Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melanie0906

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:55

Ziet er redelijk netjes uit hoor! Indd lekker het advies van je da volgen en dan komt het helemaal goed!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:58

Ik vind de wonde er rustig uitzien, goede wondranden.
Waarschijnlijk zal de huid bij de voorbenen beschadigd zijn door de druk van al dat vocht eer het open scheurde.

Zou verder doen met hoe je bezig bent.

Ik moest indertijd ook met zout in het water de wonde spoelen bij mijn paard.

Je zou ook altijd per mail contact kunnen opnemen met Alex Brander, die man weet werkelijk zo veel van wondes verzorgen. Hij kan je misschien nog enkele tips geven.
Als je op zijn site kijkt zie je de vele wondes die hij bij paarden verzorgd heeft.
http://www.veterinairewondzorg.nl

Succes ermee, maar ik vind het er rustig uitzien, ondanks de grootte van de wonde.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:02

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:34

Ziet er al een stuk beter uit zeg! Goed bezig :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:06

Ziet er inderdaad al beter uit! Stille meelezer hier.
Vraag me alleen af of de huid tussen de wond en die stukken bij de voorbenen niet helemaal kos gaat komen? Dat die flappen die er nu zeg maar hangen eigenlijk doorlopen tot aan de scheuren bij de voorbenen zeg maar? Of zijn dat op zichzelf staande plekken?

In ieder geval petje af voor al je harde werk en goede zorgen, ik blijf duimen dat het zo door mag gaan allemaal :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:07

fleurtjeuh schreef:
okdoei schreef:
Hallo, even weer een kleine update, de hebben gisteren al het haar rondom de wond weg geschoren. Wond is nog niet heel veel veranderd vergeleken met de vorige keer. En heb de laatste tijd een beetje ruzie met mijn telefoon, vandaar dat ik even geen foto's heb geplaatst.

Gisteren met het mooie weer de patiënt even lekker buiten gehad (onder toezicht natuurlijk), daar knapte de volgens mij flink van op.

Ik ben een beetje huiverig om zomaar van alles in de wond te gooien en te smeren, omdat het nu best goed gaat met het spoelen met zout in het water. Maar bedankt voor de tips.

geplaatste om kwart voor 4 in dit topic ;)

Ow wat stom van me }:0 Helemaal overheen gekeken! Excusses!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:13

Pluttersput schreef:
Ziet er inderdaad al beter uit! Stille meelezer hier.
Vraag me alleen af of de huid tussen de wond en die stukken bij de voorbenen niet helemaal kos gaat komen? Dat die flappen die er nu zeg maar hangen eigenlijk doorlopen tot aan de scheuren bij de voorbenen zeg maar? Of zijn dat op zichzelf staande plekken?

In ieder geval petje af voor al je harde werk en goede zorgen, ik blijf duimen dat het zo door mag gaan allemaal :)

ik hoop inderdaad dat dit zo blijft zitten, maar er zit een kans in dat dit ook los komt. ik weet niet of je op de foto's echt verschil kunt zien, maar het lijkt wel of de grote wond van binnen uit wat dichter word, dus ik hoop dat het allemaal niet groter word, maar het is lastig in te schatten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:16

Fijn dat hij er geen last van lijkt te hebben! Het lijkt wel een druipsteengrot joh.... :o :o :o Echt bizar blijf ik het vinden. Ziet er idd verder wel rustig uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:34

Ziet er goed uit...naar omstandigheden :7 .De wondranden zijn mooi roze,en niet afgestorven.Komt goed hoor!

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 00:41

Vervelend dat de 'scheuren' erbij zijn gekomen, al zien ze er allebei rustig uit. De wond zelf ook nog steeds.
Na het scheren geeft het toch een duidelijker beeld, niet? Ook makkelijker om te behandelen.
Op naar beterschap!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 01:13

Jeetje wat een wond zeg. Persoonlijk had ik hem rechtstreeks naar een kliniek gebracht, en niet gewacht.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 04:28

Veel meer dan wat TS nu aan wond verzorging doet doen ze niet op een kliniek hoor. Dus haar pony kan best thuis staan zolang TS de wond goed verzorgd en doet wat de dierenarts adviseert.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 05:22

Voor de mensen die de kliniek aangeven.
Wat moet een kliniek doen?

De wond is mooi zuiver. Meer kun je nu niet willen.

Ik heb jaren terug een 4 maand oud veulen gekend met een grote winkelhaak op de borst.
Midden zomer. En eerste advies was ook inslapen.
Maar het diertje was zo vrolijk dat de eigenaar zoiets had van, kijk wel af.
Ik reed daar toen paard en meerdere keren per dag werd er met koud water zuiver gespoeld.
Da had de losse winkelhaak huid flap eraf gehaald en we zagen wel.
Diertje is uiteindelijk prachtig geheeld.
Hij kwam dagelijks in de wei met mama, zomer met vliegen, geen deken die je hem op kon doen.
Dus alles wat niet prettig was, toch goed gekomen.
En ook die heeft nooit de kliniek gezien.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 06:25

Ik denk dat het ook de schrik is die mensen direct naar de kliniek doet roepen. Zelf heb ik ook nog nooit zoiets gezien en ik snap het wel. Maar als je alles lees dan zie je ook de ts er continue een da bij heeft en alles in overleg doet. Ik vind het heel dapper dat ze deze wond zelf verzorgd en er helemaal is voor haar paard met alle intensieve verzorging.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:04

JenW schreef:
Jeetje wat een wond zeg. Persoonlijk had ik hem rechtstreeks naar een kliniek gebracht, en niet gewacht.

Een hoefbevangen dier vervoer je het liefst niet, want de kans op complicaties van de hoefbevangenheid tijdens transport zijn groot.
Dus de keus om thuis te behandelen is zo'n gekke nog niet in dit geval.
En zoals gezegd, in de kliniek doen ze ook niet meer dan TS zelf kan doen met begeleiding van haar dierenarts.
En bij dit soort problemen doet 'TLC' van het baasje ook een heleboel om de pony happy te houden.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 16:44

Bedankt voor de reacties allemaal, zowel mijn eigen da als de kliniek gaven aan dat ik hem beter thuis kon laten, het grootste nadeel wat de kliniek zelf gaf, was dat de pony daar 2 keer per dag gespoeld zou worden, en daarvoor over het harde moest lopen om bij de speelplaats te komen. Dit is voor zijn voetjes natuurlijk niet fijn op het moment. Thuis kan dit lekker op het zand en hoeft hij niet verder dan 2 meter over het harde te lopen. Zo zetten we hem ook smiddags een paar uur met zijn voeten in een modder Poeltje.

Afspraak met de hoefsmid is overigens gemaakt.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:52

Wonde ziet er mooi uit, dus ik denk wel dat je goed handelt!

Ik kruis mijn vingers voor je tegen dat de vliegen actief worden. Zelf heb ik een buurpaard bijna een jaar verzorgd met een enorme wonde... de vliegen waren bij ons het allerergste...
Paard is uiteindelijk helemaal goed gekomen, ondanks de vliegen en hun gevolgen...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:56

De wond ziet er goed uit zeg. Geen vieze randen of wat dan ook, goed bezig! Toch moet ik elke keer even slikken als ik een link open, want het blijft echt een heftige wond :x

Ik hoop echt voor je dat de kliniek je niet voor elke visitie laat betalen. Dan kun je de komende jaren niet meer op vakantie denk ik :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:20

Ts als er straks vliegen komen zou
Je zo n lycra hoodie om kunnen doen. Die zijn lekker dun, zitten lekker en houden vliegen eraf.
Hij bedekt hoofd/hals/borst

Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:47

okdoei schreef:
hier even een foto, een beetje vaag, maar ik kreeg het er niet duidelijker op, de huid bij de voorbenen is ook beschadigd maar dit lijkt zo te blijven en niet verder open te gaan.

http://nl.tinypic.com/r/2duw684/9

Ondanks de grote wond, lijkt de pony steeds beter te pas.
pony lijkt geen last van de wond te hebben.

De wondranden zien er mooi uit hoor :j Voor zover het mooi kan zijn dan, maar erg netjes en schoon!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:45

Cemlys schreef:
Je zo n lycra hoodie om kunnen doen. Die zijn lekker dun, zitten lekker en houden vliegen eraf.

[ [url=m/PtvYll.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat stofje gaat dan alleen wel echt in de wond plakken denk ik

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:41

future_vet schreef:
Cemlys schreef:

[ [url=m/PtvYll.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat stofje gaat dan alleen wel echt in de wond plakken denk ik

Dat weet ik wel zeker.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:44

Ik deed bij mijn open wond speciale compressen onder die niet in de wond kunnen kleven. Verder is het gewoon een glad stofje dus valt mee denk ik

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 23:45

Even weer een korte update:
Vandaag is de hoefsmid geweest. Hij gaf aan op dit moment niet heel veel te kunnen, omdat pony te veel pijn heeft om lang op 3 benen te staan. Hij heeft nu prachtige slofjes voor haar gemaakt, helemaal vol met watten, het zijn bijna Uggs. deze moeten we 2 het liefst 3 keer per dag nat maken met koud water.
De wond veranderd niet veel dus daar vandaag geen foto van gemaakt.

Pony-lief lijkt zelf behoorlijk trots te zijn op haar nieuwe schoenen.
Afbeelding

iets onduidelijke foto van na het schoonmaken van de wond.
Afbeelding

Ik was zelf van plan om, wanneer er echt vliegen komen. gewoon een exceem dekentje aan te schaffen en haar helemaal in te pakken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:47

Gaat zo'n deken niet schuren denk je?
Exceemdekens sluiten erg nauw aan en kunnen ook gauw warm worden omdat het nylon is.