als ik langs het huis loop ben ik bang dat de honden aan slaan :')

Jij ook succes met die van jou! Toch lijken die luchtweg problemen steeds vaker voor te komen..

Jobamara ik wacht heel even af, ze heeft van de week al eens terug gemaild dus ze zal wel terug mailen.
Nee heb het nieuws niet gezien .. en naast onze eigen kippen hebben we ook een kippenboer 1 huis verder op ... -O-

Nono prognose is onduidelijk gezien ze dit zelf niet heel vaak tegenkomt. Deze luchtwegvernauwing in combinatie met de stof allergie en de luchtweg infectie.
Dus we zullen af moeten wachten, zelf zei ze dat we hem uiteindelijk wel weer (rustig) konden gebruiken, maar dat betwijfel ik ten zeerste en daar ga ik ook niet van uit :n
Na die 6 weken moeten we af bouwen met vernevelen en kijken hoe het gaat..

Vandaag ging redelijk, geen rollende tranen bij mij in elk geval haha.
Hij was best stil vandaag, totdat ik met de vernevelaar kwam :')
Hij gaat ook zelf in de volle zon staan bakken 8)7

Wat ik wel erg vervelend vind is dat hij mest eet.. en dan alleen de drollen van mijn merrie. Hij zag haar vanmiddag mesten en liep er gewoon direct op af, hij ving ze nog net niet op .. >;)
DA vind dit heel erg raar en had dit niet verwacht, dus vanaf morgen krijgt hij een kg hooi per dag extra eens kijken hoe het dan gaat.
Bedoel aan het dieet kan het niet liggen, hij heeft nog nooit zo veel variatie en überhaupt eten gehad op een dag..

Afbeelding
Dit was het moment waarop hij zag dat mevrouw haar staart omhoog deed, zie m kijken dan ... :\
Daarna liep hij er direct op af en recht op dr hol af.
Ik stond echt perplex.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:43

Fijn dat het in elk geval aardig ging vandaag!

Voor wat betreft het eten van mest: het geeft toch vaak aan dat een paard ergens tekort van opneemt, je kan het aanbieden, hij kan het opeten, maar of het lichaam het allemaal goed kan verwerken en opnemen weet je niet. Als je ermee zit kan je nog een keer een uitgebreid bloedbeeld aanvragen, maar of je daarmee ziet waar hij dan tekort aan heeft is nog de vraag. Het zijn allemaal standaarden waar ze vanuit gaan, terwijl er inmiddels wel bekend is dat er toch verschillen kunnen zijn in behoeften aan mineralen en vitaminen. Ik weet niet of je wel eens van transfauneren hebt gehoord: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... el/diarree , misschien kan je daar nog iets mee? Het lijkt er toch op dat hij dat nu zelf is gaan opzoeken...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:49

Goh wat interessant.. Het lijkt er wel op. Want hij eet specifiek haar drollen op ...

Toevallig heb ik vandaag een foto van zijn drollen gemaakt want die vind ik ook nog steeds niet geweldig..
Wel beter maar niet zoals het in mijn ogen hoort.

Afbeelding

Zodra de DA gereageerd heeft neem ik dit mee. Bedankt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:59

Heeft hij dat neergelegd terwijl jij erbij stond? Het ziet er naar mijn idee meer uit alsof er doorheen gelopen is of dat er vogels in gepikt hebben, niet meer als dunne mest. Misschien lost hij het zo zelf al op door het eten van de mest van de merrie? Ik las ook al ergens hierover dat mensen zelf van een gezond paard de mest oplosten en door slobber deden... En dat hielp bij hun ook, ik dacht eigenlijk altijd dat het via een sonde gelijk in de maag werd ingebracht.

Er zitten naar mijn idee best wel goede bolletjes bij trouwens.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 23:02

Jep zeer vers van de pers :+
Niet doorheen gelopen en ook nog geen vogeltje bij geweest.

Voor nu dus (nog) niet te druk maken over het mest eten dus.
En sowieso het transfauneren eens bij de DA neerleggen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:13

Ik ben benieuwd wat je dierenarts erop te zeggen heeft. Als het zo vers is, ziet het er inderdaad wel apart uit.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:28

Normaal lees ik alleen stil mee maar wilde toch mijn gedachte even met je delen.

Toen je schreef dat ie poep ging eten dacht ik ook direct aan een tekort. Ik weet dat honden poep gaan eten bij een te kort aan Calcium als ik het goed onthouden heb. Zou het bij een paard ook zo werken en misschien ook calcium zijn?

Weet niet of je hier iets aan hebt maar wilde het wel delen voor het geval dat het nuttig is.

Ik wil ook nog wel zeggen dat ik het knap vind wat je allemaal voor je dieren doet en laat.

Ik ga weer meelezen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 00:10

Tyrcanol schreef:
Jep zeer vers van de pers :+
Niet doorheen gelopen en ook nog geen vogeltje bij geweest.

Voor nu dus (nog) niet te druk maken over het mest eten dus.
En sowieso het transfauneren eens bij de DA neerleggen.

Als hij dat al zelf doet, hoef je daar geen DA voor te betalen. Als het inderdaad een kwestie is van tekort aan goede darmbacterien, dan vult hij dit zo aan (net als veulentjes dat doen). Tekort aan iets (kan ook groffe ruwvezel zijn) is mogelijk, maar dan eten ze ook wel de eigen mest, niet zo gericht wachten op die van ander zoals je aangeeft. Ipv extra hooi kan een plak stro (gerst/haver) dan ook wel eens helpen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 00:34

Probiotica geef je toch?
Mijn pony zag ik mest eten een poos terug, out of the blue.
Hij krijgt veel vitaminekorrel, dus ik heb eerst probiotica gegeven om eventueel een probleem met zijn darmflora uit te sluiten.
Kort na dat kuurtje van een week begon hij al vrij snel hartstikke te glimmen en minder bol, en ik hem hem nooit meer mest zien eten.

Wel gek, want ik had al even zoiets van er is iets niet 100%, maar niemand zag wat.
Hij was niet ziek, maar hij was in de omgang gewoon net even anders en dat zat me toch niet geheel lekker, ik ken die pony in dat opzicht door en door.
Veel kon het haast niet zijn, maar vertellen kunnen ze het niet dus dat mest eten was even een welkome aanwijzing van meneer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 01:56

Tyrcanol, dat spreekt voor zich neem ik aan. Wij hebben meerdere paarden en bezuinigen niet op de verzorging. Maar in dit specifieke geval geef ik alleen aan dat we al meer dan 1000 euro verder zijn en het nog niet veel geholpen heeft. Nu pas zien we verbetering en hadden al die medicijnen misschien niet allemaal nodig geweest.

Wij bewegen altijd na vernevelen. Het directe effect zoals de eerste keren is wel minder, maar dat is een goed teken. Voorlopig blijven we vernevelen.

Je gaf toch ook pre biotica? Apart dat hij dan nog mest eet. Maar zeker bij mn 24jr merrie kan ik wel duidelijk zien dat de darmen een probleem waren. Ze had het deze winter voor het eerst zwaar. Is erg verwaarloosd geweest tot 4jr geleden en er kan nog wel voor ons onzichtbare schade zijn waar ze eerder last van heeft bij een verminderde weerstand. Verder ging het de afgelopen jaren erg goed.

Buiten dat zijn alle medicijnen toch ook wel pittig op de darmen. Die van ons hebben 2 flessen ventipulmin op, 3 sputolysin, 2 prednison en 1,5 pot cubarmix.

Omdat ik ook open sta voor alternatieve behandelingen, heb ik daar ook gelezen en info gekregen van iemand, dat ze vrijwel altijd de darmen en de weerstand aanpakken bij luchtwegproblemen.

Met een vorig paard die allergisch was en een hele slechte basis had gehad in zijn leven, werkte vele medicijnen niet en zijn we uiteindelijk ook die weg ingeslagen, waardoor de allergie vrijwel zo goed als verdwenen was, zeg 90%.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 02:30

Tamary je bent me voor ;) , veulens gaan op ongeveer 1 week oud de mest van moeders eten vlgs de geleerde en ervaren fokkers om de bacterien in de darmen goed te krijgen. Die zie je dan ook echt direct op de mest afgaan, Mick voelt zich weer jong, nee gekheid maar misschien door al het eten vd cobs en pulp toch de behoefte. Zijn drollen zien er zo op de stenen uiteengevallen best goed.uit.
Uitstoot fijnstof bij kippen moet binnen 10 jaar gehalveerd zijn, bewezen longproblemen bij omwonende, dat was de strekking vh nieuws.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 08:47

Wauw bedankt voor de lieve berichtjes en het meedenken!
Maylotje calcium geen idee? Denk eerder inderdaad wat een paar mensen al aangeven het transfauneren. Bedankt iig voor het mee denken en het lieve berichtje :).

Tamary, stro hebben we dat is geen probleem. Maar kunnen we dat ook stomen? Iets met een hele hoop stof en zo...

Moonfisch hij heeft een tijdje terug vitamine korrel bijgekregen maar merkte daarop geen verschil. Overigens glimt hij nu ook mooi al zeg ik het zelf.
Hij krijgt probiotica in de vorm van yea dag

Citaat:
Bevat de gist Saccharomyces cerevisiae, levend en gedroogd voor het behoud van zijn natuurlijke activiteit. 
Yea-Sacc bevordert een gezonde pH-waarde en populatie microflora in het colon en de blindedarm en bevordert een gezonde spijsvertering.

En prebiotica in de vorm van combi gold.

Citaat:
Prebiotica. Prebiotica zijn stoffen die eengunstige invloed uitoefenen op de flora van het maag-darmkanaal; doordat ze substraat (voeding) zijn voor de goede flora en ervoor zorgen dat “slechte” flora onder controle wordt gehouden. De microbiële darmflora wordt actueel dikwijls omschreven als het “vergeten” orgaan. Er zijn meer bacteriën aanwezig in het maag-darmkanaal dan cellen in het lichaam. Het is één van de mooiste voorbeelden van synergie tussen gast en gastheer na een eeuwenlange evolutie. Het belangrijkste deel van het immuunsysteem van de gastheer bevindt zich in deze flora. Een goede samenstelling en werking van deze flora in één van de belangrijkste factorenvoor de algemene gezondheid; dit werd aangetoond in honderden wetenschappelijk publicaties. De prebiotica aanwezig inCOMBI zijn een uitgekiend mengsel van verschillende actieve stoffen om ervoor te zorgen dat de flora over een zo lang mogelijk traject van het maag-darmkanaal van het paard ondersteund wordt.

Verder is hij 100% zichzelf. Overduidelijk de baas over mijn merrie. Blij als hij mee mag en boos als we terug gaan :D.

Superpony idd pro en prebiotica :)
Mick heeft ook de hele medicijnkast al gehad. Waaronder ook veel prednison.

Alternatief wil ik nog niet naar toe. Wel wil ik over een maandje denk ik ongeveer (even ademhalen na de afgelopen rekeningen..) er een cranio sacrale therapeut bijhalen.

Mest eten maak ik me door de antwoorden van overige bokkers nu minder zorgen over :).

Haha en of Mick zich jong voelt hoor! Hij heeft nog altijd zijn streken van vroeger :Y).

Hmm die fijnstof is natuurlijk niet geweldig.
Moet zeggen dat ik er zelf nog niet gek veel last van lijk te hebben. We wonen hier nu 4 jaar.
Ben vanuit de stad hierheen verhuisd en sindsdien zijn mijn longen aanzienlijk verbeterd..

Vanmorgen ging best goed!
Hij was stil toen ik aan kwam. Bij het vernevelen een klein beetje benauwd en tijdens het wandelen ging het ook best ok. Zaten zelfs stukken hij waar hij vrijwel helemaal stil was! *\o/*
Hij heeft 7x gebriest onder weg. Toen we terug kwamen was hij stil :). Wel flink wat gapen naderhand.

Wat een prut kwaliteit video's de laatste dagen.. :\
Maargoed alsnog duidelijk wat ik er mee bedoel denk ik :D.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:06

ik vind het geweldig hoe jij met je dieren om gaat en wat je er allemaal voor over hebt en je vriend ook trouwens :) ze hadden zich geen beter baasjes kunnen vinden. mooi dat hij zo stil was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:23

Ik ben ook niet de alternatieve weg geheel ingeslagen, maar ben meer info gaan zoeken, omdat de reguliere medicijnen te weinig deden, maar duidelijk wel hun schade achterlaten. Daarom, wat heel logisch is, de darmen gaan aanpakken. Ik zit zelf in de voeding en zie het ook niet los van wat we al doen.

Mest eten heeft onze merrie ook wel eens gedaan een tijd geleden en dat vind ik een teken dat er toch iets niet goed is. Het is niet; ze eten mest, dus het lost zich nu vanzelf wel op. Het maakt ook wel uit wat dat andere paard eet, wat jouw paard nu binnen krijgt. Ik maak liever zelf de darmen gezond. Maar als je al verschillende dingen geeft, is het apart, dat hij dat nog doet. Dan zou je toch aan tekorten denken. Dan kun je de darmen wel gezond hebben, maar mist hij misschien nog steeds vitamines en of mineralen.

Fijn dat het nu iets beter lijkt te gaan. Even flink wandelen na vernevelen is soms moeilijk voor de baas, maar helpt ze wel.

Wij zijn verhuisd en de plek lijkt toch wel bepalend te zijn geweest. Zonde, was een hele mooie plek, midden in het bos, maar ik vond het de moeite om te proberen of dat ook zou helpen nog.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:59

Tyrcanol, ik stoom stro, een hele baal in de Haygain. Toen wij deze kochten heb ik een mail naar een kliniek in Amerika gestuurd, die had op de site van Haygain gezet dat ze zelfs "bedding" voor de te vroeg geboren veulens stoomde :)* , kreeg als antwoord dat het idd stro was wel werd dat er na 24 uur volledig uitgehaald en van nieuw voorzien.
Omdat ik stro veel vriendelijker vind ben ik dat dus gaan doen en merk geen veslechtering, stomen vernietigd de schimmelsporen, bacterien en voor mij belangrijk de mijten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 13:45

Olejon dankjewel! Daar word ik stil van :o
Voor ons is dit heel gewoon en logisch :o

Wandelen doet idd goed volgens mij, dus heel erg bedankt voor die tip! Ik hou iedere dag bij op endomondo hoe ver we gelopen zijn en hoe het is gegaan:
Afbeelding
Denk dat het zo wel een fijn dagboekje is :)

Verhuizen heb ik ook aan gedacht.. en nog steeds. Maar zeker momenteel is een plek ergens anders niet haalbaar. Niet als ik zie wat ik moet doen nu, ik werk fulltime en werk ook helaas nog eens een uur van huis af dus qua tijd gaat m dat nu echt niet worden.

Goh, dus dat hooi stomen is ook nog een idee :j
Ik wacht eerst even de reactie van Moerbeke af, maar neem het zeker mee!

Meneer deed het goed vanmorgen. (zie verslagje endomondo)
Hij had er echt schik in, hinnikte ook toen ik het halster pakte :D

Vrolijk ging hij mee de pad af:

Afbeelding

maar terug de pad op naar huis wilde meneer niet :')
Afbeelding
"Nein mann. Ich will noch nicht gehen, ich will noch ein bisschen wandeln" >;) >;)

Dit is zo typisch Mickey, hij wilde echt NIET naar huis. _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:13

Wat goed!! En leuk dat je het bijhoudt. Ik heb wel een polar watch, maar meet dan alleen km's, niet de route. De merrie heeft wel wat meer beweging nodig om het effect te bereiken.

Gister was hier wel apart; We moesten nieuw hooi halen, maar moesten terug voor een sleutel. Het hooi raakte op, dus ik pakte een plukje ouder spul van een rol, dat al even open lag. Mn ruin begon echt flink te hoesten, dus ik baalde. Ik stuurde hem weg en hij begon zelf wat te draven. Daarna flink proesten en was het over. Hij is zelf niet meer naar dat plukje eten gegaan en dat is voor zijn doen echt een mijlpaal.

Toen ons nieuwe hooi kwam, snel 2 balen flink natgemaakt en stonden ze lekker rustig te eten allemaal.

Het verhuizen heeft altijd zijn voor en nadelen. Het is voor ons ook veel werk en dat heeft wel veel impact op ons leveb. 2 paarden dampen en beweging geven daarna kost gewoon extra tijd, net als hooi weken etc. deze plek is op zelfde afstand voor ons, maar wel meer werk vanwege minder ''luxe''. Maar als ze het goed doen, moeten we het maar even volhouden.

Ik denk dat ik ook wat stro in een net ga natmaken en weer bijvoeren. Ze hebben niks op de stalbodem liggen en naast hooi niks anders meer nu. Dan kan ik het net wel even laten drogen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 17:31

Veel succes met die van jou superpony, hoop dat het wat oplevert.

Ik zit er momenteel echt helemaal doorheen, heb geen energie meer over en iedere dag is het weer brullen.
Vanmorgen wilde hij niet lopen (in de paddock) vanmiddag wilde hij (buiten) wel lopen maar ging het weer eens super slecht.
1,4km gelopen, op de "heenweg" viel het mee, wat geluid en een paar keer briesen. Op de "terugweg" echter was het weer drama. Hij (wilde niet?) brieste ook niet meer. Wel gapen, dat is iets van de laatste tijd. Gapen, dat is bij mij synoniem aan stress/zuurstof tekort.

Afbeelding

Hij wilde ook weer absoluut de pad niet op, hij geeft mij op deze manier heel duidelijk aan dat hij de paddock niet meer in wil ik denk dat dat het grootste probleem is.

Terug op de paddock, nog steeds gorgelend gaat hij zo staan:

Afbeelding
Dit is niet mijn Mickey, absoluut niet.

Hierdoor speelt er dus steeds vaker door mijn hoofd dat we er mee moeten stoppen, dat het mooi geweest is en ik nu voor Mick moet kiezen.

Echter heeft mijn vriend een hele andere mening.
Hij is dan ook lichtelijk "geiriteerd" als ik weer voor de zoveelste keer sta te brullen
Volgens hem ben ik veel te negatief, hij zegt dat het nu appels met peren vergelijken is omdat het ineens heel warm is buiten. Ja dat ben ik met hem eens, die warmte helpt niet mee en dat maakt het Mick moeilijker. Máár Nederland heeft nu eenmaal ook zomers, die mij te lang duren om Mick daarmee te pesten..
Volgens vriendlief zit het anders, volgens vriendlief kunnen de medicijnen nu niet goed hun werk doen omdat het ineens zo warm is geworden.
Hoe dan ook, zitten we absoluut niet op 1 lijn.
Ik ken mijn pony .. hij is nu niet happy.. Vriendlief zegt dan, ja maar ik ken m ook al 5 jaar en dat wat jij zegt dat zie ik niet.
Hij bedoeld het goed hoor mijn vriend, maar hij kent Mick niet zoals ik m ken.
Mijn vriend heeft er alles voor over en zou er alles aan doen om ook maar een mm verbetering te krijgen. En dat is denk ik ook gelijk een beetje het probleem. Hij komt van een familie waar ze tot het uiterste gaan en in mijn ogen te lang door gaan.. Dat wil ik niet, het moet geen lijden worden.. een houdt het helaas op.

Hij moet óf verhuizen naar gras (hoe ga ik dat in godsnaam doen met mijn merrie?) óf we stoppen er mee.. Dit kan niet veel langer zo verder..

Goed, eerst de reactie van de DA maar weer even afwachten en geen overhaastte beslissingen nemen, maar mijn hart zegt dat ik afscheid moet gaan nemen.
Heb alleen nog geen idee hoe, ik ga kapot bij deze gedachte. Ik heb Mick al meer dan de helft van mijn leven, ik weet niet beter dan dat hij er is, en het idee dat hij er niet meer zal zijn dat is beangstigend..

* zet klaagmodus weer uit*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 18:55

Jeetje wat rot. Ik zeg eerlijk dat onze merrie ook vaker niet wilde lopen buiten en heel rot klonk, maar het die keren wel het meest had opgelost. Met name de dag erop was ze dan rustiger qua ademen.

Ik snap je heel goed. Die van ons staan op zand en ik baal ook dat het zo stoffig is. Heb dus eergister gemerkt hoeveel effect 1 stoffig plukje hooi al kan hebben. Gelukkig zijn die van ons heel rustig in de paddock.

Het kan goed dat je vriend ook een beetje gelijk heeft. Mijn ruin heeft een beenblessure en ik wilde even terug ook opgeven. Het gaat al jaren met ups and downs. Maar mijn zoon en man bekeken het toch heel anders. En ze hebben gelijk gehad, want hij loopt nu gewoon weer goed. Ik ga hem niet zwaar belasten meer, maar mijn zoon zei dat zijn conditie ook slecht was etc etc. Dus toch wat op gaan bouwen qua bewegen. Toen kwam dat hoesten erbij, dus een dip weer.

Voor je merrie heel rot om hem te verhuizen, maar als hij ingeslapen wordt, moet ze ook zonder hem verder. Ik heb zelf ook een probleem als ik mn merrie en ruin weg breng. Laat ik haar inslapen, kan mn andere ruin ( haar zoon ) afscheid nemen. Laad ik haar in, gaat hij het vast erg moeilijk krijgen.

De andere ruin en shet staan al een jaar of 14 samen en nu staan alle 4 samen, dus het zou een ongewenste splitsing zijn. Toch twijfel en denk ik weleens aan 2a 3 maanden weidegang of langer.

Afscheid nemen is moeilijk, maar als je er aan toe bent, kan het soms wel beter zijn. Wij zijn jaren met onze jonge ruin bezig geweest en hebben afgelopen Januari hem laten inslapen. Ik heb daar echt vrede mee, want we konden ook echt niks meer voor hem doen. ( 4 dagen later overleed mijn broer heel plots en is het ook wel iets op de ahtergrond geraakt zeg ik eerlijk )

Mn andere ruin hebben we de afgelopen 8 jaar al meerdere keren op het punt gestaan, maar die heeft gewoon 9 levens. Ondanks zijn blessure blijf ik naar hem kijken. Laatst was ik er dan klaar mee en zou hij tegelijk met die andere ruin gaan en daarna toen mn broer net was overleden, maar ben blij dat mijn man en zoo nog iets zagen. Hij is vrolijk en doet het goed.

Ik wil altijd de eerlijkste beslissing nemen, dus ook de moeilijkste als dat nodig is. Maar als er een kans is die realistisch is, pak ik die ook. Voor het paard zelf maakt het niks uit. Hij heeft geen toekomst perspectief en leeft in het nu. Dus nu of over 10 jaar is zelfde spuitjes. Maar jij moet ermee kunnen leven. Op het moment dat je het zeker weet, ben je vaak net iets te laat, maar je moet toch ergens die laatste push hebben.

De afgelopen dagen stond er hier ook wel een fris windje. Heeft ie schaduw? Kun je ergens op de wei testen eventueel? Iets voor een maand of 2, 3 afhankelijk van hoe het gaat. Je hoeft dan niet elke dag en kijkt alleen nog wat dat eventueel doet?

Je mag altijd klagen!! Niks zo rot als je machteloos voelen, terwijl je er continu zo hard voor bezig bent.