Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 18:46

Dank je wel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:40

Ik geef je groot gelijk hoor, als je voor optie drie zou kiezen! Als je zou zwemmen in het geld is het misschien anders, hoewel ik dan nog denk dat je het meer voor jezelf doet dan voor je paard. Je hebt groot gelijk dat je niet meer voor intensieve behandelingen gaat voor een paard als Fyanne.

En voor wat betreft te vroeg of te laat inslapen... Ik kan me er niets bij voorstellen dat je voor het paard zelf, het paard te vroeg kan laten inslapen. Maar ik kan me er wel allerlei dingen bij voorstellen, waarbij het voor het paard ( of willekeurig welk ander dier dan ook) te laat was...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 12:26

Vanmiddag weer een kuurtje prednisolon ophalen in Nijkerk bij de D.A. gister toch weer aardige bloedneus met snot.Wel was ze minder benauwd.
Wel ga ik vast iets zien te regelen voor als ze ingeslapen word,dit wil ik op het weiland doen bij haar vriendjes.De Rendac komt niet tot aan het weiland,en de verharde weg is veel te openbaar,veel mensen die er komen.Kan daar toch geen dood paard neer leggen onder een zeil?
Pfff hoe moet ik dat doen? iemand een optie?

Haar bloedneus gister.
Afbeelding

Samen met haar vaste vriend.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:41

Haar met een tractor uit het land laten slepen en zorgen dat de rendac komt terwijl jij erbij bent. Ik weet niet of je tijdsafspraken kunt maken met de rendac, misschien dat even navragen?

Inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:43

Pittig hoor ik wens je veel sterkte !!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 12:50

Joolien schreef:
Haar met een tractor uit het land laten slepen en zorgen dat de rendac komt terwijl jij erbij bent. Ik weet niet of je tijdsafspraken kunt maken met de rendac, misschien dat even navragen?

We hebben dat 1 keer gedaan met een klein pony'tje, ziet er zó oneerbiedig uit,dat gesleep.Je ziet het hele spoor van slepen en haren liggen. ;(
Ook een keer een grote pony met shovel uit het weiland laten halen,viel die onderweg eraf!
Ik heb wel een optie,ook al is die niet eerbiedig,en dat is met een grijper op een wagen leggen en dan naar de verharde weg rijden. Verdere optie's zie ik [nog] niet.
Ga sowieso optie's vragen aan de Rendac.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:55

gohya schreef:
Joolien schreef:

We hebben dat 1 keer gedaan met een klein pony'tje, ziet er zó oneerbiedig uit,dat gesleep.Je ziet het hele spoor van slepen en haren liggen. ;(
Ook een keer een grote pony met shovel uit het weiland laten halen,viel die onderweg eraf!
Ik heb wel een optie,ook al is die niet eerbiedig,en dat is met een grijper op een wagen leggen en dan naar de verharde weg rijden. Verdere optie's zie ik [nog] niet.
Ga sowieso optie's vragen aan de Rendac.

Ja dat is niet wat idd, maar wij hebben dat ook een keer moeten doen, en hebben dat toen met een rubberen mat gedaan. Dat zou je misschien zelf kunnen maken?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:01

Het belangrijkste is dat ze op een paardwaardige manier afscheid kan nemen van de aarde, haar vriendjes en van jou. Volgens mij is het voor een paard fijner om te gaan op haar vertrouwde plekje. Na haar dood is haar lichaam een lege huls. Uiteraard voelt het oneerbiedig om haar naar de plek waar rendac haar komt halen te slepen maar het belangrijkste is toch dat ze paardwaardig kan sterven.

Heel veel sterkte en geniet van de momenten samen :(:)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:01

Rendac heeft ook een ophaalservice met een trailer. Kan gewoon in het land, als die begaanbaar is voor de wagen met trailer. Kost wel veel meer. Jaren terug was dat rond de 500 euro.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 14:19

Klopt Zammie dat heb ik ook ergens gelezen. Het kan ook bij de kliniek,die regelen dan ook de Rendac enzo en dat kost 400,- bij elkaar.Maar net wat Riel zegt,het beste is dat ze inslaapt bij haar kudde en eigen omgeving.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:23

Hier regelen we altijd dat het dier laat op de avond ingeslapen wordt en dat de rendac dan de volgende morgen vroeg komt.
Dan ligt het dier er zo kort mogelijk, en in het donker.
Dan heb je een aantal keuzes:
*tussen de vriendjes op de wei en daarna met de traktor wegslepen of
*Heb je niet een berm of grasstrook waar je het kunt laten inslapen langs de weg ?
*kun je een boer vragen in de buurt of het op zijn erf mag misschien ???
Daarna netjes een zeil erover met een paar stenen.

Heel veel sterkte als het moment daar is.....

Karlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:09

Je kunt een "erf laadcontract" nemen. Koste een paar jaar geleden nog geen €10,- extra bij Rendac. Dan halen ze haar van het erf op en hoeft ze niet aan de weg te liggen. (Met erf bedoelen ze waarschijnlijk niet midden in een weiland)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:49

gohya schreef:
Ik ga ook voor optie 3,die is het minst belastend voor haar.Als ik garantie kreeg dat ze helemaal beter zou worden door de andere optie's,dan ging ik ervoor,ongeacht de kosten.

Ik heb er alle begrip voor, maar persoonlijk zou ik voor de injecties met formaline gaan.
Eerlijk gezegd, ik zou niet gewoon kunnen zitten wachten tot mijn paard dood gaat.
Ik zou absoluut iets willen proberen.
Over de prijs van die injecties moet wel te praten zijn.
150 Euro per keer vind ik toch dik genoeg gerekend.

Maar goed, dat is allemaal mijn persoonlijke mening, en zoals gezegd, ik heb alle begrip voor jouw keuze.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:10

Rendac komt in overleg wel in het weiland hoor, mits het geen blubberzooi is en de hekken voor hen makkelijk te openen en te sluiten zijn (wanneer je zelf niet aanwezig kunt zijn en ze het op eigen houtje moeten doen).
Mijn paard is een paar jaar geleden rond deze tijd overleden en dat hebben we in overleg met het Rendac gewoon in het weiland gedaan (ik wilde niet met hem slepen). Ze hebben hem toen vanuit het weiland opgepikt.
Even bellen en dan denken ze graag met je mee! Ik weet niet hoe de staat van het weiland is, maar met de afgelopen droogte zal het nu geen modderpoel zijn denk ik?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:31

BigBen schreef:
gohya schreef:
Ik ga ook voor optie 3,die is het minst belastend voor haar.Als ik garantie kreeg dat ze helemaal beter zou worden door de andere optie's,dan ging ik ervoor,ongeacht de kosten.

Ik heb er alle begrip voor, maar persoonlijk zou ik voor de injecties met formaline gaan.
Eerlijk gezegd, ik zou niet gewoon kunnen zitten wachten tot mijn paard dood gaat.
Ik zou absoluut iets willen proberen.
Over de prijs van die injecties moet wel te praten zijn.
150 Euro per keer vind ik toch dik genoeg gerekend.

Maar goed, dat is allemaal mijn persoonlijke mening, en zoals gezegd, ik heb alle begrip voor jouw keuze.

Dat zou ik het allerliefste willen! maar ik heb er over gepraat met de D.A. er is gewoon een te grote kans dat het haar hele neusholte kapot maakt.De tumor is al te groot én zit vast,ook is die al dieper in neusholte zelf gegroeid.Met de bronchoscopie was de tumor al zichtbaar toen de camera pas voor de helft binnen was.
Het is nu idd. wachten tot het haar einde is,niet totdat ze dood neervalt.Zolang ze goed te pas is en niet lijd,blijft ze nog.
Als het een beginnende tumor was,had ik echt wel gelaserd of formaline laten spuiten.

Heb vamiddag weer een kuur Prednisolon gehaald voor haar,ze zijn trouwens geen 50,- maar 92,-.maar ze is het waard.Als ik haar leven daarmee makkelijker kan maken en rekken,doe ik dat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:34

Fijn om te horen Cayenne.Ik zal eens met de Rendac praten,ze kunnen makkelijk tot aan het hek komen.Daar komen ook hele grote tractoren met aanhanger vol mest.Zelfs in het weiland kunnen ze komen,ligt weinig modder en het is een heel groot hek.
De enige berm in de buurt is langs het fietspad/woonwijk.Andere kant kom je uit op het GGZ en nog andere kant bij het station.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:41

Och TS door deze beschrijving weet ik waar je paard staat. Ik kom er regelmatig langs als ik naar mijn familie ga en op het station uitstap om naar ze toe te lopen.

Ik wens je heel veel sterkte!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:43

gohya schreef:
Fijn om te horen Cayenne.Ik zal eens met de Rendac praten,ze kunnen makkelijk tot aan het hek komen.Daar komen ook hele grote tractoren met aanhanger vol mest.Zelfs in het weiland kunnen ze komen,ligt weinig modder en het is een heel groot hek.
De enige berm in de buurt is langs het fietspad/woonwijk.Andere kant kom je uit op het GGZ en nog andere kant bij het station.

Dan zal het vast wel goed komen. Ze wilden bij ons alleen weten of de vrachtwagen door de hekken paste en ze niet vast zouden komen te staan, maar dat was geen probleem. Ik was er niet bij omdat ik niet wilde zien dat mijn paard opgetild zou worden door de grijper, maar volgens stalgenoten hebben ze het heel netjes gedaan.
Gewoon even de situatie uitleggen :j Sterkte!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:32

Rendac vertelde mij dat ze niet in de weide laden ivm stabiliteit... ze moeten van die poten onder de vrachtwagen uit draaien en die moeten op het verharde staan.

Ik had zelf de pech dat om mijn weiland een sloot ligt. Inslapen op de oprit (circa 5 meter breed en langs het fietspad) durfde ik niet. (Het was normaal nogal een vechtertje en ik was bang dat hij in de sloot zou vallen. We hebben uiteindelijk besloten om hem in de weide te laten gaan waar zijn vriendje was. Hij is vervolgens door mijn vriend en een sterke man met de tractor de oprit opgesleept :(

Het was niet anders... ik had liever dat hij zijn laatste momentjes in zijn vertrouwde omgeving was dan dat hij op een onveiligere en onbekendere plek zou moeten gaan. en ik durfde het risico ook niet te nemen dat ze hem zouden laten liggen omdat hij niet voldoende langs de openbare weg lag. Want dat risico loop je dus als het dier niet op een goede plek ligt en dat zei de telefonist dus ook...

Wij hebben hem 's avonds vlak voor het donker werd laten inslapen... in de ochtend rond 11 uur is hij opgehaald...

Regel een heel groot zeil wat nog flink uitsteekt zodat je paardje bedekt ook bedekt blijft als ze gaat uitzetten :( en een paar stoeptegels op het zeil tegen het wegwaaien..

Ik wens je veel sterkte voor als het zover is... nogmaals ik vind dat je de juiste keuze maakt...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:34

Vreemd Neon, bij ons zijn ze toch echt de wei opgereden (klein stukje onverhard, maar we zorgden er wel voor dat het paard in de buurt van het hek werd ingeslapen zodat ze niet het hele weiland door moesten).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 17:38

Willemina_L schreef:
Och TS door deze beschrijving weet ik waar je paard staat. Ik kom er regelmatig langs als ik naar mijn familie ga en op het station uitstap om naar ze toe te lopen.

Ik wens je heel veel sterkte!

Dank je wel. Dan loop jij vast over dat fietspad richting West? rechts ligt het weiland.
En dan weet je ook dat ik haar niet bij het station aan de verharde weg kan leggen of langs het fietspad bij die woonwijk. ;)

Het zandpad wat naar het weiland loopt is verhard,er rijden veel auto's en trekkers overheen,de vrachtwagen zou daar stabiel kunnen staan.Er is echter 1 probleem dan,hoe hij terug moet,draaien kan dan alleen in het weiland,maar ook dat moet kunnen,mits er niet heel veel regen is gevallen.
Ik ga ze in ieder geval bellen,ik wil gewoon alles geregeld hebben voor het zover is.Kan maanden duren nog,maar kan ook al volgende week zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 17:39

Neon,dat werd mij idd. jaren geleden ook verteld,dat ze niet bij het weiland kwamen,het moest aan de verharde weg liggen. Maar ik kan het altijd proberen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:06

Misschien zijn ze in de ene regio wat makkelijker dan in de ander. Ik hoop voor je dat het lukt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:25

Bel even gohya want ze moeten wel over de zandweg toch dat laatste stukje?
Misschien moeilijk met de herfst en winter in aantocht.
Voor het geval dat alles toch sneller gaat dan gedacht.
En als ze alleen voor jou komen dan kost het je ook 400 euro of wat ze nu vragen.

Lig je op de route van die dag is het goedkoper.

Dat moet je ook even goed navragen.
Anders kan het inderdaad net zo goed bij de dierenarts.

Bij jou moeilijk inderdaad bij de weg door de situatie/omgeving/bewoners daar.

Sterkte
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 04-10-16 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:25

@ gohya: wat een verhaal, ik krijg er helemaal kippenvel van :( Ik hoop dat je nog een hele tijd kan genieten van je paardje. Ze ziet er nog heel goed uit ondanks haar problemen en leeftijd!

Ik weet niet of ik je met deze raad heel erg help, maar ik zeg het maar even: mijn pony is in april ook gestorven, en ik heb haar toen laten ophalen met een firma die geloof ik wel in de wei kwam en die ook heel eerbiedig je paard met een trailer (aan de binnenzijde met soort kussens bedekt) komen ophalen. Je kan dan achteraf ook nog kiezen voor een crematie, in groep of individueel. Dit kost wel wat, daar moet je natuurlijk ook naar kijken..

De firma heet SHCN, en dit is de website: http://shcn.eu/

Heel veel sterkte nog in ieder geval!