[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:34

het is heel raar, want dat verwacht je wel dat ze druk worden etc.. maar de Paarden passen zich na 2-3 dagen geheel aan en zijn gewoon rustig en ze houden gewoon verder hun ritme met voeren etc

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:37

Wat enorm zuur.
Hopelijk was dit een laatste opleving.
Het lijkt mij zo lastig om mee te maken. De aankomende periode zal ook niet gemakkelijk zijn. De (hopelijk) weer gezonde paarden binnen moeten houden in het ontluikende voorjaar. Veel sterkte en geduld gewenst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:42

Jeetje wat een %^&$# situatie zeg. Heel veel sterkte maar weer!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:44

Verschrikkelijk zeg!! Ik schrik ervan dat de paarden ook helemaal de stal niet uit mogen, waarom is dat?
Ik snap dat ze niet van een terrein af kunnen, maar beweging in de bak of paddock zal toch wel kunnen?

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:05

knollentuin schreef:
Verschrikkelijk zeg!! Ik schrik ervan dat de paarden ook helemaal de stal niet uit mogen, waarom is dat?
Ik snap dat ze niet van een terrein af kunnen, maar beweging in de bak of paddock zal toch wel kunnen?

Wat ik begreep staan er in andere stallen gezonde paarden als ze de 'zieke' paarden in bv de paddock zetten en vervolgens weer de gezonde paarden heb je kans op verspreiding over de gehele stalling.

Ik zou er persoonlijk ook voor passen voorkomen Is beter dan genezen.

Zal duimen voor jullie allemaal dat het snel beter gaat

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:11

Heel veel sterkte ....

Groet Karin.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:32

Pfff... Wat een waardeloos nieuws zeg... Volg het topic al een tijdje en hoopte echt dat jullie erdoor waren. Veel sterkte voor iedereen, lijkt me verschrikkelijk om zo machteloos te moeten afwachten...

Ook vervelend dat de dieren ivm besmettingsgevaar niet uit de stal mogen. Geen beweging, zonlicht en frisse lucht zal de weerstand ook niet ten goede komen. Begrijp de beweegredenen hoor, maar kan me als paardeneigenaar voorstellen dat je daarvan baalt. Sterkte, nog even volhouden!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:46

Heeft inderdaad met besmettingsgevaar te maken dat de paarden niet uit hun stallen mogen. De zieken stonden al redelijk apart, maar omdat wij 2 gangen hebben met alleen aan het 1e einde een deur waar ze uit kunnen, moeten enkele nog gezonde paarden langs zieke paarden. Als een paard door de tralies niest of hoest, kan dit een paard in de gang besmetten.

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:59

Balen dat het weer mis is.. ging zo goed. Hoop dat het vanaf nu bergopwaarts gaat voor jullie!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:39

net het topic gelezen, wat een ellende.
Hoop echt dat het hierbij blijft.

wij hebben 2 jaar geleden rhino op stal gehad, 1 paard raakte verlamd en is ingeslapen, nog 1 met koorts maar voor de rest is alle ellende ons bespaart gebleven.

onze is stal is wel 6 weken op slot geweest.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:13

Gelukkig is het waarschijnlijk alleen een koliek aanval geweest, want nadat het paard olie heeft toegediend gekregen ging hij weer mesten, iets wat hij de hele dag nog niet gedaan had..

Dus hopelijk blijft het verder hierbij

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:40

Zijn de voedingsschema's aangepast nu de paarden op stal moeten blijven? Anders is een koliekaanval ook niet zo vreemd.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:49

Cayenne schreef:
Zijn de voedingsschema's aangepast nu de paarden op stal moeten blijven? Anders is een koliekaanval ook niet zo vreemd.

wat denk je zelf...

natuurlijk is dat aangepast, vanaf het moment dat ze op stal kwamen te staan..

Maar een lichte verstopping is natuurlijk altijd mogelijk zo ook bij paarden die niet de hele dag op stal staan

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:52

Maar staan de zieke paarden dan niet in quarantaine, dus in een aparte (nood)stal?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:58

chevax schreef:
Maar staan de zieke paarden dan niet in quarantaine, dus in een aparte (nood)stal?

We hebben/hadden 22 paarden op stal, waarvan er 13 ziek zijn geworden.. dus dat is wat lastiger allemaal verplaatsen.. en dat de paarden geen symptomen vertonen, wil niet zeggen dat ze het virus niet hebben of dragen en verplaatsen geeft weer onnodige stress wat je echt wilt voorkomen in deze situatie.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:06

Die 13 hadden apart moeten staan, nu houd je het in stand.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:11

chevax schreef:

Alle paarden staan allemaal met een lege stal tussen elkaar in en dus van elkaar af, wat volgens de da en de gezondheidsdienst!!! voldoende moet zijn om verdere besmetting te voorkomen, maar zoals ik kan lezen weet jij het veel beter dan de mensen die hier dagelijks mee bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door carolina1278 op 06-03-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:13

carolina1278 schreef:
chevax schreef:

Alle paarden staan allemaal met een lege stal tussen elkaar in en dus van elkaar af, wat volgens de da en de gezondheidsdienst!!! voldoende moet zijn om verdere besmetting te voorkomen, maar zoals ik kan lezen weet jij het veel beter dan de mensen die hier dagelijks mee bezig zijn.

Wat ben jij aardig zeg. Ik weet er inderdaad eea vanaf, dat klopt. Ik pretendeer niet "het veel beter te weten" maar ik weet wel dat bij rhino de zieke paarden in quarantaine moeten. Ik denk ook dat er steeds nieuwe paarden koorts krijgen het belang van quarantaine wel onderstreept.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:15

Jeetje Carolina, wat kom jij ontzettend onaardig uit de hoek! Er worden hier vragen gesteld.. Geen aantijgingen gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:17

Roxxiejj schreef:
Overigens nog even een oproepje van onze kant: wij komen graag in contact met stallen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Hoe zag bij jullie het verloop van het virus eruit, wat was het ziektebeeld, hoe muteerde het virus zich en vooral: welke medicatie werd gegeven door dierenartsen. En wat jullie er zelf aan deden.

Namen of contact gegevens van bedrijven mag ook!

http://www.thehorse.com/articles/37198/ ... rding-barn

Hier de ervaringen van iemand die het ook meegemaakt heeft. Misschien is dit de moeite waard op te lezen?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:20

Ik geef alleen maar aan dat wij er alles aan doen om het tegen te gaan en wij dit volgens de richtlijnen doen en hebben gedaan die voor rhino staan uitgegeven door de gezondheidsdienst.

Klopt Chiave, maar het is alleen de manier waarop.. en die is voor ons ook niet leuk

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:21

carolina1278 schreef:
Ik geef alleen maar aan dat wij er alles aan doen om het tegen te gaan en wij dit volgens de richtlijnen doen en hebben gedaan die voor rhino staan uitgegeven door de gezondheidsdienst.

Klopt Chiave, maar het is alleen de manier waarop.. en die is voor ons ook niet leuk

Maar ik reageer hier wel niet meer!

Je kunt ook je voordeel doen met de opmerkingen van andere mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Niemand valt jou aan, men stelt oprecht geïnteresseerd vragen en geeft tips. Maar succes verder, ik hoop voor je dat het snel over is.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:22

Snap ik, maar daarom geef ik ook aan dat alles gedaan word volgens richtlijnen en regels die je opgelegd worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:22

Volgens mij staat haar paard er tussen, ik vind haar na zon lange tijd in de stress nog rustig reageren eigenlijk...
Effe van de ruggen af laten glijden allemaal hoor!

En zon stal word afgesloten je kan toch geen 14 paarden allemaal apart gaan zetten tenslotte? Dat is met vervoer pas vragen om besmettingsgevaar lijkt mij.

Nogmaals heel veel sterkte allemaal, wat een hel.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:23

Ik snap de frustratie van Carolina wel, zij doen op stal het beste van het beste voor hun paarden en ze zitten in een vreselijke poedersuiker situatie! Dan is het echt niet leuk om te "kritiek"ye krijgen, ze voeren daar alles volgens de regels uit! Dus een beetje compassie met haar!

En ik weet Carolina dat je wel aardig bent, maar nu even niet :+