ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:12

Maar het is nog steeds geen misdaad om het paard te laten slachten, of hij nu wel of niet ZE en kreupel is. Ik vind geldgebrek en geen vooruitzicht op spoedige verkoop door de blessure echt geen slechte reden. Wat moet ze dan doen? Voor nop wegdoen, in de hoop dat hij niet verder kapot gemaakt wordt? Hij kan ook weer beter worden, maar dat kost geld, wat ze niet heeft?
Hoe dan ook strandt het op geld...
Niet op gebrek aan verantwoordelijkheid of liefde. De omstandigheden zijn veranderd, iets anders is het niet. En dan kiezen voor slacht ipv handel is geen slechte keuze, dat geeft rust in die zin dat hij niet kapot gereden wordt, ook al weet je niet of dit aan de orde zal zijn omdat je door dat zelfde geldgebrek niet zomaar naar een kliniek gaat of een poos kan laten staan ter revalidatie; goedkoper wordt hij niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:18

Maar, zoals ik eerder zei, zeg dan gewoon rechtuit dat je hem naar de slacht doet omwille van het geld. Allemaal prima dan.
Maar dat oeverloos voortgeborduur over die nooit-meer-te-genezen-blessure, terwijl niemand weet wat er eigenlijk scheelt, is jezelf voor de gek houden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:25

Een fjord met ZE en die ook nog eens niet goed is raak je aan niemand kwijt, zelfs niet gratis.

Slachten lijkt misschien erg maar weet je hoe erg jeuk is? Of niet goed kunnen bewegen? Zo'n pony wordt in leven gehouden voor de gemoedsrust van de eigenaar en niet voor zijn eigen welvaren. En voor iedereen die het "zielig" vindt: de slachtprijs is ongeveer 225 euro. Voor die waarde kan TS hem ook wel doneren toch?

Wie biedt zich aan? Liefst een plekje bij zee en met een grasmaaiervriendje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:36

avalonnancy schreef:
bruintje123 schreef:
Daar heeft half koudbloed bestand last van. En genoeg mensen die daar weinig moeite mee hebben.

Klopt helemaal..maar zou jij bewust voor een paard met zomerexceem kiezen dan?

Edit: ts heeft trouwens nergens gezegd dat ze niet kan laten onderzoeken..alleen de stelling heeft het nog wel zin om te laten doen? Aangezien ze zelf niet verder kan met het paard wegens tijdgebrek. Onderzoek of niet paard blijft onverkoopbaar ook met een geneesbare blessure

Daar zou ik er paard dat verder aan mijn wensen voldoet niet voor laten staan nee.
En ja ik weet wat het is want ik heb een eczemer staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:38

maar hoe niet goed de fjord is weet niemand?Alleen maar vage vermoedens,dat is erg weinig om over te gaan op slachten.Zeker bij een paard van 10.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:40

Een ZE paard kan niet als grasmaaier functioneren, gras en dan met name het fructaan is een enorme trigger voor jeuk. Dus een ZE paard zet je niet zomaar op een wei.
Een ZE paard heeft veel extra zorg nodig om hem comfortabel te houden, dekens, smeersels, 's nachts op stal in het eczeemseizoen (en dat is van maart tot en met november!)

Onderschat het houden van een eczeempaard niet, ik kan het weten ik heb er 2

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:40

geerke schreef:
maar hoe niet goed de fjord is weet niemand?Alleen maar vage vermoedens,dat is erg weinig om over te gaan op slachten.Zeker bij een paard van 10.

Precies.
Hij heeft misschien last van de sprong misschien van de knie.
Dat is toch geen diagnose??

En zomer eczeem. Hij is in januari gaan schuren. Dus wie zegt dat het eczeem is?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:41

Hoe kun je nou zeggen dat jouw fjord kapot is?
Dat wéét je niet eens, er zijn geen foto's van gemaakt of wat dan ook, alleen een buigproefje van de dierenarts.

Je zegt dat hij hoge kosten heeft i.v.m. ZE, dat de kosten hoger wordt, dat moet je echt niet in andermans schoenen gaan schuiven/ opzadelen, dat vind ik niet netjes. Het is jaren jouw paard geweest in goede gezondheid en heeft je veel plezier bezorgd.

Zoek maar een leuke verzorgster dat hem aandacht kan en wil geven en je hebt er zicht op en op zoek gaan naar goedkopere stallingsmogelijkheden. Gewoon meer tijd daarin gaan steken en actief gaan zoeken, dan lukt het je wel.

En het laten slachten, dat is geen schande, zeker niet als het echt kapot is en het ook is bevestigd na een foto of goede onderzoek.

Het is juist een schande en heel kwalijknemend om het weg te geven en of te verkopen als het geen gezond dier is en met veel dierenleed als gevolg, want helaas willen mensen er heel vaak hoe dan ook wat aan hebben qua geld en of plezier en gaan dingen verlangen en doen die het niet meer kan en mag doen.

Het is en blijft een dure huisdier, dat ervaar je zelf ook en je wil ervanaf, dus willen ze er ook wat aan kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-10-15 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:42

ZE is ook nog maar op het oog vastgesteld, dacht ik.

Bij mijn merrie dachten ze dat ook maar het bleek een allergie aan huideigen mijtjes te zijn. Verder onderzoek kan dus handig zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:50

tiwi1969 schreef:
Een ZE paard kan niet als grasmaaier functioneren, gras en dan met name het fructaan is een enorme trigger voor jeuk. Dus een ZE paard zet je niet zomaar op een wei.
Een ZE paard heeft veel extra zorg nodig om hem comfortabel te houden, dekens, smeersels, 's nachts op stal in het eczeemseizoen (en dat is van maart tot en met november!)

Daarom zou ik ook nooit een exczemer gaan kopen of willen krijgen of in andermans schoenen gaan schuiven/ verkopen.

Maar als ik een gezond paard kocht en het krijgt na jaren ZE dan is dat anders en maak ik het er beste van, ik hou evengoed van mijn paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:00

Daarom kan ik mij zo goed inleven in de situatie van TS.

Uit tijd- en financieel gebrek een paard te koop zetten, paard krijgt ZE word kreupel en het financiële probleem wordt alleen maar groter.
Verkopen lukt niet, weggeven is geen optie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:07

tiwi1969 schreef:

ow...jeetje,hier toch echt al jaren eczemers welke niets anders doen als op de wei staan....ik heb nl alleen maar de paarden als wei opvulling...en toch vinden de meeste mensen mijn paarden er altijd zo happy en goed uitzien,doe iets hélémaal fout denk ik...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:14

Ik ken zat ZE paarden die gewoon op het gras staan, dag en nacht en ze zijn gelukkig.

Het kan dus wel. :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:16

kimmie261 schreef:
ElineS schreef:
Maar dat ben ik persoonlijk. Zoals ik zei, ik snap het ook als je het niet zou doen, vanwege de kosten, en hem nu zou laten afmaken. Paard heeft mooi leven gehad. Van de dood merken ze niets. En het is 100x beter dan gratis weg doen of verkopen voor een klein prijsje.

oh. dus stel dat ik zou aanbieden dat hij bij mij kan komen te staan dan is jouw advies dood schieten omdat ie dan 100x beter af is?

ElineS schreef:
Dat verkopen/weg doen kan wel en er is kans dat die dan goed terecht komt, maar er is ook zoveel kans dat die niet goed terecht komt.. En jij hebt er dan geen zeggenschap meer over. Dan kan er van alles gebeuren met je paard. Of nouja, het paard, want dan is die niet meer van jouw. Het is dan eerlijker en veiliger om het diertje te slachten/in te laten slapen. Ik zou dit dan ook absoluut niet doen en er niet eens over nadenken! Ik snap dat veel mensen bokkers dat adviseren en willen.. Maar nemen zij het paard over dan? Nee...

tja ook je gezonde paard kan niet goed terecht komen, voortaan gewoon alle paarden maar doodschieten dan,want je weet nooit of je beest wel goed terecht komt of niet de handel ingaat tenslotte...

als ik zie hoeveel paarden alleen al op dit forum kapot gereden worden.... :x

en ZE is geen drama hoor,of moeten paarden daar óók al voor dood gemaakt worden... -O-

Dat is gewoon een kromme beredenering. Ja, als je een gezond paard verkoopt kan die ook slecht terecht komen, klopt. Maar wees reëel, een gezond paard heeft een veel kleinere kans om slecht terecht te komen dan een niet gezond paard.. Kijk, rijden is meestal prioriteit bij een paard hebben. Niet bij iedereen, maar bij het overgrote deel wel. Een gezond paard verkopen, die daarna gereden word, prima. Vaak ook als het niet zulke goede ruiters zijn, worden paarden niet snel kapot gereden.

Dat dit verder wel gebeurd, versterkt alleen mijn argument. Een niet gezond paard heeft grote kans weer gereden te worden door iemand die sowieso slecht paarden rijd en ze kapot rijd.. Die hebben meestal geen oog op een kreupel paard of ze kunnen het niet schelen.. Verder kan zo'n dier ook worden verkocht als een 'goed en berijdbaar' paard door een handelaar... Terwijl je dit toch niet wil voor je diertje.. Die heeft jouw jarenlang goed dienst gedaan en dan verkoop je hem of haar, met kans dat die niet goed terecht komt... Verkopen is dus niet zomaar gedaan. Houden kan niet, want TS heeft de middelen niet meer. Wees dan eerlijk en laat je paard inslapen.. Dat is het eerlijkst voor het dier.

Jij kan wel roepen, doe hem dan naar mij, ik zorg ervoor.. En ik twijfel echt niet aan je goedheid of eerlijkheid.. Maar ik ben wel sceptisch en niet naïef. Iedereen kan roepen, doe maar naar mij en ik zorg ervoor. Of dat daadwerkelijk zo is weet je niet. Ook kan ik niet in jouw portemonnee kijken of je situatie. Misschien heb jij met een jaar ook geen geld genoeg meer voor een paard of gebeurd er iets, een ongeluk, een scheiding, een sterfte, weet ik veel wat, en ga je hem dus wel verkopen naar een goed tehuis, die misschien toch niet zo goed blijkt te zijn.. Met verkoop ben je complete zeggenschap kwijt.. En het is een grote gok waar het dier uiteindelijk terecht komt. Een gok die ik met zo'n dier, die misschien pijn bij het rijden heeft, niet zou willen wagen, mocht het mijn paard zijn.

Maar ik zou wel mijn paard bij de kliniek laten onderzoeken nog, voordat ik zo'n beslissing zou maken. Echter snap ik het ook als TS dit niet zou doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:46

jouw hele relaas is wat mij betreft toepasbaar op ieder paard wat je verkoopt ,gezond of niet... Afbeelding

LunaxMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:10

Mischien kun je Annemarie Van Der Toorn mailen, en smeken of ze nog een plekje heeft! Of mischien het Rusthuis (Paardenkamp soest) mailen, en smeken of ze jou paard willen kopen ookal is hij nog maar 10..

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:20

Bij ons opstal had de eigenaar een acht jarige pony, die door een cyste in zijn knie helaas niet meer geschikt was voor de mensport.
Ze hadden er echt alles aan gedaan maar hij was alleen nog maar geschikt voor recht toe rechtaan een beetje recreatief hobbelen, met een licht persoon.

Ze hebben afstand gedaan van de pony, en hij staat nu zeer gelukkig bij Stal De Meijerij met allemaal oude manege pony's met allemaal hun eigen gebrekjes.
Hier staat hij echt fentastisch, en heeft het naar zijn zin.
Misschien is het ook wat voor jouw paard? Vlakbij de kust!
En ze zorgen heel goed voor de paardjes.

http://www.staldemeijerij.nl/
Stal De Meijerij. 06-27863270.
Uitgeesterweg 15, 1911 NK Uitgeest
0251 312 461
Stal De Meijerij - Uitgeest - Horses | Facebook
https://www.facebook.com/...Meijerij/277423362272...
Laatst bijgewerkt door beline1 op 16-10-15 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:26

beline1 schreef:
Bij ons opstal had de eigenaar een acht jarige pony, die door een cyste in zijn knie helaas niet meer geschikt was voor de mensport.
Ze hadden er echt alles aan gedaan maar hij was alleen nog maar geschikt voor recht toe rechtaan een beetje recreatief hobbelen, met een licht persoon.

Ze hebben afstand gedaan van de pony, en hij staat nu zeer gelukkig bij Stal De Meijerij met allemaal oude manege pony's met allemaal hun eigen gebrekjes.
Misschien is het ook wat voor jouw paard?

0251 312 461

Ik zal maar niet zeggen wat ik hiervan vindt...

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:46

Niet alle reacties gelezen..
Maar ik vind het nogal een diagnose, zo gesteld door de da met alleen een klinisch onderzoek. De meeste da's zullen zich niet aan zulke uitspraken wagen zonder verder onderzoek.
Mocht het echt zo zijn dan is inslapen geen schande. Er gebeuren rare dingen in de handel.
Sterkte met je beslissing.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:06

Sassy schreef:
beline1 schreef:

0251 312 461

Ik zal maar niet zeggen wat ik hiervan vindt...

gewoon...op een hele goedkope manier nog wat euro's weten te persen uit oude afgedankte dieren :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:18

kimmie261 schreef:
jouw hele relaas is wat mij betreft toepasbaar op ieder paard wat je verkoopt ,gezond of niet... [ Afbeelding ]

Dan heb je goed gelezen, dat klopt.

Ik zeg alleen erbij; dat met een niet gezond paard je veel meer kans hebt dan bij een gezond paard, dat die slecht terecht komt. Een kans die ik wel zou willen wagen bij verkoop van een gezond dier, maar niet bij een ongezond dier.

Dat er een slechte ruiter komt op een gezond dier, helaas maar oke.. Je kan niet alle handel en verkoop platleggen. Mijn paard is er ook voor het leven, maar ik heb haar wel van iemand gekocht. Maar goed, dat er kans is dat er een ruiter komt op een onrijdbaar paard met alle pijn van dien.. kans zou ik niet willen lopen.

Dat bedoel ik ermee.
geerke schreef:
beline1 schreef:

0251 312 461

gewoon...op een hele goedkope manier nog wat euro's weten te persen uit oude afgedankte dieren :j

Precies. Je paard zou maar op zoiets terecht komen. Na zoveel jaren trouw op een manege rondhobbelen met slechte ruiters die zo'n dier helemaal vast rijden. Word een gebrek niet beter van. En dan zijn er ook nog mensen die zoiets goed en mooi vinden.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 16-10-15 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:21

geerke schreef:

Jammer dat je dit zo maar opschrijft. Eerder in dit topic was je er ook al geen voorstander van het dier naar de slacht te sturen. TS heeft geen geld het dier een goede toekomst te bieden, wat is jou alternatief dan?

Zelf ben ik van mening dat een dier beter af is bij de slacht dan enkele uurtjes met een te scherp bit of een paar dagen met pijn/jeuk of wat dan ook. Mijn overtuiging is namelijk dat een dier van een aanstaande dood niets merkt, maar van pijn, slechte verzorging of andere ongemakken wel.

Ik zou mijn dier dan ook nooit als grasmaaier of recreatiepony van de hand doen.
Maar het bovengenoemde adres waar jij op reageert is de beste plek dat een paard zich kan wensen. Hier worden geen euro's uit pony's geperst, maar wordt hard gewerkt door de liefste en meest paardvriendelijke mensen die er zijn, met ontzettend veel verstand van zaken, waar een DA bij ieder vermoeden van een kwaal wordt opgetrommeld en waar zowel de allerkleinste ruitertjes als de doorgewinterde pensiongasten het paardenwelzijn het welzijn van hun dier bovenaan moeten hebben staan want anders...
Hier wordt er meer geld in de paarden gestopt dan er uit komt...

Dus prima als je een mening hebt, maar deze is op niets gebaseerd en kan echt niet worden genoemd in 1 post met de naam van de Meijerij..
Laatst bijgewerkt door Qerty op 16-10-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:22

Hoe weet jij nu op wat zij haar mening baseert?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:30

Tieneke schreef:
Hoe weet jij nu op wat zij haar mening baseert?

Ik weet inderdaad niet waar deze op is gebaseerd. Wel dat er hier een stal genoemd wordt en de suggestie wordt gewekt dat deze geld uit pony's knijpt. En dat klopt niet.. de echte geldknijpers zijn de pony's zelf.. :)

Als ik haar posts lees denk ik trouwens dat Geerke zelf van hetzelfde slag is als de eigenaresse van de stal en haar normen en waarden omtrent het houden van dieren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:45

ElineS schreef:
Ik zeg alleen erbij; dat met een niet gezond paard je veel meer kans hebt dan bij een gezond paard, dat die slecht terecht komt.

vind je??

ik niet nl,aangezien de hoeveelheid mensen die voor een bekend ongezond dier af zullen komen vele malen minder zijn als die op een gezond dier afkomen,en als ik zie wat wij ruiters allemaal met gezonde dieren doen al dan niet goed rijdend zijnde als ruiter ( waarvan de meeste mensen vinden dat ze goed kunnen rijden maar daarbij paarden finaal de soep inrijden wegens totale onkunde maar dat terzijde),denk ik dat een gezond paard véél meer kans loopt kapot gereden te worden als een paard wat als kreupel weidepaard gekocht/geplaatst wordt als grasmaaier.

maar ja,dat is mijn visie hoor...kan het helemaal mis zien natuurlijk...